Groddat är godast

Vad är skillnaden mellan vegan och rawfood?

Det finns likheter mellan vegansk mat och rawfood mat men det är också några viktiga skillnader.
All rawfood mat är vegansk men all vegansk mat är inte rawfood

Vad är rawfood
Det är mat som inte har hettats upp mer än 45 grader ( lite olika skolor angående temperaturen, vissa hävdar bestämt att 43 grader är rätt andra säger 45 och ytterligare någon 48)  - just nu är det inte viktigt exakt temperaturen utan att maten inte har hettats upp.
Tänk att rawfood maten är vegansk, glutenfri och inte upphettad.

Några viktiga skillnader
Veganer äter pasta på mjöl
Rawfoodare äter "zoodles" ( svarvad zucchini)
Vegan äter bröd
Rawfoodare äter bröd om det inte innehåller gluten, inte varit upphettat mer än 45 grader
Vegan äter kokt, stekt och ugnsbakad mat
Det gör inte en rawfoodare.
Bönor, linser, ärtor med mera är en viktig näringskälla för en vegansk person då de innehåller mycket protein.
Den som äter veganskt kan gå och köpa en tetra med kikärter för att göra en hummus  (Bönor och annan mat i tetra eller konservburk är ju kokta och klara) För att göra en hummus rawfood så köper du torra kikärtor och blötlägger, groddar dem för att sedan mixa.

Veganen äter socker och godis ( gelatinfritt)
En som äter rawfood äter inte socker alls. För att söta maten används morötter, soltorkade tomater och i efterrätter banan, dadel, raw honung eller blötläggningsvatten från tex dadel

Kan jag använda all mat? 

Inom rawfood måste man lära sig varje livsmedel för sig ( eller fuska, det går ju också) om du tar fram en soyaflaska och tänker använda måste du lära dig om alla råvaror i den produkern inte är upphettat, vegansk och glutenfri. ( Soya var väl ett dåligt exempel, men tänk på allt du har hemma i skafferiet, vet faktiskt inte om just soya är rawfood. Jag tror att sojabönorna är fermenterade och inte kokta)

Vad behöver man för att laga rawfood?
Kom i håg att maten inte hettats upp så därför behövs ingen spis eller ugn.  - Det behövs ju när man lagar vegansk mat.
Man "lagar maten" genom att mixa, blötlägga eller torka.
Ofta står det att man behöver en höghastighetsmixer men det kan man ofta komma undan genom att blötlägga lite längre.  Dessutom är dessa maskiner inte så fasligt dyra längre och i mycket bättre kvalité än de var för 5-6 år sedan.  Men, lugn, man kommer långt på en stavmixer.

"hur gör jag såsen tjock"
Inom rawfood gör man såsen tjock genom att tillsätta en avokado eller nötter, (särskilt casewnötter)
Inom  vegan kan man köpa en produkt t ex en havregrädde.

Var hittar jag maten?

För en vegan finns det fullt med hel och halvfabrikat att ta hjälp av när maten ska på bordet. Den som äter rawfood får leta efter råvaror, för att skapa en rätt av. Det kan i början vara mycket att lära sig, för man behöva hitta andra sätt att laga maten och om livsmedel av hemliga egenskaper - som att caswenötter gör t ex soppor tjocka.
Kom i håg att eftersom den som äter rawfood inte får hetta upp maten, är de många livsmedel som "försvinner" men som en vegan äter.  T ex potatis, kålrot.
Palsternacka är gott att mixa och använda istället för couscous i en sallad.
Ta gärna ett varv i din butik för att se vilka råvaror som går att äta utan att värmas upp. Man måste lära sig att se sin butik med "nya ögon"

Vilken är snabbast?
När man kommit in i att laga rawfood är det absolut snabbast eftersom man lagar ofta för flera dagar framåt. Det blötläggs, torkas och mixas. Man kan behöva komma in i ett annat tänk, förståelse och då blir det en livsstil.

Tänk hela maten som en komposition med mycket färg, former och texturer.

Vilket är nyttigast?

Den som är DU mår bäst av anser jag vara nyttigast. Visst finns det inom rawfood forskning på enzymer och hur hela matsmältningsapparaten mår bättre när de får äta naturliga råvaror. Allt börjar i magen och hur hela du mår påverkas av vad du äter. Jag känner mig mer "nöjd" och hel. Jag har inget behov av att småäta på kvällen, jag har inget behov av socker eller andra sötsaker.  Vilket i sin tur gör mig mindre "däst"

Nyttigt är en ganska konstig fråga, tycker jag. Men jag tar upp det för folk undrar.

Rawfood är mejerifri men innehåller ofta och gärna nötter i recepten.

Maten ska inte vara ett straff eller en skuld - man ska inte äta något dåligt och sedan känna dåligt samvete och må dåligt över det. Jag kan ibland känna så med vegansk mat, man aldrig när jag äter rawfood. Jag är helt hel och helt komplett.

Glass, efterrätter och godis är enklast att göra och börja med. Sallader är ofta rawfood när man tänker på det.

