Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

skål med solrosfrön

Guide: B-vitaminers funktion i kroppen

Visste du att...

…B1 kan användas som ett invärtes myggmedel? Mygg skyr doften av B1 och biter hellre någon annan.

…den aktiva formen av B3, NADH (niacinamidadenindinukleotid), i studier har visat sig ge de flesta patienter med kronisk trötthet och utmattning lindring av sina symptom?

…vitamin B5 kan stärka benhinnorna?

…ett stort intag av vitamin B5, alkohol eller råa ägg kan öka kroppens behov av biotin?

B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 och B12 - exakt vad gör de olika B-vitaminerna egentligen?
Vilka är bristsymptomen och hur kan man använda dem terapeutiskt?
Här, i Kureras B-vitaminguide, får du svaren.

B-vitaminerna utgör en familj av vattenlösliga vitaminer med stor inverkan på kroppens funktioner och hälsa. De behövs bland annat för att kroppens ämnesomsättning, immunförsvar, nervsystem och celldelning ska fungera normalt. Även hud, hår och naglar är beroende av B-vitaminer. Då vi inte själva kan bilda vitaminerna är det helt nödvändigt för oss att tillgodogöra oss dem via kosten eller tillskott. B-vitaminer finns i både vegetabiliska och animaliska livsmedel, bra källor är till exempel spannmål, jäst, mejeriprodukter och kött. Vitamin B12 förekommer dock inte i tillräckliga mängder i vegetabiliska livsmedel varpå tillskott är nödvändigt för vegetarianer och veganer. B12-brist är också vanligt hos äldre personer då de ofta har svårare att tillgodogöra sig vitaminet.

Vanliga orsaker till brist
Trots att B-vitaminer förekommer i många livsmedel kan brist uppstå, bland annat på grund av att de är känsliga för värme och lätt förstörs av tillagning och förvaring. En brist kan också uppstå på grund av att man har ett försämrat näringsupptag i tarmen, vanligen till följd av olika mag- och tarmproblem eller glutenintolerans där tarmens slemhinna blivit störd. Störst risk att utveckla en generell B-vitaminbrist har de med magproblem, glutenintolerans, alkoholism, rökare, bantare, mag- och tarmopererade och det som äter en ensidig kost. Även personer som stressar mycket kan drabbas av B-vitaminbrist då förbrukningen av vitaminerna blir högre.

Vattenlösliga vitaminers upptag
Kroppens förmåga att ta upp B-vitaminer påverkas inte bara av tarmslemhinnans skick utan även av tiden de finns tillgängliga innan de avlägsnas via urinen. Vattenlösliga vitaminer (B- och C-vitamin) löses upp och passerar kroppens system snabbare än fettlösliga näringsämnen. Intag av vattenlösliga näringsämnen ger en plötslig topp i upptaget och upphör därefter. När man intar vattenlösliga vitaminer i form av tillskott bör man, om möjligt, välja ett tillskott med fördröjt upptag för att tillgodogöra sig så mycket som möjligt av innehållet.

Läs också: Liten guide till viktiga mineraler

Guide till B-vitaminer

B1 - Tiamin
Tiamin behövs för kroppens omsättning av kolhydrater, fett och protein. Framförallt i kolhydratsomsättningen är B1 helt nödvändig. Alla kroppens celler är beroende av B1 för att kunna bryta ned kolhydrater till glykos för att sedan omvandla detta till energi. B1 kan öka mängden blod som hjärtat pumpar och fungera stärkande för muskelns fascia samt förbättra muskeltonus. Vitamin B1 hittar du bland annat i solrosfrön.

 

Tidiga symtom på B1 brist kan vara trötthet, oro, depression, irritabilitet, minnessvårigheter, viktminskning, illamående, impotens, smärtkänslighet, låg kroppstemperatur, ojämna hjärtslag och snabb puls. Tydliga symtom på B1-brist kan vara ömma och spända vadmuskler, muskelsvaghet, högt pulstryck, andnöd, cyanos, ödem och ökad hjärtfrekvens.

