Håll huden ung med Q10 | Kurera.se

Håll huden ung med Q10

Fakta

Knep som motverkar hudens åldrande:

• Sola med måtta och använd solskydd. Få tips på naturliga solskydd här.

• Stressa inte. Långvarig utsöndring av stresshormonet kortisol gör att huden åldras fortare.

• Drick mycket vatten. Vatten är ansvarigt för eller inblandat i nästan varje process i kroppen och är absolut nödvändigt för en sund hud, hår och naglar. Få tips om hur du får i dig tillräcklig mängd här.

• Ät en bra och näringsrik kost med mycket frukt, grönsaker och bär. Våra kostvanor sätter större spår i ansiktet än många tror och C-vitamin är bara en av många viktiga näringsämnen för huden.

• Motionera. Vid träning minskar stresshormonet kortisol och tillväxthormonet HGH, som bygger upp huden och gör den fast och fyllig, ökar.

• Överträna inte! Vid för hård träning förbrukar kroppen mer av de hormoner som är viktiga för huden.

• God nattsömn ökar mängden HGH (se ovan).

• Ett bra, djupgående anti-aging serum under din dag- eller nattkräm ger hyn extra näring och boost. 


• Undvik tobak och var måttlig med alkohol.

• Ät följande tillskott:
Q10, som motverkar bildningen av rynkor och bidrar till cellföryngring. Läs Kureras Q10-artiklar här.
Kollagen, ett protein som håller ihop hud och kropp (utan det skulle kroppen kollapsa). Det finns olika sorters kollagen: några för huden och andra för leder och ligament. Läs Kureras artiklar om kollagen här.
Hyaluronsyra, ett ämne som binder fukt och fyller ut hudlagren. Kroppens egna produktion minskar med åren. Läs Kureras artiklar om hyaluronsyra här.

Coenzym Q10 är känt för att ge energi och gynna hjärthälsan. Det förekommer också i många krämer med anti aging-effekt.
Men – det många inte vet är att du även kan skydda huden mot rynkor och åldrande genom att tillföra Q10 inifrån.
Här får du veta mer.

Q10 kan motverka bildandet av rynkor. Både rynkor orsakade av själva åldrandeprocessen och av solexponering. Detta på grund av att Q10 är en mästare på att skydda hudcellerna mot oxidativ stress och även på att förhindra att hudcellerna dör vid exponering för fria radikaler och UV-strålning. Dessutom stimulerar Q10 bildning av ämnen som håller huden stark och vital (1).

► Läs också: Därför får man rynkor

Dagligt intag av Q10 minskade rynkor med 33 procent
I en liten studie på åtta kvinnor fann man att två veckors intag av 60 milligram Q10 per dag minskade det rynkiga området runt ögat med hela 33 procent. Tre månader senare var områdets omfång fortfarande signifikant mindre än före testet. Även rynkornas volym var fortfarande mindre, men ej signifikant (2).

 

Minska rynkors djup med näringstillskott, kräm – eller kombo
Att applicera Q10 direkt på huden fungerar också bra, så även att köra en kombination. I en studie gav man under 60 dagar ett dagligt tillskott på 50 milligram Q10 tillsammans med en hudkräm med Q10 (0,05 procent). Resultatet blev att rynkornas djup minskade (3).

► Läs också: 6 tips för en rynkfri hud

Solning slukar Q10 – fyll på!
Exponering för UV-strålning kan minska mängden Q10 och E-vitamin i hudcellerna med 70-80 procent. Det är inte produktionen som minskar utan det går åt mer Q10 för att ta hand om effekten av solexponeringen. Det är därför viktigt att fylla på sina Q10-depåer! (3)

Läs också: Så skyddar du huden mot solen med rätt näring!

Grupper i särskild riskzon för Q10-brist

Äldre människor
Detta på grund av att kroppens egen produktion av Q10 avtar redan vid 20-30 års ålder.

