mun tandtråd vilnjetten grön omställning

God munhygien – en angelägenhet för hela kroppen

Hur tänderna mår är nära kopplat till resten av kroppen menar Johanna Bjurström hudterapeut och homeopat. Johanna delar med sig till Kureras läsare om sina bästa tips för god munhygien.

Tandhälsan inverkar på hela kroppen på flera olika sätt. Nedsatt munhälsa med infekterat och blödande tandkött ökar exempelvis risken för mer allvarliga sjukdomar som diabetes och hjärt-kärlsjukdom menar Johanna Bjurström.

Munnen är ingen isolerad enhet
Tänderna är i kontakt med resten av kroppen, bland annat genom nervsystemet och står i direktförbindelse med lymfsystem och blodomlopp enligt Johanna. Något hon menar gör att bakterier från munnen kan sprida sig vidare i kroppen.
– Det är till exempel inte ovanligt att reumatisk värk som vandrar i kroppen springer ur nedsatt tandhälsa. Det kan även ge svullnader i händer och fötter, säger Johanna.

 

Hjälp mot olika besvär
– Tandsten beror på bakterier i munhålan och det gäller gynna den miljön på bästa sätt.
Man har sett att det går att förebygga karies med hjälp av naturligt björksocker även kallat xylitol. Xylitol svälter ut mikroorganismer som annars kan orsaka karies i munnen. Neem som kommer från Nimträdet är bra för att motverka tandsten. Neem innehåller fytokemikalierna azadiraktin och triterpenoid som gör att det har terapeutiska och medicinska egenskaper och är bra för att motverka bakterier i munnen och förebygger även muntorrhet. Blödande tandkött kan bero på C-vitaminbrist och brukar upphöra när man intar C-vitaminrik föda eller kosttillskott menar Johanna sm även tipsar om att salvia och pepparmynta kan hjälpa till.

LÄS OCKSÅ: Så får du fötterna fina inför sommaren

Borsta och använd tandtråd
Johanna rekommenderar att vi sköter våra tänder väl genom att borsta dem morgon och kväll och använder tandtråd dagligenSjälv undviker hon tandkräm med fluor.
– I dag har många brist på jod. Man har sett att fluor kan påverka sköldkörteln negativt genom att det minskar upptaget av jod. Det kan även belasta utsöndringsorgan som lever och njurar.
Johanna förklarar att det finns två olika sorters fluor, dels ett naturligt och organiskt fluor som finns i råa grönsaker och dels ett oorganiskt som finns i tandkrämer och fluortabletter. Det sistnämnda kommer från Natriumfluorid (NaF) och finns i höga halter i bland annat bordssalt och kolsyrade drycker.

LÄS OCKSÅ: Johanna har koll på både ut- och insidan

Men skyddar inte fluor tänderna mot karies?
– Fluor bidrar absolut till att du får färre hål, men oorganiskt fluor gör också att tandemaljen och skelettet blir hårdare och samtidigt väldigt sprött. Emaljen blir oftast uppluckrad och går till slut sönder.
Det räcker att äta en kost rik på grönsaker för att stärka din emalj menar Johanna.
–Jag rekommenderar en tandkräm utan fluor. Jag baserar mina tandkrämer på örter, så som salvia, neem och myrra.

Välj rätt metod
–När du borstar tänderna är det viktigt att du gör det på rätt sätt.
Johanna tipsar om en metod som heter ”Blotting”. Den går till så att man trycker tandborsten lätt in mot tandköttet och upp i fickan mellan tandköttet och tanden. Detta gör att det plack som sitter både mellan tänderna och i fickorna dras ut.
– När man gjort så här ett tag så stänger kroppen igen fickorna mellan tänderna och problem med dålig andedräkt försvinner och tandhygienen blir mycket bättre.
Anledningen till dålig andedräkt kan vara låg magsyra eller bakterier ifrån munnen. Johanna rekommendera inte munskölj från apoteket då det enligt henne dödar alla bakterier – även de kroppen behöver.

