Get in shape

Från jäst bullmage till platt…

… men inte på en kvart. Direkt.

platt mage

Min mage har jag skrivit om tidigare, och det är flera som har undrat hur det har gått med min ”FODMAP”-diet. Jag har nog berättat att tidigare experiment med LCHF gjorde min mage platt. Men jag hade fortfarande ont i magen. Att den direkt – bara på ett par dag – blev platt med LCHF var ju på grund av att jag uteslöt kolhydrater. Och det finns alltså (har jag lärt mig senare) kolhydrater som jäser i tarmen på oss känsliga.

Bra!
Och det har gått bra! Jättebra.
Jag som jämt hade ont i magen. Jag har med FODMAP-dietens hjälp kommit fram till vad det är som jäser i just min mage.

Avokado, svamp & majs
FODMAP består av fyra olika grupper bestående av livsmedel med kolhydrater som jäser (på oss med IBS/känslig tarm). Jag började med tre veckors uteslutning av samtliga FODMAP-grupper. Jag visste redan att jag inte tålde gluten (inte glutenintolerant, utan bara att jag får ont i magen) så den gruppen var lätt att utesluta. Jag visste även att magen reagerade på lök och ”sockerfria” halstabletter/tuggummin. Men efter tre veckors diet där alla fyra grupper uteslöts så började jag lägga till och jag märkte direkt att avokado, som jag trott var snäll mat, inte alls funkade. Inte ens litegrann. Majs äter jag ändå inte – men testade och fick galet ont i magen. Även svamp verkar jäsa i min mage. Trist, men största förlusten var nog den älskade avokadon. Käkade ju varenda dag förut så inte konstigt att min mage var helt galen av smärta!

Laktos funkar
Däremot verkar gruppen laktos funka. Om jag inte dricker/äter mängder. Och frukt funkar också. Förutom äpplen och päron. Men dem kan jag leva utan. Melon och apelsin däremot – jag ääälskar dem. Så det hade varit tufft.

Små portioner av det ”dåliga” funkar
Nu vet jag i alla fall vad jag inte tål och nu kan jag ofta äta litegrann av allt – om jag inte ”övertrasserar” mag-budgeten. Om jag ätit snäll mag-mat hela dagen så kan jag synda med ett äpple eller lök i maten utan att ligga i kramper senare. Äter jag däremot kanske yoghurt, äpple och lök på samma kväll så går det åt skogen!

Länkar och app
Här är en lista på grupperna du ska utesluta om du själv vill testa FODMAP

Om man vill ha med sig detta i telefonen så finns en app som heter IBSfri

Och här kan du läsa en artikel om FODMAP och IBS


Äta på resande fot

Se upp för tågMinsta lillasyster fyller 30 och som överraskning tog jag och mellansyster tåget till Malmö – där lillasyster huserar.
Jag kommer berätta lite mer om resan i kommande inlägg.

Magen
Som ni säkert har läst så har jag haft ont i magen så länge jag kan minnas. Det blev bättre med LCHF (som jag gick över till för många år sen). Därefter har jag gått mer över till Paleo, men nu sedan tre veckor går jag på kostbehandlingen FODMAP för IBS.
Det har funkat kanonbra! Äntligen har jag varit fri från ständig värk i magen. Vissa dagar har varit nästan helt bra.

Dock är det svårt att undvika allt man inte får äta. Till min hjälp har jag en app.
Här kan ni läsa mer om FODMAP och appen: http://www.ibsfri.com/

Äta på resa?
Men det är ju alltid det där – vad tar man med på resa? Andra äter pastasallad, men det är inget för min mage.
Detta hade jag med mig:
* En hembakad bovetefralla
* Massor med vanligt (renat) vatten (finns inget vanligt dricksvatten på tåg)
* En tredjedels full (liten) burk med laktosfri yoghurt där jag slängde i frysta hallon och chiafrön.

Yoghurten höll sig faktiskt riktigt kall fram till lunch i och med att jag hade frysta hallon i. Perfekt att röra ihop till en chiapudding vid lunch.

mat2Syrran hade en smoothie med sig. Testade och den var ju riktigt god. Kändes som om innehållet var hyfsat också.

