Kvinna med brutet ben

Ger mjölk starka ben? Varför är då benskörhet så vanligt?

Benskörhet (osteoporos) är vanligt i Sverige. Det är en sjukdom som drabbar varannan kvinna och var fjärde man över 50 år och den orsakar nästan 200 benbrott varje dag.
Men varför är då benskörhet så vanlig bland oss svenskar – som dricker så mycket mjölk?
Så här förebygger du sjukdomen.

Kalcium behövs för ett starkt skelett, det är sant. Men riktigt så enkelt är det inte. Många äldre svenskar har problem med benskörhet, det är en av våra vanligaste sjukdomar. En av orsakerna till att äldre människor drabbas av benskörhet är förmodligen långvarigt D-vitaminunderskott. På våra breddgrader står solen bara tillräckligt högt under några timmar runt lunchtid för att bilda D-vitamin i huden och förmågan att bilda vitaminet avtar med stigande ålder.

D-vitaminbrist
D-vitamin har stor betydelse för omsättning av kalcium då vitaminet behövs för att ta upp kalcium från tunntarmen. Har man D-vitaminbrist så sjunker upptaget och mängden kalcium i blodet minskar – kroppen ersätter det genom att ta från skelettet. Som barn kan man vid D-vitaminbrist få rakitis, ett mjukt och missformat skelett. Äldre drabbas av benskörhet.

 

Även magnesiumbrist är vanligt i Sverige
Ändå räcker det inte med D-vitamin och kalcium för att få ett starkt skelett. Mineralet magnesium bidrar till omvandling av D-vitamin till dess aktiva hormon. Magnesium reglerar transport, upptag och omsättning av kalk i benstommen. Högt intag av kalcium och D-vitamin minskar magnesiumupptaget. De flesta svenskar har brist på magnesium vilket alltså försvårar för kroppen att omsätta kalcium.

K-vitamin
Till sist hjälper vitamin K2 till att utvinna kalcium ur kärlen och föra in det i benmassan. Vitaminet kan troligen bidra till ökad bentäthet genom att hämma nedbrytningen och stimulera bildandet av ny benmassa. Dess gynnsamma effekt på kalkomsättningen i kroppen hjälper även till att motverka förkalkning av kärlen.

För att få ett starkt skelett rekommenderas följande tillskott
*
Magnesium som bidrar till omvandling av D-vitamin och omsättning av kalcium
* C-vitamin är bra för upptaget av kalcium från kosten.
* D-vitamin, 20–50µg, förbättrar upptaget av kalcium.
* Kalcium, intaget bör vara lika eller dubbelt så stort som intaget av magnesium.
* Vitamin K2, 200–500µg, hjälper kroppen att frakta kalcium ut till skelettet.

Förebygg benskörhet genom att
*
Motionera regelbundet. Fysisk aktivitet stärker benen samt musklerna och ger dig bättre balans vilket minskar risken för att du ska ramla.
* Ät bra kost med tillräckligt med kalcium, magnesium, C- och D-vitamin.
* Var ute i solen för att få en naturlig produktion av D-vitamin.
* Sluta röka
* Var sparsam med alkohol

Av Malin Duvstedt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Allergisk eller “bara” överkänslig?

Kost

Allergisk eller överkänslig? Kroppen är komplicerad och begreppsförvirringen är stor. Det enda du vet är att du inte mår bra. Vad kan du göra för att komma tillrätta ned besvären och må bra igen? Vi reder ut begreppen.

tv-skärm

TV-serie sätter våra vanligaste dieter på prov

Trendspaning

I Svts nya realityserie ”Bästa dieten” som börjar sändas ikväll får fyra par prova olika populära dieter, i fyra veckors tid. Under tiden övervakas de noggrant för att se hur kostomläggningen påverkar hälsan. Programserien är därmed samtidigt en vetenskaplig studie – om än i liten skala.

Lugn och fokuserad med lecitin

Hälsa

Lecitin är fettsyran som föll i glömska när fiskoljan fick sitt stora genombrott i mitten av 1990-talet. Men lecitin förtjänar bättre – det är en av de viktigaste byggstenarna i kroppens cellmembran och våra hjärnor består till 40 procent av den ganska okända fettsyran.

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.