Relaterade länkar

Fördelar med rawfood

Gör din egen nicecream på banan

Frukt och bär remmar / läder

Krämig och god grönkålssoppa rawoodstyle

Cashewnöts och olivtapenade

Chiapudding i vaniljsås 
( Den här minns jag, herregud vad god)

Blåbärsglass till lunch

Nötpesto med zucchinipasta


Savoykålschips, marinerad tofu, nektarinremmar och broccoli! It’s Friday!

Idag blir det bara lite enkelt till mat.Vi kör allt på engång. Förrätten, efterrätten och varmrätten.  ( jag har även en potatisgratäng i ugnen, som inte är med på bild)
Förrätt:
IMG_8173
Marinerad tofu
Blanda samman tomatpuré, soja, olja  gurkmeja, ingefära och salt. Lägg i bitar av tofu. Låt stå till servering. Helst en god stund.

Varmrätt
Potatisgratäng och masserad broccoli
.
Broccolin är endast masserad och marinerad i citron, olja och salt.
Potatisen skivade jag tunt tillsammans med gullök, grädde, vitlök och massvis med svartpeppar. Den är i ugnen och ska där förbli minst 15 minuter till.
Vi har dock sällan ost på toppen. Och en gång ska jag göra potatisgratäng på buljong istället för grädde. Inte för kalorierna utan för jag är  nyfiken på hur det kan smaka.

Efterrätt

Savoykålchips och nektarinremmar
Savoykålschips
Skölj och ansa kålen, bryt i chipsstora bitar. Lägg i en skål och blanda i olja och salt.  Bred ut på papper och torka i ugnen en dag eller en och en halv. Se till att din ugn är på cirka 40 grader. Svårt att veta i en vanlig varmluftsugn.  Jag hittade en torkugn i mitt garderobsförråd, en som jag hade glömt bort och jag använde till dessa chips. En sån från OBH och som jag bara förut har  torkat svamp i och sedan glömt bort att jag hade. ://

Nektarinremmar
Mixa samman 5 nektariner med 1 banan. Bred ut på papper och torka i ugnen ( cirka 40 grader)  cirka en dag. De känns som läder när de är klara. Självklart kan du använda de frukt eller bär du har hemma. Hallonremmar brukar bli jättegott. Det gör vi annars.

Tack och hej!


Fitnessgalan

Igår var jag och Bebis på fitnessgaln i Globen och Annexet. Fitnessgalan har öppet hela helgen och det är två mässor i en. Bebis och jag hade mest nytta av "Hälsomässan" där vi köpte tvålar och schampoo från Rapsodine, chiafrön, jordnötssmör, kokosmjöl från Bodystore och lite annat gott. Chufamix, en mixerlikande mortel som gör mjölk av säd, nötter, gryn - var på plats och jag talade länge med dem. 20140509_115010

Jag fick en massa bra tips på vad jag kan göra med resterna:

1, Lägga i degsmeten när jag bakar bröd. Brödet blir mycket saftigt enligt tipsaren! (2dl rester till 1 liter degvätska, all typ av nöt/havrerester går bra)

2, Blanda ihop med kokt ris och örter och göra till biffar.

3, Blanda med rad kakao  till ett "rawtella"  Typ nutella! Passar som smörgåspålägg eller blanda i kakaonibs /torkad frukt i bitar till ett TVsnacks!

Blev även tipsad om att göra mjölk på (vita) sesamfrön och mandel när jag ammar. Gott om mineraler som Bebis behöver för att bygga upp skelettet. De hade mässpris, tjäna en hundring!

Vi var även en supersnabb sväng nere på Globengolvet där själva Fitnessgalan var men det var inget för oss. Prestation och proteiner är inte vår grej och dessutom var det aldelles för högljudd för en tre veckors bebis. 20140509_110629 Första hindret! Globen är inte handikapp / barnvagnsvänligt! Satte henne i sele och vagnen utanför fast det var ur "brandsäkerhets synpunkt" inte ok från personalen. Då flyttade jag vagnen 1 meter då blev det ok, vilken tur! 20140509_131553 Det här kom jag hem med! Vi stannade på mässan i cirka 1,5 timme. Sista halvtimmen för att Bebis skulle äta mat;) Ska du till mässan / var du där? Vad tryckte du?


“Jag skulle önska mer protein” Vegansk proteinlista

Igår kom min sambo som vanligt hem till middagen, jag hade gjort en linslasagne med mycket gott i. Med både kolhydratsplattor (pasta) och aubergineskivor.

Han äter och det är mycket gott och sedan efter maten säger han
-Jag skulle önska mer protein till nästa gång
-Men vadå, säger jag, hur då mer protein? Hur menar du?
Jag blir inte arg, upprörd eller så bara lite förvånad

- Mer protein alltså. Det vet du väl vad det är?
- Menar du kött, så säg det.
-Ja, kött, mer protein!  Det är viktigt att man äter protein, särskilt Elin som växer.

-Du vill ha kött menar du?
Du vill ha kött och samtidigt mer protein än det som finns i vegetablier? Det blir faktiskt svårt.
Men för exempel vad vill du ha för kött?
- Köttbullar, ja det är gott.
- Ja, men då får du bara 7,5 gram protein / 100 gram. Tycker du att det är mycket för en liten flicka som växer?

