Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

glad kvinna i höstskog

Magnesium ger bättre upptag av D-vitamin

D-vitamin lagras i kroppens fettvävnad under soliga dagar, men efter höstdagjämningen står solen för lågt för att vi ska kunna tillgodogöra oss tillräckligt med D-vitamin från solen. Under vinterhalvåret är det vanligt att D-vitaminnivån sjunker. Då kan du komplettera kosten med ett D-vitamintillskott. Lägger du till magnesium blir ditt D-vitamintillskott ännu effektivare. 

Under soliga sommardagar räcker det med att exponera sig för solen under 15-20 minuter för att täcka in dagsbehovet av D-vitamin. Efter höstdagjämningen ligger solen för lågt i Sverige för att kroppen ska kunna lagra in D-vitamin.

 

Halveringstiden på D-vitamin är mellan tre veckor och två månader, vilket betyder att det kan vara en god idé att ta ett kosttillskott fram till vårdagjämning när intensiteten på solens strålar ökar och kroppen återigen kan lagra D-vitamin från solen. Äldre, överviktiga och mörkhyade personer har svårare att lagra och bilda D-vitamin. En studie som publicerades i Journal of the American Osteopathic Association, visade att om du inte har tillräckligt med magnesium i kroppen så kan vitamin D ligga kvar i sin inaktiva form.

LÄS OCKSÅ: Vitaminet som har en egen dag

Förkalkade blodkärl

Mohammed S. Razzaque, professor i patologi vid Lake Erie College of Osteopathic Medicine som är medförfattare till studien menar att vi ofta tar D-vitamintillskott utan att veta hur de metaboliseras i kroppen. Han menar att om det inte finns tillräckligt med magnesium i kroppen är D-vitamin varken säkert eller meningsfullt att ta.

Ett intag av D-vitamintillskott kan nämligen öka kalcium- och fosfatnivåerna i kroppen även om du har brist på D-vitamin. Har du inte tillräckligt med magnesium i kroppen finns det risk att drabbas av förkalkade blodkärl. De som har optimala magnesiumnivåer i kroppen behöver inte lika mycket D-vitamintillskott för att uppnå en bra D-vitaminhalt. Enligt professor Razzaque minskar magnesium också risken för att drabbas av benskörhet och frakturer. De som har brist på D-vitamin och magnesium kan med tiden få problem med hjärta, kärl och skelettet.

LÄS OCKSÅ: Det livsviktiga mineralet

Magnesiumrika livsmedel

I Sverige finns en ständigt pågående debatt om det dagliga intaget av magnesium. Livsmedelsverket rekommenderar 280 milligram för kvinnor och 350 för män. Det finns forskning som menar att vi behöver få i oss 500-700 milligram per dag. I USA innehåller standarkosten bara hälften av det rekommenderade intaget som där ligger på motsvarande siffra för kvinnor och män – 320 och 420 milligram, vilket betyder att halva befolkningen riskerar att få i sig för lite av mineralet. Under en graviditet ökar också behovet av magnesium för kvinnor.

 

Konsumtionen av magnesium och andra mineraler från obearbetade livsmedel har minskat de senaste decennierna vilket beror på bekämpningsmedel och konstgödsel i det industrialiserade jordbruket. Magnesium försvinner när livsmedels processas, vilket betyder att de som äter halvfabrikat har låg magnesiumhalt och gör klokt i att komplettera med ett tillskott. Livsmedel som innehåller mycket magnesium är till exempel bananer, broccoli, bönor, cashewnötter, mandel, äggula, fiskolja, linfrön, bladgrönsaker, pumpafrön, solrosfrön och fullkorn.

Av Inger Palm

Källa: American Osteopathic Association.Researchers find low magnesium levels make vitamin D ineffective. Pressmeddelande 2018-02-26.

Studien: Uwitonze AM, Razzaque MS. Role of Magnesium in Vitamin D Activation and Function. The Journal of the American Osteopathic Association, 2018;118(3):181


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

 

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.