Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Neurodesignern Isabelle Sjövall

Foto: Jenny Hammar

”Genom rätt design kan vi aktivera hjärnans inre apotek”

Förkorta vårdtider, öka produktiviteten på jobbet och minska stillasittandet – tack vare rätt design?
Japp, enligt neurodesignern Isabelle Sjövall kan vi öka vårt välbefinnande drastiskt genom att inreda vårdcentraler, arbetsplatser och våra hem på rätt sätt.

Genom att designa vår omgivning med medvetenhet och intention skulle vi kunna förbättra vår hälsa på en rad olika sätt. Det menar Isabelle Sjövall, neurodesigner som brinner för hälsofrämjande design och som är aktuell med boken ”Designfulness– så revolutionerar hjärnforskningen hur vi bor, arbetar och lever”.
– Även om vi lever i en modern värld har vår hjärna inte förändrats nämnvärt på många tusentals år. Därför behöver vi öka kunskapen om hur den faktiskt fungerar. Genom rätt design kan vi aktivera hjärnans inre apotek, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Örterna som skärper hjärnan

Setts som något mjukt och fluffigt
Att kost och motion är intimt sammanflätade med vår hälsa är ingen nyhet, men att även vår miljö runtomkring oss påverkar hälsan i allra högsta grad tar vi inte hänsyn till i samma utsträckning, tycker Isabelle Sjövall.
– Inredning har historiskt setts som något mjukt och fluffigt. Men på senare år när man har börjat forska mer intensivt har man också fått bevis för hur hjärnan reagerar av olika miljöer, vilket är banbrytande.
Bland annat kan färger öka eller minska vår benägenhet till fysisk aktivitet. Signalfärger som röd och orange kan ha en stressande påverkan på nervsystemet och passar därför inte särskilt bra i ett sovrum - men desto bättre i en trappa på en arbetsplats där man vill att medarbetarna ska röra på sig mer, eller i ett utrymme där elever ska prestera på ett prov.Bokomslag Designfulness av Isabelle Sjövall

 

LÄS OCKSÅ: Ny forskning – skogsbad kan bli behandlingsmetod mot stress

Nära till natur och grönområden
Alla element som påminner om naturen fungerar istället välgörande. Till och med bilder som visar naturmotiv har en positiv effekt på vårt välmående, visar forskning.
– I stadsmiljöer är hjärnans primitiva känslostruktur amygdala (fight-or-flight) mer aktiv. Däremot har studier visat att de med bäst hälsa faktiskt är de som bor i storstäder men som har nära till natur och grönområden, vilket delvis hänger ihop med medvetenhet och utbildningsnivå.
Hälsofrämjande design skulle till och med kunna förkorta vårdtider på vårdcentraler och sjukhus, enligt Isabelle Sjövall.
– Man har sett i forskning att sjukhuspatienter med rum som har utsikt mot grönska verkar få en snabbare läkningsprocess. De vistas kortare tid på sjukhuset, behöver mindre smärtlindring och har färre negativa kommentarer i sina journaler.
Dessutom är det viktigt att de som jobbar inom vården, ofta under stor press, får tillräckligt med återhämtning för att kunna ta bra beslut och då kan så kallad biofilisk design och inslag av naturen göra stor skillnad, menar hon.
– En studie visade att läkarstudenter som fick gå och titta på konst blev bättre på att ställa kliniska diagnoser.

LÄS OCKSÅ: Må bättre på jobbet genom att se årstiderna utanför fönstret

Dagsljus kan påverka prestation
I takt med att allt fler nu jobbar hemifrån finns det också en hel del att tänka på kring vår nya arbetsmiljö. Akustiken i våra moderna hem med öppna planlösningar och stora fönster är långt ifrån optimal.
– Försök dämpa ljudet genom att ta in mer textilier, i form av exempelvis mattor och gardiner.
Ha ordning och reda kring din arbetsyta, eftersom för mycket prylar kan driva upp kortisolet. Även ljuset är en viktig faktor för hälsan. Dagsljus kan påverka både prestation, humör och sinnesstämning.
– Genom att efterlikna naturens ljus under dagtid, eller sitta nära ett fönster kan du bli mer fokuserad och produktiv, säger Isabelle Sjövall.

Källor: Pubmed, Researchgate, Ncbi, Pubmed 

 

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

 

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.