Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Går det att träna bort gäddhänget?

Kroppen förändras efter en graviditet, en viktnedgång och samband med klimakteriet. Utebliven fysisk aktivitet och sämre kosthållning sätter också spår på kroppen. En sak som kan uppstå är överskottshud – och något kvinnor ofta pratar om är gäddhänget, som plötsligt blivit påtagligt. Men går det att få bort gäddhänget? Vi frågade vår träningsexpert Monika Björn, som har flera goda råd att ge.

När du lyfter upp armen i horisontalt läge och det hänger lös slapp hud i överarmen så brukar man lite skämtsamt kalla detta för gäddhäng. Att huden börjat hänga beror på flera olika saker. Hudens spänst minskar när man blir äldre, om du går upp vikt och om du tappar i muskelmassa kan huden bli slapp. Huden kan också förändras av dålig kost, stress och vanligt är att huden blir lös om du gått ner i vikt alldeles för snabbt.

En del bryr sig inte om det här alls, medan andra gärna vill bli av med så mycket gäddhäng som det bara går. Men är det möjligt, Monika Björn? Och hur ska man då bära sig åt?

– Först skulle jag vilja säga att vi kvinnor är för snabba att benämna olika kroppsdelar på ett mindre smickrande sätt, vilket är synd. Att se kroppen som en helhet och vara mer intresserade av vad den kan utföra tycker jag är bättre och att vi ska göra det bästa med de förutsättningar vi har. Vi behöver acceptera att kroppen förändras av olika yttre faktorer, men vi kan med motion och bra kost påverka våra liv och våra kroppar enormt mycket, säger Monika.

 

LÄS OCKSÅ: Monika Björn: ”Få vet vilken träning kvinnor över 40 behöver”

Mindre muskelmassa
Hon tycker att vi ska sätta på oss våra kritiska glasögon på rätt sätt, och först fråga oss hur viktigt är det här? Är det ett problem och vad kan jag i sådana fall göra åt saken?

– Kommer du fram till att du tycker att det är ett problem att huden är för slapp i underarmen, ja, då finns det förstås flera saker du kan göra.

Det är viktigt att känna till att om du vill förändra en redan slapp hud – då är det svårare. Men planerar du att gå ner i vikt, så gör det långsamt och träna under tiden, för du hänger din hud med, förklarar Monika.

– Vi kvinnor är naturligt starka i underkroppen eftersom vi biologiskt är skapta att bära en graviditet. Kvinnor är vanligtvis inte naturligt inte starka i överkroppen och behöver alltså träna styrketräning för att undvika skador och exempelvis benskörhet, säger Monika.

När vi blir äldre minskar muskelmassan och muskelstyrka hos både män och kvinnor. Kvinnor har mindre muskler än män och har därför tuffare förutsättningar.

 

LÄS OCKSÅ: Så tränar du under klimakteriet för att hålla vikten – eller gå ner

Stress- och tröstäter
Sömnproblem och hormonbalans i klimakteriet gör att muskelmassan snabbt går förlorad – om du inte tränar. Men tränar du och äter näringsrik mat bromsas förloppet upp. En del kvinnor stressäter och tröstäter också under menopaus, så det finns många yttre faktorer som påverkar.

– Att endast träna konditionsträning hjälper inte, du behöver träna styrka. Tränar du för ensidigt och dessutom försöker banta och redan har en stressad livsstil, då bryter du bara ner musklerna i stället för fettet. Om du går ner tio-tolv kilo i vätska och muskler får du en pommes frites effekt, det vill säga du blir smal men har inga muskler att fylla ut med. Det ger en slapp hud som är svårare att åtgärda, förklarar Monika.

Nyckeln till framgång är alltså: Vill du gå ner i vikt, låt det ta tid, ät bra och träna styrketräning samtidigt. Då hinner huden dra ihop sig under tiden, och du formar om din kropp istället.

– Det viktigt att poängtera att det inte går att punktförbränna fett, även om de flesta känner till detta. Men muskler ger högre densitet än fett och upplevs därför som bättre utfyllnad.

LÄS OCKSÅ: Kureras expert Monika Björn visar yogaövningar vid PMS

Olika rörelser
Det finns generellt två rörelsesätt att bygga muskler på armar och överkropp och det är via press och drag. Press är när du pressar något ifrån dig, ett exempel på övning hemma är armhävningar som kan anpassas så att alla kan göra övningen. Allt från att pressa mot en vägg till den jobbigaste varianten – på tå mot golvet.

 

Monika Björn: Att hänga i en stång ger bra belastning för axlar, armar och handleder.

Den andra rörelsen är drag. Då drar du kroppen mot något. Rodd är ett bra exempel eller om du använder gummiband.

– Har du hantlar eller kettlebells hemma kan du använda dom i olika vinklar och variera gärna övningarna och öka repetitionerna när du blir starkare.

– Från 50 år och framåt är det extra noga att tänka på att i möjligaste mån nudda golvet varje dag, samt sträcka armarna över huvudet. Det kan vara allt ifrån att stå i plankan till hundens yogaposition. Det är viktigt att belasta händer, handleder och axlar varje dag och att regelbundet sträcka armarna över huvudet utan eller med vikt så att du bevarar din rörlighet och din styrka. Och att hänga i en stång ger bra belastning för axlar, armar och handleder. Det gör du för att undvika smärta och reumatiska problem, säger Monika.

Och nu när du startar får du ha tålamod. Om du tränar tre gånger i veckan kommer du att känna effekt efter fyra till sex veckor. Det synliga resultatet kommer först efter närmare tre månader.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

 

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.