Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

BCAA eller grenade aminosyror är valin, leucin och isoleucin. Alla är essentiella, har många funktioner i kroppen och är inblandade vid stressreaktioner samt vid energi- och muskelomsättning.

Grenade aminosyror (BCAA)

Grenade aminosyror (Branch Chained Amino Acids, BCAA)
BCAA eller grenade aminosyror är valin, leucin och isoleucin. Alla är essentiella och har många funktioner i kroppen. Dessa är inblandade vid stressreaktioner samt vid energi- och muskelomsättning.

Trots strukturella likheter fyller de olika BCAA olika funktioner i ämnesomsättningen. Valin påverkar främst kolhydrater, leucin påverkar främst fetter och isoleucin både fetter och kolhydrater. Brist på isoleucin visar sig i form av muskeldarrningar. Grenade aminosyror är nödvändiga eftersom de används primärt av musklerna och används oftast som tillskott inom kroppsbyggarkretsar för att gynna uppbyggnad av muskelmassa. Grenade aminosyror är speciellt inkopplade på stress, energi och muskelmetabolism.

Lämpligt dagligt intag
Grenade aminosyror, främst leucin stimulerar proteinsyntesen, ökar återanvändningen av andra aminosyror i många organ och minskar nedbrytningen av protein. Många olika typer av genetiska defekter i ämnesomsättningen av grenade aminosyror existerar. Dessa defekter yttrar sig i en rad olika symtom, såsom mental efterblivenhet, lågt blodsocker, kräkningar, överrörlighet, och går att rätta till genom att undvika eller vara restriktiv med BCAA i kosten. Genom att öka intaget av biotin och andra näringsämnen kan dessa defekter motarbetas. 10 mg biotin per dag är ett lämpligt intag.

Stresstillstånd som infektioner, trauma, operation, feber, cirrhos och svält kräver troligen proportionellt mer leucin än valin eller isoleucin. Sjukdomar som hepatit, cirrhos, kronisk njursvikt eller leversjukdom sänker nivåerna av grenade aminosyror. Grenade aminosyror ges intravenöst åt kroniskt sjuka samt undernärda patienter som opererats, vid svåra trauman, gallsjukdomar och leversvikt.

L-isoleucin och L-leucin

Funktion
Isoleucin är en essentiell aminosyra. Psykiskt sjuka patienter har visat sig ha låga halter aminosyror däribland isoleucin. Isoleucin, leucin och valin utgör de aminosyror som är kända som grenkedjade aminosyror. Både isoleucin och leucin kan vara låga hos kroniskt sjuka personer. Isoleucin är viktig i tillverkningen av hemoglobin.

 

Ökat behov vid träning
Isoleucin är involverad i blodsockerreglering, utveckling och reparation av muskler, energireglering och hemoglobinutveckling. Isoleucinbehoven ökar efter operationer, trauman, sepsis och för kontroll av diabetes. Isoleucin agerar som en energikälla vid påfrestande aktiviteter och ökar uthålligheten. Aerobisk och icke aerobisk träning, styrketräning och andra fysiskt ansträngande motionsformer kräver mer isoleucin och andra aminosyror.

Förbättrat tillstånd för patienter med Parkinsons
Leucin är en essentiell aminosyra utan någon specifik terapeutisk uppgift förutom sin roll vid tillstånd där en grenkedjad aminosyra krävs. Det förekommer mycket leucin i musklerna och det spelar en stor roll vid musklernas reparation och återhämtning. Leucin är liksom isoleucin involverad i energiregleringen. Efter operation, trauma, sepsis, läkning av sår, reglering av diabetes ökar leucin p.g.a. dess kvävesparande effekt. Leucin stimulerar insulinproduktionen och blodsockerkontrollen. Patienter med Parkinsons sjukdom som fått tillskott av leucin har fått ett förbättrat tillstånd.

Både leucin- och isoleucinnivåerna har visat sig vara låga hos människor med nedsatt psykisk och mental hälsa. Leucin ges i kombination med t.ex. isoleucin, valin, tyrosin, cystin och glutaminsyra.

