animerad bild av man som håller sig om axeln

Gurkmeja mot frozen shoulder

Fakta

Namn: Ingalill Wernevik.
Ålder: 73 år.
Bor: Anderstorp.
Yrke: Pensionär. Har varit arbets-terapeut och bland annat jobbat på Värnamo sjukhus.
Intressen: Målar akvarell, spelar boule och motionerar flera gånger i veckan.

Tas med fördel ihop med svartpeppar
Gurkmeja Ingalill använder är utvunnen ur ett ekologiskt extrakt och innehåller hela 240 milligram kurkumin, vilka är den verksamma substansen i gurkmeja. Vanligt gurkmejapulver innehåller cirka fem procent kurkumin.
Inom den ayurvediska läran har man länge förespråkat att ta gurkmeja ihop med svartpeppar, då ämnet piperin i svartpeppar och kurkumin i gurkmejan samverkar för bättre upptag.

Läs mer om gurkmeja (Curcuma longa) i Näringsguiden.

Ingalill Wernvik, 73 år, i Anderstorp ramlade och skadade sig illa på nyårsdagen för två år sedan.
Den brutna armen ville inte läka trots träningsprogram och besök hos kiropraktor. Hon hade fått en så kallad ”frozen shoulder”.
Det var först när Ingalill började ta ett ekologiskt gurkmejatillskott som hennes arm blev bra igen.

Det var isigt och halt den där nyårsdagen för två år sedan. Ingalill och hennes man var ute och promenerade och när hon tog ett extra långt skutt för att kliva över en vattenpöl ramlade hon handlöst i marken.
– Jag föll med ena armen under mig och slog ansiktet blodigt i gatan. Vi hade varit ute på en längre promenad och hade precis kommit in i samhället. Vår son bor i närheten så vi gick hem till honom och bad om hjälp. Eftersom jag blev blöt skjutsade han hem oss så jag fick byta kläder innan vi åkte in på akuten, berättar Ingalill.

► Läs också: Naturliga sätt att lindra smärta

Tungt gips påverkade rörligheten
På akuten fick Ingalill sitta och vänta i åtta timmar. När hon äntligen fick komma in till en läkare visade sig att hon fått en fraktur i underarmen. Krossåret i pannan fick sys igen men när de röntgade det onda knäet fanns det tack och lov ingen fraktur där.
– Läkaren kunde inte dra armen till rätta och menade att i min ålder fick man acceptera detta. Jag ville inte bli opererad så jag fick ett gips istället, säger Ingalill.

 

Blev inte bra trots rehabträning
Det tunga gipset satt på i flera veckor och när Ingalill äntligen fick ta bort gipset satte hon genast igång med ett träningsprogram för att återfå styrka och rörlighet. Men det gick inte så bra som hon hade hoppats.
– Jag har jobbat som arbetsterapeut, bland annat på geriatriken, så jag är väl insatt i hur man tränar och vet hur viktigt det är att träna för att komma igen efter en skada. Men armen blev inte bättre trots träningen. Den ville inte räta ut sig. Jag hade inte ont men jag kunde till exempel inte ta av säkerhetsbältet i bilen, säger Ingalill.

► Läs också: Läsarfråga: "Hur ska jag använda gurkmeja mot ledvärk?" Experten svarar

Bad kiropraktorn om råd
Eftersom Ingalill och hennes man lever ett aktivt pensionärsliv med allt från skidåkning och styrketräning till långpromenader så ville hon förstås kunna röra på sig så bra som möjligt.
– Jag brukar gå till en kiropraktor en gång i halvåret på grund av att jag har är stel i nacken och i bröstryggen. Jag bad honom titta på min axel som blivit så orörlig och han sa att jag hade fått en så kallade frusen axel vilket innebär att den gör ont och stelnar. Det leder till sämre rörelseförmåga.
– Jag gissar att det var det tunga gipset som jag bar på så länge som gjorde att axeln blev mer orörlig. Han sa också att axeln skulle läka ut på ett och ett halvt år men att han kunde hjälpa till och mobilisera den så att snabbare skulle bli bättre, berättar Ingalill.

