kvinna utövar mindfulness på brygga

Guide till mindfulness – så kommer du igång!

Vi lever i en värld full av stress och distraktioner. Fler och fler hittar mindfulness som ett verktyg för att hantera stressen. Kan mindfulness vara något för dig? Vi förklarar i korthet och hjälper dig att komma igång.

Mindfulness, medveten närvaro, har utövats inom buddhismen under tusentals år för att öka närvaron i känsla, tanke och kropp. Man har sett så pass goda effekter hos personer som utövar mindfulness att man idag använder det inom vården för behandling av personer som är stressade, har sömnproblem, lider av smärttillstånd, utmattningsdepression, ångest eller depression.

Läs också: Mindfulness lika bra som KBT

 

Medveten närvaro
När man pratar om medveten närvaro brukar man syfta på förmågan att vara ”här och nu”, vilket kan vara svårare än man först tror. Våra tankar glider lätt iväg och befinner sig ofta i framtiden och det som ska ske härnäst. Ibland förlorar vi oss i tankar om dåtid eller i dagdrömmar. Den moderna tekniken omkring oss bidrar också till att vi ofta gör många saker samtidigt och tar med oss jobbet hem. Den ständiga uppkopplingen pockar på vår uppmärksamhet och använder mycket av vår tankekraft. Allt för ofta sitter vi med mobil eller surfplatta samtidigt som vi gör andra saker, även när vi umgås med andra människor.

Läs också: 10 vägar till medveten närvaro

Genom att öva upp vår förmåga att vara ”här och nu” så ökar vi kontakten mellan den egna kroppen, tankarna och känslorna vilket minskar den fysiska och psykiska stressen. Vi lär oss känna och tyda våra egna signaler från kropp och själ. Medvetenhet om signalerna skapas utan att de värderas eller döms. Tankarna får komma och gå under mindfulness, både de positiva och de negativa.

Hur går det till?
Mindfulness går att väva in i de flesta göromål i vardagen men ofta kan det vara bra att starta med några konkreta övningar för att lära sig tekniken. När du väl hittat tekniken kan du utöva mindfulness under dina måltider, när du lyssnar på musik eller umgås med vänner och på så sätt öka ditt välmående. Genom att vara närvarande i de saker vi gör öppnar vi för en ärligare inre dialog och en vakenhet inför saker vi gör och beslut vi tar.

Ladda ner en mindfulness-app
Vill man lära sig medveten närvaro finns det massor av bra böcker på ämnet och nu också mobilappar. Man kan även gå en kurs eller fråga på sin vårdcentral om de erbjuder mindfulnessgrupper för sina patienter.

Enkla övningar
En enkel sak att starta med om man vill pröva mindfulness i vardagen kan vara andningsövningar. Medveten andning kan du göra så här: Ta ett djupt andetag och andas sedan långsamt ut. Upprepa fyra gånger och fokusera bara på andetagen och hur de känns i kroppen. Fortsätt sedan andas normalt några minuter men fortsätt fokusera endast på andetagen.

Läs också: Experten: Det här borde alla veta om utmattning

Enkel övning
Vill man fortsätta använda sig av mindfulness i andra vardagssituationer kan man till exempel äta eller dricka under medveten närvaro.
Var helt fokuserad på det du ska äta eller dricka och ät helst under tystnad. Lägg bort störningsmoment som mobilen, tidningen eller läsplattan. Lägg märke till formen, färgen och konsistensen på det du har framför dig. Hur känns det du ska äta i handen, i glaset eller på gaffeln, stanna upp och reflektera över tyngden eller strukturen. Ta en tugga/klunk, reflektera över om temperaturen, är det varmt, kallt eller kanske ljummet, känn texturen. Känn de olika smakerna, sött/surt/salt/beskt. Vilka känslor, minnen eller förnimmelser väcker det du äter?
Låt tankarna komma och gå. Värdera inte dina känslor, positiva eller negativa utan låt dem bara komma och gå. Behåll fokus på det du äter eller dricker tills måltiden är över, lägg alla andra tankar åt sidan. Börjar tankarna flyta iväg så fokusera medvetet på maten igen, övning ger färdighet!

► Läs också: Fem knep för att lyckas med mindfulness – och bli lycklig i nuet

Av Therese Hagberg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

7_goda_skal_att_ata_en_morot

7 goda skäl till att äta en morot

Kost

För att galla och blodsockret ska fungera optimalt ska man helst äta flera mindre måltider om dagen. Tre lite större mål om dagen och gärna två till tre mindre mål däremellan. Johanna Bjurström, näringsterapeut  inom funktionsmedicin och mikronäring, tipsar om det bästa mellanmålet. En morot - näringsrik och lätt att ha med sig i väskan.

blodgrupp 0

Blodgrupp 0 – Jägaren

Kost

Den äldsta och ursprungliga blodgruppen är blodgrupp O. Den härstammar från tiden då människorna levde som samlare och jägare. För att vara i genetisk balans bör den som tillhör blodgrupp O äta en kost som är rik på animaliskt protein och bladgrönsaker och utesluta mejerier och sädesslag. Ulrika Davidsson kostrådgivare och expert på Kurera rekommenderar en blodgruppsanpassad kost för god hälsa och naturlig viktminskning.

blodgrupp A

Blodgrupp A – Vegetarianen

Kost

Enligt blodgruppsdieten mår personer med blodgrupp A bra av att äta en övergripande vegetarisk kost och undvika mjölkprodukter. Ulrika Davidsson är kostrådgivare och expert på Kurera och förespråkar en blodgruppsanpassad diet för att uppnå god hälsa och en naturlig viktminskning.

Man pekar man håller upp handen

Stressexperten: ”Säg nej!”