LÄS OCKSÅ: Hudterapeuten Negin har koll på mineralriket

Gör din egen tandkräm
Blanda kokosolja, pepparmynstolja och gurkmeja. När du borstar med blandningen blir munhålan ren, den tar bort bakterier och dina tänder blir vitare. Skölj sedan med kolloidalt silver eller saltvatten.
Johanna brukar även borsta tänderna med MSM – svavel någon gång i veckan för att hålla bakterier borta. Det är dessutom bra för att förebygga att förkylningar går ner i luftrören menar hon, då bakterier oftast stannar två dygn i munhålan innan de vandrar nedåt vilket de kan göra vid låg magsyra. God tandhälsa kan alltså förebygga att en förkylning bryter ut.

Tänk på vad du äter
Kosten är viktig även för dina tänder och din munhälsa menar Johanna som rekommenderar en basbildande kost.
– Det gynnar hela kroppen. Undvik kost som skapar inflammationer så som vete, mjölk och socker och mat som är hårt uppvärmd.
Johanna rekommenderar istället mycket råa grönsaker.

Johanna Bjurström

Amalgamfri idag
Under många år var det inom tandvården vanligt att använda amalgam vid lagning av tänder. Amalgam består till en viss del av kvicksilver och bly. Dessa tungmetaller ansamlar sig i njurar, hjärna och levern och framförallt i hypofysen enligt Johanna.
–När hypofysen är i obalans kommer också binjurar, njurar, sköldkörtel och bukspottkörtel påverkas negativt.
Johanna fick själv tio amalgamfyllningar insatta på kort tid vid 12 års ålder, något hon menar inverkade negativt på hennes hälsa.
– Det påverkade min matsmältning och resulterade i olika tjocktarmsdiagnoser.
Idag är Johanna fri från sina diagnoser och har även tagit bort sitt amalgam.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Berit och hund, tassar, fästing och vatten

Så skyddar du hunden i sommar

Naturlig hälsa

Sommartid är det extra mycket att tänka på för den som har hund med orosmoln som fästingar och påfrestande värme. Kurera bad Berit Kristiansen om hennes bästa tips på hur vi tar hand om våra fyrbenta vänner i sommarvärmen.

kvinna som vaknar, drömlandskap B6

Vitaminet som hjälper dig minnas dina drömmar

Forskning

Tillhör du dem som sällan kommer ihåg vad du drömt? Skulle vilja ändra på det? En ny studie från Universitetet Adelaide i Australien visar på ett möjligt samband mellan intag av vitamin B6 precis innan läggdags och förmågan att drömma klarare och minnas sina drömmar.

Hella Nathorst-Böös – författare till "Häxans trädgård"

Så firas midsommar i häxans trädgård

Krönikan

Att fira midsommar och sommarsolståndet är traditioner som har sina rötter långt tillbaka i tiden. I denna krönika berättar Hella Nathorst-Böös, författare till boken "Häxans trädgård" om hur firandet såg ut förr och tipsar om värmande och lugnande te med johannesört eller tinktur för den som önskar något starkare.

Lagermonade richard mann

Lagermonade – friskt och gott till sillen

Recept

Från boken "Alkoholfritt till maten" av Richard Mann kommer detta recept på en alkoholfri variant av shandy – en blandning av öl och lemonad som är vanlig i Storbritannien. Passar till lätt och fräsch mat och klassiska midsommarrätter som exempelvis primörsallad med varmrökt lax, kokta kräftor med krondill eller sill och potatis.

Food Pharmacy bjuder till midsommarfest

Recept

Mia Clase och Lina Nertby Aurell från populära Food Pharmacy sätter sin prägel på midsommarmaten och bjuder på en festlig måltid med hälsosam twist. På bordet denna midsommar står vegetarisk gubbröra, sparrissallad med grillspett och avslutningsvis jordgubb- och rabarberkompott med kokosgrädde.

Kollagen bygger skönhet från insidan

Kollagen – bygger skönheten från insidan

Hud

Kollagen är ett protein som fungerar som kroppens fyllnadsmaterial. Det fyller bland annat ut huden och minskar rynkor och slapphet. Med åren minskar kroppens nivåer av kollagen men med extra tillskott går det att trigga kroppens egen produktion och fylla på nivåerna som gör att din hud blir både fastare och ser yngre ut.

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.