Gunnie dansar med sin man

Foto: Foto Friberg

Gunnie: “Nyponextraktet gör mig rörlig”

Fakta

Gunnie Söderman
Ålder: 65 år
Bor: Västerås
Gör: Är pensionerad mellanstadielärare som nu fyller sina dagar med rörelse och husprojekt. Sjunger även i kör sedan 53 år tillbaka. Det är lika viktigt för hälsan som dansen är.
Hälsotips: Att röra sig är livsviktigt, alltid. Men det gäller att hitta sin nivå. Om man känner lite ömhet så får man inte låta sig avskräckas. Om du inte kan promenera i timmar, så
gå i 20 min. Sitt inte ned hela tiden,
utan se till att stå och gå.

Att gå i pension behöver inte betyda att man drar ned på tempot. Inte alls faktiskt, om man frågar Gunnie Söderman. Dansen, byggprojekten och promenaderna håller igång hennes kropp – och det tackar hon ett ledvänligt nyponextrakt för.

Gunnie Södermans vardag är om möjligt mer fullspäckad nu än vad den brukade vara innan hon gick i pension. Skillnaden är att hon kan välja att fylla den med allt sådant som hon tycker är roligt.
– Friheten är fantastisk! Men det gäller att min man och jag håller koll på almanackorna, skrattar hon.

 

Ett aktivt liv
Stugan i Hälsingland är det ständiga byggprojektet. Men hemma i Västerås går hon inte heller sysslolös. Två dagar i veckan dansar Gunnie och hennes man gammeldans och modernt. Hon styrketränar på gym en till två gånger i veckan och ser till att ta flera promenader.
– Jag är en riktig vardagsmotionär. Innan jobbet brukade jag alltid vara ute och promenera på morgonen, det blev en livsviktig rutin för mig. Nu har jag äntligen kapitulerat och förstått att jag även behöver styrketräna på gymmet. Man måste jobba mer på rörligheten när man bli äldre.

Att inskränka sin aktiva livsstil är inget alternativ.
– Tanken på att inte få dansa, få röra mig, det gör mig livrädd!

Läs också: Maten som kan lindra din ledvärk

Ömhet i knäna
Därför tyckte Gunnie att det var obehagligt när hon började få besvär med ömhet i knäna för fem år sedan. Symtomen liknade hennes mans ledbesvär. I ungdomens dagar var han aktiv inom tyngdlyftning och det ledde senare till svåra smärtor i knäna. Men så testade han att äta näringstillskottet Nypozin och besvären minskade avsevärt.
– Jag visste ju att Nypozin fungerade för honom och jag är mycket positivt inställd till hälsokost. Jag är lyckligt lottad som slipper äta mediciner, men jag tar gärna hjälp av naturen. Efter tre, fyra veckor gjorde tabletterna verkan. Det är ingen quick fix, man får ha tålamod, berättar hon.

Nypozin är ett tillskott som innehåller nyponextrakt, kondroitin och C-vitamin. Tillsammans verkar dessa ämnen för att förbättra funktionen i lederna. Gunnie blev så nöjd med resultatet att hon testade att minska från två tabletter till en om dagen. Men då kom ledsmärtan tillbaka. Nu har hon inga planer på att sluta.
– Nypozin möjliggör ju att jag kan hålla kroppen frisk genom aktiviteter och rörelse. Det betyder så mycket. Det är självklart att mina leder måste underhållas, tillskottet hjälper till att smörja maskineriet i kroppen. Ju stelare man blir som äldre, ju viktigare är det att röra på sig. Där tror jag att många tänker fel och tar det lugnt istället. Man har bara en kropp. Jag jobbar på att bli äldre brukar jag säga.

Läs också: Så blev han smärtfri efter 50 år med ledvärk

Ingefära och äppelcidervinäger
Sin dagliga dos Nypozin förstärker Gunnie med en shot på ingefära, citron och gurkmeja varje dag. Sen tio år tillbaka dricker hon också äppelcidervinäger blandat med varmt vatten och hemslungad honung.
– Ingefära är känt för att vara bra för lederna, gurkmeja är bra för det mesta och äppelcidervinäger är ett undergörande medel. Även min man har börjat med äppelcidervinäger och märkt av goda effekter. Hans krypningar och kramper i benen har försvunnit. Och han har tappat i vikt också.

