Gravid mage i randig tunika

Foto: Malin Duvstedt

Goda råd för din graviditet

När en kvinna får det glädjande beskedet att hon är gravid är det ofta många saker som snurrar i huvudet. Plötsligt blir hon mer medveten om vad hon stoppar i sig, vad hon smörjer in sin hud med och vad som finns i luften omkring henne.
Här är Kureras guide till ett hälsosammare liv under graviditeten.

Under graviditeten behöver du mer näring, främst i form av vitaminer och mineraler. Det bästa är att få i sig dessa via näringstäta livsmedel. Men för många kan det vara svårt, då kan ett kosttillskott vara att rekommendera.

Risk för allergiska barn
Många av de barn som är sjuka, allergiska eller hyperaktiva har en mamma som var undernärd, sjuk eller stressad under graviditeten. Förstföderskor har ofta en större reserv av vitaminer och mineraler jämfört med de som föder barn för andra eller tredje gången. Men även förstföderskor kan med fördel ta ett kosttillskott för att inte minska på sina näringsreserver.

 

► Läs också: Omega-3 under graviditeten motverkar överviktiga barn

P-piller urlakar kroppen
Om du har använt p-piller under en lång tid innan graviditeten så är också risken stor att du har ett mindre lager av B-vitaminer, folsyra, kalcium, fosfor, magnesium och zink.
Energibehovet ökar när du är gravid, men inte med så mycket som många tror. Under den första trimestern ökar det med cirka 85 kalorier per dag (vilket motsvarar en frukt), under andra trimestern med 290 kalorier per dag (ett matigt mellanmål), och under den tredje och sista trimestern med 480 kalorier per dag. Även behovet av proteiner ökar med 10-15 gram extra per dag från månad fyra.

10 kostråd för dig som är gravid

1. Ta folsyra redan i planeringsstadiet, och fortsätt att ta det till och med tolfte graviditetsveckan. Läs mer om folsyra här.
2. Ät gärna ekologiskt och KRAV-märkt.
3. Ofta kan kvinnans järnbehov under graviditeten inte täckas av kosten. Järn kan också behöva fyllas på efter födseln.
4. Extra viktigt är C-vitamin, D-vitamin samt järn, zink, magnesium och kalcium.
5. Ät bra fetter som avokado, fet fisk, rapsolja och olivolja. Du kan med fördel ta ett omega-3 tillskott då mycket av den fisk vi äter i dag inte har speciellt höga nivåer av omega-3. Omega-3 är bland annat bra för fostrets mentala utveckling.
6. Vissa fisksorter ska undvikas eller ätas mycket sällan. Kolla på Livsmedelsverkets hemsida för en utförlig lista, www.slv.se.
7. Ät fiberrikt, gärna råa grönsaker och frukter, för att förhindra förstoppning.
8. Undvik tomma kalorier så som godis och läsk. Minimera också intaget av vitt mjöl och salt.
9. Undvik att banta eller fasta under graviditeten. Din kropp behöver bygga upp extra fettreserver. Dessutom kan det leda till att miljögifter frigörs i din fettväv och överförs till fostret.
10. För mycket koffein ökar risken för missfall. Drick inte mer än tre koppar kaffe eller sex koppar svart te. Undvik också andra drycker som kan innehålla koffein. Välj istället vatten och örttéer.

Örttéer
I många generationer har gravida kvinnor druckit örtte för att underlätta sin graviditet och förlossning. Fråga gärna om råd i din hälsokostaffär då det finns en rad örtteer som kan hjälpa, men också för att du under den första trimestern ska vara extra försiktig, eftersom fostret då är som mest sårbart.

  • Hallonbladste används från vecka 35 och stärker bäckenet samt livmodern och förbereder kroppen för förlossningen.
  • Nässelte innehåller järn, klorofyll, vitaminer och mineralsalter.
  • Kamomill är ett lugnande te som du kan prova om du har svårt att sova.

Läs mer om örter och örttéer här.

Av Anja Lenner


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Märk alkohol med varning för cancer – inte rosa band”

Kurera debatt

Det är oktober och vi köper rosa produkter och rosa band för att visa omtanke och stötta bröstcancerforskningen. Det är lätt att tro att bara forskningen får tillräckligt med pengar så kommer färre kvinnor att dö i cancer. Men hur ser det ut i verkligheten?  Vi behöver få tillgång till forskning som hjälper oss att göra aktiva, informerade val skriver Johnny Mostacero, Förbundsordförande IOGT-NTO i detta debattinlägg.

johanna bjurström

Hallå där Johanna Bjurström – ny hudvårdsexpert hos Kurera

Hud

Kurera välkomnar en ny medlem i vår expertpanel. Johanna Bjurström som många Kureraläsare känner igen från vår serie "Grön omställning" tar över som hudvårdsexpert. Det innebär att du som läsare nu kan vända dig direkt till Johanna med dina frågor om hud och skönhet, något vi är väldigt stolta och glada att kunna erbjuda. 

Allergisk eller “bara” överkänslig?

Kost

Allergisk eller överkänslig? Kroppen är komplicerad och begreppsförvirringen är stor. Det enda du vet är att du inte mår bra. Vad kan du göra för att komma tillrätta ned besvären och må bra igen? Vi reder ut begreppen.

tv-skärm

TV-serie sätter våra vanligaste dieter på prov

Trendspaning

I Svts nya realityserie ”Bästa dieten” som börjar sändas ikväll får fyra par prova olika populära dieter, i fyra veckors tid. Under tiden övervakas de noggrant för att se hur kostomläggningen påverkar hälsan. Programserien är därmed samtidigt en vetenskaplig studie – om än i liten skala.

Lugn och fokuserad med lecitin

Hälsa

Lecitin är fettsyran som föll i glömska när fiskoljan fick sitt stora genombrott i mitten av 1990-talet. Men lecitin förtjänar bättre – det är en av de viktigaste byggstenarna i kroppens cellmembran och våra hjärnor består till 40 procent av den ganska okända fettsyran.

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.