Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Bästa sättet att uppfostra barn är att skaffa dem goda föräldrar. Hjärnan växer mycket snabbt till tre års ålder, men ju tidigare barnet får närhet, beröring och stimulans, desto bättre utvecklas hjärnan liksom barnets intelligens och övriga anlag.

Grundläggande behov hos spädbarn och småbarn

Fakta

Texten är hämtad ur boken "Friskare barn" av Peter Wilhelmsson.

"Bästa sättet att uppfostra barn är att skaffa dem goda föräldrar."
- Erkki Melartin

Hjärnan är inte färdigutvecklad vid födseln
Det flesta organ i kroppen är, även om de har ett litet format, färdigutvecklade vid födseln. Det som utvecklas snabbt efter födseln är t. ex. tarmfloran, tunntarmens slemhinnor, kroppsstorleken och kroppsformen samt könsorganen men framför allt hjärnan. Hur vi som föräldrar vidrör barnet, vad vi säger, vad det ser, luktar och hör etc. stimulerar nya nervförbindelser och utvecklingen av hjärnceller. Hjärnan växer när den får stimulans och förblir liten om den inte stimuleras. Hjärnan behöver också rätt typ av näring för att utvecklas på bästa möjliga sätt. Den fortsätter att växa mycket snabbt till ca tre års ålder. Ju tidigare barnet får närhet, beröring och stimulans, desto bättre utvecklas hjärnan liksom barnets intelligens och övriga anlag.

Vad varje spädbarn och småbarn behöver

1. Närhet och samspel. Börja redan före, under och efter födseln att "umgås" med spädbarnet. Tala mjukt och mycket med det lilla barnet, berätta vem du är och om andra saker och ting som berör det. Barnet hör, förstår och påverkas mera än du tror.

2. Beröring och milda dofter. Massera barnet dagligen. Ta mycket i det och berätta hur mycket du älskar honom eller henne. Stimulera barnet med milda dofter, det aktiverar nervcellerna. Amning är ett naturligt och härligt sätt att stimulera barnet och skänker tillfredsställelse till både mamma och barn. Detta bl. a. tack vare hormonet oxytocin, som är ett "må-bra"-hormon och som stimuleras både av massage och amning. Amma så länge som möjligt för att ge barnet alla fördelar av känslomässig och fysisk näring.

 

3. Musik. Barn älskar musik och musik är bra för barn. Den kan positivt påverka deras motorik, minne, självdisciplin, koncentrationsförmåga, kreativitet, självkänsla, självförtroende samt kommunikation med andra barn och vuxna. Använd olika typer av musik för att skapa olika stämningar. Att dansa till musik är en bra motionsform och hjälper barn att bli av med stress. Det stimulerar hjärnans neurologiska utveckling. Man kan börja med musik redan innan barnet föds. Mjuk, fin och rytmisk musik är något mycket bra för fostret i magen. Man kan t. ex. lägga hörlurar på magen och låta barnet lyssna till rytmiska toner, avslappningsmusik eller klassisk musik.

4. Att man läser för och med barnet har en mycket stor betydelse för dess utveckling. Att ligga ned tillsammans med barnet, eller ha det i famnen eller på knäet, och läsa en saga eller titta på bilder i en bok och prata är lugnande för själen och har en stimulerande effekt på intellektet. Det hjälper barnet att se kopplingen mellan verklighet, bilder och ord. Det gör också att barn bli engagerade och stimuleras att läsa och inse värdet av böcker och läsning längre fram. Läs gärna samma saga om och om igen för att hjälpa barnet att komma ihåg och koppla ihop ljud, bild och skrift. Gör en lek av det hela. Barnet kan kanske så småningom sätta ihop en egen saga som du kan skriva ner, för att förstärka kopplingen mellan saga och skrift.