Hälsointresserad
Gunnies hälsokostintresse är ett arv från hennes mamma och svärmor.
– Till saken hör också att jag är uppvuxen på en bondgård. Man kommer nog närmare det naturliga då. Man använder de råvaror som finns naturligt omkring en, förklarar hon.

 

Gunnie bävar för den dag hon inte kan dansa längre. Hon och maken träffades till och med genom dansen.
– Dansen har ju också en glädjande effekt, det är socialt och roligt. Du tänker inte på att det är träning.

Att aktiviteter och nyponextrakt hjälper Gunnie på mer än ett sätt är tydligt. Även dagens dagsverke kommer dra nytta av det. I luften finns ett friskt hopp om vårens intåg och Gunnie och hennes make ska arbeta med huset och trädgården.
– Nu ska vi snart ut och åla under husets krypgrund och radonsanera. 150 kvadratmeters utmaning för kroppen! Men det går bra, vi peppar varandra och efteråt ska vi till gymmet.

Av Emma V Larsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Gunnie Söderman
Ålder: 65 år
Bor: Västerås
Gör: Är pensionerad mellanstadielärare som nu fyller sina dagar med rörelse och husprojekt. Sjunger även i kör sedan 53 år tillbaka. Det är lika viktigt för hälsan som dansen är.
Hälsotips: Att röra sig är livsviktigt, alltid. Men det gäller att hitta sin nivå. Om man känner lite ömhet så får man inte låta sig avskräckas. Om du inte kan promenera i timmar, så
gå i 20 min. Sitt inte ned hela tiden,
utan se till att stå och gå.

Nypon mot ledvärk

Nyponextrakt kommer från strandnypon som har antiinflammatoriska egenskaper som minskar ömhet och stelhet i lederna. Kunskapen om nyponets positiva inverkan på ledhälsa har varit känd länge. Redan i början av 1900-talet, under Andra Boerkriget, blandade brittiska soldater nypon i hästarnas foder. Detta för att hästarna skulle hålla sig friska och rörliga. Nypon användes även till teer och marmelader.

Artros
Artros betyder sjuk led. Sjukdomen är kronisk och kommer ofta med stigande ålder. Artrosen gör att brosket i lederna bryts ned, vilket leder till smärta och stelhet. Ofta drabbas knän och höfter eftersom de är bärande leder. Har man artros i en led kan man även drabbas av inflammation som ger svullnad och ytterligare värk.

Brosket
När man blir äldre blir den stötdämpande broskvävnaden tunnare och de flesta av oss känner förr eller senare av broskslitage. I lederna möts minst två ben. De delar av benen som möts är täckta av brosk. Brosket gör att ytorna står emot slitage eftersom det är hårt och glatt och gör att lederna lätt kan glida mot varandra.

Viss ärftlighet
Artros är ofta ärftligt men kan också bero på övervikt eller mycket ensidig och hård belastning av lederna, som av elitidrott. Att belasta lederna genom både motionsidrott och styrketräning är dock något som motverkar utvecklingen av artros. Det är alltså viktigt att fortsätta att belasta lederna trots eventuell smärta.

Antiinflammatoriska nypon
Nypozin innehåller tre verksamma substanser: nyponextrakt, kondroitin och C-vitamin. De tillsammans hjälper till att förbättra ledfunktionen. Nyponextraktet har antiinflammatoriska egenskaper och en positiv inverkan på ömmande och stela leder. Nyponen, som innehåller en hög halt kraftfulla antioxidanter, ger en verksam och kännbar lindring av värk och smärta, vilket också bidrar till att rörligheten ökar.

Kondroitinsulfat bygger upp brosket
Nypozin innehåller dessutom kondroitinsulfat som är en byggsten till broskvävnad. Det är ett värdefullt tillskott vid åldersrelaterade ledproblem och slitage. Kondroitinet är en nödvändig byggsten i bildningen av broskvävnad och bidrar till att stödja och återuppbygga brosket i lederna.

Antioxidativt C-vitamin
Ester-C är en patenterad form av C-vitamin som förstärker dess antioxidativa egenskaper. Fördelen med Ester-C är den kroppsfärdiga formulan som ger snabbt upptag och som förhöjer nivån av C-vitamin i upp till 24 timmar.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

 

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.