skål med solrosfrön

Guide: B-vitaminers funktion i kroppen

Visste du att...

…B1 kan användas som ett invärtes myggmedel? Mygg skyr doften av B1 och biter hellre någon annan.

…den aktiva formen av B3, NADH (niacinamidadenindinukleotid), i studier har visat sig ge de flesta patienter med kronisk trötthet och utmattning lindring av sina symptom?

…vitamin B5 kan stärka benhinnorna?

…ett stort intag av vitamin B5, alkohol eller råa ägg kan öka kroppens behov av biotin?

B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 och B12 - exakt vad gör de olika B-vitaminerna egentligen?
Vilka är bristsymptomen och hur kan man använda dem terapeutiskt?
Här, i Kureras B-vitaminguide, får du svaren.

B-vitaminerna utgör en familj av vattenlösliga vitaminer med stor inverkan på kroppens funktioner och hälsa. De behövs bland annat för att kroppens ämnesomsättning, immunförsvar, nervsystem och celldelning ska fungera normalt. Även hud, hår och naglar är beroende av B-vitaminer. Då vi inte själva kan bilda vitaminerna är det helt nödvändigt för oss att tillgodogöra oss dem via kosten eller tillskott. B-vitaminer finns i både vegetabiliska och animaliska livsmedel, bra källor är till exempel spannmål, jäst, mejeriprodukter och kött. Vitamin B12 förekommer dock inte i tillräckliga mängder i vegetabiliska livsmedel varpå tillskott är nödvändigt för vegetarianer och veganer. B12-brist är också vanligt hos äldre personer då de ofta har svårare att tillgodogöra sig vitaminet.

Vanliga orsaker till brist
Trots att B-vitaminer förekommer i många livsmedel kan brist uppstå, bland annat på grund av att de är känsliga för värme och lätt förstörs av tillagning och förvaring. En brist kan också uppstå på grund av att man har ett försämrat näringsupptag i tarmen, vanligen till följd av olika mag- och tarmproblem eller glutenintolerans där tarmens slemhinna blivit störd. Störst risk att utveckla en generell B-vitaminbrist har de med magproblem, glutenintolerans, alkoholism, rökare, bantare, mag- och tarmopererade och det som äter en ensidig kost. Även personer som stressar mycket kan drabbas av B-vitaminbrist då förbrukningen av vitaminerna blir högre.

Vattenlösliga vitaminers upptag
Kroppens förmåga att ta upp B-vitaminer påverkas inte bara av tarmslemhinnans skick utan även av tiden de finns tillgängliga innan de avlägsnas via urinen. Vattenlösliga vitaminer (B- och C-vitamin) löses upp och passerar kroppens system snabbare än fettlösliga näringsämnen. Intag av vattenlösliga näringsämnen ger en plötslig topp i upptaget och upphör därefter. När man intar vattenlösliga vitaminer i form av tillskott bör man, om möjligt, välja ett tillskott med fördröjt upptag för att tillgodogöra sig så mycket som möjligt av innehållet.

Läs också: Liten guide till viktiga mineraler

Guide till B-vitaminer

B1 - Tiamin
Tiamin behövs för kroppens omsättning av kolhydrater, fett och protein. Framförallt i kolhydratsomsättningen är B1 helt nödvändig. Alla kroppens celler är beroende av B1 för att kunna bryta ned kolhydrater till glykos för att sedan omvandla detta till energi. B1 kan öka mängden blod som hjärtat pumpar och fungera stärkande för muskelns fascia samt förbättra muskeltonus. Vitamin B1 hittar du bland annat i solrosfrön.

 

Tidiga symtom på B1 brist kan vara trötthet, oro, depression, irritabilitet, minnessvårigheter, viktminskning, illamående, impotens, smärtkänslighet, låg kroppstemperatur, ojämna hjärtslag och snabb puls. Tydliga symtom på B1-brist kan vara ömma och spända vadmuskler, muskelsvaghet, högt pulstryck, andnöd, cyanos, ödem och ökad hjärtfrekvens.

Terapeutiskt kan B1 bland annat användas för att behandla trötthet, minnesbesvär, huvudvärk, åksjuka, depression, ångest, ödem och känselbortfall i armar och ben och för att stabilisera aptiten.

B2 - Riboflavin
B2 är en viktig komponent i andra näringsämnens syntes, omvandling och produktion. Till exempel är den nödvändig för bildandet av neurotransmittorer, regleringen av sköldkörtelenzymer och fett-, kolhydrat- och proteinmetabolismen. Tillräckliga nivåer av B2 är nödvändigt för att upprätthålla normal hud, hår och naglar och kan även motverka sår på läpparna, tungan och i munnen.