Mental hälsa

Stressexperten Karin Isberg har skrivit boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del elva tar Karin upp vikten av att säga nej.

Städa bort 99,99% av hemmets bakterier* med bara vatten!

Annons från Kärcher

Med en ångtvätt hemma klarar du de minsta, mest envetna och elakaste smutspartiklarna. I köket, inte minst på köksbänken, samsas råa färskvaror, grönsaker, matkassar som lyfts direkt från butiksgolvet. Men ångtvätten klarar förstås hela hemmet, badrummet, alla hårda ytor som stål och kakel, gardiner och barnens leksaker m.m. Det allra bästa – inga som helst kemikalier behövs!

blodgrupp

Må bättre med en blodgruppsanpassad kost

Kost

Olika människor mår bra av olika sorters mat. En anledning kan vara våra olika blodgruppstillhörigheter. Genom att äta en kost som är anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppens naturliga och genetiska balans, skriver Kureras expert, kostrådgivaren Ulrika Davidsson i en serie om blodgruppsdieten.

helena nyblom lakarens guide till den naturliga supermaten

Doktorn ordinerar naturlig supermat

Intervju

Helena Nyblom tillhör de läkare som tar matens inverkan på hälsan på allvar. Utöver sina läkarutbildningar har hon även förkovrat sig i livsstilsmedicin och förebyggande medicin. Tidigare arbetade Helena bland annat på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, numera är Helena bosatt i Norge och ägnar sig idag främst åt att föreläsa om kost och hälsa.

stora_pepp_boken carina sunding marie tthorslund

Förändring med glimten i ögat

Intervju

Nätverket 4Good startades av Carina Sunding, Marie Thorslund och två tjejer till. Det växte fram ur en längtan om ett annat sätt att leva och arbeta efter mammaledigheten, så här 13 år och mängder av inspirationsresor och peppande evenemangskvällar senare släpper de så sin första bok – "Stora peppboken".



cecilia davidsson

Cecilia lagar magar med hemsnickrad makrobiotik

Hälsoprofilerna berättar

Cecilia Davidsson är utbildad näringsterapeut och kock och håller bland annat kurser i hälsosam matlagning. Cecilia har en gediget CV när det kommer till mat och har ansvarat för menyerna på flera uppskattade restauranger med hälsoprofil. Hon har även skrivit böckerna ”Yogamat” och ”Hälsosam mat för en friskare mage”. 

kvinna och man i lotusställning i solnedgång

8 anledningar att äta ashwagandha

Naturlig hälsa

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom den ayurvediska medicinen där den  använts i mer än 4 000 år. Idag vet vi att effekten är ett resultat av att örten påverkar stresshormonet kortisol. Här är åtta tillfällen då ashwagandha hjälper – allt enligt ny forskning.  

karin isberg

Stressexperten: ”Låt saker hända”

Mental hälsa

Att försöka forcera fram resultat eller tvinga till dig någons kärlek eller uppskattning är sällan särskilt lyckat. Att göra sitt, kliva tillbaka och låta saker utvecklas i sin egen takt kan vara en utmaning för många av oss. Tålamod är många gånger det som saknas när vi blir stressade över något, berättar stressexperten Karin Isberg i del 10 av Kureras artikelserie om stress.

barn dricker mjolk

Havremjölksproducent kräver granskning av EU-stöd

Eko/miljö

Havremjölkproducenten Oatly drar sig inte för att gå i klinch med tunga institutioner. Tidigare har de stridit för rätten att kalla sin dryck för mjölk - en strid de förlorade. Kanske fick de blodad tand för nu ger de sig på EU och det stöd som betalas ut till mjölk till skolbarn, då de anser stödet förlegat och att det snedvrider konkurrensen på bekostnad av miljön.

stress

Kureras bästa tips för att motverka stress

Mental hälsa

Symptom på stress är ett sätt för kroppen att tala om att allt inte står rätt till. Stress kan uppstå av flera anledningar och kan innebära såväl fysiska som mentala påfrestningar. Då är det extra viktigt att börja göra rätt prioriteringar, vända den onda spiralen och återfå balansen.

Lillebil

Fick hjälp med sin känsliga hy

Skönhet

Lillebil Möller hade i många år problem med känslig hy och fick ibland rodnader och andra hudirritationer. Det tog tid att prova sig fram till det som gjorde hennes hud bra igen, men för tio år sedan hittade hon rätt i djungeln av hudvårdsprodukter.

endometrios pcos

Kvinnhohälsa: Lindring vid endometrios och PCOS

Hälsa

Många kvinnor lider av problem och symptom som är kopplade till obalans i könshormonerna. Dessa obalanser kan exempelvis ge endometrios och innebär svårigheter att bli gravid, smärta vid menstruationer och samlag. PCOS är en annan hormonell obalans som kan utmärkas av uteblivna menstruationer, infertilitet, ökad kroppsbehåring, bukfetma och akne. Men det finns hjälp att få. Kureras näringsexpert Zarah Öberg tipsar om några lätta sätt att förbättra tillstånden. 

skoldkortel

Hur står det till med sköldkörteln?

Naturlig hälsa

Sköldkörteln kan liknas vid kroppens termostat den bidrar till att öka energin, värma kroppen samt aktivera vårt immunsystem. Ibland vill den istället reglera ned och säga till kroppen att ta det lugnt – det är fullt normalt men den kan också bli underaktiv.

kvinna visar musklerna

Livet börjar bortom rädslan

Krönikan

Av alla viktiga och fina egenskaper vi människor behöver för att vara just mänskliga så är mod en av de viktigaste. Visst är det grundläggande att vi är snälla, omtänksamma, empatiska och generösa, men om vi inte är modiga så stänger vi dörrar omkring oss eller låter helt enkelt bli att öppna, skriver Kureras krönikör Tia Jumbe.