Terapeutiskt kan B1 bland annat användas för att behandla trötthet, minnesbesvär, huvudvärk, åksjuka, depression, ångest, ödem och känselbortfall i armar och ben och för att stabilisera aptiten.

B2 - Riboflavin
B2 är en viktig komponent i andra näringsämnens syntes, omvandling och produktion. Till exempel är den nödvändig för bildandet av neurotransmittorer, regleringen av sköldkörtelenzymer och fett-, kolhydrat- och proteinmetabolismen. Tillräckliga nivåer av B2 är nödvändigt för att upprätthålla normal hud, hår och naglar och kan även motverka sår på läpparna, tungan och i munnen.

Trots att det förekommer i många livsmedel så är måttlig brist vanlig i många delar av världen. Oftast är det inte en brist på enbart B2 som de drabbade lider av utan det är oftast brist på flertalet B-vitaminer. Typiska bristsymtom kan vara sprickor i mungipan, irriterade slemhinnor i mun och svalg, ljuskänslighet samt torr och flagnande hud. Brist kan även visa sig genom psykiska besvär som depression, irritabilitet, inlärningssvårigheter och känslosvängningar.

Terapeutiskt används B2 bland annat för att behandla munsår, rosacea, migrän, karpaltunnelsyndrom, yrsel, depression och magsår.

B3 - Niacin
Niacin är nödvändigt för minst 200 enzymprocesser i kroppen och är ett av de nyckelämnen kroppen behöver för tillverkningen av cellenergi. Som vitamin B3 räknas både niacin (nikotinsyra) och niacinamid (nikotinamid). Niacin återfinns normalt i växtkällor och niacinamid i animaliska källor. Eftersom niacin, på grund av sin kärlvidgande effekt, kan framkalla hudrodnad anses niacinamid lämpligare som tillskott vid användning i högre doser. Niacin hittar du till exempel i öljäst, ris, vetekli och anjovis.

Symtom på B3-brist kan vara huvudvärk, irritation, slemhinneinflammation, förvirring, muskelsvaghet, depression och känslomässiga svängningar. Vid svår brist utvecklar den drabbade sjukdomen pellagra. De fyra huvudsymtomen på pellagra är diarre, demens, dermatit och fortsatt obehandlat leder det till att den drabbade avlider.

Terapeutiskt kan man använda B3 till att behandla bland annat Raynauds sjukdom, stabilisera kolesterolvärdet, ledgångsreumatism, huvudvärk, panikångest, yrsel, migrän och degenerativa sjukdomar i centrala nervsystemet.

Läs också: Liten guide till viktiga vitaminer

B5 - Pantotensyra
Vitamin B5 känner många igen som supervitaminet för huden. Det stämmer men B5 är även viktig för kroppens förbränning av kolhydrater, aminosyror, fettomsättningen och kolesterolbildningen. Vitamin B5 behövs även för bildandet av binjurehormoner, ett stabilt blodsocker och kan hjälpa till att skydda kroppen från stress.

Det anses ovanligt med B5-brist hos människor men bristsymtom kan till exempel vara trötthet, depression, känselbortfall i händer och fötter, problem med koordinationen och sömnrubbningar.

 

Vid svår brist kan symtom som kramper, muskelsvaghet, ljusöverkänslighet, illamående, eksem och karies uppstå. Vitamin B5 hittar du till exempel i inälvsmat, öljäst och vetegroddar.

Terapeutiskt kan vitamin B5 användas för att behandla stress, trötthet, artrit, allergi, hudbesvär, utbrändhet, håravfall, domningar i händer och fötter, gikt och sårläkning.

B6 - Pyridoxin
Vitamin B6 behövs för nervsystemets normala funktion och är nödvändig för bildandet av dopamin och serotonin. Det är även en komponent i bildandet av röda blodkroppar, stimulerar immunförsvaret, är naturligt vätskedrivande och behövs för bildandet av saltsyra.

