citrus, vitlök, kiwi

Håll dig frisk – bygg upp ditt immunförsvar

Vill du slippa segdragna förkylningar?
Då gäller det att boosta ditt immunförsvar.
Här är några knep som motar förkylningen i grind.

Förkylning, influensa och vinterkräksjuka.
Virusen tycks avlösa varandra såhär i förkylningstider. Men det går att mota smittorna och förbättra sitt immunförsvar genom en god livsstil och sund kost, enligt Kureras näringsexpert Zarah Öberg.
– Det är framförallt viktigt att se över tarmfloran, då det inte nödvändigtvis är så att vi ärvt bra tarmbakterier vilket kan påverka immunförsvaret negativt. Fyll på med goda bakterier som håller borta de ovälkomna bakterierna med hjälp av prebiotika, probiotika och mjölksyrade grönsaker.

 

LÄS OCKSÅ: Ekologisk echinacea när förkylningen slår till

Upptränat immunförsvar
För vi har två olika immunförsvar. Det medfödda immunförsvaret, vilket är det som aktiveras vid förlossningen av mammans tarmflora. Vi har också ett upptränat, adaptivt immunförsvar som vi tränar upp när vi är förkylda eller blir sjuka på andra sätt. Båda dessa är viktiga och fungerar olika, förklarar Zarah Öberg. Det medfödda immunförsvaret är reaktivt och reagerar snabbt, medan det upptränade immunförsvaret reagerar långsammare.
– När vi blir förkylda så startar en process i kroppen, där immunförsvarets vita blodkroppar bekämpar virus och bakterier. Ett sätt för kroppen att bekämpa mikrober är att höja kroppens temperatur, vilket är det som händer när vi får feber, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Så styr tarmfloran ditt immunförsvar

Komplettera med d-vitamin, zink och c-vitamin
Men det finns en hel del du kan göra själv för att boosta ditt immunförsvar. Bland annat genom att prioritera din sömn och minska på intaget av socker och sötningsmedel, som stör immunsystemet.
– Ät också näringsrikt och helst ekologiskt så att du får gott om näring, minska stress i högsta möjliga mån och komplettera med D-vitamin, zink och C-vitamin vintertid.
D-vitamin finns i alla kroppens celler och är en viktig nyckel för ett fungerande immunförsvar. Dock bildas D-vitamin i hudens kolesterollager när det utsätts för solens strålar och lagras endast in ett par månader, vilket innebär att D-vitaminnivåerna lätt blir för låga under sen höst, vinter och tidig vår. Zink är också en viktig del för ett normalt immunförsvar medan C-vitamin verkar starkt antioxidativt och motverkar nedbrytning och oxidation.

LÄS OCKSÅ: “Genom att bada året runt är jag starkare och gladare”

Vila mellan träningspassen
Och motionera lagom. Träning är positivt för vår hälsa, men samtidigt nedbrytande för kroppen och immunförsvaret.
– Tänk därför på att vila mellan träningspassen, drick mycket vatten, sov ordentligt och ät gott om näring som hjälper musklerna att reparera och stärka sig.

Tre saker att ha hemma i förkylningstider
Echinacea är virusdödande och potent mot virus. Det fungerar även som en immunmodulator som aktiverar immunförsvaret när det behövs. Echinacea kan tas som sprej eller örtdroppar både i förebyggande syfte och som behandling. Det är bra att använda echinacea direkt när man upplever besvär och de flesta användningsdagarna kan dosen ligga högre.

 

Kokosolja är antibakteriellt och virusdödande då det innehåller laurinsyra, den fettsyra som även finns i bröstmjölk. Laurinsyra stärker även immunförsvaret. Ett tips är att ta en matsked morgon och kväll under förkylningstider.

LÄS OCKSÅ: Förkylningstider! Här är 15 knep för att slippa bli sjuk

Vitlök. Vitlökens svavelhaltiga föreningar är bakteriedödande, vilket gör vitlök till ett bra komplement i medicinskåpet. Antingen kan man ta 1/2 klyfta pressad vitlök per morgon, gärna nerrörd i kokosoljan. Alternativt så finns icke-luktande alternativ i form av vitlökskapslar som tas morgon och kväll enligt dosering på förpackningen.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Jag har inte varit förkyld på flera år”

Hälsa

Nina ÅkesDotters immunförsvar svajade och hon kunde få dras med snuva och hosta under hela vintern. Men så hörde hon talas om förkylningsörten echinacea. Efter att hon stöttat immunförsvaret under nästan ett år med det växtbaserade läkemedlet går det numera flera år mellan förkylningarna.

Gör ditt egna karantän-spa

Hud

Med mer tid hemma finns också lite extra tid att ta hand om dig själv. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du fixar ett avkopplande karantän-spa.

Gröna sköna påskrecept

Fest

Vad sägs om en sallad med brie och jordgubbar, en rödbetstzatziki och en påskbakelse med kardemumma och cannelinibönor. Kokboksförfattaren Birgitta Höglund bjuder på enkla tillbehör till påskbuffén.

D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

Hälsa

En vanlig vitaminbrist hos svenskar är vitamin D. Maten vi äter ger väldigt lite D-vitamin jämfört med vad solen gör under sommarhalvåret. Forskning visar att brist på D-vitamin spelar en roll i flera olika sjukdomar. Idag vet vi att D-vitamin kan stärka immunförsvaret och minska risken för luftvägsinfektion. I USA ställer sig man frågan om kraftig D-vitaminbrist spelar en roll i svårighetsgraden av covid-19.

 

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

 

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.