Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Helena Kubicek Boye

Foto: Gabriella Dahlman

“Genom att bada året runt är jag starkare och gladare”

Helena Kubicek Boye

Gör: psykolog, författare och sömnexpert
Ålder: 42
Bor: Malmö, Västra hamnen
Familj: Döttrarna Vendela, 12, Josefine, 9, pojkvän
Så mår jag bra: När jag sovit gott och fått ta ett morgondopp!

Ett spontant kallbad blev början på en ny livsstil för Helena Kubicek Boye.
Numera badar hon året om – och känner sig både mentalt starkare och slipper förkylningar och onödiga stresspåslag.

Det var efter en löprunda på Österlen som jag gjorde mitt allra första spontana kallbad. Jag hade sprungit en tur längs havet, det var kallt ute, en vacker vårdag och solen höll på att gå upp. Havet var alldeles stilla och det välkända men svårbeskrivliga österlenska ljuset låg över Hanöbukten.

LÄS OCKSÅ: Kalla bad – en quick fix som funkar

Havet kallade
Jag stannade upp i stegen, gick ner mot stranden, ställde mig och tittade ut. Det var som att havet kallade på mig, jag tog av mig kläderna och hoppade i. Kylan var chockartad men den var inte plågsam, och efteråt kände jag en uppiggande känsla som jag aldrig upplevt förut.
Att det här första spontana doppet skulle bli början på en ny vana i mitt liv och dessutom ett par år senare utmynna i en bok kunde jag då aldrig ana.

 

När jag började bada utomhus och även ibland simma en bit beroende på temperatur, väder och vind hade jag ingen aning om alla de effekter badandet kunde ha på min hälsa. Jag kände bara att detta var bra för mig och det kändes bra. Jag fortsatte över sommaren, hösten, vintern och våren och nu har jag badat i tre år året runt. Det kan såklart även idag kännas chockartat precis när jag kommer i vattnet - men nu vet jag ju att det där går över efter några ögonblick och genom att andas lugnt och hela tiden förhålla mig lugn så kommer jag hantera det.

LÄS OCKSÅ: Naturens apotek för lugn och ro

Tillgängligt året runt
Havet har blivit tillgängligt för mig året runt, jag kan alltid gå ner och ta ett dopp, det i sig är en underbar känsla. De psykologiska effekterna har jag och mina badvänner känt av och när jag började fördjupa mig i ämnet när jag skrev min bok var det både en del studier och många andra som Omslag Wild Swimmingberättade om samma effekter. Nämligen att man blir:

• Mindre stressad
• Mentalt starkare
• Gladare
Det behövs fler studier för att säkerställa de psykologiska effekterna men vi vet att stressnivåerna påverkas på ett positivt sätt av kalla bad och vi blir mer motståndskraftiga mot stress när vi lär oss att hålla nere och kontrollera de reaktioner vi känner när vi hoppar i det kalla vattnet.

Att vi känner oss modigare och starkare när vi går emot våra rädslor och utmanar oss är inte konstigt och endorfinerna som frigörs efter ett bad är vår kropps eget glädjehormon vilket också förklarar den positiva känslan.

LÄS OCKSÅ: Örterna som hjälper vid halsont och förkylning

Inte varit förkyld på tre år
Biologiskt kan jag precis som mina badvänner bekräfta att det förbättrar hälsan. Jag har inte varit förkyld eller sjuk av något virus dessa tre år. Resten av familjen har legat sjuka men jag har klarat mig. Kalla bad förbättrar immunförsvaret, det är vetenskapligt bevisat.
När vi vistas i naturen sänks vår stress och även blodtryck, det är prövat i flera studier och för mig är ett bad i en sjö, hav eller annat vattendrag verkligen att komma i kontakt med naturen.

 

LÄS OCKSÅ: Lisen Sundgrens nybörjarguide till skogsbad

I Japan rekommenderas skogsbad – att vistas i skogen till personer med psykisk ohälsa. För mig är wild swimming de ultimata skogsbaden, där du inte bara vistas i naturen utan även låter hela din kropp uppleva den med alla sinnen. Så packa badkläder och en handduk, det är det enda du behöver och såklart en säker plats att bada på. Så kanske det blir som för mig, ett spontant bad blir en livsstil.

Av Helena Kubicek Boye, som skrivit boken ”Wild Swimming – bada för livet”

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.


Helena Kubicek Boye

Gör: psykolog, författare och sömnexpert
Ålder: 42
Bor: Malmö, Västra hamnen
Familj: Döttrarna Vendela, 12, Josefine, 9, pojkvän
Så mår jag bra: När jag sovit gott och fått ta ett morgondopp!

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.