Brist på vitamin B6 yttrar sig oftast genom problem som rör huden och nervsystemet och kan ge symtom som blodbrist, fjällande hud (särskilt runt näsa, mun och ögon), inflammationer i munhålan, spruckna och svullna läppar, aptitlöshet och sömnlöshet. Man anser även att åkommor som övervikt, ökad mängd öronvax, finnar i pannan, håravfall, hemorrojder, takykardi och köldöverkänslighet kan höra samman med en brist på B6.

Terapeutiskt kan vitamin B6 användas för att behandla PMS, illamående och åksjuka, stress, anemi, smärtande och svullna fingerleder, domningar i händer och fötter och karpaltunnelsyndrom samt för att stärka nervsystem, tänder, blodkärl och lever.

B7 - Biotin
Biotin, vitamin B7, bildas normalt av kroppens egna tarmbakterier och bidrar till att bibehålla en god miljö i tarmsystemet. Biotin är nödvändigt för att bibehålla frisk hud, hår och naglar. Dessutom påverkar det kroppens könshormoner och nervernas funktion. Man har i studier sett att biotin motarbetar candida och kan bidra till lindring för drabbade.

Bristsymtom kan till exempel vara håravfall, trötthet, sköra naglar och illamående. Biotinrika livsmedel är till exempel lever och öljäst.

Terapeutiskt kan biotin användas för att behandla candida, restless legs syndrom (RLS), håravfall, eksem samt metabolt syndrom och diabetes typ 1 och 2.

Läs också: Emelie: "Så blev jag fri från aknen"

B9 - Folsyra
Folsyra, vitamin B9, är ett nödvändigt tillskott för gravida då tillräckliga nivåer behövs för att motverka fosterskador. Planerar man en graviditet är det rekommenderat att försäkra sig om ett tillräckligt intag av folsyra redan innan befruktningen för att säkerställa en normal fosterutveckling.

 

Brist på folsyra anses kunna orsaka missfall, ryggmärgsbråck, skador på placenta och foster och för tidig födsel.

Folsyrabrist kan ge symtom som skador och irritation i mun, läppar och på tungan, apati, huvudvärk, rikliga och oregelbundna menstruationer, ödem, grå-brun pigmentering av huden, minnessvårigheter och håravfall. Folsyrarika livsmedel är till exempel lever, bönor, kikärtor och spenat.

Terapeutiskt kan folsyra bland annat användas för att behandla blödande tandkött, RLS (restless legs syndrom), depression och cellförändringar i livmoderstappen.

B12 - Kobalamin
Vitamin B12 är nödvändigt för bildandet och vidareutvecklingen av röda blodkroppar. Kroppens celler behöver B12 till sin ämnesomsättning, hjärnans signalsubstanser behöver B12 för att fungera optimalt och vitaminet är även inblandat i tillverkningen av DNA. Störst risk att drabbas av B12-brist har veganer, vegetarianer, äldre, personer med måttlig och hög alkoholkonsumtion, magopererade, glutenintoleranta och de som äter syrahämmande läkemedel.

Symtom på B12-brist kan utvecklas extremt långsamt trots att kroppens förråd redan är tömt. Upp till fem år kan det ta efter att bristen uppstod till det att symptomen är tydliga nog för att indikera B12-brist. Tidiga bristsymtom kan till exempel vara myrkrypningar, stickningar i benen, minnesstörningar, problem att gå och domningar. Man kan även uppleva en mental påverkan som depression, paranoida symtom, koncentrationssvårigheter, oro och irritation. Misstänker du B12-brist eller ingår i någon av riskgrupperna för att drabbas av B12- eller generell B-vitaminbrist, kontakta din läkare för provtagning.

Terapeutiskt kan B12 användas för att behandla symptom som depression, trötthet, utmattning, myrkrypningar i händer eller fötter, blödande tandkött, minnesbesvär, stress, sömnbesvär och försämrad smakuppfattning.

Av Therese Hagberg

Källa: Näringsguiden

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Visste du att...

…B1 kan användas som ett invärtes myggmedel? Mygg skyr doften av B1 och biter hellre någon annan.