En studie i The British Journal of Nutrition rapporterar att överskott av leucin kan orsaka pellagra. Leucin i stora doser verkar också ha en negativ effekt på flera biologiska processer. Detta kan leda till nedsatta nivåer av vitamin B3, som i sin tur kan leda till pellagra. Isoleucin har en uppenbart reglerande funktion på niacin eftersom kost som innehåller mycket leucin kan orsaka att niacin fälls ut i urinen medan isoleucin motverkar detta.
En nedgång i nivåerna av isoleucin och niacin kan leda till mentala och psykiska problem vilka förbättras med terapeutiska doser av isoleucin.

Bristsymtom och terapeutisk användning
Medfödda brister i ämnesomsättningen. Den vanligaste bristsjukdomen är ”maple syrup urine disease” då grenkedjade ketoner och höga nivåer BCAA (branched chain amino acids) utsöndras.
Leucin hämmar tryptofantransporten i hjärnan och för höga halter leucin kan minska halten metionin och aromatiska syror, vilket har visat sig ha stor betydelse vid sjukdomar i levern. En studie har visat att tillskott av BCAA förbättrade tillståndet hos 8 av 9 patienter med ALS (amyotrophic lateral sclerosis). Undersökningsgruppen studerades under 1 år och under tiden behöll de muskelstyrkan och förmågan att gå.
Av dem som fick placebo istället för BCAA, förlorade 5 av 9 under samma 1-årsperiod dessa förmågor. BCAA-tillskottet som användes i studien bestod av 12 g leucin, 8 g isoleucin och 6,4 g valin per dag.

Veganer en riskgrupp
Tecken på lågt isoleucin är bl.a. huvudvärk, yrsel, trötthet, depression, förvirrat tillstånd och irritation. Det är ovanligt med leucinbrister men veganer eller personer med njur- eller leverproblem är den största riskgruppen. Stresstillstånd kräver ökade nivåer av BCAA och B6. Stress gör att protein bryts ned snabbare och BCAA-tillskott verkar normalisera de flesta hyperkataboliska tillstånd.

• leucin kan med fördel användas vid Parkinsons sjukdom (10 g per dag)
• D-leucin kan i likhet med fenylalanin främja kroppens egna smärtlindrande ämnen (endorfiner)
• personer med kronisk sjukdom lider ofta brist
• patienter med kronisk njursvikt har svår isoleucinbrist.

Källor i kosten
• Isoleucin och leucin måste intas utifrån och kan inte syntetiseras i kroppen.
• Både isoleucin och leucin kommer från samma källor i kosten.
• Nötkött, kyckling, fisk, fläsk, vilt, sojaprotein, sojabönor, kelp, spirulina, ägg, lever, keso, mjölk, råg, mandlar, cashewnötter, pumpakärnor, sesamfrön, solrosfrön, kikärtor och linser. Det anses finnas 70 mg leucin per g protein i kött.

Dosering
Isoleucin: i samband med andra aminosyror (t.ex. valin, leucin, tyrosin, cystin, glutaminsyra och ketoglukuronsyra) rekommenderas 250–700 mg per dag. RDI: 12 mg per kilo kroppsvikt.
Leucin: 170 mg–1 100 mg anses vara det dagliga behovet av leucin. RDI anses vara 16 mg per kilo kroppsvikt. Isoleucin och leucin bör alltid ges tillsammans, om de inte av särskilda terapeutiska skäl måste tas för sig.

 

Toxicitet
Höga halter kan leda till pellagra.

Synergister
Vitamin B6, vitamin B1, vitamin B3, koppar, riboflavin, biotin och magnesium.

Antagonister
Höga nivåer av leucin i kosten. Om man är utsatt för mycket stress drar det ur BCAA ur kroppen. Prostglandin E2 och arachidonsyra är antagonister till leucin. Atleter som utövar extremt fysiskt krävande aktiviteter har ofta för låga nivåer av leucin och isoleucin.

L-valin 

Funktion
L-valin är en essentiell aminosyra som det finns mycket av i musklerna och som krävs för normalisering av kvävebalansen i kroppen. Valin är vital för muskelhälsan – ämnesomsättning, återhämtning av muskelvävnad. Valin kan vara en energikälla för musklerna. Denna är tillsammans med leucin och isoleucin en av de grenkedjade aminosyrorna. Med grenkedjade menar man att dessa 3 aminosyror har en kolstruktur med förgreningar. Dessa aminosyror är inblandade i hur kroppen fungerar under stress. Valin är viktigt för den mentala skärpan, muskelkoordinationen och nervernas funktion.

