Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Grattis tidningen Kurera – nu fyller vi 20 år!

Ändra inte ett vinnande koncept, brukar det heta. Det har väl sällan varit så sant som i år när vi firar att Kurera fyller 20 år. ”Vi kommer att göra allt för att det ska bli en så intressant tidning inom ämnet egenvård som möjligt för er.” Så skrev tidningens första chefredaktör i sin allra första ledare. Det är ord vi kan skriva under på – vartenda ett.

Tidningsmänniskor pratar gärna om tidningar som sina babysar, små embryon till idéer som tar tid att växa och ta form innan de äntligen ser dagens ljus. Jag vet, det låter fånigt, men där har ni det, det talar väl om något om de starka känslor som vi har för våra produkter av papper, ord och bilder. Vi lever med tidningen redan när den bara är en tanke för att sedan släppa ut den i stora vida världen för att möta läsarna.

LÄS OCKSÅ: Hälsopionjären Peter Wilhelmsson

Vi har släppt in mer flärd
Kurera var som alla andra tidningar naturligtvis en tanke och en dröm innan den blev verklighet. Peter Öhrnqvist skrev en fin programförklaring i sin allra första ledare:

 

”Innehållet ska spegla den nya tidens medvetenhet om att egenvård är viktigt.”

Och:

”Tidningen ska tillgodose kunskapsfrågor som ställs om nya alternativ i medicinen med kvalificerade svar och trovärdighet.” Det är samme Peter som vi skickar tidningen till när den ska tryckas, så han jobbar fortfarande med Kurera, fast på ett annat sätt. 

Dagens Kurera skriver om friskvård, egenvård, naturlig hälsa – och skönhet. Tidningen har inte tappat sina grundvärderingar, som är att ge läsarna senaste nytt om forskning som rör om hälsa, kost och träning. Fast när vi tittar tillbaka är det tydligt att 20-åringen har släppt in mera flärd i sitt liv. Ekologisk hudvård är relativt ny trend i Kureras liv, och en vi välkomnar.

Även miljö har blivit ett större område nu än det var då. Det ligger också i tiden och är en viktig del av vårt eget och hela världens välmående. 

En hel Kurera-familj
Mottot är nu som då, att ge våra läsare inspiration och verktyg för att kunna leva ett hälsosamt, aktivt och friskt liv – hela livet.

 

Kurera trycks i en upplaga om 80.000 och delas nu som då ut i en lång rad butiker, caféer och salonger från Ystad i söder till Piteå i norr. 

Men naturligtvis har det hänt en massa saker sedan Kurera startade – inte bara med layout och innehåll i tidningen. 

Kurera är numera en hel familj av kanaler: Sajten kurera.se som når hela 260 000 besökare en vanlig vecka och därmed är en av Sveriges i särklass bäst besökta hälsosajter. Den uppdateras minst två gånger om dagen och täcker hela spektrat av hälsa – från kost och träning till mental hälsa, hudvård, miljö och nu även husdjurshälsa.

 

Fantastiska experter
På sajten kan vi fördjupa oss ännu mer än i tidningen och ge dig mer av allt det som är Kurera. Det finns massor av intressant forskning kring naturens egna läkemedel för den som vet var man ska leta. På kurera.se förser vi artiklarna med klickbara länkar till forskningen så ofta vi kan, så att du som läsare kan se var vi hämtat våra uppgifter och kan läsa vidare. Vi ser det som en fråga om trovärdighet. Våra fantastiska experter står också för trovärdighet och för ett enormt kunnande. De är alla oerhört uppskattade och populära.  

Kureras facebook har nästan 62 000 följare, och vårt instagramkonto har fått en nytändning och ökar just nu snabbt. I dagarna nådde vi vårt delmål på 7 000 följare! Vi har också ett litet men naggande gott konto på karriärnätverket LinkedIn. Och så skickar vi ut ett nyhetsbrev varje vecka, som har nästan 10 000 mottagare.

LÄS OCKSÅ: "Här lever vi som vi lär"

Oerhört roligt
Så där är det ju med 20-åringar – de kan allt, vill allt, törs allt och är redo att ta sig an världen. Det är lite så vi känner, vi som gör Kurera. Det är oerhört roligt att få jobba med en tidning och en sajt där uppslagen aldrig tryter. Så är det med hälsa – ett ämne som aldrig tar slut. Eller ”lyxproblem” som vi säger när vi väljer mellan intressanta ämnen att skriva om. 

Men en viktig sak består från starten: Vi gillar fortfarande när ni som läser tidningen hör av er! Så mejla oss!

Maria Torshall, chefredaktör


Hallå där...

...Jan Bergström

Du var med i Kureras första nummer för 20 år sedan. Där berättade du att du tog ginkgo biloba för att du jobbade mycket och märkte att koncentration och minne inte var lika bra som tidigare. Hur gick det sen?
– Jag hade hört talas om detta naturläkemedel men hade fått den uppfattningen att det passade bäst för åldersrelaterade problem som hade med kalla händer och sus i öronen att göra. Jag blev rejält överraskad när jag fick reda på att gingko fungerar för lättare minnesproblem som jag själv hade – och var jag tvungen att prova. Redan efter någon vecka märkte jag skillnad och jag hittade tillbaka till min skärpa igen. Jag tog preparatet ett tag, men slutade när jag inte tyckte att jag behövde det längre. Fast jag måste erkänna att jag fortfarande inte kommer ihåg när barn och barnbarn fyller år.

Då var du affärsområdeschef, reste en del och hade en aktiv fritid med golf och var pressansvarig för Davis Cup-arrangemang. Vad gör du idag?
– För 17 år sedan startade jag mitt nuvarande egenvårdsföretag, men eftersom jag är 69 år och officiellt en pensionär har jag dragit ner på arbetstakten. Min fru Anna-Karin och jag flyttade för några år sedan från Falsterbo till Österlen där vi köpte en gård. Jag har mitt kontor i ett av husen.

Vad gör du för att må bra och hålla dig i form?
– För fyra år sedan bytte jag ut mina slitna knän mot proteser så nu blir det en hel del golf på sommaren och lite tennis när andan faller på. Sedan vi flyttade ut på landet så har jag jagat mer. Förut kunde jag köra 100 mil i veckan för bra jaktmöjligheter men nu finns allt runt knuten. Vi tar också till vara på köttet och tänker på att handla närodlat och ekologiskt. Våra två jakthundar kräver motion varje dag, vilket betyder att jag varvar kontorsarbete med långa promenader. Mitt minne tränar jag varje dag med att lösa minst ett korsord om dagen. Tillvaron är med andra ord väldigt behaglig.

Av Inger Palm

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med långt hår

Hälsan syns i ditt hår

Hälsa

Kroniska besvär och obalanser kan vara svåra att upptäcka för sjukvården. Men en bit av ditt hår kan ge svar. En hårmineralanalys läser av 36 mineraler, spårämnen och metaller i din kropp. Kurera har pratat hår och hälsa med näringsmedicinare Ulrika Sunnerheim-Dahlman som gjort tusentals analyser de senaste 20 åren.

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.