…den aktiva formen av B3, NADH (niacinamidadenindinukleotid), i studier har visat sig ge de flesta patienter med kronisk trötthet och utmattning lindring av sina symptom?

…vitamin B5 kan stärka benhinnorna?

…ett stort intag av vitamin B5, alkohol eller råa ägg kan öka kroppens behov av biotin?

Vattenlösliga vitaminers upptag

Eftersom tiden de vattenlösliga vitaminerna befinner sig i kroppen efter intaget är avgörande för hur mycket som kan tas upp rekommenderas oftast tillskott med gradvis frisättning.

MicroGranulat tablettsystem är en patenterad metod för att framställa tabletter som löses upp gradvis i kroppens matsmältningssystem. Tablettsystemet skiljer sig från andra tabletter med gradvis frisättning då man genom en unik tillverkningsmetod säkerställt att hela tabletten löses upp samtidigt som de små kulorna som innehåller vitaminerna frigörs under åtta timmar. Detta gör att kroppen får längre tid på sig att ta vara på de vattenlösliga vitaminer som annars hade försvunnit ur kroppen. Tablettsystemet garanterar att ingredienserna gradvis tas upp i blodomloppet tills det att hela tabletten är upplöst.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tjock katt vilar på rygg i soffa

Så tar du hand om din överviktiga katt

Husdjur

Fetma drabbar inte bara oss människor, utan även våra katter. Ungefär 20-40 procent av katterna i Sverige är överviktiga. Och precis som för oss medför fetman en ökad risk för flera sjukdomar hos katten, som diabetes, ledproblem, olika hudåkommor och nedsatt immunförsvar.

jäst på skärbräda

Så kan jäst stötta ditt immunförsvar

Förkylning

Hela 80 procent av vårt immunförsvar sitter i tarmen. Vill du hålla dig frisk ska du därför se till att tarmen mår bra. Stress, tillfälliga kostsvackor och dålig sömn kan rucka balansen. En patenterad form av betaglukaner från bagerijäst stärker ett försvagat immunförsvar. Och bäst av allt: Formulan kan inte överstimulera ditt immunsystem.

Boosta energi och lust med rätt näring

Hälsa

För att känna lust och energi behövs en bra och välbalanserad tillförsel av nödvändiga näringsämnen. Viktiga näringsämnen är sådana som kroppen inte kan tillverka själv i tillräcklig mängd – l-arginin är ett sådant exempel. Kurera träffade docenten och överläkaren Stefan Arver som berättar att förutom att den sexuella lusten kommer tillbaka med l-arginin så har också den också åldersbromsande effekt.

 

Kvinna som lyssnar på musik

Vanligaste sätten att minska stress

Hälsa

Nu när semestern är över så återgår det allra flesta till arbete och studier. Det innebär ofta stress, mer eller mindre. En undersökning som Hälsobarometern gjort visade att de flesta vilar och sover för att minska stressen, men bland de yngre var musik och poddar ett nästan lika effektivt sätt att koppla av.

tre personer

Familjen Silvstedt la om kosten efter hårmineralanalys

Naturlig hälsa

Makarna Silvstedt flög hem till Sverige från USA på en av de sista flygningarna innan landet stängde ner flygtrafiken i våras. Alla hostningar under den långa flygresan fick Ulla och Bosse att fundera på hur deras försvar mot covid-19 var. När de kom hem gjorde de en hårmineralanalys för att kontrollera kroppens näringsstatus. Även dottern Victoria gjorde hårtestet. Resultatet? Ja, det blev oväntat.

kvinna vid hus

Agneta slapp smärtan i knäet

Leder

Agneta Arppe, 65, känner sig kärnfrisk och är sällan sjuk. Men när knäet började krångla blev hon bekymrad, för tänk om hennes aktiva livsstil skulle begränsas? Agnetas särbo rekommenderade ett tillskott med nypon, kondroitin och C-vitamin, och nu har hon inte känt smärta i knäet på över sex år. 

