Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro?
Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning.
Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

Viktiga reparationsprocesser sker när vi sover. Under djupsömnen sker viktiga uppbyggnadsprocesser i kroppen som, i sin tur, hjälper oss att stå emot infektioner bättre.
Därför är det kanske viktigare än någonsin att få en god nattsömn – vilket kan vara lättare sagt än gjort. Med en ökad oro i samhället är det många som upplever sömnproblem.

 

LÄS OCKSÅ: Det händer i kroppen när du inte får tillräckligt med sömn

Använder hjälpmedel för att somna
I en undersökning genomförd av Sifo på uppdrag av Apotek Hjärtat, visar att var tredje svensk behöver hjälp med sömnen, och 28 procent uppger att de har använt hjälpmedel för att sova bättre.
Det vanligaste medlet att ta till är insomningspreparat, 47 procent, men många använder också mindfulnessövningar, musik eller podcasts. 28 procent har använt hjälpmedel för att somna eller sova bättre och sex procent använder alltid hjälpmedel. Bland de som använder hjälpmedel är kvinnor överrepresenterade.
Här har vi samlat ihop några naturliga tips för att komma ner i varv:

LÄS OCKSÅ: Därför ska du skriva dagbok

Skriv ner dina tankar
Det är vanligt med mycket tankar och oro precis vid läggdags, särskilt i dessa tider. När tankarna börjar snurra kan det vara en god idé att skriva upp dem. Att skriva kan fungera läkande på flera sätt och sänker din stress.

Drick örtte
Drick en kopp koffeinfritt örtte med avslappnande örter som valeriana, kamomill, citronmeliss eller humle. Det finns speciella kvällstéer som passar bra.

LÄS OCKSÅ: Magnesium – det livsviktiga mineralet

Ät magnesium
Magnesium har en lugnande effekt på kroppen och verkar kramplösande, mineralet behövs också för att vi ska slappna av och bli redo för sömnen. Magnesiumbrist kan leda till migrän, muskelkramp och sömnsvårigheter.

Ät lagom med mat
Lägg dig inte hungrig men inte heller övermätt. Båda tillstånden har negativ inverkan på din sömnkvalitet.

 

LÄS OCKSÅ: 8 anledningar att äta ashwagandha

Använd ashwagandha
Ashwagandha används sedan tusentals år inom den ayurvediska läkekonsten, främst för att råda bot på sömnproblem och vid utbrändhet. Ashwagandha anses bidra till normal sömn, avkoppling samt minskning av stress. Örten stärker ett utmattat nervsystem, motverkar mental och fysisk trötthet samt ökar kroppens förmåga till återhämtning.

LÄS OCKSÅ: Bli av med dina sömnproblem – på naturlig väg

Varva ner 
Begränsa skärmanvändning innan läggning och testa olika typer av avslappning, som andningsövningar, yoga eller mindfulness.

Av redaktionen


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.