Jag tycker detta är jättekul, eftersom jag PRECIS är klar med mitt "vegan till förskolanhäfte" och har listor på "allt"

Det är inte bara jättekul utan det är sanningen i Sverige i dag. Folk tror att protein bara finns i kött och att barn därför måste äta kött. Lite skrämmande är det också. Så mycket okunskap och därför är det viktigt att min häfte snart som möjligt kommer ut.

Idag bjuder jag på en proteinlista, för det här är viktigt för alla!

Proteinlista

Råvara                                            Tillverkare                                            Proteinandel per 100gram

Sojafärs, brun                                     Veggi                                                                  52 gram

Sojamjöl                                            Saltå Kvarn                                                          37 gram

Sojabönor                                            Saltå Kvarn                                                        34 gram

Sesamfrön, skalat                      Saltå Kvarn                                                               26,5 gram

Röda linser                                            Sevan                                                                 25 gram

Pumpakärnor                            Saltå Kvarn                                                                  24,5 gram

Mungbönor                               Saltå Kvarn                                                                  24 gram

Solroskärnor                                iforma                                                                      23 gram

Sojakorv                                         Hälsans Kök                                                         18 gram

Cashewnötter                       Saltå Kvarn                                                                  15 gram

Vit Quinoa                                  Gogreen                                                                  13 gram

Tofu, naturell                              Alpro                                                                   12 gram

Sesamfrö, oskalat                      Saltå Kvarn                                                          11,2 gram

Hirs                                            Saltå Kvarn                                                                  11 gram

 

 

 

Kycklingfile                                            Kronfågel                                                                  23 gram

Alaska Pollock                                     Findus                                                                        17 gram

Varmkorv                                            Scan                                                                             8 gram

Köttbullar, mammas                      Scan                                                                               7,5 gram

Ett ägg                                            Svenska ägg                                                                  cirka 7 gram / st

 

(källa: varje produkts respektive hemsida)

 


Proteinkombinationer

Du kanske har tänkt  eller känner någon som har tänkt bli vegetarian eller vegan. Eller är du som mamma orolig över din tonårsdotter som plötsligt fick för sig att bli vegan? Hur ska den stackars männsikan, (för vi är ofta stackars människor) få i sig all protein. Att bli vegetarin eller vegan kräver lite kunskap och mod. Man kan inte bara ta bort proteinet ur en måltid. (Hur många gånger har inte jag fått äta potatis, sallad, bröd och sås när vi är på kalas? Kanske känner du igen dig.)  Utan det måste ersättas med ett vegetabiliskt alternativ. Det är viktigt och det kan vara bra att känna till hur man kombinerar maten för att få ut maximalt med protein ur en måltid. 

Det är det jag ska presentera idag:

Idag utgår jag från en VEGANkost.

Det som visas på bilderna är kombinationer som är utmärkta för maximalt proteinupptag. Det finns olika kombinationer och du får naturligtvis servera sås och sallad till.

Längre ner kommer en lista på vad som är en sädesprodukt, en baljväxt och en grönsak.

Grupp 1 ) Potatis. Dessa kombinationer passar bäst tillsammans med potatisar:

potatis,balj,svamp

A) Potatis, baljväxt och svamp

potatis,grönsak,svamp

B) Potatis, grönsak och svamp

potatis,grönsak,sädes,svamp

C) Potatis, grönsak, sädesprodukt och svamp

 

potatis,sädes,balj

D) Sädesprodukt, baljväxt och potatis

sädes,potatis,grönsak,svamp

E) Potatis, sädesprodukt, grönsak och svamp

Grupp 2 Sädesprodukter Dessa produkter passar bäst med sädesprodukter

sädes,balj

A) Sädesprodukt och baljväxt

sädes,balj,grönsak

B) Sädesprodukt, baljväxt och grönsak

sädes,balj,majs

C) Sädesprodukt, baljväxt och majs

En annan bra kombination är hirs, grönsak, sesam och bovete (+ näringsjäst)

Vad räknas som
Sädesprodukt: Fullkornsprodukter av de fyra sädeslagen - alltså bröd, gröt, gryn, flingor, pastaprodukter. Vete och vetegroddar anses vara viktigast

Baljväxt: Främst sojabönor eller produkter från sojabönan, även edamame. Andra bönor, ärtor och linser är också bra, men sojabönan är bäst.

Grönsak:  Mörkgröna bladgrönsaker; spenat, grönkål, broccoli, gröna ärter, brysselkål, nässlor, maskrosblad, perslja för att nämna några.

Exempel på  mat:
Frukost: Råggröt med sojamjölk, toppa med vetegroddar, bär, och hackade casewnötter  (Bild: Grupp 2 bild A)
Bröd med tartex eller jästextrakt

Lunch: Potatis med kantarellsås, gjord på lök och sojagrädde. (Bild:Grupp 1, bild A)

Middag: Pasta med frästa grönsaker, tex babyspenat, kikärtor, broccoli, ingefära och vitlök.  (Bild: Grupp 2 bild B)

Lycka till!