Groddat är godast

Giftig mat! #byttilleko

Rent krasst kan man säga att all mat som inte är ekologisk är giftig. Men visst är det konstigt, jag funderar ofta på hur egendomlig världen har blivit. Mat som man vanligtvis köper är dålig och giftig för oss. Mat som vi ger våra barn. Och som gravida stoppar i sig. Men hjälp alltså.

Normen, alltså det normala är att köpa "vanliga" grönsaker och det är det som finns. Det som exponeras i stormarknader där vanliga familjer oftast har tid att handla en söndagseftermiddag.

Ekologiskt är konstigt och dyrt. Det måste man leta efter.

Det finns vissa varor som man alltid ska köpa eko och finns det inte låt bli.

  • Vindruvor, russin ( gäller också vin, vinprodukter) - I ett stickprov från en vindruva från EU fanns rester av 26 olika bekämpningsmedel.
  • Bananer -  är kända för dess gift som besprutas på platanerna runt om i världen.
  • Paprika - också giftigt.
  • Potatis - Vår kära knöl, också besprutad och giftig.
  • Kaffe - På kaffeplantagen används ett besprutningsmedel som anses vara världens farligaste, det skadar och dödar, djur, natur och människor.
  • Mejeri - Ekodjuren äter mat från egna gården, inte hårt besprutad säd från andra sidan jordklotet.
  • Kött - Ska man ur miljö hänsyn dra ner på, men måste du köp ett ekologisk kött som kommer från Sverige. Men finns inte det så är svenskt naturbeteskött också bra.  Välj bort det brasilianska!
    ( källa naturskyddsförningen)
  • Tips! Ladda ner naturskyddsförningens app Grön Guide helt gratis.

 

Om du fortfarande handlar efter prislappen, det är billigt, tänk om. Tänk vad all den billiga maten gör för din kropp, tänk på alla gifter och besprutningsmedel som hamnar i DIN kropp.

Jag hörde någonstans för länge sedan att människokroppens skelett inte förmultnar längre eftersom vi har så mycket konserveringsmedel och miljögifter i oss. Har ingen källa på det, men tror mycket väl att det stämmer.

Uähhh säger jag bara. Jag vill faktiskt heller att mitt skelett blir maskmat än att inget djur vill äta av mig. Fast helst vill jag inte tänka på det alls.

Vad säger du?
Ha en bra ekologisk måndag.

 

 

 


Riboflavinspecial

Idag blir det lite extra om B-vitaminet, B2, Riboflavin.

Jag kom på mig själv att jag behöver stärka upp min hud, hår och naglar och därför öka mitt intag av B-vitamin, och särskilt 2an.

Som vanligt letar jag redan på livsmedel som innehåller mer av den varan och äter mer under en period. Läste dock någonstans att om man äter för mycket, över 10mg/ dag, att urinen kan färgas gul. Det var dock helt ofarligt.

B-2frossa!                   (Per 100gram)

B-jäst                                   5,4 mg
Vetegroddar                        1 mg
Sötmandel                          0,78 mg
Ägg                                        0,44 mg
Pumpakärnor                     0,32 mg
Solrosfrön                            0,25 mg
Cashewnötter                     0,20 mg
Färsk Spenat                       0,17 mg
Valnötter                              0,15 mg
Mjölk 1,5 %                         0,14 mg
Rågmjöl                                0,13 mg

Vad behöver man då?
Kvinnor  31-60 år                        1,3 mg
Män         31 - 60 år                      1,7 mg
Gravida                                           1,6 mg
Ammande                                       1,7 mg

 

 

 

 


“Jag skulle önska mer protein” Vegansk proteinlista

Igår kom min sambo som vanligt hem till middagen, jag hade gjort en linslasagne med mycket gott i. Med både kolhydratsplattor (pasta) och aubergineskivor.

Han äter och det är mycket gott och sedan efter maten säger han
-Jag skulle önska mer protein till nästa gång
-Men vadå, säger jag, hur då mer protein? Hur menar du?
Jag blir inte arg, upprörd eller så bara lite förvånad

- Mer protein alltså. Det vet du väl vad det är?
- Menar du kött, så säg det.
-Ja, kött, mer protein!  Det är viktigt att man äter protein, särskilt Elin som växer.

-Du vill ha kött menar du?
Du vill ha kött och samtidigt mer protein än det som finns i vegetablier? Det blir faktiskt svårt.
Men för exempel vad vill du ha för kött?
- Köttbullar, ja det är gott.
- Ja, men då får du bara 7,5 gram protein / 100 gram. Tycker du att det är mycket för en liten flicka som växer?

Jag tycker detta är jättekul, eftersom jag PRECIS är klar med mitt "vegan till förskolanhäfte" och har listor på "allt"

Det är inte bara jättekul utan det är sanningen i Sverige i dag. Folk tror att protein bara finns i kött och att barn därför måste äta kött. Lite skrämmande är det också. Så mycket okunskap och därför är det viktigt att min häfte snart som möjligt kommer ut.

