Håll huden ung med Q10

Fakta

Knep som motverkar hudens åldrande:

• Sola med måtta och använd solskydd. Få tips på naturliga solskydd här.

• Stressa inte. Långvarig utsöndring av stresshormonet kortisol gör att huden åldras fortare.

• Drick mycket vatten. Vatten är ansvarigt för eller inblandat i nästan varje process i kroppen och är absolut nödvändigt för en sund hud, hår och naglar. Få tips om hur du får i dig tillräcklig mängd här.

• Ät en bra och näringsrik kost med mycket frukt, grönsaker och bär. Våra kostvanor sätter större spår i ansiktet än många tror och C-vitamin är bara en av många viktiga näringsämnen för huden.

• Motionera. Vid träning minskar stresshormonet kortisol och tillväxthormonet HGH, som bygger upp huden och gör den fast och fyllig, ökar.

• Överträna inte! Vid för hård träning förbrukar kroppen mer av de hormoner som är viktiga för huden.

• God nattsömn ökar mängden HGH (se ovan).

• Ett bra, djupgående anti-aging serum under din dag- eller nattkräm ger hyn extra näring och boost. 


• Undvik tobak och var måttlig med alkohol.

• Ät följande tillskott:
Q10, som motverkar bildningen av rynkor och bidrar till cellföryngring. Läs Kureras Q10-artiklar här.
Kollagen, ett protein som håller ihop hud och kropp (utan det skulle kroppen kollapsa). Det finns olika sorters kollagen: några för huden och andra för leder och ligament. Läs Kureras artiklar om kollagen här.
Hyaluronsyra, ett ämne som binder fukt och fyller ut hudlagren. Kroppens egna produktion minskar med åren. Läs Kureras artiklar om hyaluronsyra här.

Coenzym Q10 är känt för att ge energi och gynna hjärthälsan. Det förekommer också i många krämer med anti aging-effekt.
Men – det många inte vet är att du även kan skydda huden mot rynkor och åldrande genom att tillföra Q10 inifrån.
Här får du veta mer.

Q10 kan motverka bildandet av rynkor. Både rynkor orsakade av själva åldrandeprocessen och av solexponering. Detta på grund av att Q10 är en mästare på att skydda hudcellerna mot oxidativ stress och även på att förhindra att hudcellerna dör vid exponering för fria radikaler och UV-strålning. Dessutom stimulerar Q10 bildning av ämnen som håller huden stark och vital (1).

► Läs också: Därför får man rynkor

 

Dagligt intag av Q10 minskade rynkor med 33 procent
I en liten studie på åtta kvinnor fann man att två veckors intag av 60 milligram Q10 per dag minskade det rynkiga området runt ögat med hela 33 procent. Tre månader senare var områdets omfång fortfarande signifikant mindre än före testet. Även rynkornas volym var fortfarande mindre, men ej signifikant (2).

Minska rynkors djup med näringstillskott, kräm – eller kombo
Att applicera Q10 direkt på huden fungerar också bra, så även att köra en kombination. I en studie gav man under 60 dagar ett dagligt tillskott på 50 milligram Q10 tillsammans med en hudkräm med Q10 (0,05 procent). Resultatet blev att rynkornas djup minskade (3).

► Läs också: 6 tips för en rynkfri hud

Solning slukar Q10 – fyll på!
Exponering för UV-strålning kan minska mängden Q10 och E-vitamin i hudcellerna med 70-80 procent. Det är inte produktionen som minskar utan det går åt mer Q10 för att ta hand om effekten av solexponeringen. Det är därför viktigt att fylla på sina Q10-depåer! (3)

Läs också: Så skyddar du huden mot solen med rätt näring!

Grupper i särskild riskzon för Q10-brist

Äldre människor
Detta på grund av att kroppens egen produktion av Q10 avtar redan vid 20-30 års ålder.

Läkemedelsanvändare
Personer som konsumerar läkemedel, särskilt kolesterolsänkande statiner, utgör en stor riskgrupp. Studier visar att intag av kolesterolsänkande statiner på bara en månads tid halverar mängden Q10 i blodet. Tillskott med Q10 rekommenderas därför för dig som äter statiner.

Personer med hög energiåtgång – till exempel idrottare
Låga Q10-nivåer förekommer hos personer med hög energiåtgång, bland annat elitidrottare och rökare. Att ha en hög energiåtgång behöver dock inte nödvändigtvis betyda att du är fysiskt aktiv. Det finns flera energikrävande processer i kroppen som inte kräver fysisk ansträngning. Immunförsvarets oskadliggörande av bakterier och virus är ett exempel på en energikrävande process som inte kräver att du är fysiskt aktiv.

Vanligaste bristsymtomen vid låga Q10-nivåer

…är framförallt energi- och orkeslöshet.
Även tandköttsinflammationer, tandlossning och hjärt- och kärlsjukdomar så som arytmi, kärlkramp och högt blodtryck förekommer.

► Läs också: Skydda din hud mot tidigt åldrande

Av Isabelle G Hedander

Referenser:
1. Muta-Takada K Coenzyme Q10 protects against oxidative stressinduced cell death and enhances the synthesis of basement membrane components in dermal and epidermal cells. Biofactors. 2009 Sep-Oct;35(5):435-41

2. Yutaka Ashida Effect of CoQ10 as a supplement on wrinkle reduction. (Japanese) FOOD Style 21 01/2004; 8:52-54.

3. Passi S Lipophilic antioxidants in human sebum and aging. Free Radic Res. 2002 Apr;36(4):471-7.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Knep som motverkar hudens åldrande:

• Sola med måtta och använd solskydd. Få tips på naturliga solskydd här.

• Stressa inte. Långvarig utsöndring av stresshormonet kortisol gör att huden åldras fortare.

• Drick mycket vatten. Vatten är ansvarigt för eller inblandat i nästan varje process i kroppen och är absolut nödvändigt för en sund hud, hår och naglar. Få tips om hur du får i dig tillräcklig mängd här.

• Ät en bra och näringsrik kost med mycket frukt, grönsaker och bär. Våra kostvanor sätter större spår i ansiktet än många tror och C-vitamin är bara en av många viktiga näringsämnen för huden.

• Motionera. Vid träning minskar stresshormonet kortisol och tillväxthormonet HGH, som bygger upp huden och gör den fast och fyllig, ökar.

• Överträna inte! Vid för hård träning förbrukar kroppen mer av de hormoner som är viktiga för huden.

• God nattsömn ökar mängden HGH (se ovan).

• Ett bra, djupgående anti-aging serum under din dag- eller nattkräm ger hyn extra näring och boost. 


• Undvik tobak och var måttlig med alkohol.

• Ät följande tillskott:
Q10, som motverkar bildningen av rynkor och bidrar till cellföryngring. Läs Kureras Q10-artiklar här.
Kollagen, ett protein som håller ihop hud och kropp (utan det skulle kroppen kollapsa). Det finns olika sorters kollagen: några för huden och andra för leder och ligament. Läs Kureras artiklar om kollagen här.
Hyaluronsyra, ett ämne som binder fukt och fyller ut hudlagren. Kroppens egna produktion minskar med åren. Läs Kureras artiklar om hyaluronsyra här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.