Rekommenderades ekologiskt gurkmejatillskott
Kiropraktorn rekommenderade henne också att börja med ett ekologiskt gurkmejatillskott från Better You och att Ingalill skulle starta med dubbel dos de första månaderna.
– Jag litade på honom och gjorde som han sa och någon månad senare var jag helt bra i axeln, säger Ingalill.

 

► Läs också: 5 tillfällen då du har nytta av gurkmeja

Ingalill Wernevik

Ingalill Wernevik. Foto: CS Foto

Dämpar inflammationer
Gurkmeja har en stark läkande antiinflammatorisk effekt. Kryddan består till några procent av ämnet kurkumin som ger gurkmejan dess orange-gula färg. Kurkumin motverkar inflammation genom att hämma cellernas utsöndring av en signalmolekyl som är central vid inflammatoriska processer i kroppen. Då kryddan i sin helhet bara innehåller några procent av antiinflammatoriskt kurkumin använder man ofta extrakt av kryddan för att lindra redan befintliga inflammationer.
– Jag äter också blåbär och färskriven ingefära till yoghurten varje morgon. Jag har hunnit bli 73 år men känner mig pigg och vill inte ha tråkigt! Därför är jag noga med vad jag äter och nu till sommaren ser jag fram emot att cykla och simma utomhus. Under vintern brukar jag och min man gå på gym men i år har vi tröttnat lite på det. Vi går hellre ut på promenerad, säger Ingalill.

"Skador gör att man blir rädd"
Paret Wernvik brukade åka mycket skidor förut men eftersom Ingalills man också skadat axeln blir det nog inte så mycket skidåkning mer, säger hon.
– Det är väldigt vad man backar i livet när man skadar sig i den här åldern. Det gör att man blir rädd att man ska förvärra saker. I vintras gick jag med stavar och broddar på skorna. Den rätta balansen har inte riktigt infunnit sig ännu, menar Ingalill.

 

Potent alternativ till traditionell läkemedelsbehandling
Gurkmeja dämpar inte bara inflammationer, den motverkar också att inflammationer uppstår. Vissa forskare hävdar att gurkmejans effekt är lika stark som konventionell antiinflammatorisk medicin, en del menar att den till och med är starkare. Därför kan gurkmeja vara ett potent alternativ till traditionell läkemedelsbehandling. En långtidsbehandling med exempelvis NSAID-preparat kan ge biverkningar som till exempel magsår, andningsbesvär, påverkan på lever och njurar, huvudvärk och yrsel. Biverkningar som man slipper med gurkmeja.

► Läs också: Reumatikerförbundet: Många med värk experimenterar med starka läkemedel

"Kommer att fortsätta så vi kan fortsätta med vårt aktiva liv"
Ingalill säger att hon inte kommer att lägga av med gurkmejan i första taget.
– Att äta gurkmeja kommer jag att fortsätta med så vi kan fortsätta med vårt aktiva liv. Att gurkmejan fungerade så bra gjorde mig positivt överraskad. Jag slutade med den dubbla dosen efter några månader och nu tar jag en kapsel om dagen. Inflammationen i axeln har visserligen läkt ut men nu vill jag fortsätta med gurkmejan för nackens skull, säger hon.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Ingalill Wernevik.
Ålder: 73 år.
Bor: Anderstorp.
Yrke: Pensionär. Har varit arbets-terapeut och bland annat jobbat på Värnamo sjukhus.
Intressen: Målar akvarell, spelar boule och motionerar flera gånger i veckan.

Tas med fördel ihop med svartpeppar
Gurkmeja Ingalill använder är utvunnen ur ett ekologiskt extrakt och innehåller hela 240 milligram kurkumin, vilka är den verksamma substansen i gurkmeja. Vanligt gurkmejapulver innehåller cirka fem procent kurkumin.
Inom den ayurvediska läran har man länge förespråkat att ta gurkmeja ihop med svartpeppar, då ämnet piperin i svartpeppar och kurkumin i gurkmejan samverkar för bättre upptag.

Läs mer om gurkmeja (Curcuma longa) i Näringsguiden.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

 

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.