Annons
Annons

Gröna upplevelser på årets hälsomässa

Med den glittrande Swedish Health Awards galan där priser delas ut till företag och personer som gjort något bra inom hälsa och livsstil går startskottet för Allt för Hälsan 2017. En mässa som genom ett helt nytt samarbete mellan Kurera, Hälsokraft och Life i år tar ett nytt grepp om förebyggande hälsa och glädjen att ta hand om sig själv. I Green Room möts mässbesökaren av gröna mattor, ballonger och en härlig upplevelse med ett 20-tal utställare och massor av spännande föreläsare.

Redaktionen

6 november, 2017
Gröna upplevelser på årets hälsomässa
Dela inlägget

Med den glittrande Swedish Health Awards galan där priser delas ut till företag och personer som gjort något bra inom hälsa och livsstil går startskottet för Allt för Hälsan 2017. En mässa som genom ett helt nytt samarbete mellan Kurera, Hälsokraft och Life i år tar ett nytt grepp om förebyggande hälsa och glädjen att ta hand om sig själv. I Green Room möts mässbesökaren av gröna mattor, ballonger och en härlig upplevelse med ett 20-tal utställare och massor av spännande föreläsare.

Mellan den 10 och 12 november pågår Nordens ledande livsstilsmässa inom hälsa i Älvsjö, en mässa som väntas ta emot minst 30 000 besökare. Nytt för i år är ett unikt samarbete mellan hälsokostkedjorna Life och Hälsokraft. Initiativtagare till samarbetet och Swedish Health Awards är tidningen Kurera. På en yta av 1 500 kvadratmeter som kallas Green Room kommer mässbesökarna att få träffa svenska leverantörer av hälsokost, de båda hälsokostkedjorna, Life och Hälsokraft, samt tidningen Kurera.

LÄS OCKSÅ: Vinn biljetter till storslagen gala på torsdag!

Hälsointresset större än någonsin
– Vi har under många år önskat ett samarbete med Allt för Hälsan för att göra mässan till en ny typ av upplevelse för både besökare och utställare. Vi brinner för naturlig hälsa och vill inspirera och informera våra läsare om hur man skapar sig förutsättningar för att må bra. Allt för Hälsan är en självklar plats för oss att möta människor som är nyfikna och intresserade av hur de kan påverka sin hälsa. På Green Room ska sinnena få ta plats. Det ska smaka och dofta och det kommer vara fullt av hälsosamma aktiviteter, säger Johanna Gustafsson, projektledare för Swedish Health Awards, som till vardags jobbar med tidningen Kurera.
När Fia Mineur, nordisk marknadschef på Life och hennes kollegor fick förfrågan om ett samarbete med Kurera och Hälsokraft under Allt för Hälsan mässan tvekade de aldrig att tacka ja.
– Det här samarbetet över gränserna är ett nytt grepp och det kändes så självklart för oss att vara med. Under mässdagarna får vi en stor möjlighet att träffa befintliga men också nya kunder och prata om effekten och vikten av tillskott. Det är inte alltid så lätt att förstå sig på kosttillskott och Allt för Hälsan är en bra plattform för oss att kunna nå ut med vårt budskap. Vi säger inte att kosttillskott ska ersätta näringen i maten men vi kan till exempel berättar varför ett D-vitamintillskott kan behövas under vintern. Målet för oss är att nå så många människor som möjligt och genom att vi samarbetar kan vi nå många fler, säger Fia Mineur.

Personer, företag och produkter uppmärksammas
Förutom samarbetet mellan Stockholmsmässan, Kurera, Life och Hälsokraft inne i Green Room så är 2017 också startskottet för många kommande års uppmärksammande av personer, företag och produkter som bidrar med något positivt för folkhälsan. Initiativtagaren Kurera har instiftat 25 olika kategorier och pris där allmänheten fått rösta fram till sista oktober. Fem av priserna, det till årets bästa inspiratör, influencer, bloggare, hälsohjälte och hälsoföretag delades ut under Swedish Health Awards den 9 november och de resterande 20 priserna delas ut på Kurerascenen lördagen den 11 november klockan 13.00.
– Intresset för hälsa är enormt och att med Swedish Health Awards inviga nordens ledande livsstilsmässa inom hälsa och samtidigt kunna uppmärksamma hälsopersonligheter, -inspiratörer och -företag känns fantastiskt, säger Johanna Gustafsson.

LÄS OCKSÅ: Varsågod – som Kureraläsare får du rabatt till Allt för hälsan

Power när två kedjor går samman
Niklas Cederberg, marknadschef på Hälsokraft och en av åtta personer i juryn på Swedish Health Awards säger:
– Vi på Hälsokraft hoppas på att nå ut till fler med vårt budskap om naturlig hälsa, och att hjälpa till att skapa ett mer välmående och friskare Sverige. Det finns fantastiska produkter i våra butiker som fler skulle ha nytta av att känna till. När Kurera kontaktade oss och bad oss vara med om att sprida vårt hälsobudskap jobbar vi och Life som kollegor och inte som konkurrenter. Det blir en helt annan ”power” när Sveriges två största egenvårdskedjor arbetar ihop.
I Green Room möts mässbesökarna av aktiviteter, mässerbjudanden, produktnyheter och expertrådgivning samt föreläsningar av flera kända hälsoprofiler. Drivkraften är att skapa uppmärksamhet kring hälsa, naturlig skönhet och välmående utifrån ett naturligt perspektiv och på så sätt ytterligare få upp folks ögon för denna viktiga fråga. Alla aktörer är övertygade om att den här branschen har något att erbjuda folkhälsan.

LÄS OCKSÅ: Svensk certifiering för säkra kosttillskott

Hälsa är ingen trend – det är en livsstil
– I Green Room har vi samlat ett 20-tal hälsokost- och hudvårdsleverantörer som ska ge besökarna en härlig upplevelse. Där kommer samtliga utställare att jobba stenhårt. Mässbesökarna kommer förhoppningsvis att lära sig något nytt om hur man kan förbättra sin hälsa. På Kurerascenen har vi ett fullspäckat föreläsningsschema där bland annat chefsöverläkaren Kaj Winther kommer att föreläsa om sin forskning på strandnypon för lederna, Karl Dyall om vägen från skadad till crossfitatlet, Mia Jumbe om supermat för huden och Martin Lidberg om adaptogener och träning, säger Johanna Gustafsson.

Hälsa är inte en trend utan en livsstil
Den allra vanligaste kunden i en hälsokostbutik är en medelålders kvinna med ganska bra koll på vad hon vill ha och vad hon behöver. Och när kampanjer riktas mot män så är det oftast en kvinna som köper den produkten åt sin man. En grupp som inte besöker en hälsokostbutik så ofta är yngre personer mellan 20 och 30 år.
– Framförallt hoppas vi att vår bransch blir mer tillgänglig och att vi kan väcka nyfikenhet hos de som inte vet så mycket om oss. Mässan kan bli en inkörsport får många och kosttillskott kan göra att man mår lite bättre. I dag tar den enskilda individen ett större ansvar för sin hälsa och vi har blivit mer medvetna om vad vi stoppar i oss. De allra flesta vet också hur positiv motion och rörelse är för hälsan och genom att det skrivs och pratas mycket om hälsa sprider sig ett brett hälsobudskap. Hälsa är inte längre en trend utan en livsstil, säger Fia Mineur.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Annons
Annons