glas med grön smoothie

Guide: 8 gröna pulver till smoothien

Vetegräs, korngräs, alger och matcha…
Vad är egentligen alla gröna pulver och vad är de bra för?
Vi guidar dig i djungeln!

Gröna juicer och smoothies är ett enkelt och gott sätt att naturligt få i sig mer vitaminer, mineraler och näring. Förutom spenat, grönkål och salladsblad kan man även nyttighetstoppa sin gröna drink med olika sorters gröna superpulver i form av torkat spannmålsgräs, alger eller ogräs. Utbudet av dessa gröna pulver har ökat explosionsartat de senaste åren och även om de har sin färg och form gemensamt så skiljer sig deras innehåll och hälsofördelar. De har dock alla ett mycket högt näringsinnehåll och är ett utmärkt komplement till en varierad kost. Här får du veta mer om åtta gröna favoriter.

► Läs också: 10 hälsobomber som är perfekta i din smoothie

 

Moringa

Moringa är lite av en nykomling i de svenska hyllorna men har länge använts i andra delar av världen. Den är bland annat rik på antioxidanter, protein, växtfibrer, A-vitamin, kalium, kalcium och C-vitamin. Vissa studier tyder även på att moringa kan ha viss antibiotisk effekt och inom den ayurvediska läkekonsten använder man den för att behandla och förebygga över 300 åkommor. Man forskar även på om moringa kan bli ett viktigt vapen mot världssvälten då det är väldigt komplett i sitt näringsinnehåll och går att odla i subtropiska klimat.

Moringa…
• Förbättrar matsmältning och stärker immunförsvaret.
• Kan motverka trötthet och höja humöret.
• Kan sänka blodtrycket.
• Har traditionellt använts för att behandla magsår och skydda slemhinnan i magen.
• Är rikt på aminosyror, kalium, A-vitamin, C-vitamin, kalcium och antioxidanter.
• Innehåller 36 olika anti-inflammatoriska ämnen.

Välj moringa om du har en känslig mage, känner dig trött eller vill ha ett bra näringstillskott.

Läs också: Nya supernäringen – moringa! 

Spirulina

Spirulina är ett torkat algpulver som är sprängfyllt med näring och har ätits av människor sedan 1500-talet. Det har en hög proteinhalt på ungefär 60 procent och innehåller även mycket vitamin B12 vilket gör den till ett utmärkt tillskott för vegetarianer och veganer. Utöver protein och B12 innehåller det järn, kalcium, magnesium, mangan, kalium, zink, B-vitaminer, C-vitamin och E-vitamin. Många upplever att de blir piggare och får mer energi när de äter spirulina.

Spirulina…
• Innehåller alla essentiella aminosyror.
• Rikt på klorofyll.
• Innehåller omega-6-fettsyran GLA (gammalinolensyra).
• Är rik på betakaroten.
• Innehåller antioxidanten zeaxanthin.

Välj spirulina om du vill öka ditt proteinintag, behöver extra B12 eller vill öka din energi.

► Läs också: Därför ska du äta spirulina

Chlorella

Chlorella är precis som spirulina ett torkat algpulver. Chlorella är rikt på enzymer och har precis som spirulina en proteinhalt på cirka 60 procent och har den högsta uppmätta klorofyllhalten av alla livsmedel världen. Chlorella fungerar även basbildande för kroppen vilket är gynnsamt då mycket av det vi utsätts för i vår moderna livsstil är försurande för kroppen. De fiberrika yttre cellväggarna hos chlorellan binder tungmetaller vilket gör den till en utmärkt detoxande produkt.

Chlorella…
• Rikt på omega-3 och omega-6.
• Stimulerar immunförsvarets makrofager.
• Detoxar kroppen.
• Innehåller alla aminosyror, alla vitaminer och alla mineraler.

Välj chlorella om du vill detoxa, stärka immunförsvaret och öka näringsintaget.

 Läs också: Därför ska du äta chlorella

Korngräs

Korngräs var en av de första plantorna människan odlade för föda. Det är naturligt rikt på vitaminer och mineraler och balanserar kroppens syra-bas balans. Innehållet av klorofyll, C-vitamin, B-vitaminer, enzymer och andra ämnen är avsevärt mycket högre i plantans gräs än i det utvecklade grynet vilket gör de torkade gräspulvret till ett utmärkt näringstillskott.

Korngräs…
• Har ett högt fiberinnehåll.
• Är mer lättsmält för kroppen än vetegräs.
• Vitaliserar sköldkörteln.
• Är rikt på bland annat C-vitamin, B-vitaminer, magnesium och kalcium.

Välj korngräs om du vill ha lättupptaglig näring, vill basa kroppen och öka intaget av enzymer.

Läs också: 5 nyttiga teer som boostar hälsan

Vetegräs

Vetegräs är trots sitt namn fritt från gluten och innehåller mycket fler näringsämnen och är mycket mer näringstätt än fullkornsvete. Många pulver görs genom att man pressar gräset till juice och sen torkar juicen. Det ger ett mer högkoncentrerat näringsinnehåll och gör pulvret mer lättlösligt. Vetegräs anses kunna stimulera leverreningen och dessutom bidra till att sänka blodtrycket och minska det skadliga kolesterolet.