Trots att det förekommer i många livsmedel så är måttlig brist vanlig i många delar av världen. Oftast är det inte en brist på enbart B2 som de drabbade lider av utan det är oftast brist på flertalet B-vitaminer. Typiska bristsymtom kan vara sprickor i mungipan, irriterade slemhinnor i mun och svalg, ljuskänslighet samt torr och flagnande hud. Brist kan även visa sig genom psykiska besvär som depression, irritabilitet, inlärningssvårigheter och känslosvängningar.

Terapeutiskt används B2 bland annat för att behandla munsår, rosacea, migrän, karpaltunnelsyndrom, yrsel, depression och magsår.

B3 - Niacin
Niacin är nödvändigt för minst 200 enzymprocesser i kroppen och är ett av de nyckelämnen kroppen behöver för tillverkningen av cellenergi. Som vitamin B3 räknas både niacin (nikotinsyra) och niacinamid (nikotinamid). Niacin återfinns normalt i växtkällor och niacinamid i animaliska källor. Eftersom niacin, på grund av sin kärlvidgande effekt, kan framkalla hudrodnad anses niacinamid lämpligare som tillskott vid användning i högre doser. Niacin hittar du till exempel i öljäst, ris, vetekli och anjovis.

Symtom på B3-brist kan vara huvudvärk, irritation, slemhinneinflammation, förvirring, muskelsvaghet, depression och känslomässiga svängningar. Vid svår brist utvecklar den drabbade sjukdomen pellagra. De fyra huvudsymtomen på pellagra är diarre, demens, dermatit och fortsatt obehandlat leder det till att den drabbade avlider.

Terapeutiskt kan man använda B3 till att behandla bland annat Raynauds sjukdom, stabilisera kolesterolvärdet, ledgångsreumatism, huvudvärk, panikångest, yrsel, migrän och degenerativa sjukdomar i centrala nervsystemet.

Läs också: Liten guide till viktiga vitaminer

B5 - Pantotensyra
Vitamin B5 känner många igen som supervitaminet för huden. Det stämmer men B5 är även viktig för kroppens förbränning av kolhydrater, aminosyror, fettomsättningen och kolesterolbildningen. Vitamin B5 behövs även för bildandet av binjurehormoner, ett stabilt blodsocker och kan hjälpa till att skydda kroppen från stress.

Det anses ovanligt med B5-brist hos människor men bristsymtom kan till exempel vara trötthet, depression, känselbortfall i händer och fötter, problem med koordinationen och sömnrubbningar.

 

Vid svår brist kan symtom som kramper, muskelsvaghet, ljusöverkänslighet, illamående, eksem och karies uppstå. Vitamin B5 hittar du till exempel i inälvsmat, öljäst och vetegroddar.

Terapeutiskt kan vitamin B5 användas för att behandla stress, trötthet, artrit, allergi, hudbesvär, utbrändhet, håravfall, domningar i händer och fötter, gikt och sårläkning.

B6 - Pyridoxin
Vitamin B6 behövs för nervsystemets normala funktion och är nödvändig för bildandet av dopamin och serotonin. Det är även en komponent i bildandet av röda blodkroppar, stimulerar immunförsvaret, är naturligt vätskedrivande och behövs för bildandet av saltsyra.

Brist på vitamin B6 yttrar sig oftast genom problem som rör huden och nervsystemet och kan ge symtom som blodbrist, fjällande hud (särskilt runt näsa, mun och ögon), inflammationer i munhålan, spruckna och svullna läppar, aptitlöshet och sömnlöshet. Man anser även att åkommor som övervikt, ökad mängd öronvax, finnar i pannan, håravfall, hemorrojder, takykardi och köldöverkänslighet kan höra samman med en brist på B6.

Terapeutiskt kan vitamin B6 användas för att behandla PMS, illamående och åksjuka, stress, anemi, smärtande och svullna fingerleder, domningar i händer och fötter och karpaltunnelsyndrom samt för att stärka nervsystem, tänder, blodkärl och lever.

B7 - Biotin
Biotin, vitamin B7, bildas normalt av kroppens egna tarmbakterier och bidrar till att bibehålla en god miljö i tarmsystemet. Biotin är nödvändigt för att bibehålla frisk hud, hår och naglar. Dessutom påverkar det kroppens könshormoner och nervernas funktion. Man har i studier sett att biotin motarbetar candida och kan bidra till lindring för drabbade.

