mun tandtråd vilnjetten grön omställning

God munhygien – en angelägenhet för hela kroppen

Hur tänderna mår är nära kopplat till resten av kroppen menar Johanna Bjurström hudterapeut och homeopat. Johanna delar med sig till Kureras läsare om sina bästa tips för god munhygien.

Tandhälsan inverkar på hela kroppen på flera olika sätt. Nedsatt munhälsa med infekterat och blödande tandkött ökar exempelvis risken för mer allvarliga sjukdomar som diabetes och hjärt-kärlsjukdom menar Johanna Bjurström.

Munnen är ingen isolerad enhet
Tänderna är i kontakt med resten av kroppen, bland annat genom nervsystemet och står i direktförbindelse med lymfsystem och blodomlopp enligt Johanna. Något hon menar gör att bakterier från munnen kan sprida sig vidare i kroppen.
– Det är till exempel inte ovanligt att reumatisk värk som vandrar i kroppen springer ur nedsatt tandhälsa. Det kan även ge svullnader i händer och fötter, säger Johanna.

 

Hjälp mot olika besvär
– Tandsten beror på bakterier i munhålan och det gäller gynna den miljön på bästa sätt.
Man har sett att det går att förebygga karies med hjälp av naturligt björksocker även kallat xylitol. Xylitol svälter ut mikroorganismer som annars kan orsaka karies i munnen. Neem som kommer från Nimträdet är bra för att motverka tandsten. Neem innehåller fytokemikalierna azadiraktin och triterpenoid som gör att det har terapeutiska och medicinska egenskaper och är bra för att motverka bakterier i munnen och förebygger även muntorrhet. Blödande tandkött kan bero på C-vitaminbrist och brukar upphöra när man intar C-vitaminrik föda eller kosttillskott menar Johanna sm även tipsar om att salvia och pepparmynta kan hjälpa till.

LÄS OCKSÅ: Så får du fötterna fina inför sommaren

Borsta och använd tandtråd
Johanna rekommenderar att vi sköter våra tänder väl genom att borsta dem morgon och kväll och använder tandtråd dagligenSjälv undviker hon tandkräm med fluor.
– I dag har många brist på jod. Man har sett att fluor kan påverka sköldkörteln negativt genom att det minskar upptaget av jod. Det kan även belasta utsöndringsorgan som lever och njurar.
Johanna förklarar att det finns två olika sorters fluor, dels ett naturligt och organiskt fluor som finns i råa grönsaker och dels ett oorganiskt som finns i tandkrämer och fluortabletter. Det sistnämnda kommer från Natriumfluorid (NaF) och finns i höga halter i bland annat bordssalt och kolsyrade drycker.

LÄS OCKSÅ: Johanna har koll på både ut- och insidan

Men skyddar inte fluor tänderna mot karies?
– Fluor bidrar absolut till att du får färre hål, men oorganiskt fluor gör också att tandemaljen och skelettet blir hårdare och samtidigt väldigt sprött. Emaljen blir oftast uppluckrad och går till slut sönder.
Det räcker att äta en kost rik på grönsaker för att stärka din emalj menar Johanna.
–Jag rekommenderar en tandkräm utan fluor. Jag baserar mina tandkrämer på örter, så som salvia, neem och myrra.

Välj rätt metod
–När du borstar tänderna är det viktigt att du gör det på rätt sätt.
Johanna tipsar om en metod som heter ”Blotting”. Den går till så att man trycker tandborsten lätt in mot tandköttet och upp i fickan mellan tandköttet och tanden. Detta gör att det plack som sitter både mellan tänderna och i fickorna dras ut.
– När man gjort så här ett tag så stänger kroppen igen fickorna mellan tänderna och problem med dålig andedräkt försvinner och tandhygienen blir mycket bättre.
Anledningen till dålig andedräkt kan vara låg magsyra eller bakterier ifrån munnen. Johanna rekommendera inte munskölj från apoteket då det enligt henne dödar alla bakterier – även de kroppen behöver.

