Grötätare lever längre | Kurera.se
Skål med gröt

Grötätare lever längre

Fakta

Tidigare studier har visat att fullkorn kan öka bentätheten, sänka blodtryck, främja hälsosamma tarmbakterier och minska risken för diabetes.
En särskild fiber som bara finns i havre och kallas betaglukan - har även visat sig sänka kolesterolet, vilket kan hjälpa till att skydda mot hjärtsjukdomar.
En bioaktiv förening i havre kallad avenanthramide tros även kunna motverka att fett bildas i artärerna samt kunna förebygga hjärtinfarkt och stroke.
Fullkorn är en vanligt förekommande rekommendation på grund av sitt höga innehåll av näringsämnen som zink, koppar, mangan, järn och tiamin. Det ökar även nivåerna av antioxidanter vilket motverkar fria radikaler.
Källa: The Telegraph.

Att äta gröt kan vara nyckeln till ett långt och friskt liv. Och det räcker med en liten skål per dag.
Det visar en ny stor studie från Harvard University.

Havre är sedan länge ett vanligt förekommande frukostval för såväl idrottare som bantare på grund av sitt höga fiberinnehåll, vilket ger energi under en längre tid och därmed alltså gör att man håller sig mätt längre.
Och nu får alla grötätare stöd av en ny stor forskningsstudie från Harvard University som visar att man genom att äta gröt kan skydda hjärtat mot sjukdomar.

Första studien på livslängd
Och även om det sedan länge varit känt att fullkorn har flera hälsofördelar är det första gången man tittat på huruvida det även har en mer långsiktig effekt, som till exempel på livslängden.
Kranskärlssjukdom är Storbritanniens största dödsorsak, ansvarig för cirka 73 000 dödsfall i landet varje år. Omkring 2,3 miljoner människor lever med sjukdomen och en av sex män och en i 10 kvinnor kommer att dö av sjukdomen, rapporterar The Telegraph.

Fullkorn - bäst effekt
Harvard-forskarna följde under drygt 14 år drygt 100 000 människor och övervakade deras kostvanor och hälsoresultat. Alla testpersonerna var friska när de påbörjade studien men när de 2010 följdes upp hade fler än 26 000 av dem dött. De som levde och hade bäst hälsa - gällande flera sjukdomar men särskilt hjärtsjukdomar - var de som ätit mycket fullkornsprodukter som gröt, brunt ris, quinoa och bulgur och majs.
Hälsoeffekterna var oberoende av testpersonernas ålder, tobakskonsumtion, vikt och fysisk aktivitet.

 

9 procent lägre dödsrisk
Enligt forskarna vid Harvards universitet skulle tusentals liv kunna räddas om fler bytte ut raffinerade spannmål, som till exempel vitt mjöl, pasta och vitt ris, mot fullkorn.
Personer som åt 28 gram fullkorn per dag - vilket motsvarar en liten skål med gröt - minskar dödsrisken med fem procent. Risken för att dö på grund av hjärtsjukdom minskade med hela nio procent för grötätarna.
– De här upptäckterna stödjer nuvarande kostråd om att vi bör öka vår intag av fullkorn, sa Doktor Hongyu Wu vid Harvard School of Public Health, en av forskarna bakom studien till tidningen.

"Intressant studie"
Från flera håll finner man studien spännande.
–  Det här är en intressant studie och den stärker befintliga kostrekommendationer att vi ska äta mer mat med högt fiberinnehåll, säger Victoria Taylor, kostrådgivare vid British Heart Foundation till tidningen.
Hon fortsätter:
– Människor som har ett högre intag av fullkorn tenderar också att ha en sundare övergripande livsstil och kost så det kanske inte enbart är fullkorns förtjänst när det gäller att undslippa hjärt-kärlsjukdom. Men vid denna tid på året då vi alla lovar oss själva att äta bättre är ett byte till fullkornsversioner av bröd, frukostflingor, pasta och ris en enkel förändring att göra.

Forskningen publiceras i tidskriften JAMA: Internal Medicine.

Av Isabelle Hedander


Fakta

Tidigare studier har visat att fullkorn kan öka bentätheten, sänka blodtryck, främja hälsosamma tarmbakterier och minska risken för diabetes.
En särskild fiber som bara finns i havre och kallas betaglukan - har även visat sig sänka kolesterolet, vilket kan hjälpa till att skydda mot hjärtsjukdomar.
En bioaktiv förening i havre kallad avenanthramide tros även kunna motverka att fett bildas i artärerna samt kunna förebygga hjärtinfarkt och stroke.
Fullkorn är en vanligt förekommande rekommendation på grund av sitt höga innehåll av näringsämnen som zink, koppar, mangan, järn och tiamin. Det ökar även nivåerna av antioxidanter vilket motverkar fria radikaler.
Källa: The Telegraph.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så får du ett naturligt lyft med ansiktsgympa

Skönhet

Många rusar till kliniker vid åsynen av första bästa rynka men att åldras är en naturlig del av livet som ger oss karaktär och lyfter fram vår personlighet. Men det är inget brott att vilja vara till sin fördel även när kråksparkarna ger sig till känna. Så varför inte testa ansiktsgympa – det naturliga ansiktslyftet.

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

 

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

 

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.