Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Håll hjärnan skärpt med blåbär

Nu är det högt tid att ge sig ut i skogen för att inte missa säsongens sista blåbär. Bären är rika på antioxidanter och har flera hälsobringande egenskaper. Bland annat är de bra för synen men de håller också din hjärna skärpt.

Blåbär har alltid varit populärt inom folkmedicinen och i dag innehåller flera kosttillskott blåbär. Det var inte så länge sedan torkade blåbär såldes på apoteken runt om i landet.

► Läs också: Blåbär: Bäret som kan rädda din syn

 

Innehåller få kalorier
Blåbär innehåller magnesium, kalcium, kalium och järn samt B- och C-vitamin. Bäret är kalorisnålt, 100 gram innehåller 53 kalorier.

1. Bra för upprörda magar
Blåbär är effektivt mot diarré och andra matsmältningsproblem. Torkade bär och blad kan används som te för att motverka magproblem. Det är garvsyran och tanninerna i blåbären som hjälper vid magproblem.

2. Kan förebygga diabetes
Blåbär innehåller fibrer som gör att blodsockret håller sig på en jämn nivå. Pektinerna i blåbär bildar en geleliknande konsistens i tarmen och det påverkar hastigheten näringsämnena tas upp. Blåbär är också blodrenande.

► Läs också: Blåbär skyddar ögonen

3. Skjuter upp Alzheimers
Amerikanska studier visar att åldersrelaterade minnesförändringar kan hejdas om man äter blåbär. Man har också sett att blåbär kan stimulera tankeförmågan. Det är ämnet antocyanin i blåbär som stimulerar bildandet av nya hjärnceller. I USA säljs blåbärstillskott som ”hjärnbären”.

4. Effekt på cancer
Blåbär kan skydda cellerna mot de farliga syreradikalerna och det har i djurförsök visat sig att blåbär kan motverka prostata, tjocktarm- och livmoderhalscancer. Ämnena ellagsyra och quercitin har visat sig motverka tjocktarmscancer.

 

5. Hämmar hjärt- och kärlsjukdomar
Blåbär har en antiinflammatorisk effekt och motverkar därför uppkomsten av hjärt- och kärlsjukdomar. Bäret innehåller kalium och magnesium, ämnen som är viktiga för ett friskt hjärta men också för nervsystemet. Blåbär kan också sänka det dåliga kolesterolet, LDL.

► Läs också: För pigga och friska ögon

6. Bättre balans
Av blåbär kan man få bättre koordination och balans. Men då ska man äta lite drygt 1 dl blåbär varje dag.

7. Bra för synen
Blåbär användes redan under andra världskriget för att förbättra mörkerseendet för stridspiloter. I dag finns flera kosttillskott med blåbär som främjar ögonhälsan.

► Läs också: Blåbär istället för glasögon

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

 

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

 

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.

äldre par promenerar

Fler hjärtinfarkter kopplas till låg inkomst

Hälsa

Det forskas mycket på hjärt-kärlsjukdomar eftersom det är ett stort problem i samhället. Nu visar en ny svensk avhandling, som omfattar runt 30 000 personer, att det finns en tydlig koppling mellan risken att få fler hjärtinfarkter och låg inkomst.