Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Gör din egen ansiktsmask med örter

Örter kan pigga upp, lugna eller verka läkande för skadad hud. Här kommer några exempel på välgörande masker med örter som du kan odla själv. 

Örter:

Lavendel – sårläkning, brännskador, eksem, allergiska utslag, psoriasis, orolig hud, allmän hudvård.

Läkemalva – sargad , skadad, torr hud.

Ringblomma – torr hud, torreksem, blöjveckseksem, skadad hud, sårvård, fnasig hud, torrsprickor, blöjstjärtar, brännskador, allmän hudvård. 

 

Såpnejlika – torr hud, eksem.

Vallört – akneärr, grov hud, oelastisk hud, slapp hud, hudsprickor, hemorrojder, blåmärken, eksem, allmän hudvård, vitaliserar huden.

Bindemedel

Honung

Honung – verkar bakteriedödande, läkande och skyddande tack vare sina mjölksyrabakterier och sin enzymsammansättning. Kan användas till alla hudtyper och olika hudbesvär.

Yoghurt – reglerar hudens pH. Bra vid klåda, solbränd hud, problemhud.

Kallpressad olja

Kallpressad vegetabilisk olja – ger näring och ökar cirkulationen vilket i sin tur kan påskynda läkning. Oljan bidrar också till att huden känns mjuk och får en fin lyster. Pröva dig fram till vilken olja som passar din hudtyp bäst. Många gillar raps-, mandel-, tistel- eller olivolja. 

 

Ägg – bara gulan ger en närande mask. Ren vita ger en rengörande och uppstramande mask. Alternativt använd hela ägget. Håll masken fuktig genom att spreja på vatten. Speciellt viktigt ifall du använder enbart äggvitan, annars kan huden kännas väldigt torr och stram efteråt.

Gör så här:
Använd antingen torkade eller färska örter.
1. Gör ett pulver av de torkade örterna genom att mixa dem fint.
2. Växtsaft från färska örter är en annan variant, men för att komma åt växtsaften krävs en råsaftscentrifug.
3. Du kan också prova att mixa färska örter och försöka pressa ur lite saft från dem.

Dosering
Torkade örter: Cirka 1 msk malt pulver
Färska örter: Cirka 1 msk växtsaft
1. Använd valfritt bindemedel, tillsätt örten och rör ut ordentligt.
2. Anpassa mängden bindemedel så att det blir en tjock smet – inte för lös och inte för torr.
3. Applicera den färdiga masken och låt verka i max 20 minuter. Tvätta sedan av med vatten.

Av Nina Törmark

Källa: Recepten kommer från boken: ”Trädgårdsapoteket” av Marie-Louise Eklöf  (Norstedts 2020)


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.