Valin är även involverad i syntesen av de fysiologiska vitala proteinerna och peptider. Den bryts ned till succinyl CoA, ett viktigt enzym i energiproduktionen. Under absorptionens sista fas frisätts valin och små mängder leucin och isoleucin av muskelprotein och absorberas av hjärnan. Hjärnan använder sedan deras kolstrukturer som energikälla under perioder när glukostillgången är begränsad. Skelettala muskler använder grenkedjade aminosyror direkt som en energikälla.

Bristsymtom och terapeutisk användning
Inflammation, oro, ångest, sömnrubbningar och toxicitet (kväve). Proteinbehovet ökar vid stress och trots att alla aminosyror är viktiga förefaller de grenkedjade behövas i större mängder vid alkoholism, stress och kronisk leversjukdom. Detta leder i sin tur att det behövs en större mängd vitamin B6 för att uppnå en väl fungerande metabolism. Atleter och kroppsbyggare använder valin för att höja prestationsförmågan. Alkoholister och drogberoende personer har ofta svåra brister. Tillskott korrigerar och vänder på hjärnskada och andra neurologiska sjukdomar. Traumapatienter och patienter som fått brännskador behöver valin och andra grenade aminosyror för vävnadsförnyelse.

Källor i kosten
Protein av hög kvalitet innehåller 48 mg valin per g.
Vilt, keso, ricottaost, fläsk, biff, kyckling, fisk, fläsk, kalkon, ägg, mjölk, yoghurt, champinjoner, kidneybönor, spenat, broccoli, frön.

Dosering
1 g per dag tillsammans med fenylalanin, metionin och tryptofan.
Vid behov av viktminskning kan följande kombination ges: 2 delar fenylalanin, 2 delar valin, 2 delar metionin och en del tryptofan.

Toxicitet
Kan ge hallucinationer eller en krypande känsla i huden vid överdosering. Överdosering kan även ge fantasier, svindel och yrsel.

Synergister
Vitamin B6 och B1 är viktiga i den oxidativa metabolismen av grenkedjade aminosyror. Koppar, vitamin B2, biotin och magnesium är också involverade i samma process.

 

Antagonister
Alkoholism, kronisk leversjukdom, stress.

Stress och grenade aminosyror
Stress gör att nedbrytningen av protein går snabbt och ökar aminosyreanvändningen 3–4 ggr mer än i ett vanligt tillstånd. Vid svår stress bör minst 30 procent av dieten bestå av protein.
Vid intag av grenade aminosyror i tillskottsform minskar nedbrytningen av både protein och aminosyror i kroppen. Det behövs både mer grenade aminosyror och vitamin B6 eller pyridoxal-5-fosfat vid stress eller sjukdom. Grenade aminosyror, särskilt leucin producerar mycket energi under många olika former av stress som exempelvis vid trauman, operationer, feber, infektioner, muskelträning och vid all typ av atletisk träning. Grenade aminosyror bör användas vid alla former av stress. Vid förlängd träning kommer mellan 5–10 procent av energin från aminosyror, främst grenade aminosyror.

Träning och grenade aminosyror
Atleter och främst tyngdlyftare får ökad energi vid intag av grenade aminosyror. Grenade aminosyror ersätter steroider för dom som vill bygga muskelmassa. Atleter kan använda grenade aminosyror för att förhindra muskelnedbrytning. Levern bryter inte ned grenade aminosyror, därför cirkulerar de grenade aminosyrorna i kroppen och konkurrerar med andra aminosyror, särskilt tryptofan. Serotoninet i hjärnan ökar med motion, det gör även kvoten av grenade aminosyror till tryptofan. Tryptofan bidrar till trötthet p.g.a. motion, men genom att öka de grenade aminosyrorna när man motionerar fördröjer man den här tröttheten.

Dosering
Mängden är beroende av fysisk status och stressnivån. Normal dosering av grenade aminosyror ligger mellan 1 000–18 000 mg per dag.
Grenade aminosyror ska tas tillsammans. Intag av endast en grenad aminosyra, särskilt leucin minskar vävnadsnivåerna i plasma av valin och isoleucin. I cellerna ökar de grenade aminosyrorna testosteronnivåerna.
Doseringen för ökad atletisk prestation ligger uppdelat mellan 6–18 g per dag.

Viktminskning och grenade aminosyror
Om man står på en lågkaloridiet hjälper de grenade aminosyrorna ökad fettförbränning, inklusive fett runt midjan utan att påverka idrottsprestationerna negativt.