5. Stabila förhållanden och relationer med kärleksfulla vuxna ger barnet trygghet. Barn känner på sig om föräldrarna älskar varandra och om det är en positiv eller negativ laddning och atmosfär hemma. Man har gjort mätningar av stresshormonet kortisol, som ökar vid stress hos både vuxna och barn, och funnit att stabila relationer minskar stress hos barn. Barn härmar och lär sig av sina föräldrar. Om föräldrarna alltid bråkar inplanteras ett mönster i barnet att bråka, manipulera, hota och skrika. Det kan ofta skapa osäkerhet hos barnet och t. ex. besvär i skolan när det inte får lugn och ro hemma.

6. Disciplin och gränssättning. Barnet behöver tidigt få veta att det finns gränser och riktlinjer för vad det får göra. Från åtta till nio månaders ålder behöver barn få tydlig ledning och klara direktiv. Disciplin är ett sätt att skydda barnet, lära det om livet och ge det en känsla för att själv sätta gränser för sitt utforskande av tillvaron. Utan gränser och riktlinjer känner barnet sig villrådigt och otryggt.

7. Frihet att utforska sin miljö och göra sina egna upptäckter och fel. Disciplin och gränssättning betyder inte att kväva barnet och vara överbeskyddande. Barnet behöver frihet att upptäcka och utforska världen runt omkring sig. Uppmuntra därför barnet till att vara nyfiket och att hitta på saker och ting. Det är barns sätt att lära sig nya saker om sin miljö. Deras hjärna växer när de måste lösa små problem eller relatera till nya situationer.

 

8. Självkänsla och självförtroende. Säg aldrig till barnet att hon eller han är dum eller inte kan det ena eller det andra. Påpeka istället hur duktigt barnet är när det klarar av saker och ting, för att bygga upp självkänslan och självförtroendet. Se till att barnet vet att din kärlek är villkorslös och att du alltid finns där oavsett om det lyckas eller misslyckas. Skydda också barnet från personer och miljöer där negativitet eller mobbning förekommer. Det dröjer tills barnet är omkring 1,5 år innan det kan behärska sina känslor. Innan dess (och naturligtvis även därefter) absorberar barnet allt från omgivningen. Kom ihåg att uttrycka din kärlek och ditt stöd till barnet varje dag.

9. Trygg hemmiljö med god hygien. Gör hemmet barnsäkert för att minimera olyckor. Skaffa barnsäkra väggkontakter, sätt upp en grind för trappan, barnsäkra skåpdörrar och spis och göm undan alla farliga kemikalier, vassa knivar och eventuella skjutvapen. Se till att våttorka dörrkarmar och ytor som har målats med gammal målarfärg som innehåller bly. Blyförgiftning skadar barnet för livet och skadan visar sig oftast inte förrän efter två till tre år, när man upptäcker inlärningssvårigheter och oroligt beteende hos barnet. Bly kan finnas i keramik, i färgen på leksaker, i konservburkmat m. m. Se också upp med mögel i huset, som kan ge mycket besvär med allergier, nedsatt immunförsvar och sämre hälsa.

10. Kommunikation. Barn behöver höra andra prata med dem. De har en fantastisk förmåga att härma och lära sig språk under de första åren. De behöver höra samma ord om och om igen. Prata hela tiden med ditt barn. Barn lär sig ett vårdat språk och att visa respekt om det får uppleva det själv hemma hela tiden.

11. Barnomsorg av hög kvalitet. Dagis och förskola är mycket viktiga institutioner för barn. De påverkas mycket av miljön, av andra barn som de möter och av personalen som tar hand om dem. Det ska helst vara max sex barn per vårdpersonal för att hinna med varje barn, men det förekommer att det är flera. Var gärna aktiv och påverka dina kommunpolitiker för bättre barnomsorg och bättre skola.

 

Här är några viktiga frågor som du ska ställa dig innan du väljer daghem och förskola: Hur många barn är det per personal? Vilken typ av miljö är det? Finns det tillgång till natur och fritidsområden? Gör man utflykter? Andra viktiga faktorer är en kärleksfull inställning till barn, stimulans och aktiviteter, motion, bra och näringsrik mat, inställningen till ordning och disciplin, daghemmets anseende samt personliga rekommendationer.

