Håll huden ung med Q10

Fakta

Knep som motverkar hudens åldrande:

• Sola med måtta och använd solskydd. Få tips på naturliga solskydd här.

• Stressa inte. Långvarig utsöndring av stresshormonet kortisol gör att huden åldras fortare.

• Drick mycket vatten. Vatten är ansvarigt för eller inblandat i nästan varje process i kroppen och är absolut nödvändigt för en sund hud, hår och naglar. Få tips om hur du får i dig tillräcklig mängd här.

• Ät en bra och näringsrik kost med mycket frukt, grönsaker och bär. Våra kostvanor sätter större spår i ansiktet än många tror och C-vitamin är bara en av många viktiga näringsämnen för huden.

• Motionera. Vid träning minskar stresshormonet kortisol och tillväxthormonet HGH, som bygger upp huden och gör den fast och fyllig, ökar.

• Överträna inte! Vid för hård träning förbrukar kroppen mer av de hormoner som är viktiga för huden.

• God nattsömn ökar mängden HGH (se ovan).

• Ett bra, djupgående anti-aging serum under din dag- eller nattkräm ger hyn extra näring och boost. 


• Undvik tobak och var måttlig med alkohol.

• Ät följande tillskott:
Q10, som motverkar bildningen av rynkor och bidrar till cellföryngring. Läs Kureras Q10-artiklar här.
Kollagen, ett protein som håller ihop hud och kropp (utan det skulle kroppen kollapsa). Det finns olika sorters kollagen: några för huden och andra för leder och ligament. Läs Kureras artiklar om kollagen här.
Hyaluronsyra, ett ämne som binder fukt och fyller ut hudlagren. Kroppens egna produktion minskar med åren. Läs Kureras artiklar om hyaluronsyra här.

Coenzym Q10 är känt för att ge energi och gynna hjärthälsan. Det förekommer också i många krämer med anti aging-effekt.
Men – det många inte vet är att du även kan skydda huden mot rynkor och åldrande genom att tillföra Q10 inifrån.
Här får du veta mer.

Q10 kan motverka bildandet av rynkor. Både rynkor orsakade av själva åldrandeprocessen och av solexponering. Detta på grund av att Q10 är en mästare på att skydda hudcellerna mot oxidativ stress och även på att förhindra att hudcellerna dör vid exponering för fria radikaler och UV-strålning. Dessutom stimulerar Q10 bildning av ämnen som håller huden stark och vital (1).

► Läs också: Därför får man rynkor

Dagligt intag av Q10 minskade rynkor med 33 procent
I en liten studie på åtta kvinnor fann man att två veckors intag av 60 milligram Q10 per dag minskade det rynkiga området runt ögat med hela 33 procent. Tre månader senare var områdets omfång fortfarande signifikant mindre än före testet. Även rynkornas volym var fortfarande mindre, men ej signifikant (2).

 

Minska rynkors djup med näringstillskott, kräm – eller kombo
Att applicera Q10 direkt på huden fungerar också bra, så även att köra en kombination. I en studie gav man under 60 dagar ett dagligt tillskott på 50 milligram Q10 tillsammans med en hudkräm med Q10 (0,05 procent). Resultatet blev att rynkornas djup minskade (3).

► Läs också: 6 tips för en rynkfri hud

Solning slukar Q10 – fyll på!
Exponering för UV-strålning kan minska mängden Q10 och E-vitamin i hudcellerna med 70-80 procent. Det är inte produktionen som minskar utan det går åt mer Q10 för att ta hand om effekten av solexponeringen. Det är därför viktigt att fylla på sina Q10-depåer! (3)

Läs också: Så skyddar du huden mot solen med rätt näring!

Grupper i särskild riskzon för Q10-brist

Äldre människor
Detta på grund av att kroppens egen produktion av Q10 avtar redan vid 20-30 års ålder.

Läkemedelsanvändare
Personer som konsumerar läkemedel, särskilt kolesterolsänkande statiner, utgör en stor riskgrupp. Studier visar att intag av kolesterolsänkande statiner på bara en månads tid halverar mängden Q10 i blodet. Tillskott med Q10 rekommenderas därför för dig som äter statiner.

