Get in shape

Förändrad magträning

hemmaträning

Ibland får man räkna med att det inte blir exakt som man tänkt sig – och så får man göra det bästa av det ändå.
* Sonen behövde hjälp med läxorna.
* Mannen är bortrest i dagarna tre, så jag kunde inte dumpa läxläsningen på honom.
* Jag känner mig inte helt hundra. Lite skrovlig i halsen. Sådär irriterande mellan lite sjuk eller inte sjuk alls… man vet inte. :/

Kort sagt – jag hade alla anledningar till att ställa in träningen. Skippa gymmet.
Och förvisso – det blev ingen träning på gymmet. Mage-träning stod på programmet. Men det är ju nästan lika lätt att köra hemma. I alla fall om man har turen att ha samlat på sig lite grejor 🙂

Rädda svältande barn!
Nackdelen med att träna hemma – och jag föredrar verkligen att gå ner och köra på gymmet – är att man blir avbruten. Så en svältande son kommer och avbryter mitt i träningen och vill att jag lagar mat. Nu är han ju 14 år snart, så jag satte bara igång honom så fick han fixa resten själv, men lite tokigt blir det.

Corepasset
Så här såg passet ut.

Dead bug 25 rep x3 set
Bicycles (sneda situps) 26 x3

Swiss ball knee tuck to chest  12 x3
Mountain Climbers 24 x3

Reverse Crunch 24 x3
Russian twist 12 kg 20 x3

Seated bench knee up  14 x3
AB roller 10 x3

Matlagning åt sonen

Sidoplanka 1 min x3
Alternate Heel touch 30 x3

Lying leg raise 14 x3
Situps på boll 30 x3

Planka 3 minuter

Här hittar ni övningarna i utskriftvänligt format, förutom ”matlagning till sonen” – den står inte med 🙂  coreträning

Egna program gör ni superenkelt på workoutlabs här.


Bästa övningen för magmuskler

Det var länge sen jag hade rejäl träningsvärk i magen men nu har jag hittat en övning – och lärt mig göra den på rätt sätt – så idag har jag äntligen skön träningsvärk i magmusklerna!

Vilken är nu denna fantastiska övning?
Cable Crunch kallade jag den, redan innan jag fick höra att den faktiskt heter så.
Jag använder ett metallhandtag (istället för rep, som syns på bilden nedan). Armarna ska hållas still, jag ser till att knipa handlederna vid öronen ungefär – du ska verkligen känna att magen arbetar. Till en början gjorde jag fel och lät armarna jobba upp och ner istället, så effekten uteblev förstås.

magövningVill ni se en video på hur en Cable-Crunch går till så kika här!

Jag har lånat en bild från Workout Labs. En sida där man kan bygga ihop egna träningsprogram och sen exportera till pdf.
Då kan man få såna här program. Klicka på det för att få upp i full storlek:

core

Superövningar för magen!
Detta program med magträning brukar jag köra för att få ut så mycket som möjligt.


Ett äpple om dagen är inte bra för magen

Det här med vad magen inte tål – vad den blir uppblåst och besvärlig av – det är ett mysterium. Nu har jag (försökt) sluta äta en hel del saker. Som äpple och vitkål. (Här är resten av listan)

Vegetariskt
Igår var jag ute och käkade lunch på ett vego-ställe (kravmärkt också, toppen!) och fick i mig massor av saker som inte rekommenderas för oss med ballongmage. Som vitkål och kikärtor. Nu var de visserligen tillagade på något sätt, så lite ”snällare” mot magen är de ju då.
Men kors i taket. Magen mådde helt okej hela kvällen.

Men äpple…
Idag syndade jag (också) från mina mag-regler och tog ett äpple. Vet inte om det beror på att jag tuggar för dåligt och för fort, för i smoothies så funkar äpple (för magen), men nu på eftermiddagen har magen varit som en boll. Usch!

kravmärkt restaurangSå första veckan på bli-av-med-ballongmagen-kampen har ju alltså inte gått så bra. Nu väntar nolltolerans mot det jag tror att jag inte tål, det på listan, så får vi se vad som händer.

Träning
Det har blivit mest styrka denna vecka. Har försökt ta det lite lugnt med spinning och crosstrainer så att min knä, som svullnade uppe i fjällen och inte riktigt vill bli bra, får en chans att vila.

träningHäromkvällen gladde jag (väl?) gymmet med en färgglad, matchad uppenbarelse 🙂
Sport-BH från Casall, topp från H&M och tights från Decathlon.

Platt mage
Ikväll blir det ett core-pass för magen så att jag får några rutor innan sol-strand-bad-semestern. Det gäller att ligga i. 🙂
Övningar som plankan, bordet och stjärnan ingår i detta pass. Låter väl kul?

För att få lite tips på övningar ska ni kolla in hos Carolin här: //kurera.se/carolin-helt/2014/04/11/stark-valtranad-mage/

Och i nästa Kurera som kommer snart har vi en magträningsspecial med just Carolin!


Kör ett corepass!

Crosstrainer i all ära, men ibland är det kul att testa något annat när man tränar hemma. På Youtube finns massor av bra träning.

Corepass
Jag hittade detta pass, med PT Jillian som är PT på  Biggest Loser i USA. Six-pack in 6 weeks låter ju lovande men nu råkar jag höra till de som inte tror på såna lösningar. Men det hindrar inte att det var ett riktigt bra pass.
Häng med och kör det du också.

Tomatsoppa
Före passet gjorde jag en supergod tomatsoppa. Jag gillade inte alls tomatsoppa, eller tomatsås, för ett par år sen men med massor av goda örtkryddor och vitlök så måste jag säga att jag har gjort en helomvändning när det gäller tomatsoppa. Det är ju supergott!

tomatsoppaGör så här
Fräs en lök och en eller två vitlöksklyftor på svag värme i olivolja (inte hög värme när man använder olivolja)
Häll i två förpackningar ekologisk tomatkross (funkar även med passerade tomater)
Krydda med basilika, timjan, trocomare örtsalt, oregano och chili.
Eventuellt kan man hacka ner en paprika.
Späd med lite vatten om du vill  ha soppan lite ”tunnare”.

Serverades med mitt hembakade fröbröd och ev lite parmesan strösslad över soppan.