Gisela la medicinerna på hyllan | Kurera.se
Gisela i en stentrappa

Foto: Roland Andersson

Gisela la medicinerna på hyllan

Motion mot artros!

Fysisk aktivitet är bra för artros. Satsa på skonsamma, men uppbyggande aktiviteter som promenader och stavgång, trädgårdsarbete, simning samt cykling. Variera gärna mellan ett flertal olika sätt att röra dig, samt dela gärna upp passet i mindre delar, för att undvika alltför monoton belastning.

Om du har fått din artros undersökt och bekräftad behöver du inte vara orolig för att det gör ont när du rör dig. Det är ofarligt och förvärrar inte artrosen. Smärtorna kommer att minska på sikt med hjälp av den fysiska aktiviteten.

Artros, förslitning av lederna, är en mycket vanlig ledsjukdom i Sverige. Gisela har drabbats av förslitningar i både höft och knä och åt länge mediciner för att dämpa värk och stelhet. Nu slipper hon det och mår bra, tack vare kosttillskott med nypon.

Ett helt yrkesliv inom vården sliter på kroppen. Det är något som Gisela har fått känna av.
– De flesta jag känner som jobbat länge inom vården har något med kroppen som krånglar, precis som jag. Det är ett givande men samtidigt krävande yrke som ofta tar ut sin rätt, berättar Gisela.

Kroppen sa ifrån
Gisela är pensionär sedan ett par år tillbaka men hennes arbete som narkossjuksköterska har inneburit påfrestningar i form av bland annat tunga lyft, oregelbundna arbetstider och höga krav på att alltid vara mentalt alert. Sedan 90-talet har gymmet varit en favorit. Tre, fyra besök i veckan har det blivit, vilket har gjort henne gott på många sätt. Men ändå sade kroppen till slut ifrån.
– Jag började känna av värk och stelhet i lederna för fem, sex år sedan, men tänkte att det kunde bero på att jag hade haft så långa arbetspass och sa till mig själv: ”Äh, det går över!”. Men till slut insåg jag att det var någonting som inte stämde och bokade tid hos läkare för att kolla upp vad det kunde vara. Det visade sig då att jag hade fått artros, förslitningar av brosket, i höft och knän. Inget roligt besked precis men det var som det var, konstaterar Gisela.

Läkemedel med biverkningar
Hon fick läkemedel mot värken och stelheten, men efter att ha ätit det ett tag kom biverkningarna. Hon samlade på sig vätska vilket gjorde att hon blev svullen och kände sig plufsig. Magen fungerade inte heller riktigt som den skulle. Men Gisela fortsatte ändå ta medicinerna eftersom hon inte kände till något alternativ. Hon ville ju absolut inte få tillbaka värken.
– Höften var faktiskt så sliten att jag till slut behövde opereras. Jag fick göra en total höftplastik på ena sidan och efter det har ju höften varit okej, men jag har haft desto mer problem med ena knäet. Det var så illa att jag hamnade på väntelista för operation av det också, säger Gisela.

 

Kosttillskott med nypon
Lyckligtvis har Gisela inte behövt genomgå ytterligare en operation. Det tackar hon en före detta kollega för. Det var nämligen kollegan, som för några år sedan,  tipsade Gisela om det nyponbaserade kosttillskottet Litomove.
– Det var så att hennes syster hade haft stora problem med artros, men hade blivit väldigt bra hjälpt av det här kosttillskottet, så kollegan föreslog att jag skulle testa Litomove jag med. Jag tänkte: ”Vad har jag att förlora?” och gick till hälsokostaffären och köpte mig en burk.

Slutade med artrosmedicinen
Gisela tog den högsta rekommenderade dosen till att börja med och testade efter en månad att sluta med sina artrosmediciner. Det fungerade utmärkt. Sedan dess har hon inte ätit några mediciner alls förutom en och annan huvudvärkstablett.
– Litomove fungerar riktigt bra. Vissa rörelser får jag fortfarande passa mig för att göra, som att vrida till med foten eller hastigt hoppa av cykeln, men de här vardagliga besvären har faktiskt försvunnit – stelheten, värken, problemen att kliva upp på morgnarna. Det känns underbart! Och jag slipper samla på mig en massa vätska och ha besvär med magen. Litomove ger mig inga biverkningar alls utan bara positiva effekter.

Säker på att nyponen ger effekten
Att det är Litomove som ligger bakom är Gisela helt säker på. När hon har fått slut på kapslarna har värken och stelheten kommit tillbaka, men den har snabbt försvunnit då hon börjat äta Litomove igen.
– Jag är jätteglad över att ha hittat detta och rekommenderar det varmt till alla som har liknande besvär som jag har haft.

 

Av Jennie Pettersson

 


Motion mot artros!

Fysisk aktivitet är bra för artros. Satsa på skonsamma, men uppbyggande aktiviteter som promenader och stavgång, trädgårdsarbete, simning samt cykling. Variera gärna mellan ett flertal olika sätt att röra dig, samt dela gärna upp passet i mindre delar, för att undvika alltför monoton belastning.

Om du har fått din artros undersökt och bekräftad behöver du inte vara orolig för att det gör ont när du rör dig. Det är ofarligt och förvärrar inte artrosen. Smärtorna kommer att minska på sikt med hjälp av den fysiska aktiviteten.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så får du ett naturligt lyft med ansiktsgympa

Skönhet

Många rusar till kliniker vid åsynen av första bästa rynka men att åldras är en naturlig del av livet som ger oss karaktär och lyfter fram vår personlighet. Men det är inget brott att vilja vara till sin fördel även när kråksparkarna ger sig till känna. Så varför inte testa ansiktsgympa – det naturliga ansiktslyftet.

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

 

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

 

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.