Gör ditt egna karantän-spa

Med mer tid hemma finns också lite extra tid att ta hand om dig själv.
Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du fixar ett avkopplande karantän-spa.

Minimera de sociala kontakterna och håll fysiskt avstånd till våra medmänniskor. Det är myndigheternas råd just nu för att minska smittspridningen.
Med mer tid inom hemmets fyra väggar har vi också möjlighet att ta hand om oss själva mer – så varför inte ordna ett karantän-spa för att pigga upp både hyn och tillvaron en aning?
– Just nu är det extra viktigt att ta hand som sig för att komma ner i varv och minska på stressen, då stress gör att immunförsvaret sänks och gör dig mer mottaglig för virus, säger Johanna Bjurström.

LÄS OCKSÅ: Så maximerar du din stund i badet

Bad med magnesiumsalt
För att kunna slappna av krävs dock rätt förutsättningar.
– Släck lamporna i taket och tänd levande ljus i badrummet. Sätt på lugn musik som gör att du kommer till ro och tappa sedan upp ett bad med magnesiumsalt som får kroppen att slappna av, alternativt lite eterisk olja av lavendel som har samma effekt. Lyxa till det med att dricka en grön juice av exempelvis selleri och spenat som renar och stärker kroppen inifrån.
Ett sätt att ge hyn ny lyster är att peela ansiktet med bikarbonat.
– Peela på kvällen, undvik dock att ta för nära ögonen, då huden är tunnare där. Låt det ligga på under en minut och skölj bort. Smörj sedan in med avokadoolja, som återfuktar på djupet. Det här gör att du vaknar du upp med lyster i huden dagen efter.

 

LÄS OCKSÅ: Följ med på Kureras ansiktsmaskskola

Göra egen ansiktsmask
Har du ingen ansiktsmask hemma, så går det med enkla medel göra en själv, med hjälp av ingredienser från skafferiet.
– Du kan göra en återfuktande ansiktsmask av två matskedar honung, en halv deciliter kokosmjöl, en matsked olivolja och tre matskedar carob, alternativt kakao. Blanda allt till en jämn smet. Fördela jämt över ansiktet, gärna med en pensel, och låt verka under 15 minuter. Skölj sedan av med vatten.

LÄS OCKSÅ: Så tar ni er igenom karantänen tillsammans

Hemma-spa med kompisar
Bara för att du inte kan träffa dina vänner fysiskt just nu behöver det inte nödvändigtvis betyda att du behöver spa:a ensam. Gå ihop med några kompisar och sätt ihop en Facebookgrupp för er som vill göra ett hemma-spa ihop, tipsar Johanna Bjurström om.
Här kan ni lägga upp recept på hälsosamma juicer, men också dela med er av olika tips och tricks hur man gör en egen mask och hårinpackning.
– Se till att du har tagit fram allt du behöver när du går live och bestäm i gruppen vilken ordning ni ska göra saker. Exempelvis kan ni börja med ett fotbad, sedan peela kroppen, lägga en återfuktande mask och en hårmask. Avsluta sedan med att smörja in kroppen med en återfuktande och närande lotion. Det är roligare om ni alla gör allt samtidigt. Visa gärna hur det ser ut och beskriv hur det känns för att få känslan som att ni var tillsammans.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

 

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.

Pandemin gör att viktiga klimatinvesteringar skjuts upp

Eko/miljö

Många röster höjs för att våra samhällen inte kan gå tillbaka till ”det normala” efter att coronakrisen har lagt sig.  Detta eftersom senare års pandemier är en direkt konsekvens av människans aktivitet på jorden. Men samtidigt visar en svensk undersökning att viktiga klimatinvesteringar riskerar att skjutas på framtiden.

 

Hur ska vi äta egentligen?

Hälsa

Visst kan väl kostråd kännas både svårt och förvirrande ibland. Hur ska man egentligen äta för att må bra? Emily Sonestedt är forskare och docent i nutritionsepidemiologi och hon tittar på stora grupper människor och följer deras kostvanor för att se hur deras hälsa blir på sikt. Om du väljer näringsrik mat, äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus tillsätter fet fisk några gånger i veckan – då har du en bra bas.

Katter kan smittas av coronavirus – men även bilda antikroppar

Hälsa

Det har visat sig att katter kan bli smittade av det nya coronaviruset. De kan smittas av andra katter och av sina ägare. Katter kan sedan sprida viruset mellan varandra, men inte till människor.  I Hong Kong har ett antal katter som smittats med SARS-CoV-2 burit på antikroppar mot coronaviruset. Symtomen liknar de människor får med hosta, andningssvårigheter och lunginflammation.