Exempel på studier, referenser

Supplementering med grenade aminosyror hjälper patienter opererade för levercancer
En grupp patienter med hepatocellular carcinom fick dagligt tillskott av grenade aminosyror. Dessa fick bättre blodvärden, mådde bättre samt kunde gå hem från sjukhuset tidigare än patienter som inte fick tillskott.
Okabayashi T. et al, ”The Benefit of the Supplementation of Perioperative Branched-Chain Amino Acids in Patients with Surgical Management for Hepatocellular Carcinoma: a Preliminary Study”, Dig Dis Sci, 2007 May 18; Epub ahead of print.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Bilkö i storstad med avgaser

Partiklar i luften kan orsaka spridd inflammation

Eko/miljö

Luftföroreningar bidrar årligen till nästan 8000 för tidiga dödsfall i Sverige. Enligt forskare kan det bero på att pyttesmå partiklar tar sig ner i luftvägarna och orsakar inflammation i kroppen. Bland annat leder hög exponering för luftföroreningar till hjärt-kärlsjukdomar.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Rakning, skäggtrimning och en kopp kaffe

Övrigt

För tio år sedan fanns det knappt några barberare i Sverige, men nu har skönhetssalonger för män blivit en trend. Och dom är här för att stanna. Kurera träffade Kenny Solomon, som driver fyra barberarsalonger, för att prata rakning, skäggtrender och produkter för män.

 

Örter med läkande effekt

Kryddor

Läkeörter har använts i alla tider och de finns överallt. I diket, på gräsmattan och ute på ängarna. Mycket av den kunskap som användes förr har fallit i glömska, förutom hos de som verkligen är intresserade. Här kommer några vanliga örter som du kan göra te på.

Collage: 5 hårinpackningar + kvinna som tvättar sitt hår

Skönhetspanelen testar: Hårkur

Hud

Efter en lång sommar av sol, vind och vatten är håret ofta slitet, torrt och livlöst. En hårkur i form av en återfuktande, närande och mjukgörande inpackning är vad våra hår törstar efter på hösten. Vi har testat fem!

Skeptisk kvinna bredvid glad hoppande man

Så avgör du om din partner är en narcissist

Mental hälsa

Hur bemöter du bäst en narcissist? Går det att leva i en lång relation med en sådan? Och inte minst: hur vet du om din partner eller någon annan i din närhet är narcissist? Psykologen och relationsexperten Eva Rusz reder här ut vilka personlighetsdrag och beteenden du ska vara vaksam på.

Illustration av mat som slängs i soptunnor

5 missförstånd som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

29 september varje år infaller "Internationella matsvinnsdagen", som är instiftad av FN. I samband med det passar det bra att reda ut några missförstånd kring just matsvinn. Tror du till exempel inte att din hantering av matrester och ditt sätt att göra matinköp gör någon skillnad för klimatet, eller för din egen plånbok? Då är det dags att tänka om!

Mandlar skyddar mot hjärtsjukdomar

Hälsa

En handfull näve mandlar om dagen ökar det goda kolesterolet och avlägsnar plack som kan orsaka hjärtsjukdomar. Mandlar förbättrar inte bara hjärthälsan, nötterna innehåller också bra fetter, E-vitamin och fibrer.

 

Frallor, plommon och plommonkompott

Näringsrikt plommonbröd med dinkel

Matbröd

Ta vara på plommonskörden på ett nytt sätt – släng ner de saftiga frukterna i en bröddeg! Dessa goda frallor, som passar perfekt till frukost eller en kopp te, är gjorda på den urgamla, näringsrika mjölsorten dinkel.

“Nu kan jag cykla igen”

Naturlig hälsa

I hela sitt yrkesverksamma liv har Ingela Johansson haft tunga fysiska jobb. Belastningen på lederna gjorde att hon fick artros. Speciellt ett knä har krånglat. Ingefära och gurkmeja gjorde att hon blev av med smärtan och kunde sluta med värktabletterna.

frukt, grönt och vitaminburk

Därför är vitamintillskott så viktiga

Kost

Maten innehåller inte lika mycket näring som den gjorde för 40-50 år sedan. Det gör att vi äter mer för att fylla behoven och det är en av flera anledningar till att vi väger mer idag. Forskningsresultat från Tyskland, har bland annat visa att innehållet av vitaminer och mineraler i frukt och grönsaker minskade dramatiskt mellan 1985 och 1996. Därför kan det vara en god idé att då och då komplettera med kosttillskott.

