Pappa leker med sin son ligger på soffan slänger upp sonen i luften

Håll energin uppe – med Q10

Fakta

Visste du att…
Om du vill fylla på Q10-depåerna via maten bör du fylla tallriken med sardiner, makrill, sojaolja eller gris- och kohjärta.

TIPS!
Behandlas du eller någon du känner med statiner mot högt blodtryck? Då finns ytterligare skäl till att ta Q10-tillskott. Vetenskapliga studier har nämligen visat att statiner inte bara minskar kolesterolnivåerna utan även upptaget av Q10. Att de vanligaste biverkningarna av statinbehandling är just trötthet och muskelsvaghet tros vara direkt kopplar till de sänkta Q10-nivårena.

Q10 behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar troligen risken för hjärtsvikt.

Co-enzym Q10 finns i nästan alla kroppens celler. Ämnet behövs för att kroppen ska kunna omvandla maten vi äter till energi. Hjärtat och levern är energikrävande organ som förbrukar stora mängder Q10 för jämnan. Vid intensiv träning förbrukas stora mängder Q10 i musklerna. Brist på Q10 kan orsaka muskelsvaghet och såväl fysisk som psykisk utmattning. Forskare har också sett samband mellan låga nivåer av Q10 och neurologiska sjukdomar som Parkinsons och Alzheimers.

Starkare hjärta
Det har gjorts många vetenskapliga studier kring Co-enzym Q10. Resultaten är inte entydiga, men vissa studier har påvisat att Q10 skyddar mot hjärtsvikt och att det signifikant ökar personers upplevelse av sin fysiska och psykiska ork. Både hos hjärtpatienter och elitidrottare har man sett förbättringar i hjärtkapacitet och syreupptagningsförmåga.

 

Skyddar cellerna
Q10, eller ubikinon som ämnet heter, är också en kraftfull antioxidant. I likhet med många vitaminer och mineraler skyddar det cellerna mot fria radikalier – skadliga ämnen som bildas i kroppen av syret vi andas in. Om de fria radikalerna inte tas om hand kan de skada cellmembranen och därigenom förstöra DNA och enzymer inne i cellen, eller i vissa fall till och med orsaka celldöd. Q10 tros därför med sina skyddande egenskaper kunna motverka en rad sjukdomar, som infektioner, hjärt- och kärlsjukdomar och cancer.

”Började äta Q10 1989”
Ritva Fransson, 82 år, från Stockholm är en av dem som är övertygad om Q10s hälsofrämjande effekter. Under 14 år var hon butikschef för en hälsokostbutik. Hon berättar att hon minns mycket väl när Q10 var en stor nyhet i butikshyllorna, i slutet av 80-talet.
– Både jag och min kollega Marianne började äta Q10 då, år 1989. Och vi har fortsatt. Inte en morgon har passerat sedan dess utan att jag har fått i mig min Q10-kapsel, säger Ritva.

Förebyggande tillskott
Jag frågar varför Ritva började äta Q10-tillskott. Hade hon besvär med hjärtat eller led hon av muskelvärk eller orkeslöshet? Nej nej, säger Ritva. Hon var helt frisk när hon började tillskottet Bioqinon Q10.
– Vitsen med kosttillskott är ju att man tar dem i förebyggande syfte, för att slippa bli sjuk, säger Ritva engagerat. Eftersom kosttillskott är naturliga ämnen kan det ta längre tid innan man får effekt, men man slipper i gengäld biverkningar i de allra flesta fall. Jag har ätit Q10 i 23 år för att få fortsätta att vara frisk. Och än idag lyser hjärtproblemen med sin frånvaro.

Ökande behov med åldern
Vi kan få i oss Q10 genom att äta framförallt kött och fisk. Dessutom produceras ämnet i levern. Den kroppsegna produktionen börjar dock avta redan i 20-30-årsåldern. Med stigande ålder kan det därför finnas ett extra behov av tillskott.
– Mina båda barn är idag 58 och 60 år, berättar Ritva. De levar hälsosamt båda två, men när de passerade 50 rekommenderade jag dem båda att börja med Q10-tillskott.

”Ett vinnande koncept”
Ritva är fast besluten om att forsätta äta Q10 även i framtiden.
– Till den dagen jag dör! säger hon övertygat.
Möjligen planerar hon att öka dosen, i en mycket långsam takt, berättar hon. Idag tar hon en extra tablett var tredje dag. Om ett år eller två är hon kanske uppe i en ännu lite högre dos, för att parera den långsamt dalande kroppsproduktionen av Q10. För den goda effekten vill hon inte vara utan.
– Min husläkare undrar hur i allsindar jag kan vara en sådan pigg 82-åring, skrattar Ritva.

Av Maja Sönnerbo

Fakta

Visste du att…
Om du vill fylla på Q10-depåerna via maten bör du fylla tallriken med sardiner, makrill, sojaolja eller gris- och kohjärta.

TIPS!
Behandlas du eller någon du känner med statiner mot högt blodtryck? Då finns ytterligare skäl till att ta Q10-tillskott. Vetenskapliga studier har nämligen visat att statiner inte bara minskar kolesterolnivåerna utan även upptaget av Q10. Att de vanligaste biverkningarna av statinbehandling är just trötthet och muskelsvaghet tros vara direkt kopplar till de sänkta Q10-nivårena.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.