 

 

 


Ett äpple om dagen är inte bra för magen

Det här med vad magen inte tål – vad den blir uppblåst och besvärlig av – det är ett mysterium. Nu har jag (försökt) sluta äta en hel del saker. Som äpple och vitkål. (Här är resten av listan)

Vegetariskt
Igår var jag ute och käkade lunch på ett vego-ställe (kravmärkt också, toppen!) och fick i mig massor av saker som inte rekommenderas för oss med ballongmage. Som vitkål och kikärtor. Nu var de visserligen tillagade på något sätt, så lite ”snällare” mot magen är de ju då.
Men kors i taket. Magen mådde helt okej hela kvällen.

Men äpple…
Idag syndade jag (också) från mina mag-regler och tog ett äpple. Vet inte om det beror på att jag tuggar för dåligt och för fort, för i smoothies så funkar äpple (för magen), men nu på eftermiddagen har magen varit som en boll. Usch!

kravmärkt restaurangSå första veckan på bli-av-med-ballongmagen-kampen har ju alltså inte gått så bra. Nu väntar nolltolerans mot det jag tror att jag inte tål, det på listan, så får vi se vad som händer.

Träning
Det har blivit mest styrka denna vecka. Har försökt ta det lite lugnt med spinning och crosstrainer så att min knä, som svullnade uppe i fjällen och inte riktigt vill bli bra, får en chans att vila.

träningHäromkvällen gladde jag (väl?) gymmet med en färgglad, matchad uppenbarelse 🙂
Sport-BH från Casall, topp från H&M och tights från Decathlon.

Platt mage
Ikväll blir det ett core-pass för magen så att jag får några rutor innan sol-strand-bad-semestern. Det gäller att ligga i. 🙂
Övningar som plankan, bordet och stjärnan ingår i detta pass. Låter väl kul?

För att få lite tips på övningar ska ni kolla in hos Carolin här: //kurera.se/carolin-helt/2014/04/11/stark-valtranad-mage/

Och i nästa Kurera som kommer snart har vi en magträningsspecial med just Carolin!


Kampen mot ballongmagen!

Nu är jag innerligt trött på min mage som ständigt gör ont! Det är dags att ta upp kampen mot ballongmagen.

mageFörmiddagarna går bra men efter lunch börjar magen trilskas. Den gör ont, är uppblåst, jag känner mig rund och spänd i magen. Oftast känns det som kramp.
Förmodligen är det en släng av IBS jag har, men vi har Crohns i släkten så det skulle tyvärr kunna vara det. Ärligt talat tror jag att vi är en riktig ont-i-magen-släkt

Jag har läst på om kost som gör att magen gör ont och det som jag ska testa att utesluta ett par veckor framöver är:

Lök och vitlök

Ärtor, sockerärtor, bönor, jordnötter och kikärtor

Linser (brukar jag inte äta särskilt ofta)

Vitkål, blomkål och brysselkål (om magen fortsätter trilskas så kommer jag även undvika grönkål och broccoli ett tag)

Gluten

Mjölk, fil och ost*

Nötter och frön

Kolsyrat vatten (läsk dricker jag aldrig, men det ska man också undvika)

Soja och majs går också bort – men det hör till de saker jag aldrig äter.

Äpple och päron

Svamp

Jordärtskocka

Socker och sockerfritt
Dessutom ska man undvika socker – som jäser i magen – och sockerfria tuggummin och halstabletter (med sötningsmedel) men det vet jag redan med säkerhet att min mage inte tål så det äter jag aldrig!

Om… 
magen ändå trilskas så blir det även nolltolerans mot paprika, tomat, aubergine och potatis samt *mejeriprodukter (utöver fil,mjölk, ost som jag redan undviker), men jag avvaktar lite med dessa, men det skulle ju isåfall inkludera smöret som jag steker i samt grädde.

Äta igen?
Om magen däremot blir bättre så kommer jag testa att äta ovanstående livsmedel ett i taget. Många av dem äter jag ändå inte särskilt ofta. Det som kommer bli svårt för mig att avstå är lök, vitlök, vitkål, nötter och frön. Även svamp hör till favoriterna att ha i tex grytor.

Risdiet – worst case scenario 🙂
Det vore ju så skönt att slippa att ha en mage som är i uppror varenda dag! Häng med på min kamp mot ballongmagen du också – om du har samma problem. Jag kommer skriva löpande hur detta experiment med mig själv går. 🙂 Blir det ingen bättring så får det väl blir ris-diet i fyra dagar och omstart av magen. En drastisk strategi men som sagt, i nödfall.