Bristsymtom kan till exempel vara håravfall, trötthet, sköra naglar och illamående. Biotinrika livsmedel är till exempel lever och öljäst.

Terapeutiskt kan biotin användas för att behandla candida, restless legs syndrom (RLS), håravfall, eksem samt metabolt syndrom och diabetes typ 1 och 2.

Läs också: Emelie: "Så blev jag fri från aknen"

B9 - Folsyra
Folsyra, vitamin B9, är ett nödvändigt tillskott för gravida då tillräckliga nivåer behövs för att motverka fosterskador. Planerar man en graviditet är det rekommenderat att försäkra sig om ett tillräckligt intag av folsyra redan innan befruktningen för att säkerställa en normal fosterutveckling.

 

Brist på folsyra anses kunna orsaka missfall, ryggmärgsbråck, skador på placenta och foster och för tidig födsel.

Folsyrabrist kan ge symtom som skador och irritation i mun, läppar och på tungan, apati, huvudvärk, rikliga och oregelbundna menstruationer, ödem, grå-brun pigmentering av huden, minnessvårigheter och håravfall. Folsyrarika livsmedel är till exempel lever, bönor, kikärtor och spenat.

Terapeutiskt kan folsyra bland annat användas för att behandla blödande tandkött, RLS (restless legs syndrom), depression och cellförändringar i livmoderstappen.

B12 - Kobalamin
Vitamin B12 är nödvändigt för bildandet och vidareutvecklingen av röda blodkroppar. Kroppens celler behöver B12 till sin ämnesomsättning, hjärnans signalsubstanser behöver B12 för att fungera optimalt och vitaminet är även inblandat i tillverkningen av DNA. Störst risk att drabbas av B12-brist har veganer, vegetarianer, äldre, personer med måttlig och hög alkoholkonsumtion, magopererade, glutenintoleranta och de som äter syrahämmande läkemedel.

Symtom på B12-brist kan utvecklas extremt långsamt trots att kroppens förråd redan är tömt. Upp till fem år kan det ta efter att bristen uppstod till det att symptomen är tydliga nog för att indikera B12-brist. Tidiga bristsymtom kan till exempel vara myrkrypningar, stickningar i benen, minnesstörningar, problem att gå och domningar. Man kan även uppleva en mental påverkan som depression, paranoida symtom, koncentrationssvårigheter, oro och irritation. Misstänker du B12-brist eller ingår i någon av riskgrupperna för att drabbas av B12- eller generell B-vitaminbrist, kontakta din läkare för provtagning.

Terapeutiskt kan B12 användas för att behandla symptom som depression, trötthet, utmattning, myrkrypningar i händer eller fötter, blödande tandkött, minnesbesvär, stress, sömnbesvär och försämrad smakuppfattning.

Av Therese Hagberg

Källa: Näringsguiden

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Visste du att...

…B1 kan användas som ett invärtes myggmedel? Mygg skyr doften av B1 och biter hellre någon annan.

…den aktiva formen av B3, NADH (niacinamidadenindinukleotid), i studier har visat sig ge de flesta patienter med kronisk trötthet och utmattning lindring av sina symptom?

…vitamin B5 kan stärka benhinnorna?

…ett stort intag av vitamin B5, alkohol eller råa ägg kan öka kroppens behov av biotin?

Vattenlösliga vitaminers upptag

Eftersom tiden de vattenlösliga vitaminerna befinner sig i kroppen efter intaget är avgörande för hur mycket som kan tas upp rekommenderas oftast tillskott med gradvis frisättning.

MicroGranulat tablettsystem är en patenterad metod för att framställa tabletter som löses upp gradvis i kroppens matsmältningssystem. Tablettsystemet skiljer sig från andra tabletter med gradvis frisättning då man genom en unik tillverkningsmetod säkerställt att hela tabletten löses upp samtidigt som de små kulorna som innehåller vitaminerna frigörs under åtta timmar. Detta gör att kroppen får längre tid på sig att ta vara på de vattenlösliga vitaminer som annars hade försvunnit ur kroppen. Tablettsystemet garanterar att ingredienserna gradvis tas upp i blodomloppet tills det att hela tabletten är upplöst.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hjälp! Vad ska jag äta om jag är förstoppad?

Mage

Trög mage kan vi alla drabbas av då och då. Vid problem med förstoppning är kosten A och O. Brist på fibrer är ofta en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan bidra. Här kommer tips på några livsmedel som är särskilt bra att lägga till kosten för den som har problem att gå på toaletten.

