Håll dig frisk med kål

Fakta

Så här bra är kål
Gynnar nyttiga bakterier i tarmen.
Förebygger blås, bröst, prostata- och tarmcancer.
Är starkt antiinflammatorisk.
Har en viss kolesterolsänkande effekt.

Svenska naturen är full av nyttig mat. Ta en extra titt i grönsaksdisken efter kålsorter du inte känner till. Du kan laga hälsosam och nyttig mat för lite pengar. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber.

Förutom att kål är billigt är det enkelt att tillaga. Du blir snabbt mätt eftersom kål är fullproppat av nyttiga ämnen och de innehåller dessutom väldigt lite kalorier. Kål kan du få tag på året om och de håller länge i kylskåpet.

► Läs också: Kål ger skydd mot radioaktiv strålning

 

Är fulla med antioxidanter
Kål är gott att äta rått men lika god att steka, ugnsbaka eller koka. Den som har en lite känslig mage kan koka eller förvälla kålen, då landar den mjukare i magen. Kål kan bland annat skydda mot cancer och hjärt- och kärlsjukdomar. Kålets cancerförebyggande effekt beror framförallt på det stora innehållet av antioxidanter. Dessa antioxidanter motverkar oxidativ stress och det gör att vi blir mer motståndskraftiga mot sjukdomar. Kål innehåller också pektin som sänker blodsockret och de onda kolesterolet LDL. Kål renar även kroppen på toxiner och slaggprodukter.

► Läs också: Ät dig frisk med nya supermaten

Bra i förebyggande vård
Kål innehåller ett ämne som heter glukosinolat som har en påvisad effekt i förebyggande cancervård. Det är framförallt cancer i tjocktarmen, brösten, prostatan och i urinblåsan glukosinatet har effekt på.

Blomkål minskar risken för reumatism
Förutom cancerbekämpande effekt som hos all kål, kan blomkål minska risken för reumatism. Det höga fiberinnehållet är också bra för magen.
Blomkål innehåller: A, B6 och C-vitamin, folsyra, kalium och har ett orac värde på 620. Orac är ett sätt att värdera antioxidanter i ett livsmedel.

 

► Läs också: Sanna Ehdin om kost och inflammation

Broccoli – kungen bland grönsaker
Forskarna har kommit fram till att det är antioxidanten Sulforafan i broccoli som stärker kroppens förmåga att försvara sig mot cancerceller. Sulforafan verkar kunna förhindra att cancerceller delar sig och på så vis hämmas tillväxten av tumörer. Man tror också att ämnet skyddar luftvägarna mot de skadliga ämnena som finns i tobaksrök, förorenad luft och bilavgaser. Sulforafan skyddar också mot högt blodtryck, diabetes och vissa ögonsjukdomar.
Broccoli innehåller: A, B6 och C-vitamin, folsyra, kalium och har ett orac värde på 890.

Brysselkål skyddar ditt DNA
Det som är speciellt med brysselkål är att de innehåller svavelämnen som, när de hamnat i kroppen, omvandlas till antioxidanter. De små bladen är fiberrika och stärker immunförsvarets vita blodkroppar samt skyddar ditt DNA.
Brysselkål innehåller:
B6, C-vitamin, folsyra, järn och har ett: orac värde på 980.

► Läs också: 8 hälsofördelar med grönkål

Rödkål har ett högt orac värde
Den röda färgen är ett nyttigt ämne som heter antocyaniner och är samma antioxidant som finns i blåbär. Rödkål innehåller hela 36 olika antocyaniner och just detta ämne har kopplats till förebyggande canceråtgärder.
Rödkål innehåller: C- och K-vitamin samt kalium och har ett orac värde på 2 250.

 

Grönkål innan du solar
Innehåller lutein som kan motverka ögonsjukdomar och betakaroten som är ett förstadium till A-vitamin. Betakaroten hjälper kroppens hudceller att producera melanin som skyddar mot solen.
Grönkål innehåller: A, C, B9, och E-vitamin,  folsyra samt kalium och magnesium. Har ett orac värde på 1 770.

Vitkål kan lindra ledvärk
Magen hurrar när du äter vitkål eftersom du får fullt av nyttiga bakterier som tarmen gillar när du äter din vitkål. Den är också gynnsam i förebyggandet av cancer och lindra smärta i lederna om du gör ett omslag.
Vitkål innehåller: C och K-vitamin, folsyra, kalium och har ett orac värde på 510.

► Läs också: Grönsaker att boosta din smoothie med

Av Inger Palm


Fakta

Så här bra är kål
Gynnar nyttiga bakterier i tarmen.
Förebygger blås, bröst, prostata- och tarmcancer.
Är starkt antiinflammatorisk.
Har en viss kolesterolsänkande effekt.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

 

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.