Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Neurodesignern Isabelle Sjövall

Foto: Jenny Hammar

”Genom rätt design kan vi aktivera hjärnans inre apotek”

Förkorta vårdtider, öka produktiviteten på jobbet och minska stillasittandet – tack vare rätt design?
Japp, enligt neurodesignern Isabelle Sjövall kan vi öka vårt välbefinnande drastiskt genom att inreda vårdcentraler, arbetsplatser och våra hem på rätt sätt.

Genom att designa vår omgivning med medvetenhet och intention skulle vi kunna förbättra vår hälsa på en rad olika sätt. Det menar Isabelle Sjövall, neurodesigner som brinner för hälsofrämjande design och som är aktuell med boken ”Designfulness– så revolutionerar hjärnforskningen hur vi bor, arbetar och lever”.
– Även om vi lever i en modern värld har vår hjärna inte förändrats nämnvärt på många tusentals år. Därför behöver vi öka kunskapen om hur den faktiskt fungerar. Genom rätt design kan vi aktivera hjärnans inre apotek, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Örterna som skärper hjärnan

Setts som något mjukt och fluffigt
Att kost och motion är intimt sammanflätade med vår hälsa är ingen nyhet, men att även vår miljö runtomkring oss påverkar hälsan i allra högsta grad tar vi inte hänsyn till i samma utsträckning, tycker Isabelle Sjövall.
– Inredning har historiskt setts som något mjukt och fluffigt. Men på senare år när man har börjat forska mer intensivt har man också fått bevis för hur hjärnan reagerar av olika miljöer, vilket är banbrytande.
Bland annat kan färger öka eller minska vår benägenhet till fysisk aktivitet. Signalfärger som röd och orange kan ha en stressande påverkan på nervsystemet och passar därför inte särskilt bra i ett sovrum - men desto bättre i en trappa på en arbetsplats där man vill att medarbetarna ska röra på sig mer, eller i ett utrymme där elever ska prestera på ett prov.Bokomslag Designfulness av Isabelle Sjövall

 

LÄS OCKSÅ: Ny forskning – skogsbad kan bli behandlingsmetod mot stress

Nära till natur och grönområden
Alla element som påminner om naturen fungerar istället välgörande. Till och med bilder som visar naturmotiv har en positiv effekt på vårt välmående, visar forskning.
– I stadsmiljöer är hjärnans primitiva känslostruktur amygdala (fight-or-flight) mer aktiv. Däremot har studier visat att de med bäst hälsa faktiskt är de som bor i storstäder men som har nära till natur och grönområden, vilket delvis hänger ihop med medvetenhet och utbildningsnivå.
Hälsofrämjande design skulle till och med kunna förkorta vårdtider på vårdcentraler och sjukhus, enligt Isabelle Sjövall.
– Man har sett i forskning att sjukhuspatienter med rum som har utsikt mot grönska verkar få en snabbare läkningsprocess. De vistas kortare tid på sjukhuset, behöver mindre smärtlindring och har färre negativa kommentarer i sina journaler.
Dessutom är det viktigt att de som jobbar inom vården, ofta under stor press, får tillräckligt med återhämtning för att kunna ta bra beslut och då kan så kallad biofilisk design och inslag av naturen göra stor skillnad, menar hon.
– En studie visade att läkarstudenter som fick gå och titta på konst blev bättre på att ställa kliniska diagnoser.

LÄS OCKSÅ: Må bättre på jobbet genom att se årstiderna utanför fönstret

Dagsljus kan påverka prestation
I takt med att allt fler nu jobbar hemifrån finns det också en hel del att tänka på kring vår nya arbetsmiljö. Akustiken i våra moderna hem med öppna planlösningar och stora fönster är långt ifrån optimal.
– Försök dämpa ljudet genom att ta in mer textilier, i form av exempelvis mattor och gardiner.
Ha ordning och reda kring din arbetsyta, eftersom för mycket prylar kan driva upp kortisolet. Även ljuset är en viktig faktor för hälsan. Dagsljus kan påverka både prestation, humör och sinnesstämning.
– Genom att efterlikna naturens ljus under dagtid, eller sitta nära ett fönster kan du bli mer fokuserad och produktiv, säger Isabelle Sjövall.

Källor: Pubmed, Researchgate, Ncbi, Pubmed 

 

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Övrigt

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!