"GI-dieten – verkningslös för viktminskning" | Kurera.se
ris choklad

“GI-dieten – verkningslös för viktminskning”

När hörde du talas om att någon följde GI-dieten senast? Tänkte väl det. Det beror kanske inte bara på trendväxling utan troligare är kanske att allt fler upptäckt att den inte fungerar.

Allteftersom dieter som LCHF och periodisk fasta vunnit mark har GI-dieten försvunnit allt längre bak i kulisserna. Det är lätt att tro att det hela beror på nyhetens behag och att den mer extrema LCHF-dieten var nästa dagslända men forskare påstår nu att GI inte fungerar.

Höjer blodsockret långsamt
Teorin som GI bygger på är att ju snabbare en kolhydraterna omvandlas till glukos – alltså socker – i kroppen desto mer bidrar den att öka vårt blodsocker vilket i förlängningen leder till viktökning. Att gå med konstant högt blodsocker anses dessutom leda till metabolt syndrom och diabetes. Denna syn har legat till grund för rekommendationerna att äta livsmedel med lågt glykemiskt index alltså mat som tar längre tid på sig att omvandlas till socker som till exempel bönor och linser. Och har satt livsmedel som pasta, vitt ris, bröd och potatis i skamvrån, istället fick vi bön- och linspasta.

 

Snabba kolhydrater näringsfattiga
De som tog det till sin ytterlighet valde att helt utesluta kolhydrater och vips var LCHF uppfunnet även om den länge hetat Atkins och funnits betydligt längre än GI. Många instämde i logiken att snabba kolhydrater var dåliga, något som rimmade väl med att de är näringsfattiga och därför kan anses vara mer eller mindre onödiga. GI blev därför snabbt en populär diet men nu visar det sig att de antaganden som dieten bygger på inte stämmer.

LÄS OCKSÅ: Amerikanska trenden: Banta med Gud

Skillnad på möss och människor
Djurstudier har visat att kost med lågt glykemiskt index kan vara gynnsam för de med diabetes men det saknas forskning som tyder på att det skulle innebära några hälsofördelar för friska personer, skriver Tim Spector professor vid Kings College i London på vetenskapssajten The Conversation. Medan studier visar att GI kan påverka blodsockret finns det inget som stödjer att det skulle ha en inverkan på vikten, något som kan bero på att möss och människor har olika metabolism. Att de som följer dieten inledningsvis går ned i vikt förklaras nu istället med att de helt enkelt äter bättre och tänker mer på vad de äter snarare än att dieten i sig skulle få dem att gå ned i vikt.

Flera faktorer påverkar
Istället har nya studier visat en stor variation på hur deltagarna reagerade på mat med olika glykemiskt index, där bland annat ålder och vikt spelade in hur försökspersonerna reagerade på vad de åt. Men det var först när man tittade på hur det stod till i tarmen på deltagarna som man förstod vad som låg bakom skillnaden i resultat.

LÄS OCKSÅ: Återhållsam diet kan ge ett längre liv

Stor variation 
Vår bakteriesammansättning är helt individuell och skiljer sig avsevärt från person till person, även inom samma familj. Mikroberna i våra tarmar lever av de fibrer som når nedre delen av tarmen och forskarna fann att variationen av mikrober hos deltagarna var det som avgjorde hur snabbt maten bröts ned  och omvandlades till socker som gick att mäta i blodet. En del kunde äta potatis utan att det påverkade blodsockret nämnvärt medan andra knappt kunde se åt en potatis utan att blodsockret sköt i höjden.

När rätt mikrober
Men bakteriefloran går att påverka och forskarna modifierade kosten hos de med mindre gynnsam flora. Resultaten kan komma att kullkasta mycket av det vi håller för sanning inom nutrition och göra att vi rör oss från kalorihets och GI-tänk mot en kost som är mer anpassad efter hur den samverkar med vår bakterieflora. Vi bör istället fokusera på fibertyp och dess förmåga att utgöra näring åt våra mikrober.

 

LÄS OCKSÅ: Studie: Fiberfattig kost bakom flera sjukdomar

Choklad bättre än ris
Mat rik på polyfenoler är särskilt gynnsam som till exempel potatis med lila eller blått skal, de innehåller tre gånger så mycket av ämnet som vanlig potatis. Vitt ris saknar helt polyfenoler medan mörk choklad till exempel har rikligt av dem och orsakar därför inte blodsocker-toppar. Så istället för att undvika all mat som kan vara skadlig och istället skaffa oss en bild av hur tarmen är befolkad kan vi ta reda på om potatis är något vi bör äta eller avstå ifrån och genom att modifiera kosten därefter kan vi så småningom komma att tåla sådant som tidigare var olämpligt för oss.

Översättning av Nina Törmark

Källa: Texten är en fri översättning av artikeln "GI diets don’t work – gut bacteria and dark chocolate are a better bet for losing weight" av Tim Spector professor vid Kings College i London ursprungligen publicerad på brittiska vetenskapssajten The conversation.
The Conversation
Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

The Conversation


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så får du ett naturligt lyft med ansiktsgympa

Skönhet

Många rusar till kliniker vid åsynen av första bästa rynka men att åldras är en naturlig del av livet som ger oss karaktär och lyfter fram vår personlighet. Men det är inget brott att vilja vara till sin fördel även när kråksparkarna ger sig till känna. Så varför inte testa ansiktsgympa – det naturliga ansiktslyftet.

 

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

 

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

 

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

 

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.