Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

hudterapeuten johana bjurström långt hår bakifrån och gröna blad samt texten grön omställning

Grön omställning: Det hänger på håret del 2

Hårbotten är ett känsligt område för många, problem kan ta sig många uttryck och ha flera orsaker. Syntetiska produkter kan belasta hårbotten precis som tuffa frisörbehandlingar som blekning, färgning och permanent. Men även kosten spelar roll. En torr hårbotten kan till exempel bero på för lite fetter eller brist på vätska menar hudterapeuten Johanna Bjurström som här tipsar om hur vi bäst sköter om vår skalp.

Många har känslig hårbotten som reagerar på kemikalier och uttorkande produkter. En fet hårbotten eller en fjällande med mjäll kan bero på störd syra-bas balans i kroppen. Vår hårbotten är enligt den kinesiska medicinen kopplad till njurzonen. Genom att äta bättre, stressa mindre och hitta en inre balans går det att komma tillrätta med det mesta menar Johanna Bjurström.

Håret utsätts för mycket slitage
Torrt hår beror ofta på en skada.
– Det kan vara överbehandling av produkter som torkar ut eller färgbehandlingar, säger Johanna.
Det kan göra att håret förlorar fukt och så småningom blir det skört menar hon.
– Eller så har du en spray eller annat som täpper till hårbotten.
Men problemen kan också komma inifrån i form av för lite vätska eller för lite fetter enligt Johanna.

 

Var snäll mot ditt hår
Ett sätt att hålla håret friskt är att klippa det regelbundet menar Johanna.
– Låter du bli att klippa håret kommer det att slitas av, särskilt om det är torrt vilket i sin tur gör att det ser ännu mer slitet ut.
Hon rekommenderar dessutom att man undviker att föna håret, samt att man undviker att använda silikon och andra kemiska skyddande produkter. Något som sliter ytterligare på håret. Svagt och skadat hår kan stärkas inifrån av hydrolyserat protein, det finns i livsmedel rika på aminosyror som till exempel hampa och moringa.

LÄS OCKSÅ: Välj rätt tillskott för håret – experten tipsar

Styla naturligt istället
Som naturliga stylingprodukter rekommenderar Johanna en blandning av sheasmör, sesamolja, bivax och solrosvax. Det ger stadga och fungerar som ett vax menar hon.
– Jag brukar blanda en tesked av varje i en burk och röra om.
Burken förvaras sedan i kylen.
Det kommer allt fler stylingprodukter baserade på naturliga ingredienser. Även hos salongerna ökar medvetandet och det går numera att finna både sprej och vaxer utan mineraloljor och silikoner som är skonsamma för såväl hår och hårbotten som för miljön i både butiker och salonger.

LÄS OCKSÅ: Bästa huskurerna mot mjäll

Olja på vågorna
Torrt och slitet hår kan få ett lyft genom att använda oljor men grundproblemet finns kvar när oljorna är borta, därför är det även viktigt att jobba inifrån menar Johanna.
Hon rekommenderar oljor som arganolja, mandelolja och kokosolja för att öka upp lystern på håret. Dessa oljor kan skydda håret och hindra att det uppstår ytterligare skador.
– Vid spröda hårtoppar är sheasmör det bästa jag har använt, säger Johanna.
Hur gör man?
– Ta en liten klick av oljan, värm upp i handen och massera in i topparna och där håret känns torrt.

LÄS OCKSÅ: Så får du bättre hårkvalitet – kändisfrisörens bästa tips

Näringsbrist syns i håret
Brist på näringsämnen kan också få håret att se livlöst ut. För att få ett friskt hår gäller det samma som för huden menar Johanna.
– Ät ren mat och mycket grönt. Idag har vi ofta mindre nivåer av B-vitaminer i kroppen, på grund av att vi äter hårt uppvärmd och processad kost, vilket gör att det finns färre B-vitaminer som är viktiga för bland annat friskt och starkt hår.
Hon understryker även vikten av att få i sig bra fetter och att dricka vatten för friskare hud och hår.

Andra näringsämnen som är viktiga för håret är:
• Kisel
• Zink
• Biotin
• MSM
• Fettsyrorna omega 3, 6 och 9

 

Johanna Bjurström

Johanna Bjurström

Viktig med vila
Stress är en annan bov menar Johanna, något hon märkt av själv.
– Det blev stripigt, tunt och hade ingen lyster, säger hon.
Johannas bästa tips för att stärka håret på sikt är att äta en växtbaserad kost med bra fetter samt att se till att få tillräckligt med avkoppling så vi hanterar stress bättre.
– Alla val du gör som förbättrar din hälsa kommer även förbättra din hud och ditt hår avslutar hon.

Av Nina Törmark

Källa: Kurera

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Johanna Bjurström
Yrke: Naturläkare och hudteraoeut
Läs mer om Johanna på hennes hemsida.
Den som vill få tips om naturlig hudvård och produkter som Johanna rekommenderar kan följa henne på Instagram.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.