Blond ung tjej ser glad ut

Goda bakterier för en glad mage

Fakta

Probiotika eller mjölksyrapreparat fyller på med goda bakterier i tarmen så att matsmältning och näringsupptag fungerar som de ska. Se till att det preparat du väljer även innehåller föda för de här bakterierna (prebiotika) – det är en viktigt för att de goda bakterierna ska kunna föröka sig och tränga undan de elaka bakterierna samt hindra dem från att bli fler.
Välj ett mjölksyrapreparat som ger full effekt, en dagsdos bör innehålla mjölksyrabakterier från flera olika bakteriestammar. Varje stam trivs och verkar som bäst i olika ph-värde (surhetsgrad), tillgång till olika typer av näring i tarmen och inte minst mer eller mindre frånvaro av syre. Dessa saker varierar i olika delar av tarmen.

Visste du att...
det finns cirka 500 identifierade bakteriestammar. Av dessa är det ett 40-tal som finns i större mängd i mage och tarm. Olika bakterie-stammar koloniserar sig på olika platser i tarmen beroende på
pH-värde, temperatur samt
närings- och syretillgång.

Visste du att upp till 30 procent av alla vuxna i Sverige lider av ”stressmage”? Att mag- och tarmbesvär är den vanligaste orsaken till att vi söker hjälp från sjukvården? Och att läkemedelsnotan enbart för mag- och tarmåkommor ligger på drygt 2,5 miljarder kronor per år? En siffra som under de senaste tio åren fördubblats. Kanske är det därför som intresset för probiotiska bakterier har ökat lavinartat?

Mag- och tarmkanalens primära uppgift är att transportera, bryta ned och ta upp livsnödvändiga näringsämnen från den mat vi äter. I den processen ingår mekaniska funktioner som tuggning, utsöndring av enzymer, enzymernas nedbrytning och till sist absorption av näringsämnen i tarmslemhinnan.

Kosten är viktig
Tarmslemhinnan är ett fantastiskt men försummat organ. Med en yta på 250-400 kvadratmeter och fler bakterier och mikroorganismer än celler i din kropp tar den under en livstid upp näring från 60 ton passerande mat. Tarmslemhinnan är av stor vikt när det kommer till mag- och tarmhälsa, det är bland annat i dennes ludd som alla de goda probiotiska bakterierna bor. Ett av kriterierna för att en bakterie ska få kallas probiotisk är just att den ska kunna fästa vid tarmslemhinnan.
Omsättningen av tarmslemhinnans celler är mycket hög. Dagligen förloras 0,22 kilo slemhinneceller som måste ersättas. Tarmslemhinnan är helt utbytt inom 3-4 dagar. Då tarmslemhinnan omsätts så snabbt är även omsättningen av probiotiska bakterier väldigt hög, just därför är det väldigt viktigt att dessa tillförs kontinuerligt via kosten eller kosttillskott för att magen ska vara i balans.
Även prebiotika, de probiotiska bakteriernas ”mat”, behöver tillföras. I kostillskott som till exempel Lacti-plus har man balanserat flera olika sorters bakteriestammar tillsammans med prebiotika just för att skapa en så god miljö i mage och tarm som möjligt.

 

Probiotika minskar biverkningar efter antibiotikabehandling
Behandling med antibiotika, särskilt bredspektrumantibiotika, ger ofta biverkningar i mage och tarm i form av diarré men kan också orsaka allvarligare tillstånd. Biverkningarna uppstår då de neutrala och probiotiska bakterierna också dör av antibiotikabehandlingen samtidigt som man får en överväxt av bakterien Clostridium difficile.
En antibiotikabehandling kan påverka bakteriefloran i flera år efter att behandlingen avslutats, det är därför otroligt viktigt att fylla på med probiotiska bakterier om man behandlat med antibiotika.
Studier visar att risken att drabbas av diarréer minskar med 66 procent vid intag av probiotika. Bäst resultat har setts vid intag före, under och efter antibiotikabehandlingen.

Förebygger och behandlar turistdiarré
Turistdiarré är något som förstör många svenskars semester, man har beräknat att 40 procent av alla som besöker U-länder drabbas.
Utöver diarré är också magkramper och illamående vanligt förekommande. Utan behandling varar besvären i två till sex dagar vilket gör att en veckas semester lätt kan kännas förstörd. Behandling med en bredspektrum probiotika som Lactiplus dagarna innan och under resan minskar risken för att drabbas, samt minskar sjukdomstiden om du drabbas, markant.

