Kvinna som är gravid håller sig om ryggen

Gravid och drabbad av Vena Cava-syndrom?

Fakta

Vill du följa Mia under hennes graviditet och funderingar? Titta in och följ Mias Gravidblogg: https://kurera.se/mia-tjarnlund

Hjärtklappning, andnöd, illamående, yrsel och svimningskänslor. Kureras Gravidbloggerska Mia Tjärnlund är i vecka 33 och har nu råkat ut för Vena Cava-syndrom. Här berättar hon vad det egentligen är och ger sina bästa tips till den som är drabbad.

Hej Mia! Berätta snälla om vad Vena Cava-syndrom är?
– Längs ryggen går kroppens största vener (Vena Cava) med syrefattigt blod som ska tillbaka till hjärtat. Venen från nedre delen av kroppen är stor och mjuk och utsätts under graviditeten för ett större tryck än normalt på grund av allt som ska få plats därinne i magen. Tryck på venen orsakar ett sämre blodflöde in till hjärtat varpå det alltså blir ett underskott av syresatt blod som går ut från hjärtat och upp till hjärnan. Det kan i sin tur ge hjärtklappning – när hjärtat försöker kompensera blodbristen – andnöd, illamående, yrsel och svimningskänslor.


Mias tips för gravida vid Vena Cava-syndrom eller svimningar/yrsel:

 
  • Prioritera vätska framför mat för att undvika att bli uttorkad, även om vätska volymmässigt känns värre än mat.
  • Prioritera att dricka juicer (helst gröna) och smoothies framför vatten för att få näringen på köpet. Extremt små mängder i taget.
  • Lyssna noga på kroppen och lär känna förloppet. Då kan de flesta svimningsanfall undvikas. Jag känner av det i kroppen en-två minuter innan det händer och hinner agera. Det börjar med sammandragningar (om inte magen redan är stenhård vilket min just nu är konstant), fortsätter med hjärtklappning och sedan kommer svimningskänslan.
  • Lär dig din kropps dygnsmönster och försök anpassa aktiviteter därefter. För mig är det mycket värre på morgonen och på förmiddagen än senare på dagen. Det är som att dagens första pulsökningar är som mest påfrestande på kroppen. Kroppen kämpar dessutom med frukosten (ökat blodflöde till magen ger än mindre blod till hjärnan) ända framåt lunch.
  • Ha alltid en plan för var du ska göra av dig själv om du får svimningskänslor. Helst ett ställe där det går att lägga sig ner. Om det inte går, ett ställe att sitta. Om det inte går, ett ställe att sjunka ihop intill en vägg eller något att hålla i. Det viktiga är att det finns en plan för den knappa tid man har på sig så att man kan undvika att falla.
  • Berätta för folk i din omgivning så att de vet hur de ska agera om du blir dålig eller svimmar, vilket är att lägga dig på vänster sida (INTE rygg) och ge dig vatten.
  • Vila när du har möjlighet och ligg gärna på vänster sida. Det maximerar blodflödet tillbaka till hjärtat, avlastar trycket på venen i ryggen och syresätter kroppen maximalt.
  • Praktisera yoga-övningar i framåtläge, till exempel kan du stå på alla fyra och svanka/skjut rygg, testa hunden, barnets position och liknande. Underbart skön effekt både under tiden och efteråt när man känner att man äntligen får tillräckligt med syre och blod till huvudet.
  • Bada i epsomsalt/magnesiumsulfat för att få mage och muskler att slappna av så mycket det går. Bada INTE ensam hemma och bada INTE för varmt eftersom det kan orsaka blodtrycksfall. Sitt gärna upp i badkaret eller ligg på vänster sida. Att ligga bakåtlutad förvärrar känslan.
  • Ät extra magnesium- och järntillskott, magnesium för avslappning och järn för syresättningen av blodet.

 

Av Emma V Larsson


Fakta

Vill du följa Mia under hennes graviditet och funderingar? Titta in och följ Mias Gravidblogg: https://kurera.se/mia-tjarnlund

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Carina Ahlqvist på expedition för klimatet

Äventyr

Från cykeldemonstrationer för en bilfri innerstad till klimatexpeditioner på 8000 meter höga berg, för Carina Ahlqvist från Solna sitter miljöengagemanget djupt. Idag är hon en av ett trettiotal svenska medlemmar i anrika Explorers club i New York och i april bär det iväg på en ny expedition.

“5G medför både hälso- och miljöfaror”

Kurera debatt

5G framställs i enbart positiv dager i svensk media. Ingen har hittills brytt sig om att rapportera om riskerna, menar Mona Nilsson ordförande i Strålskyddsstiftelsen som tycker att det är på tiden att vi får upp ögonen för de faror för hälsa och miljö som en utbyggnad av 5G för med sig.

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.

charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Intervju

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.

Därför ska du unna dig en tupplur

Hälsa

Svårt att hålla ögonen öppna efter lunch? Unna dig en tupplur! Det finns en hel rad goda hälsoskäl att knoppa in på soffan en stund. Och så får du några råd för att få ut det mesta av din lilla extra slummer.