skål med solrosfrön

Guide: B-vitaminers funktion i kroppen

Fakta

Vattenlösliga vitaminers upptag
Eftersom tiden de vattenlösliga vitaminerna befinner sig i kroppen efter intaget är avgörande för hur mycket som kan tas upp rekommenderas oftast tillskott med gradvis frisättning.

MicroGranulat tablettsystem är en patenterad metod för att framställa tabletter som löses upp gradvis i kroppens matsmältningssystem. Tablettsystemet skiljer sig från andra tabletter med gradvis frisättning då man genom en unik tillverkningsmetod säkerställt att hela tabletten löses upp samtidigt som de små kulorna som innehåller vitaminerna frigörs under åtta timmar. Detta gör att kroppen får längre tid på sig att ta vara på de vattenlösliga vitaminer som annars hade försvunnit ur kroppen. Tablettsystemet garanterar att ingredienserna gradvis tas upp i blodomloppet tills det att hela tabletten är upplöst.

B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 och B12 – exakt vad gör de olika B-vitaminerna egentligen?
Vilka är bristsymptomen och hur kan man använda dem terapeutiskt?
Här, i Kureras B-vitaminguide, får du svaren.

B-vitaminerna utgör en familj av vattenlösliga vitaminer med stor inverkan på kroppens funktioner och hälsa. De behövs bland annat för att kroppens ämnesomsättning, immunförsvar, nervsystem och celldelning ska fungera normalt. Även hud, hår och naglar är beroende av B-vitaminer. Då vi inte själva kan bilda vitaminerna är det helt nödvändigt för oss att tillgodogöra oss dem via kosten eller tillskott. B-vitaminer finns i både vegetabiliska och animaliska livsmedel, bra källor är till exempel spannmål, jäst, mejeriprodukter och kött. Vitamin B12 förekommer dock inte i tillräckliga mängder i vegetabiliska livsmedel varpå tillskott är nödvändigt för vegetarianer och veganer. B12-brist är också vanligt hos äldre personer då de ofta har svårare att tillgodogöra sig vitaminet.

Vanliga orsaker till brist
Trots att B-vitaminer förekommer i många livsmedel kan brist uppstå, bland annat på grund av att de är känsliga för värme och lätt förstörs av tillagning och förvaring. En brist kan också uppstå på grund av att man har ett försämrat näringsupptag i tarmen, vanligen till följd av olika mag- och tarmproblem eller glutenintolerans där tarmens slemhinna blivit störd. Störst risk att utveckla en generell B-vitaminbrist har de med magproblem, glutenintolerans, alkoholism, rökare, bantare, mag- och tarmopererade och det som äter en ensidig kost. Även personer som stressar mycket kan drabbas av B-vitaminbrist då förbrukningen av vitaminerna blir högre.

 

Vattenlösliga vitaminers upptag
Kroppens förmåga att ta upp B-vitaminer påverkas inte bara av tarmslemhinnans skick utan även av tiden de finns tillgängliga innan de avlägsnas via urinen. Vattenlösliga vitaminer (B- och C-vitamin) löses upp och passerar kroppens system snabbare än fettlösliga näringsämnen. Intag av vattenlösliga näringsämnen ger en plötslig topp i upptaget och upphör därefter. När man intar vattenlösliga vitaminer i form av tillskott bör man, om möjligt, välja ett tillskott med fördröjt upptag för att tillgodogöra sig så mycket som möjligt av innehållet.

Läs också: Liten guide till viktiga mineraler

Guide till B-vitaminer

B1 – Tiamin
Tiamin behövs för kroppens omsättning av kolhydrater, fett och protein. Framförallt i kolhydratsomsättningen är B1 helt nödvändig. Alla kroppens celler är beroende av B1 för att kunna bryta ned kolhydrater till glykos för att sedan omvandla detta till energi. B1 kan öka mängden blod som hjärtat pumpar och fungera stärkande för muskelns fascia samt förbättra muskeltonus. Vitamin B1 hittar du bland annat i solrosfrön.

Tidiga symtom på B1 brist kan vara trötthet, oro, depression, irritabilitet, minnessvårigheter, viktminskning, illamående, impotens, smärtkänslighet, låg kroppstemperatur, ojämna hjärtslag och snabb puls. Tydliga symtom på B1-brist kan vara ömma och spända vadmuskler, muskelsvaghet, högt pulstryck, andnöd, cyanos, ödem och ökad hjärtfrekvens.

Terapeutiskt kan B1 bland annat användas för att behandla trötthet, minnesbesvär, huvudvärk, åksjuka, depression, ångest, ödem och känselbortfall i armar och ben och för att stabilisera aptiten.