Färre nattkissningar och ökad lust

Naturlig hälsa

Med ökad ålder får alla män förstorad prostata, med symtom som urinträngningar och fler nattliga toalettbesök. Prostataförstoring är också en vanlig orsak till att mäns sexuella lust avtar. Extrakt av sågpalmetto kan minska symtomen så nattkissningarna upphör och den sexuella hälsan förbättras.

Anna Flodberg, lutad mot trädstam vid vatten

Anna Flodberg: “Jag vill hjälpa andra med utmanande föräldraskap”

Hälsa

Hon är inte bara ny chefredaktör på Kurera, utan också aktuell med en bok om det både utmanande och berikande livet som förälder till barn med neuropsykiatriska diagnoser. Här berättar Anna Flodberg – som själv har två söner med autism respektive ADHD – om diagnoserna, sin envisa kamp för barnens rätt till stöd i skolan och om vikten av att få återhämtning i vardagen som förälder.

 

Mineralet som höjer mannens sexuella aptit

Naturlig hälsa

Det  livsnödvändiga mineralet zink ingår i hundratals enzymer i kroppen och är kanske mest känd för sin kapacitet att stötta immunförsvaret. Men zink har också en mycket bra effekt för mannens hormonbalans, och kan höja lägre testosteronnivåer och därmed bidra till en bättre sexuell hälsa

Kantarellgratäng med oliver

Kantarellgratäng med svartkål och oliver

Recept

Den här lättlagade gratängen passar perfekt till både vardag och helg i höst. Kål, lök och kantareller passar riktigt bra ihop, tycker Madeleine Landley som skapat receptet. Och med oliver och soltorkade tomater får gratängen extra sälta och smak. 

Goda bakterier kan hjälpa vid post-covid

Mage

Bland patienter som varit inlagda på sjukhus med svår covid-19 infektion upplevde mer än 30 procent att de hade besvär efter sex månader. Graeme Jones, klinisk fysiolog vid Nordic Clinic, träffar ofta post-covid patienter och jobbar med att förändra deras livsstil för bättre mående. 

 

Selen kan göra män fertila

Naturlig hälsa

Genomsnittssvensken har en låg selenstatus. En man med låg selenstatus, som vill ha barn kan få svårt att bidra till en graviditet. Tillräckliga nivåer av selen kan påverka spermiernas kvalitet, hastighet och antal. Kureras expert Fredrik Ölander berättar om klienter som tillsatt mer selen, och som blivit pappor efter ett halvår.

kvinnas ben bakifrån

Därför är det svårt att hålla vikten när vi blir äldre

Vikt

Att det är svårt att hålla vikten i takt med att vi blir äldre, det har nog de allra flesta upplevt som passerat 35-40. Motion, mindre portioner eller kanske mer korrekt – rätt mat på tallriken samt mindre stress bromsar viktökning. För det går ju inte att slarva som tidigare, men senare tids forskning kan visa på vad viktuppgång delvis kan bero på.

Ung kvinna blundar i skräddarställning

Så behåller du semesterlugnet under hösten

Mental hälsa

Efter sommaren vill vi gärna hålla kvar känslan av semesterlugn. Men det kan vara lättare sagt än gjort när jobb, fritidsaktiviteter och andra måsten hopar sig. Öva dig på att få in kortare stunder av yoga och avslappning i vardagen. Det är bra redskap för att mota stressen i grind, säger yogalärare och stresspedagog Livia Wanntorp.

 

Kvinna med kort grått hår granskar sitt ansikte i spegeln

Så reparerar du huden efter sommaren

Hud

Efter en sommar med stark sol är huden i stort behov av återfuktning och ”after sun” i form av läkande antioxidanter, som motverkar hudens nedbrytning. Men en lugnande eller djuprengörande kur kan också behövas, säger Kureras hudvårdsexpert.

Doftfri vitlök stärker hjärtat

Naturlig hälsa

Att drabbas av hjärtinfarkt är det vanligaste sättet att dö på i Sverige. Högt blodtryck, övervikt, rökning och stress är de vanligaste orsakerna. Att förändra livsstilen är därför a och o. Men har du hört talas om doftfri långlagrad vitlök? 900 studier visar att extraktet har effekt på hjärta- och kärl.