Läkemedelsanvändare
Personer som konsumerar läkemedel, särskilt kolesterolsänkande statiner, utgör en stor riskgrupp. Studier visar att intag av kolesterolsänkande statiner på bara en månads tid halverar mängden Q10 i blodet. Tillskott med Q10 rekommenderas därför för dig som äter statiner.

Personer med hög energiåtgång – till exempel idrottare
Låga Q10-nivåer förekommer hos personer med hög energiåtgång, bland annat elitidrottare och rökare. Att ha en hög energiåtgång behöver dock inte nödvändigtvis betyda att du är fysiskt aktiv. Det finns flera energikrävande processer i kroppen som inte kräver fysisk ansträngning. Immunförsvarets oskadliggörande av bakterier och virus är ett exempel på en energikrävande process som inte kräver att du är fysiskt aktiv.

 

Vanligaste bristsymtomen vid låga Q10-nivåer

...är framförallt energi- och orkeslöshet.
Även tandköttsinflammationer, tandlossning och hjärt- och kärlsjukdomar så som arytmi, kärlkramp och högt blodtryck förekommer.

► Läs också: Skydda din hud mot tidigt åldrande

Av Isabelle G Hedander

Referenser:
1. Muta-Takada K Coenzyme Q10 protects against oxidative stressinduced cell death and enhances the synthesis of basement membrane components in dermal and epidermal cells. Biofactors. 2009 Sep-Oct;35(5):435-41

2. Yutaka Ashida Effect of CoQ10 as a supplement on wrinkle reduction. (Japanese) FOOD Style 21 01/2004; 8:52-54.

3. Passi S Lipophilic antioxidants in human sebum and aging. Free Radic Res. 2002 Apr;36(4):471-7.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Knep som motverkar hudens åldrande:

• Sola med måtta och använd solskydd. Få tips på naturliga solskydd här.

• Stressa inte. Långvarig utsöndring av stresshormonet kortisol gör att huden åldras fortare.

• Drick mycket vatten. Vatten är ansvarigt för eller inblandat i nästan varje process i kroppen och är absolut nödvändigt för en sund hud, hår och naglar. Få tips om hur du får i dig tillräcklig mängd här.

• Ät en bra och näringsrik kost med mycket frukt, grönsaker och bär. Våra kostvanor sätter större spår i ansiktet än många tror och C-vitamin är bara en av många viktiga näringsämnen för huden.

• Motionera. Vid träning minskar stresshormonet kortisol och tillväxthormonet HGH, som bygger upp huden och gör den fast och fyllig, ökar.

• Överträna inte! Vid för hård träning förbrukar kroppen mer av de hormoner som är viktiga för huden.

• God nattsömn ökar mängden HGH (se ovan).

• Ett bra, djupgående anti-aging serum under din dag- eller nattkräm ger hyn extra näring och boost. 


• Undvik tobak och var måttlig med alkohol.

• Ät följande tillskott:
Q10, som motverkar bildningen av rynkor och bidrar till cellföryngring. Läs Kureras Q10-artiklar här.
Kollagen, ett protein som håller ihop hud och kropp (utan det skulle kroppen kollapsa). Det finns olika sorters kollagen: några för huden och andra för leder och ligament. Läs Kureras artiklar om kollagen här.
Hyaluronsyra, ett ämne som binder fukt och fyller ut hudlagren. Kroppens egna produktion minskar med åren. Läs Kureras artiklar om hyaluronsyra här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så får du ett naturligt lyft med ansiktsgympa

Skönhet

Många rusar till kliniker vid åsynen av första bästa rynka men att åldras är en naturlig del av livet som ger oss karaktär och lyfter fram vår personlighet. Men det är inget brott att vilja vara till sin fördel även när kråksparkarna ger sig till känna. Så varför inte testa ansiktsgympa – det naturliga ansiktslyftet.

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

 

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

 

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.