Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Neurodesignern Isabelle Sjövall

Foto: Jenny Hammar

”Genom rätt design kan vi aktivera hjärnans inre apotek”

Förkorta vårdtider, öka produktiviteten på jobbet och minska stillasittandet – tack vare rätt design?
Japp, enligt neurodesignern Isabelle Sjövall kan vi öka vårt välbefinnande drastiskt genom att inreda vårdcentraler, arbetsplatser och våra hem på rätt sätt.

Genom att designa vår omgivning med medvetenhet och intention skulle vi kunna förbättra vår hälsa på en rad olika sätt. Det menar Isabelle Sjövall, neurodesigner som brinner för hälsofrämjande design och som är aktuell med boken ”Designfulness– så revolutionerar hjärnforskningen hur vi bor, arbetar och lever”.
– Även om vi lever i en modern värld har vår hjärna inte förändrats nämnvärt på många tusentals år. Därför behöver vi öka kunskapen om hur den faktiskt fungerar. Genom rätt design kan vi aktivera hjärnans inre apotek, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Örterna som skärper hjärnan

Setts som något mjukt och fluffigt
Att kost och motion är intimt sammanflätade med vår hälsa är ingen nyhet, men att även vår miljö runtomkring oss påverkar hälsan i allra högsta grad tar vi inte hänsyn till i samma utsträckning, tycker Isabelle Sjövall.
– Inredning har historiskt setts som något mjukt och fluffigt. Men på senare år när man har börjat forska mer intensivt har man också fått bevis för hur hjärnan reagerar av olika miljöer, vilket är banbrytande.
Bland annat kan färger öka eller minska vår benägenhet till fysisk aktivitet. Signalfärger som röd och orange kan ha en stressande påverkan på nervsystemet och passar därför inte särskilt bra i ett sovrum - men desto bättre i en trappa på en arbetsplats där man vill att medarbetarna ska röra på sig mer, eller i ett utrymme där elever ska prestera på ett prov.Bokomslag Designfulness av Isabelle Sjövall

 

LÄS OCKSÅ: Ny forskning – skogsbad kan bli behandlingsmetod mot stress

Nära till natur och grönområden
Alla element som påminner om naturen fungerar istället välgörande. Till och med bilder som visar naturmotiv har en positiv effekt på vårt välmående, visar forskning.
– I stadsmiljöer är hjärnans primitiva känslostruktur amygdala (fight-or-flight) mer aktiv. Däremot har studier visat att de med bäst hälsa faktiskt är de som bor i storstäder men som har nära till natur och grönområden, vilket delvis hänger ihop med medvetenhet och utbildningsnivå.
Hälsofrämjande design skulle till och med kunna förkorta vårdtider på vårdcentraler och sjukhus, enligt Isabelle Sjövall.
– Man har sett i forskning att sjukhuspatienter med rum som har utsikt mot grönska verkar få en snabbare läkningsprocess. De vistas kortare tid på sjukhuset, behöver mindre smärtlindring och har färre negativa kommentarer i sina journaler.
Dessutom är det viktigt att de som jobbar inom vården, ofta under stor press, får tillräckligt med återhämtning för att kunna ta bra beslut och då kan så kallad biofilisk design och inslag av naturen göra stor skillnad, menar hon.
– En studie visade att läkarstudenter som fick gå och titta på konst blev bättre på att ställa kliniska diagnoser.

LÄS OCKSÅ: Må bättre på jobbet genom att se årstiderna utanför fönstret

Dagsljus kan påverka prestation
I takt med att allt fler nu jobbar hemifrån finns det också en hel del att tänka på kring vår nya arbetsmiljö. Akustiken i våra moderna hem med öppna planlösningar och stora fönster är långt ifrån optimal.
– Försök dämpa ljudet genom att ta in mer textilier, i form av exempelvis mattor och gardiner.
Ha ordning och reda kring din arbetsyta, eftersom för mycket prylar kan driva upp kortisolet. Även ljuset är en viktig faktor för hälsan. Dagsljus kan påverka både prestation, humör och sinnesstämning.
– Genom att efterlikna naturens ljus under dagtid, eller sitta nära ett fönster kan du bli mer fokuserad och produktiv, säger Isabelle Sjövall.

Källor: Pubmed, Researchgate, Ncbi, Pubmed 

 

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.

 

En shake med jordnötssmör och bär

Må bra i höst med hälsosam comfort food

Kost

Matbloggaren Agnes Gällhagen har samlat sina bästa och mest trösterika comfort food-recept i en kokbok i grön tappning. Mat att laga när du vill vara lite extra snäll mot dig själv, när förkylningen lurar eller du helt enkelt behöver fylla på med extra näring och omtanke.