Vetegräs…
• Är rikt på C-vitamin, betkaroten, folsyra och klorofyll.
• Stärker immunförsvaret.
• Är basbildande.
• Detoxar.

Välj vetegräs om du vill förbättra leverns rening, detoxa och öka intaget av vitaminer och mineraler.

 Läs också: Energishot med ingefära och vetegräs

Nässla

Nässlan är en av de näringsrikaste växter som finns och den näring som den innehåller är dessutom lättupptaglig för kroppen. En riktig superfood alltså! Det går alldeles utmärkt att plocka och torka de späda nässlorna själv när de kommer på våren om man kan plocka dem där det inte är trafikerat. Nässlor är rika på järn och klorofyll och fungerar dessutom basbildande för kroppen. Den innehåller även kisel vilket gör att visa använder det som ett tillskott för vackrare hår.

Nässla…
• Är rikt på antioxidanter och flavonoider.
• Innehåller K-vitamin som är viktigt för benbildningen.
• Innehåller serotonin som bidrar till en bättre sömn.
• Innehåller D-vitamin.

Välj nässla om du vill få vackrare hår, öka järnintaget och välja närproducerat.

Läs också: Därför ska du äta nässlor

Hampa

Hampa anses vara en av de bästa vegetabiliska proteinkällorna och är förutom protein väldigt rik på omega-fettsyror. Hampa har till och med en optimal fördelning mellan omega-3 och omega-6. Odlingen av hampa är miljövänlig eftersom plantorna är mycket tåliga och inga bekämpningsmedel behövs Odlingsmarkerna och vattnet där man odlat lika rent före som efter odling.

Hampa…
• Är rikt på vitaminer, enzymer och mineraler.
• Innehåller omega-3 och omega-6.
• Naturligt fritt från gluten.
• Innehåller alla essentiella aminosyror.
• Rikt på fibrer.

Välj hampa om du behöver extra protein, särskilt om du är vegan.

► Läs också: Great Blue – en nyttig blå proteinsmoothie med hampa

Matcha

Matcha är hela, torkade och fint pulveriserade gröna teblad som oftast blandas med hett vatten. Till skillnad från vid vanlig te-bryggning silar man inte bort någonting utan man dricker drycken med pulvret kvar i, vilket ger ett högre näringsinnehåll. Matcha har alla de välgörande effekterna av grönt te men i mycket större mängd. Matcha är både avstressande och uppiggande eftersom det innehåller L-teanin och koffein. L-teanin lugnar ned kropp och psyke och ökar koncentrationen, koffein ökar energin och orken. En oslagbar kombination!

Matcha…
• Innehåller 10 gånger mer antioxidanter än vanligt grönt te.
• Är rikt på bland annat C-vitamin, selen, krom, zink, kalium och magnesium.
• Är rikt på fibrer.
• Innehåller klorofyll.

Välj matcha om du vill ha massor av antioxidanter och öka ditt lugn och fokus.

► Läs också: Därför ska du dricka matcha

Av Therese Hagberg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kollage man sover i olika positioner

Det säger din sovställning om din personlighet

Allmänt

Din musiksmak, klädstil, sätt att inreda eller hur du skakar någons hand. Allt är sådant som vittnar om din personlighet. Det gör även din sovställning –  med den skillnaden att denna är ditt omedvetna val och således troligen informerar mer sanningsenligt om din natur än sådant du medvetet väljer, som kläder, inredning etcetera. Detaljer som kanske mer är till för att stötta en (omedveten?) image. Så – vad säger vårt sätt att sova egentligen om oss? Det får du veta mer om här. 

gravid kvinna ligger intill sin hund

Djurägare får ofta friskare barn enligt ny forskning

Forskning

Goda nyheter för djurägare som går i väntans tider. Tidig exponering för husdjur kan minska risken för övervikt och allergi, särskilt efter kejsarsnitt. Ny forskning visar att barn i familjer med husdjur generellt har friskare barn. Anledningen? Jo, djur innebär ofta en gynnsam effekt på barnens mag-tarmkanalens bakterieflora – den så kallade mikrobiotan.

Squashrullader med fetaost

Squashrullar med fetaost

Recept

Kokboksförfattaren och matprofilen Ulrika Davidsson har komponerat detta goda recept, perfekt för den som vill ha in mer grönsaker i kosten, gott är det också. Njut som egen rätt, som tillbehör eller gör många och servera som en del av en buffé.

Läskedryck

Nya rön: Sötningsmedel en större bov än man tidigare trott?

Forskning

Med jämna mellanrum kommer påståenden att syntetiska sötningsmedel som till exempel aspartam som bland annat används i lightläsk är helt ofarliga, något som backas upp både av Livsmedelsverket och EUs myndighet för livsmedelssäkerhet EFSA. Men nästan lika ofta kommer forskningsresultat som visar på motsatsen. Sötningsmedel pekas nu ut som möjlig orsak till både vuxendiabetes, stroke, alzheimers och cancer.

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".