12. Lek. Alla barn vill och behöver leka, och lek är mycket viktigt för hjärnans utveckling. Barn lär sig det mesta genom lek. Men låt inte barnet leka för sig själv för mycket. Var istället en lekkamrat och lek med dina barn. Det är bra för dig, för barnet och ert förhållande. Barn brukar också ha lätt att hitta andra lekkamrater när de får möjlighet.

13. Näring och friskt vatten. Barn behöver mycket näring under sin utveckling och glöm inte att ge dem rent dricksvatten. Hjärnan behöver bra fetter och andra näringsämnen för att den ska utvecklas och må bra.



Fakta

Texten är hämtad ur boken "Friskare barn" av Peter Wilhelmsson.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna tar på svullen vad

Svullna vader? Det här kan det bero på

Hälsa

Ödem eller vätskeansamlingar i ben och framförallt vader är vanligt på sommaren om det blir riktigt varmt. Men svullnad kan bero på flera saker. Ibland kan det var helt ofarligt, men det kan också var precis tvärtom. Här får du några tips på hur du kan bli av med svullnad.

Collage: solkrämer för ansiktet + ung kvinna i solhatt som smörjer in ansiktet

Skönhetspanelen testar: Ansiktskräm med solskydd 

Hud

Huden i ansiktet utsätts extra mycket för solens strålar under sommaren. Utöver en solhatt är en riktigt bra solkräm för ansiktet ett nödvändigt skydd. Vi letar efter en miljö- och hälsovänlig produkt som låter oss njuta av sommaren med lite godare samvete. Vilken är vår solklara vinnare? 

Lemonadglas på rad

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Drycker och smoothies

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab" där hon hjälper cancerdrabbade tillbaka till livet, med hjälp av god och hälsosam mat. Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker, fulla av näringsämnen, vitaminer och skyddande ämnen för ditt immunförsvar.

 

Därför är lök så nyttigt

Kost

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

ögon

Näring för skarpare syn

Hälsa

Gula fläcken är det område i ögat som har flest synceller och där vi ser skarpast. Den lilla fläcken är bara ett par millimeter stor – men förändringar i makula kan påverka hela livet. Risken för makuladegeneration ökar med åldern, och kvinnor drabbas oftare än män. Studier har visat att vitaminer, antioxidanter och näringsämnen som lutein och zeaxanhtin kan bromsa förloppet med synförsämringar.

 

Leende kvinna äter choklad

Maten som lindrar ångest

Kost

Ångest och oro är dessvärre vanliga tillstånd idag. Svårare ångestformer kräver förstås professionell hjälp – men det finns naturliga sätt att hjälpa sitt mående på traven. Genom att äta eller dricka dessa råvaror kan du lindra ångest och oro naturligt!

Sommmarblommor på en äng

7 sorters blommor att plocka – med måtta!

Eko/miljö

Midsommar betyder traditioner. Och en är att plocka vackra blommor och lägga under kudden, ställa i en vas eller binda kransar av. Plocka gärna, men gör det med måtta – för binas skull . Här är blommorna som bin och insekter älskar – och en blomma du gärna får plocka mycket av. Glad midsommar!

händer sträcker sig upp mot solen

Vad är tillräckliga nivåer av D-vitamin? Kureras expert svarar

Naturlig hälsa

amin D bildas i huden när solen lyser starkt. Under vintern har de flesta svenskar brist på D-vitamin. Värst drabbade är mörkhyade personer och de som undviker solen. För att må bra behöver vi fylla på förråden, något vi kan passa på att göra nu under sommaren. Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert berättar om vad han anser är optimala nivåer.

Kvinna håller i plastpåsar med grönsaker

Så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

200 000 ton matsvinn produceras i Sverige varje år – och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i köket, menar författaren Karin Bohlin. Här bjuder hon på ett smarrigt "restrecept"!