Var med och fira nationella Fredagsfysdagen

Gravid/barn

Är du lärare eller förälder och vill hjälpa barnen till hälsosammare vanor och bättre förutsättningar i skolan? Då ska du uppmärksamma den här dagen lite extra. 20 september i år instiftas nämligen nationella Fredagsfysdagen av Susanna Almström – kvinnan bakom ”Skolmatslyftet en sockersmart skola” och ”Fredagsfys Sverige”.

 

Blomkålspizza med zucchini och fetaost

Recept

Potatispizza är knaprig och mättande utan alltför många konstigheter, något som uppskattas av de flesta barn. Dessutom är den enkel att göra. Detta recept från kokboken "Little green kitchen stories" är på en så kallad pizza bianca – utan tomatsås – med blomkålsbotten, ett smart sätt att få in mer grönsaker i pizzan.

 

Här växer världens starkaste antioxidant

TV

I gröna vattenpölar på små kobbar och skär i Stockholms skärgård frodas en liten alg som har förmågan att bilda en av världens starkaste antioxidanter – astaxanthin. Kurera har träffat Åke Lignell, forskningschef på AstaReal, för att tala om den svenska upptäckten av algen, om vad antioxodanter gör i kroppen och betyder för oss – och om vad just astaxanthin, det ämne som färgar laxens kött rosa, har för effekt i våra kroppar. 

Läkaren Peter Martin arbetar med funktionsmedicin

Intervju

Det var hans egna hälsa – eller snarare ohälsa som förde in läkaren Peter Martin på rätt spår. Efter att ha gått in i väggen blev han tipsad om att bland annat lägga om kosten, något som gjorde susen där inget annat fungerat. Det väckte intresset hos Peter för funktionsmedicin – en metod han numera använder när han behandlar sina patienter.

Koriander kan bidra till att stoppa epileptiska anfall

Forskning

Koriander är en populär krydda som även har använts inom folkmedicinen i tusentals år, bland annat som kramplösande medel vid epilepsi. Nu kan forskning för första gången förklara förklara vad det är som gör att det fungerar. Koriander har även många andra hälsofrämjande effekter enligt forskarna.

Snart slut med PFAS i danska matförpackningar

Eko/miljö

De är osynliga men finns i allt från pizzakartonger till vandringskängor och soffdynor. I vårt grannland Danmark tar man i men hårdhandskarna och förbjuder från och med 1 juli 2020 högfluorerade ämnen i alla livsmedelsförpackningar rapporterar TT. Så från juli nästa år kan danskarna njuta av hämtmat utan att behöva riskera få i sig hormonstörande ämnen.

 

Paul Svensson: “Att slänga mat är det dummaste vi kan göra”

Eko/miljö

Den populära TV-kocken Paul Svensson drev nyligen Retaste en Popup-restaurang helt inriktad på att laga gourmetmat på råvaror som livsmedelsbutiker ämnat kassera för att visa att det finns ett annat, mer hållbart sätt att förhålla sig till mat. Nu kommer han ut med boken "Rädda maten" fullmatad med tips för minskat matsvinn och goda recept,

Hudexperten: Så stöttar du huden vid viktnedgång

Hud

Många är rädda för att få slapp hud när de går ned i vikt. Problemet med många dieter är att de inte tar hänsyn till hudens behov menar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som tipsar om vad man kan göra för att stötta huden i processen och minska risken att få hängande hud.

Rotfruktsnästen med ägg

Recept

I dessa nästen gömmer sig ett ägg, precis som i ett riktigt fågelbo, detta recept på en modern version av rösti kommer från den vegetariska kokboken "Little green kitchen". Gör nästena genom att svarva råa rotsaker, vända dem i olja och lägga dem i små högar på en plåt. 

 

 

Ketogen kost som behandling för barn med epilepsi

Forskning

Cirka en tredjedel av alla barn med epilepsi svarar inte tillräckligt bra på läkemedelsbehandling. På Akademiska barnsjukhuset i Uppsala används sedan ett år kostbehandling med ketogen kost som ett behandlingsalternativ. Metoden är ingalunda ny utan har använts redan på 1920-talet då det saknades läkemedel mot sjukdomen.

Kureras hudexpert: Därför ska du använda ögonkräm

Hud

Kanske tillhör du dem som sneglat på de små tuberna med ögonkräm och undrat vad de ska vara bra för? Många smörjer inte alls eller så använder man sin vanliga ansiktskräm även runt ögonen. Men det finns en poäng med att använda just ögonkräm, förklarar Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström som tipsar om hur du applicerar på bästa sätt.