B2 – Riboflavin
B2 är en viktig komponent i andra näringsämnens syntes, omvandling och produktion. Till exempel är den nödvändig för bildandet av neurotransmittorer, regleringen av sköldkörtelenzymer och fett-, kolhydrat- och proteinmetabolismen. Tillräckliga nivåer av B2 är nödvändigt för att upprätthålla normal hud, hår och naglar och kan även motverka sår på läpparna, tungan och i munnen.

Trots att det förekommer i många livsmedel så är måttlig brist vanlig i många delar av världen. Oftast är det inte en brist på enbart B2 som de drabbade lider av utan det är oftast brist på flertalet B-vitaminer. Typiska bristsymtom kan vara sprickor i mungipan, irriterade slemhinnor i mun och svalg, ljuskänslighet samt torr och flagnande hud. Brist kan även visa sig genom psykiska besvär som depression, irritabilitet, inlärningssvårigheter och känslosvängningar.

Terapeutiskt används B2 bland annat för att behandla munsår, rosacea, migrän, karpaltunnelsyndrom, yrsel, depression och magsår.

B3 – Niacin
Niacin är nödvändigt för minst 200 enzymprocesser i kroppen och är ett av de nyckelämnen kroppen behöver för tillverkningen av cellenergi. Som vitamin B3 räknas både niacin (nikotinsyra) och niacinamid (nikotinamid). Niacin återfinns normalt i växtkällor och niacinamid i animaliska källor. Eftersom niacin, på grund av sin kärlvidgande effekt, kan framkalla hudrodnad anses niacinamid lämpligare som tillskott vid användning i högre doser. Niacin hittar du till exempel i öljäst, ris, vetekli och anjovis.

Symtom på B3-brist kan vara huvudvärk, irritation, slemhinneinflammation, förvirring, muskelsvaghet, depression och känslomässiga svängningar. Vid svår brist utvecklar den drabbade sjukdomen pellagra. De fyra huvudsymtomen på pellagra är diarre, demens, dermatit och fortsatt obehandlat leder det till att den drabbade avlider.

Terapeutiskt kan man använda B3 till att behandla bland annat Raynauds sjukdom, stabilisera kolesterolvärdet, ledgångsreumatism, huvudvärk, panikångest, yrsel, migrän och degenerativa sjukdomar i centrala nervsystemet.

Läs också: Liten guide till viktiga vitaminer

B5 – Pantotensyra
Vitamin B5 känner många igen som supervitaminet för huden. Det stämmer men B5 är även viktig för kroppens förbränning av kolhydrater, aminosyror, fettomsättningen och kolesterolbildningen. Vitamin B5 behövs även för bildandet av binjurehormoner, ett stabilt blodsocker och kan hjälpa till att skydda kroppen från stress.

Det anses ovanligt med B5-brist hos människor men bristsymtom kan till exempel vara trötthet, depression, känselbortfall i händer och fötter, problem med koordinationen och sömnrubbningar.

Vid svår brist kan symtom som kramper, muskelsvaghet, ljusöverkänslighet, illamående, eksem och karies uppstå. Vitamin B5 hittar du till exempel i inälvsmat, öljäst och vetegroddar.

Terapeutiskt kan vitamin B5 användas för att behandla stress, trötthet, artrit, allergi, hudbesvär, utbrändhet, håravfall, domningar i händer och fötter, gikt och sårläkning.

B6 – Pyridoxin
Vitamin B6 behövs för nervsystemets normala funktion och är nödvändig för bildandet av dopamin och serotonin. Det är även en komponent i bildandet av röda blodkroppar, stimulerar immunförsvaret, är naturligt vätskedrivande och behövs för bildandet av saltsyra.

Brist på vitamin B6 yttrar sig oftast genom problem som rör huden och nervsystemet och kan ge symtom som blodbrist, fjällande hud (särskilt runt näsa, mun och ögon), inflammationer i munhålan, spruckna och svullna läppar, aptitlöshet och sömnlöshet. Man anser även att åkommor som övervikt, ökad mängd öronvax, finnar i pannan, håravfall, hemorrojder, takykardi och köldöverkänslighet kan höra samman med en brist på B6.

Terapeutiskt kan vitamin B6 användas för att behandla PMS, illamående och åksjuka, stress, anemi, smärtande och svullna fingerleder, domningar i händer och fötter och karpaltunnelsyndrom samt för att stärka nervsystem, tänder, blodkärl och lever.

