Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Gör ditt egna karantän-spa

Med mer tid hemma finns också lite extra tid att ta hand om dig själv.
Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du fixar ett avkopplande karantän-spa.

Minimera de sociala kontakterna och håll fysiskt avstånd till våra medmänniskor. Det är myndigheternas råd just nu för att minska smittspridningen.
Med mer tid inom hemmets fyra väggar har vi också möjlighet att ta hand om oss själva mer – så varför inte ordna ett karantän-spa för att pigga upp både hyn och tillvaron en aning?
– Just nu är det extra viktigt att ta hand som sig för att komma ner i varv och minska på stressen, då stress gör att immunförsvaret sänks och gör dig mer mottaglig för virus, säger Johanna Bjurström.

LÄS OCKSÅ: Så maximerar du din stund i badet

Bad med magnesiumsalt
För att kunna slappna av krävs dock rätt förutsättningar.
– Släck lamporna i taket och tänd levande ljus i badrummet. Sätt på lugn musik som gör att du kommer till ro och tappa sedan upp ett bad med magnesiumsalt som får kroppen att slappna av, alternativt lite eterisk olja av lavendel som har samma effekt. Lyxa till det med att dricka en grön juice av exempelvis selleri och spenat som renar och stärker kroppen inifrån.
Ett sätt att ge hyn ny lyster är att peela ansiktet med bikarbonat.
– Peela på kvällen, undvik dock att ta för nära ögonen, då huden är tunnare där. Låt det ligga på under en minut och skölj bort. Smörj sedan in med avokadoolja, som återfuktar på djupet. Det här gör att du vaknar du upp med lyster i huden dagen efter.

 

LÄS OCKSÅ: Följ med på Kureras ansiktsmaskskola

Göra egen ansiktsmask
Har du ingen ansiktsmask hemma, så går det med enkla medel göra en själv, med hjälp av ingredienser från skafferiet.
– Du kan göra en återfuktande ansiktsmask av två matskedar honung, en halv deciliter kokosmjöl, en matsked olivolja och tre matskedar carob, alternativt kakao. Blanda allt till en jämn smet. Fördela jämt över ansiktet, gärna med en pensel, och låt verka under 15 minuter. Skölj sedan av med vatten.

LÄS OCKSÅ: Så tar ni er igenom karantänen tillsammans

Hemma-spa med kompisar
Bara för att du inte kan träffa dina vänner fysiskt just nu behöver det inte nödvändigtvis betyda att du behöver spa:a ensam. Gå ihop med några kompisar och sätt ihop en Facebookgrupp för er som vill göra ett hemma-spa ihop, tipsar Johanna Bjurström om.
Här kan ni lägga upp recept på hälsosamma juicer, men också dela med er av olika tips och tricks hur man gör en egen mask och hårinpackning.
– Se till att du har tagit fram allt du behöver när du går live och bestäm i gruppen vilken ordning ni ska göra saker. Exempelvis kan ni börja med ett fotbad, sedan peela kroppen, lägga en återfuktande mask och en hårmask. Avsluta sedan med att smörja in kroppen med en återfuktande och närande lotion. Det är roligare om ni alla gör allt samtidigt. Visa gärna hur det ser ut och beskriv hur det känns för att få känslan som att ni var tillsammans.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna sover

Örterna som får dig att sova bättre

Hälsa

En av tre svenskar lider till och från av sömnbesvär. Att låta naturens läkande och lugnande krafter verka är ett skonsamt och snabbt sätt att få hjälp. Tillskott med örter som valeriana och humle hjälper dig att somna.

Naturliga sätt att lindra smärta

Hälsa

Smärta kan uppstå av flera anledningar och ofta känns det skönt att få lindring. En del drar sig för att behandla smärta med läkemedel på grund av rädsla för biverkningar. Men det finns flera naturliga sätt att få smärtlindring.

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

 

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.