LÄS OCKSÅ: Hudterapeuten Negin har koll på mineralriket

Gör din egen tandkräm
Blanda kokosolja, pepparmynstolja och gurkmeja. När du borstar med blandningen blir munhålan ren, den tar bort bakterier och dina tänder blir vitare. Skölj sedan med kolloidalt silver eller saltvatten.
Johanna brukar även borsta tänderna med MSM – svavel någon gång i veckan för att hålla bakterier borta. Det är dessutom bra för att förebygga att förkylningar går ner i luftrören menar hon, då bakterier oftast stannar två dygn i munhålan innan de vandrar nedåt vilket de kan göra vid låg magsyra. God tandhälsa kan alltså förebygga att en förkylning bryter ut.

 

Tänk på vad du äter
Kosten är viktig även för dina tänder och din munhälsa menar Johanna som rekommenderar en basbildande kost.
– Det gynnar hela kroppen. Undvik kost som skapar inflammationer så som vete, mjölk och socker och mat som är hårt uppvärmd.
Johanna rekommenderar istället mycket råa grönsaker.

Johanna Bjurström

Amalgamfri idag
Under många år var det inom tandvården vanligt att använda amalgam vid lagning av tänder. Amalgam består till en viss del av kvicksilver och bly. Dessa tungmetaller ansamlar sig i njurar, hjärna och levern och framförallt i hypofysen enligt Johanna.
–När hypofysen är i obalans kommer också binjurar, njurar, sköldkörtel och bukspottkörtel påverkas negativt.
Johanna fick själv tio amalgamfyllningar insatta på kort tid vid 12 års ålder, något hon menar inverkade negativt på hennes hälsa.
– Det påverkade min matsmältning och resulterade i olika tjocktarmsdiagnoser.
Idag är Johanna fri från sina diagnoser och har även tagit bort sitt amalgam.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturens apotek: Läkeörter som ger energi och vila

Hälsa

Negativ stress är inte bara en stark känsla av oro, obehag och utmattning. Det är ett fysiskt tillstånd som går att mäta, och om stressen har blivit långvarig kan den bli skadlig. Hjälp då kroppen att gå ner i varv. Många av de läkeörter som ger vila, ger dig samtidigt energi. Här är tolv örter som hjälper.

Lukttest kan ge tidig indikation på covid-19

Forskning

Visste du att förlorat luktsinnet är ett av de första symtomen på att du smittats av det nya coronaviruset? Forskare vid bland annat Karolinska Institutet hoppas på att enkla lukttester som kan utföras i hemmet kan ge en tidig indikation på om man är smittad.

“Jag har inte varit förkyld på flera år”

Hälsa

Nina ÅkesDotters immunförsvar svajade och hon kunde få dras med snuva och hosta under hela vintern. Men så hörde hon talas om förkylningsörten echinacea. Efter att hon stöttat immunförsvaret under nästan ett år med det växtbaserade läkemedlet går det numera flera år mellan förkylningarna.

Gör ditt egna karantän-spa

Hud

Med mer tid hemma finns också lite extra tid att ta hand om dig själv. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du fixar ett avkopplande karantän-spa.

 

Gröna sköna påskrecept

Fest

Vad sägs om en sallad med brie och jordgubbar, en rödbetstzatziki och en påskbakelse med kardemumma och cannelinibönor. Kokboksförfattaren Birgitta Höglund bjuder på enkla tillbehör till påskbuffén.

D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

Hälsa

En vanlig vitaminbrist hos svenskar är vitamin D. Maten vi äter ger väldigt lite D-vitamin jämfört med vad solen gör under sommarhalvåret. Forskning visar att brist på D-vitamin spelar en roll i flera olika sjukdomar. Idag vet vi att D-vitamin kan stärka immunförsvaret och minska risken för luftvägsinfektion. I USA ställer sig man frågan om kraftig D-vitaminbrist spelar en roll i svårighetsgraden av covid-19.

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

 

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.