 

Blir du också sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

Ginkgo biloba – när minnet sviker

Hälsa

Alla har vi nog känt att minnet kan svika och att hjärnan känns fylld av en svårgenomtränglig dimma. Orsaken kan vara sämre blodcirkulation – och då finns det flera sätt att lösa problemet, säger Kureras expert Fredrik Ölander. Det gröna tempelbladet gingko biloba kan få igång mikrocirkulationen, så att ditt minne blir bättre.

grönsaker

Debatt: “Motstridig forskning om antioxidanter presenteras utan underlag”

Kurera debatt

Svensk Egenvård och den svenska branschen uppskattar all forskning som syftar till att bekämpa cancer i alla dess former. Vi skulle också uppskatta om professor Martin Bergö på sedvanligt sätt publicerar sina forskningsresultat i vetenskapliga tidskrifter och låter sina resultat analyseras och bemötas av andra forskare. Det bästa vore om han gjorde detta innan han torgför slutsatserna i kvällstidningar och TV-soffor. Det skriver Mats Nilsson, VD på Svenske egenvård i en debattartikel.

Katt ligger i tunnel i klösträd

Ge din innekatt ett gott och hälsosamt liv

Husdjur

Många som bor i städer och i lägenhet väljer att ha innekatt – och katter anpassar sig väl till ett liv inomhus. Men för att de ska må bra behöver de få sina behov tillfredsställda och det är viktigt att katten både får stimulans, utlopp för sina instinkter och möjlighet att vila i lugn och ro.

 

Burrito bowl med avokado, bönor och taco chips

Mexikansk burrito bowl med ärthummus

Recept

Det klassiska fredagsmyset med tacos har fått konkurrens! Denna bowl med extra allt, från systrarna bakom matduon "Foodgeekz", innehåller både kryddade bönor, rostad sötpotatis och massvis av koriander och avokado.

kvinna vilar

Bitterörterna som gör magen glad & nöjd

Hälsa

Sommar och semester – och grillad mat, fika på stranden och picknick i parken. Sommarens matvanor är härliga, men ibland mer än vad magen klarar av. Då är det lätt hänt att matsmältningen hamnar i obalans. Bitterörter kan lindra allt från magknip, svullnad och gaser inom en kvart.

Vitaminer som underlättar klimakteriet

Naturlig hälsa

Resan genom klimakteriet kan vara väldigt olika. En del kvinnor upplever stora besvär medan andra knappt känner av förändringen. Det finns en hel del du kan göra själv för att underlätta omställningen. Kurera pratade med läkaren och näringsmedicinaren Elise Indekeu om hormoner, sömn, kost och kosttillskott som ger bättre mående i övergångsåldern.

 

flaskor och glas med fläder

Så gör du flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Kisel gav Anna hårsvallet tillbaka

Naturlig hälsa

När stressen blev för stor tappade Anna Falk mycket mer hår än vanligt. Hon anmälde sig till Sveriges största hårtest, och fick prova mineraliskt kisel, som lovar bättre hårkvalitet. – Jag var missnöjd med mitt livlösa, tunna och slitna hår. Men nu är mitt hår tjockare och starkare, säger Anna Falk.

Ung leende kvinna med vit angorakatt

Sådan matte sådan katt?

Husdjur

Katter är kända för att vara självständiga och bete sig så som de själva behagar, oavsett vad deras matte eller husse gör eller vill. Men nu visar det sig att de kanske är mer lika oss än vad vi tror – och till och med kopierar mattes eller husses personlighet!

Citrusfrukter

5 importerade varor du garanterat vill köpa eko

Eko/miljö

Många skadliga bekämpningsmedel är förbjudna i Sverige och i övriga EU. Men det innebär inte att vi inte kan få i oss dem ändå – via importerade varor från övriga världen. Här är 5 varor  som du bör köpa eko – för den biologiska mångfaldens och din egen hälsas skull.