Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

citrus, vitlök, kiwi

Håll dig frisk – bygg upp ditt immunförsvar

Vill du slippa segdragna förkylningar?
Då gäller det att boosta ditt immunförsvar.
Här är några knep som motar förkylningen i grind.

Förkylning, influensa och vinterkräksjuka.
Virusen tycks avlösa varandra såhär i förkylningstider. Men det går att mota smittorna och förbättra sitt immunförsvar genom en god livsstil och sund kost, enligt Kureras näringsexpert Zarah Öberg.
– Det är framförallt viktigt att se över tarmfloran, då det inte nödvändigtvis är så att vi ärvt bra tarmbakterier vilket kan påverka immunförsvaret negativt. Fyll på med goda bakterier som håller borta de ovälkomna bakterierna med hjälp av prebiotika, probiotika och mjölksyrade grönsaker.

 

LÄS OCKSÅ: Ekologisk echinacea när förkylningen slår till

Upptränat immunförsvar
För vi har två olika immunförsvar. Det medfödda immunförsvaret, vilket är det som aktiveras vid förlossningen av mammans tarmflora. Vi har också ett upptränat, adaptivt immunförsvar som vi tränar upp när vi är förkylda eller blir sjuka på andra sätt. Båda dessa är viktiga och fungerar olika, förklarar Zarah Öberg. Det medfödda immunförsvaret är reaktivt och reagerar snabbt, medan det upptränade immunförsvaret reagerar långsammare.
– När vi blir förkylda så startar en process i kroppen, där immunförsvarets vita blodkroppar bekämpar virus och bakterier. Ett sätt för kroppen att bekämpa mikrober är att höja kroppens temperatur, vilket är det som händer när vi får feber, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Så styr tarmfloran ditt immunförsvar

Komplettera med d-vitamin, zink och c-vitamin
Men det finns en hel del du kan göra själv för att boosta ditt immunförsvar. Bland annat genom att prioritera din sömn och minska på intaget av socker och sötningsmedel, som stör immunsystemet.
– Ät också näringsrikt och helst ekologiskt så att du får gott om näring, minska stress i högsta möjliga mån och komplettera med D-vitamin, zink och C-vitamin vintertid.
D-vitamin finns i alla kroppens celler och är en viktig nyckel för ett fungerande immunförsvar. Dock bildas D-vitamin i hudens kolesterollager när det utsätts för solens strålar och lagras endast in ett par månader, vilket innebär att D-vitaminnivåerna lätt blir för låga under sen höst, vinter och tidig vår. Zink är också en viktig del för ett normalt immunförsvar medan C-vitamin verkar starkt antioxidativt och motverkar nedbrytning och oxidation.

LÄS OCKSÅ: “Genom att bada året runt är jag starkare och gladare”

Vila mellan träningspassen
Och motionera lagom. Träning är positivt för vår hälsa, men samtidigt nedbrytande för kroppen och immunförsvaret.
– Tänk därför på att vila mellan träningspassen, drick mycket vatten, sov ordentligt och ät gott om näring som hjälper musklerna att reparera och stärka sig.

Tre saker att ha hemma i förkylningstider
Echinacea är virusdödande och potent mot virus. Det fungerar även som en immunmodulator som aktiverar immunförsvaret när det behövs. Echinacea kan tas som sprej eller örtdroppar både i förebyggande syfte och som behandling. Det är bra att använda echinacea direkt när man upplever besvär och de flesta användningsdagarna kan dosen ligga högre.

 

Kokosolja är antibakteriellt och virusdödande då det innehåller laurinsyra, den fettsyra som även finns i bröstmjölk. Laurinsyra stärker även immunförsvaret. Ett tips är att ta en matsked morgon och kväll under förkylningstider.

LÄS OCKSÅ: Förkylningstider! Här är 15 knep för att slippa bli sjuk

Vitlök. Vitlökens svavelhaltiga föreningar är bakteriedödande, vilket gör vitlök till ett bra komplement i medicinskåpet. Antingen kan man ta 1/2 klyfta pressad vitlök per morgon, gärna nerrörd i kokosoljan. Alternativt så finns icke-luktande alternativ i form av vitlökskapslar som tas morgon och kväll enligt dosering på förpackningen.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

 

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.

 

äldre par promenerar

Fler hjärtinfarkter kopplas till låg inkomst

Hälsa

Det forskas mycket på hjärt-kärlsjukdomar eftersom det är ett stort problem i samhället. Nu visar en ny svensk avhandling, som omfattar runt 30 000 personer, att det finns en tydlig koppling mellan risken att få fler hjärtinfarkter och låg inkomst.