Kvinna med brutet ben

Ger mjölk starka ben? Varför är då benskörhet så vanligt?

Benskörhet (osteoporos) är vanligt i Sverige. Det är en sjukdom som drabbar varannan kvinna och var fjärde man över 50 år och den orsakar nästan 200 benbrott varje dag.
Men varför är då benskörhet så vanlig bland oss svenskar – som dricker så mycket mjölk?
Så här förebygger du sjukdomen.

Kalcium behövs för ett starkt skelett, det är sant. Men riktigt så enkelt är det inte. Många äldre svenskar har problem med benskörhet, det är en av våra vanligaste sjukdomar. En av orsakerna till att äldre människor drabbas av benskörhet är förmodligen långvarigt D-vitaminunderskott. På våra breddgrader står solen bara tillräckligt högt under några timmar runt lunchtid för att bilda D-vitamin i huden och förmågan att bilda vitaminet avtar med stigande ålder.

D-vitaminbrist
D-vitamin har stor betydelse för omsättning av kalcium då vitaminet behövs för att ta upp kalcium från tunntarmen. Har man D-vitaminbrist så sjunker upptaget och mängden kalcium i blodet minskar – kroppen ersätter det genom att ta från skelettet. Som barn kan man vid D-vitaminbrist få rakitis, ett mjukt och missformat skelett. Äldre drabbas av benskörhet.

 

Även magnesiumbrist är vanligt i Sverige
Ändå räcker det inte med D-vitamin och kalcium för att få ett starkt skelett. Mineralet magnesium bidrar till omvandling av D-vitamin till dess aktiva hormon. Magnesium reglerar transport, upptag och omsättning av kalk i benstommen. Högt intag av kalcium och D-vitamin minskar magnesiumupptaget. De flesta svenskar har brist på magnesium vilket alltså försvårar för kroppen att omsätta kalcium.

K-vitamin
Till sist hjälper vitamin K2 till att utvinna kalcium ur kärlen och föra in det i benmassan. Vitaminet kan troligen bidra till ökad bentäthet genom att hämma nedbrytningen och stimulera bildandet av ny benmassa. Dess gynnsamma effekt på kalkomsättningen i kroppen hjälper även till att motverka förkalkning av kärlen.

För att få ett starkt skelett rekommenderas följande tillskott
*
Magnesium som bidrar till omvandling av D-vitamin och omsättning av kalcium
* C-vitamin är bra för upptaget av kalcium från kosten.
* D-vitamin, 20–50µg, förbättrar upptaget av kalcium.
* Kalcium, intaget bör vara lika eller dubbelt så stort som intaget av magnesium.
* Vitamin K2, 200–500µg, hjälper kroppen att frakta kalcium ut till skelettet.

Förebygg benskörhet genom att
*
Motionera regelbundet. Fysisk aktivitet stärker benen samt musklerna och ger dig bättre balans vilket minskar risken för att du ska ramla.
* Ät bra kost med tillräckligt med kalcium, magnesium, C- och D-vitamin.
* Var ute i solen för att få en naturlig produktion av D-vitamin.
* Sluta röka
* Var sparsam med alkohol

Av Malin Duvstedt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

pizza

Pizza med sötpotatis och chèvre

Recept

Pizza kan varieras i det oändliga, detta recept har topping med bland annat sötpotatis, rödlök och chèvre. Botten bakas på näringsrikt dinkelmjöl och durumvete, kan bytas ut mot glutenfritt recept för den som önskar det.

mage skylt med ehec

Nationell spridning av ehec utreds

Kost

Sedan början av juli har antalet fall av ehec-infektion ökat i Sverige. Analyser visar att majoriteten är av samma typ och fall har rapporterats in från flera håll i landet. Myndigheter arbetar nu för att spåra källan.

Berith sitter i soffan med hundarna och stickar

Fri från värk och inte längre begränsad av artrosen

Värk

Berith Larsson har haft problem med artros i höfter och händer i flera år. Av en slump fick hon höra talas om grönläppad mussla – och bara efter en månad kände hon förbättringen.  – Jag har verkligen fått tillbaka mitt gamla aktiva liv. Kanske börjar jag dansa igen, säger hon.

Karl Dyall: Ryggskadan blev ett mentalt trauma

Intervju

Karl Dyall har alltid dansat, hans kropp är hans arbetsredskap. När ryggen inte längre fungerade som vanligt och smärtan tog över så tog det på psyket. Många år efter sitt första diskbråck opererade han ryggen och sedan ett år tillbaka är han helt smärtfri.