Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Vetefält

Glutenintolerans vanligare i Sverige än i resten av Europa

Glutenintolerans är betydligt vanligare bland barn i Sverige än man tidigare trott. Det visar ny forskning från Lunds universitetssjukhus.

Omkring 150 000 personer i Sverige uppskattas lida av den kroniska sjukdomen Celiaki, det vill säga glutenintolerans. Det gör sjukdomen vanligare i Sverige än någon annanstans i Europa.

► Läs också: Glutenintolerans ökar bland vuxna

 

Större genetisk risk att drabbas
Trots detta har bara omkring 50 000 av dessa personer fått diagnos och behandling.
– Fler svenskar har den genetiska förutsättningen att utveckla glutenintolerans än andra. De flesta har inga symptom, andra kanske har symptom som trötthet och hård mage utan att veta att de har en sjukdom, säger Annelie Carlsson, docent och barnläkare vid Skånes universitetssjukhus Lund och en av forskarna bakom studien, till DN.

Kan förhindras
De nya forskningsrönen publiceras i den amerikanska vetenskapliga tidskriften Pediatrics och visar att hos vissa individer kan sjukdomen förhindras med enkla knep. Till exempel kan risken för att utveckla glutenintolerans minskas om mat med gluten introduceras gradvis i små mängder till spädbarn med start från fyra månaders ålder – och helst under pågående amning. De råd som idag ges till föräldrar kring de yngsta barnens mat ligger i linje med dessa fynd.

► Läs också: Därför ska du äta och dricka havre

Siffrorna steg när kostråden för spädbarn förändrades
Fram till 1970-talet var glutenintolerans ovanligt i Sverige och diagnostiserades endast hos ett av tusen barn. Men när kostråden för spädbarn ändrades 1982 ändrades också sifforna. De nya kostråden sa att från och med nu skulle mat innehållande gluten introduceras i kosten först när barnet var sex månader och inte redan vid fyra månaders ålder som tidigare varit fallet. Det visade sig vara ett dåligt råd, skriver DN.

Även amningslängden spelar roll
Det antas inte enbart ha varit den senarelagda introduktionen av gluten som låg bakom epidemin. Vid samma tid ökades även mängden mjöl i välling och gröt – och därmed fick barn mer gluten – jämfört med innan och efter epidemin. En annan faktor av stor betydelse är amningslängden. En längre amningstid minskar risken att få sjukdomen.

 

► Läs också: Rent mjöl i påsen? Guide till olika sorters mjöl

”Den svenska celiakiepidemin”
Från och med 1984 ökade förekomsten av glutenintolerans kraftigt och tio år senare minskade den igen lika abrupt efter att ytterligare nya kostråd för spädbarn lanserats. Fenomenet kom att kallas för ”Den svenska celiakiepidemin” och är även internationellt känd.
Forskarnas fynd visar alltså att risken att utveckla intolerans mot glutenprodukter minskar om man gradvis och i små mängder introducerar mat med gluten till spädbarn med start från fyra månaders ålder – och helst under pågående amning.
Råden som idag ges till föräldrar med små barn är i linje med dessa fynd.

► Läs också: Mår jag bättre utan gluten? Näringsexperten svarar

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

 

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.