Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Förkyld

Så håller du förkylningarna borta

Med hösten kommer också förkylningarna. Här är fem tips på hur du kan undvika att bli sjuk.

1. Högprioritera handhygienen
Gör som sjukvårdspersonalen – var supernoga med handhygienen. Det är bland de enklaste och mest effektiva sätten att minska smittspridning.

2. Minska fysisk och psykisk stress
Både fysisk och psykisk stress gör att immunförsvarets produktion av antikroppar försämras. Psykisk stress, till exempel ett hot som gör dig rädd, har större negativ effekt på immunförsvaret än om din kropp stressas fysiskt av exempelvis näringsbrist eller vätskebrist.

3. Umgås med människor du gillar
Social isolering kan leda till ett sämre immunförsvar. Babyapor som separerades från sin mamma bildade färre antigener och lymfocyter när deras immunförsvar utsattes för smitta, visar en vetenskaplig studie. Både känslan av gemenskap och fysisk beröring ökar kroppens produktion av hormonet oxytocin som stärker immunförsvaret.

 

4. Motionera lagom mycket
Fysisk aktivitet är en av hörnpelarna i en hälsosam livsstil med ett friskt hjärta, normalt blodtryck och normal kroppsvikt – vilket ger immunförsvaret optimala förutsättningar att fungera som det ska. Hård träning gör dock att immunförsvaret tillfälligt försvagas. Ju hårdare du tränar desto längre period efter träningspasset är ditt immunförsvar tillfälligt försämrat. Om du löptränar eller cyklar på motionärsnivå, där du ligger mellan 70-80 procent av maxpuls under passet, kan man räkna med att immunförvaret är försvagat i mellan 12-24 timmar efter passet. Därför är träning varannan dag en bra tumregel.

5. Ät vitaminer och mineraler
Att inta 50-75 µg D-vitamin dagligen från oktober till april har i studier visat sig ge ett bra skydd mot förkylningar och influensa.
Att inta 1000-3000 mg C-vitamin dagligen hjälper kroppen att hålla infektionerna borta. Vitaminet aktiverar och stimulerar bildandet av vita blodkroppar. Det stimulerar också produktionen av immunförsvarets antikroppar.
Att inta 20- 50 mg zink dagligen stärker ett försvagat immunförsvar. Zink har visat sig ha viktiga virusdödande egenskaper.

Av Redaktionen


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

 

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.

 

äldre par promenerar

Fler hjärtinfarkter kopplas till låg inkomst

Hälsa

Det forskas mycket på hjärt-kärlsjukdomar eftersom det är ett stort problem i samhället. Nu visar en ny svensk avhandling, som omfattar runt 30 000 personer, att det finns en tydlig koppling mellan risken att få fler hjärtinfarkter och låg inkomst.