Minskar förstoppning
Tillskott av probiotika minskar inte bara besvär med diarré utan kan även ha en positiv inverkan på förstoppning. Positiva studieresultat har setts vid kombinerat intag av pro- och prebiotika.

Probiotika hjälper äldre med mag- och tarmproblem
När man tittar på kurvor över hur olika bakteriestammar ökar och minskar under en livstid ser man att de goda bifidobakterierna som dominerar under stora delar av ens liv avtar efter 65-70 års ålder. I samband med det ser man också ökade växlingar mellan diarré och hård avföring samt försämrad aptit hos äldre personer.
Varför bifidobakterierna minskar vet man ännu inte, men att tillståndet kan förbättras med tillskott av probiotika samt prebiotika vet man.

Faktorer som påverkar magen negativt

  • Dåliga matvanor
  • Fysisk och psykisk stress
  • Låg fysisk aktivitet
  • Antibiotikabehandling
  • Alkohol och tobak
  • Mag- och tarmsjukdomar
  • Läkemedel

Flera positiva effekter med probiotika

 

  • Färre hål i tänderna
  • Probiotiska bakterier kan motverka tandlossning och hål i tänderna. Bakterierna påverkar de förstörande bakterierna i munhålan.
  • Bättre andedräkt
  • I en färsk undersökning gjord av professor Svante Twetman och Mette Kirstine Keller vid Köpenhamns universitet visade det sig att Lactobacillus reuteri Prodentis minskade dålig andedräkt.
  • IBS, matsmältning och gaser
  • Probiotika har visats hjälpa vid IBS, tarmsjukdomar och gaser samt ger ett förbättrat näringsupptag.
  • Hjälp vid diarré och förstoppning
  • Probiotika kan hjälpa mot så kallad turistdiarré genom att normalisera tarmfloran. Forskning visar att probiotika även hjälper mot förstoppning och ont i magen.
  • Balans i underlivet
  • Hjälper vid problem med svamp och urinvägsinfektion genom att stärka den naturliga bakteriefloran i underlivet. Ett måste att tillföra efter en antibiotikakur mot urinvägsinfektion för att inte drabbas igen.
  • Mindre stressymptom
  • En studie publicerad i British Journal of Nutrition, visar ett samband mellan tarmflora, hjärnan och stress genom att en specifik probiotisk sammansättning kan påverka vårt beteende och lindra psykiska stressymtom som nedstämdhet och oro.

Immunförsvaret
75 procent av vårt immunförsvar sitter i tarmen. Forskning visar att probiotiska mjölksyrabakterier har förmåga att kolonisera mag-tarmkanalen. Det ger bättre immunförsvar vilket kan minska risken för infektioner, allergier och inflammatoriska tarmsjukdomar.

Fetma
Bra tarmflora kan förebygga fetma senare i livet, tror forskare på Lunds tekniska högskola. Råttor som fått bakterien Lactobacillus plantarum HEAL19 från fostertiden till vuxen ålder gick upp mindre i vikt än övriga råttor. Forskarna tror att samma förutsättningar gäller människor.

Av Johanna Gustafsson


Fakta

Probiotika eller mjölksyrapreparat fyller på med goda bakterier i tarmen så att matsmältning och näringsupptag fungerar som de ska. Se till att det preparat du väljer även innehåller föda för de här bakterierna (prebiotika) – det är en viktigt för att de goda bakterierna ska kunna föröka sig och tränga undan de elaka bakterierna samt hindra dem från att bli fler.
Välj ett mjölksyrapreparat som ger full effekt, en dagsdos bör innehålla mjölksyrabakterier från flera olika bakteriestammar. Varje stam trivs och verkar som bäst i olika ph-värde (surhetsgrad), tillgång till olika typer av näring i tarmen och inte minst mer eller mindre frånvaro av syre. Dessa saker varierar i olika delar av tarmen.

Visste du att...
det finns cirka 500 identifierade bakteriestammar. Av dessa är det ett 40-tal som finns i större mängd i mage och tarm. Olika bakterie-stammar koloniserar sig på olika platser i tarmen beroende på
pH-värde, temperatur samt
närings- och syretillgång.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

 

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.