 

En grupp festklädda personer sjunger ihop

Hög sång ökar risken för smittspridning av covid-19

Forskning

Sjunger du i kör eller vill gå på konsert och sjunga med i publiken framöver? Då gör du bäst i att sjunga mjukt, med distans – och kanske även med munskydd. Forskare vid Lunds universitet har nämligen upptäckt att högljudd, konsonantrik sång sprider mycket aerosolpartiklar till omgivningen via luften. 

Ny undersökning: Därför tiger vi om kvinnohälsa

50 +

Pinsamma besvär som sopas under mattan, tabun och kompakt tystnad. Tre av fem kvinnor upplever att det inte talas om kvinnors hälsa och intima upplevelser öppet, visar en ny undersökning – något som leder till oro och att vi lider i onödan. – Samtidigt förändras det här i snabb takt. Kvinnor idag vill ha svar, säger naprapaten Katarina Woxnerud.

Liten hund ser olycklig ut och ligger ner bredvid sina matskålar

5 tecken på att din hund är stressad

Husdjur

För att kunna undvika att din hund hamnar i stressiga situationer (som även du själv blir stressad av kanske!) behöver du först känna igen tecknen på att din hund är stressad. Här är fem tecken som är bra att ha koll på – en del mer oväntade än andra.

 

Så fick Åse tillbaka sin energi

Hälsa

När Åses trötthet aldrig ville gå över misstänkte hon sköldkörtelrubbning. Men hennes besvikelse var stor när läkarundersökningen visade att hon låg inom normalvärdena. Vad berodde tröttheten då på? Åse sökte nya vägar. Ett tillskott med ashwaganda gav efterlängtad ork och energi tillbaka.

T-shirts hänger i rad i galgar på klädställning utomhus

Här är de miljövänligare textilvalen

Eko/miljö

Det är bäst för miljön att köpa second hand eller laga sina kläder. Men när du ändå behöver eller vill köpa nytt finns det bättre och sämre val att göra. Visste du till exempel att polyester framställs av olja, medan det naturliga valet hampa faktiskt tillför jorden näringsämnen?

echinacea blomma

Echinacea kan förebygga coronavirus

Forskning

Forskare världen över jobbar dygnet runt för att hitta ett botemedel eller en behandling som förebygger att vi smittas av coronavirus. Vacciner är under utveckling, men de dröjer. Men kanske finns svaret redan på apotekens och hälsokostaffärernas hyllor. Det tror Jan G Bruhn, professor i farmakognosi som menar att studien på echinacea som skydd mot coronaviruset är spännande.

 

 

Grön smoothie med topping, på ett brunt bord

Miss Raw’s superfoodsmoothie

Recept

Denna läckert gröna smoothie kommer från rawfoodkocken Anna Krigh och är perfekt om du på ett snabbt och enkelt sätt vill och behöver få i dig massor med näring och energi i form av frukt och grönt. Mixa och njut!

Kvinna på ett berg

”Vi behöver prata ännu mer om klimakteriet”

Kurera debatt

Plötsligt står du där och förstår inte vad som händer: Viktförändringar, nedstämdhet, sömnrubbning, stelhet, ont i kroppen och sämre träningsresultat. Precis så är det för många kvinnor. Klimakteriet drabbar oss plötsligt och många saknar kunskap om denna helt naturliga livsfas. Vi behöver prata ännu mer om hormoner, hälsan, kosten och träningen. Det skriver Christina Sundequist som är personlig tränare, föreläsare, certifierad kostrådgivare och hälsocoach i ett debattinlägg.

kvinna i bil

Äntligen slipper Hanna migrän!

Naturlig hälsa

Hanna Öhlanders migränanfall var så svåra att det enda som hjälpte var vila i ett mörkt rum. Och anfallen kom ofta – fem till sex gånger i veckan. Ingen av de receptbelagda mediciner hon fick utskrivna hjälpte, men för ett halvår sedan började Hanna med ett växtbaserat läkemedel med läkeörten mattram. Effekten kom direkt. Hon får fortfarande migrän ibland – men nu ett milt anfall en gång månaden.