Idag bjuder jag på en proteinlista, för det här är viktigt för alla!

Proteinlista

Råvara                                            Tillverkare                                            Proteinandel per 100gram

Sojafärs, brun                                     Veggi                                                                  52 gram

Sojamjöl                                            Saltå Kvarn                                                          37 gram

Sojabönor                                            Saltå Kvarn                                                        34 gram

Sesamfrön, skalat                      Saltå Kvarn                                                               26,5 gram

Röda linser                                            Sevan                                                                 25 gram

Pumpakärnor                            Saltå Kvarn                                                                  24,5 gram

Mungbönor                               Saltå Kvarn                                                                  24 gram

Solroskärnor                                iforma                                                                      23 gram

Sojakorv                                         Hälsans Kök                                                         18 gram

Cashewnötter                       Saltå Kvarn                                                                  15 gram

Vit Quinoa                                  Gogreen                                                                  13 gram

Tofu, naturell                              Alpro                                                                   12 gram

Sesamfrö, oskalat                      Saltå Kvarn                                                          11,2 gram

Hirs                                            Saltå Kvarn                                                                  11 gram

 

 

 

Kycklingfile                                            Kronfågel                                                                  23 gram

Alaska Pollock                                     Findus                                                                        17 gram

Varmkorv                                            Scan                                                                             8 gram

Köttbullar, mammas                      Scan                                                                               7,5 gram

Ett ägg                                            Svenska ägg                                                                  cirka 7 gram / st

 

(källa: varje produkts respektive hemsida)

 


Proteinkombinationer

Du kanske har tänkt  eller känner någon som har tänkt bli vegetarian eller vegan. Eller är du som mamma orolig över din tonårsdotter som plötsligt fick för sig att bli vegan? Hur ska den stackars männsikan, (för vi är ofta stackars människor) få i sig all protein. Att bli vegetarin eller vegan kräver lite kunskap och mod. Man kan inte bara ta bort proteinet ur en måltid. (Hur många gånger har inte jag fått äta potatis, sallad, bröd och sås när vi är på kalas? Kanske känner du igen dig.)  Utan det måste ersättas med ett vegetabiliskt alternativ. Det är viktigt och det kan vara bra att känna till hur man kombinerar maten för att få ut maximalt med protein ur en måltid. 

Det är det jag ska presentera idag:

Idag utgår jag från en VEGANkost.

Det som visas på bilderna är kombinationer som är utmärkta för maximalt proteinupptag. Det finns olika kombinationer och du får naturligtvis servera sås och sallad till.

Längre ner kommer en lista på vad som är en sädesprodukt, en baljväxt och en grönsak.

Grupp 1 ) Potatis. Dessa kombinationer passar bäst tillsammans med potatisar:

potatis,balj,svamp

A) Potatis, baljväxt och svamp

potatis,grönsak,svamp

B) Potatis, grönsak och svamp

potatis,grönsak,sädes,svamp

C) Potatis, grönsak, sädesprodukt och svamp

 

potatis,sädes,balj

D) Sädesprodukt, baljväxt och potatis

sädes,potatis,grönsak,svamp

E) Potatis, sädesprodukt, grönsak och svamp

Grupp 2 Sädesprodukter Dessa produkter passar bäst med sädesprodukter

sädes,balj

A) Sädesprodukt och baljväxt

sädes,balj,grönsak

B) Sädesprodukt, baljväxt och grönsak

sädes,balj,majs

C) Sädesprodukt, baljväxt och majs

En annan bra kombination är hirs, grönsak, sesam och bovete (+ näringsjäst)

Vad räknas som
Sädesprodukt: Fullkornsprodukter av de fyra sädeslagen - alltså bröd, gröt, gryn, flingor, pastaprodukter. Vete och vetegroddar anses vara viktigast

Baljväxt: Främst sojabönor eller produkter från sojabönan, även edamame. Andra bönor, ärtor och linser är också bra, men sojabönan är bäst.

Grönsak:  Mörkgröna bladgrönsaker; spenat, grönkål, broccoli, gröna ärter, brysselkål, nässlor, maskrosblad, perslja för att nämna några.

Exempel på  mat:
Frukost: Råggröt med sojamjölk, toppa med vetegroddar, bär, och hackade casewnötter  (Bild: Grupp 2 bild A)
Bröd med tartex eller jästextrakt

Lunch: Potatis med kantarellsås, gjord på lök och sojagrädde. (Bild:Grupp 1, bild A)

Middag: Pasta med frästa grönsaker, tex babyspenat, kikärtor, broccoli, ingefära och vitlök.  (Bild: Grupp 2 bild B)

Lycka till!