B7 – Biotin
Biotin, vitamin B7, bildas normalt av kroppens egna tarmbakterier och bidrar till att bibehålla en god miljö i tarmsystemet. Biotin är nödvändigt för att bibehålla frisk hud, hår och naglar. Dessutom påverkar det kroppens könshormoner och nervernas funktion. Man har i studier sett att biotin motarbetar candida och kan bidra till lindring för drabbade.

Bristsymtom kan till exempel vara håravfall, trötthet, sköra naglar och illamående. Biotinrika livsmedel är till exempel lever och öljäst.

Terapeutiskt kan biotin användas för att behandla candida, restless legs syndrom (RLS), håravfall, eksem samt metabolt syndrom och diabetes typ 1 och 2.

Läs också: Emelie: ”Så blev jag fri från aknen”

B9 – Folsyra
Folsyra, vitamin B9, är ett nödvändigt tillskott för gravida då tillräckliga nivåer behövs för att motverka fosterskador. Planerar man en graviditet är det rekommenderat att försäkra sig om ett tillräckligt intag av folsyra redan innan befruktningen för att säkerställa en normal fosterutveckling.

Brist på folsyra anses kunna orsaka missfall, ryggmärgsbråck, skador på placenta och foster och för tidig födsel.

Folsyrabrist kan ge symtom som skador och irritation i mun, läppar och på tungan, apati, huvudvärk, rikliga och oregelbundna menstruationer, ödem, grå-brun pigmentering av huden, minnessvårigheter och håravfall. Folsyrarika livsmedel är till exempel lever, bönor, kikärtor och spenat.

Terapeutiskt kan folsyra bland annat användas för att behandla blödande tandkött, RLS (restless legs syndrom), depression och cellförändringar i livmoderstappen.

B12 – Kobalamin
Vitamin B12 är nödvändigt för bildandet och vidareutvecklingen av röda blodkroppar. Kroppens celler behöver B12 till sin ämnesomsättning, hjärnans signalsubstanser behöver B12 för att fungera optimalt och vitaminet är även inblandat i tillverkningen av DNA. Störst risk att drabbas av B12-brist har veganer, vegetarianer, äldre, personer med måttlig och hög alkoholkonsumtion, magopererade, glutenintoleranta och de som äter syrahämmande läkemedel.

Symtom på B12-brist kan utvecklas extremt långsamt trots att kroppens förråd redan är tömt. Upp till fem år kan det ta efter att bristen uppstod till det att symptomen är tydliga nog för att indikera B12-brist. Tidiga bristsymtom kan till exempel vara myrkrypningar, stickningar i benen, minnesstörningar, problem att gå och domningar. Man kan även uppleva en mental påverkan som depression, paranoida symtom, koncentrationssvårigheter, oro och irritation. Misstänker du B12-brist eller ingår i någon av riskgrupperna för att drabbas av B12- eller generell B-vitaminbrist, kontakta din läkare för provtagning.

Terapeutiskt kan B12 användas för att behandla symptom som depression, trötthet, utmattning, myrkrypningar i händer eller fötter, blödande tandkött, minnesbesvär, stress, sömnbesvär och försämrad smakuppfattning.

Av Therese Hagberg

Källa: Näringsguiden

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Vattenlösliga vitaminers upptag
Eftersom tiden de vattenlösliga vitaminerna befinner sig i kroppen efter intaget är avgörande för hur mycket som kan tas upp rekommenderas oftast tillskott med gradvis frisättning.

MicroGranulat tablettsystem är en patenterad metod för att framställa tabletter som löses upp gradvis i kroppens matsmältningssystem. Tablettsystemet skiljer sig från andra tabletter med gradvis frisättning då man genom en unik tillverkningsmetod säkerställt att hela tabletten löses upp samtidigt som de små kulorna som innehåller vitaminerna frigörs under åtta timmar. Detta gör att kroppen får längre tid på sig att ta vara på de vattenlösliga vitaminer som annars hade försvunnit ur kroppen. Tablettsystemet garanterar att ingredienserna gradvis tas upp i blodomloppet tills det att hela tabletten är upplöst.

Visste du att...

… B1 kan användas som ett invärtes myggmedel? Mygg skyr doften av B1 och biter hellre någon annan.
… den aktiva formen av B3, NADH (Niacinamidadenindinukleotid), i studier har visat sig ge de flesta patienter med kronisk trötthet och utmattning lindring av sina symptom?
… vitamin B5 kan stärka benhinnorna?
… ett stort intag av vitamin B5, alkohol eller råa ägg kan öka kroppens behov av biotin?

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.