Personer med hög energiåtgång – till exempel idrottare
Låga Q10-nivåer förekommer hos personer med hög energiåtgång, bland annat elitidrottare och rökare. Att ha en hög energiåtgång behöver dock inte nödvändigtvis betyda att du är fysiskt aktiv. Det finns flera energikrävande processer i kroppen som inte kräver fysisk ansträngning. Immunförsvarets oskadliggörande av bakterier och virus är ett exempel på en energikrävande process som inte kräver att du är fysiskt aktiv.

 

Vanligaste bristsymtomen vid låga Q10-nivåer

...är framförallt energi- och orkeslöshet.
Även tandköttsinflammationer, tandlossning och hjärt- och kärlsjukdomar så som arytmi, kärlkramp och högt blodtryck förekommer.

► Läs också: Skydda din hud mot tidigt åldrande

Av Isabelle G Hedander

Referenser:
1. Muta-Takada K Coenzyme Q10 protects against oxidative stressinduced cell death and enhances the synthesis of basement membrane components in dermal and epidermal cells. Biofactors. 2009 Sep-Oct;35(5):435-41

2. Yutaka Ashida Effect of CoQ10 as a supplement on wrinkle reduction. (Japanese) FOOD Style 21 01/2004; 8:52-54.

3. Passi S Lipophilic antioxidants in human sebum and aging. Free Radic Res. 2002 Apr;36(4):471-7.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Knep som motverkar hudens åldrande:

• Sola med måtta och använd solskydd. Få tips på naturliga solskydd här.

• Stressa inte. Långvarig utsöndring av stresshormonet kortisol gör att huden åldras fortare.

• Drick mycket vatten. Vatten är ansvarigt för eller inblandat i nästan varje process i kroppen och är absolut nödvändigt för en sund hud, hår och naglar. Få tips om hur du får i dig tillräcklig mängd här.

• Ät en bra och näringsrik kost med mycket frukt, grönsaker och bär. Våra kostvanor sätter större spår i ansiktet än många tror och C-vitamin är bara en av många viktiga näringsämnen för huden.

• Motionera. Vid träning minskar stresshormonet kortisol och tillväxthormonet HGH, som bygger upp huden och gör den fast och fyllig, ökar.

• Överträna inte! Vid för hård träning förbrukar kroppen mer av de hormoner som är viktiga för huden.

• God nattsömn ökar mängden HGH (se ovan).

• Ett bra, djupgående anti-aging serum under din dag- eller nattkräm ger hyn extra näring och boost. 


• Undvik tobak och var måttlig med alkohol.

• Ät följande tillskott:
Q10, som motverkar bildningen av rynkor och bidrar till cellföryngring. Läs Kureras Q10-artiklar här.
Kollagen, ett protein som håller ihop hud och kropp (utan det skulle kroppen kollapsa). Det finns olika sorters kollagen: några för huden och andra för leder och ligament. Läs Kureras artiklar om kollagen här.
Hyaluronsyra, ett ämne som binder fukt och fyller ut hudlagren. Kroppens egna produktion minskar med åren. Läs Kureras artiklar om hyaluronsyra här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

sanna ehdin

Sanna Ehdin: Antioxidanter är inte farligt vid cancer

Debatt

Professor Martin Bergö varnade i måndags i Studio P1 för ”ingefära, gurkmeja – den där shotskulturen. Han påstod att "ju mer mat av detta man äter desto större är risken att man skyddar en tumörcell inne i kroppen – som du ännu inte upptäckt”. Han hävdade vidare att ”vi vet tydligt att tumörer mår bra om man ger dem antioxidanter, varvid tumören tillväxer fortare och sprider sig fortare.” Bergö stöder detta på deras nya studier publicerad i prestigefyllda journalen Cell – men stämmer detta verkligen, frågar sig immunologen, forskaren och författaren Sanna Ehdin? Professor Per-Arne Öckerman menar att Bergös forskning om antioxidanter och cancer är ”ovetenskaplig med oetiska slutsatser”. Andra näringsexperter varnar för hans slutsatser.

 

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

 

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

 

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.