Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Håll huden ung med Q10

Fakta

Knep som motverkar hudens åldrande:

• Sola med måtta och använd solskydd. Få tips på naturliga solskydd här.

• Stressa inte. Långvarig utsöndring av stresshormonet kortisol gör att huden åldras fortare.

• Drick mycket vatten. Vatten är ansvarigt för eller inblandat i nästan varje process i kroppen och är absolut nödvändigt för en sund hud, hår och naglar. Få tips om hur du får i dig tillräcklig mängd här.

• Ät en bra och näringsrik kost med mycket frukt, grönsaker och bär. Våra kostvanor sätter större spår i ansiktet än många tror och C-vitamin är bara en av många viktiga näringsämnen för huden.

• Motionera. Vid träning minskar stresshormonet kortisol och tillväxthormonet HGH, som bygger upp huden och gör den fast och fyllig, ökar.

• Överträna inte! Vid för hård träning förbrukar kroppen mer av de hormoner som är viktiga för huden.

• God nattsömn ökar mängden HGH (se ovan).

• Ett bra, djupgående anti-aging serum under din dag- eller nattkräm ger hyn extra näring och boost. 


• Undvik tobak och var måttlig med alkohol.

• Ät följande tillskott:
Q10, som motverkar bildningen av rynkor och bidrar till cellföryngring. Läs Kureras Q10-artiklar här.
Kollagen, ett protein som håller ihop hud och kropp (utan det skulle kroppen kollapsa). Det finns olika sorters kollagen: några för huden och andra för leder och ligament. Läs Kureras artiklar om kollagen här.
Hyaluronsyra, ett ämne som binder fukt och fyller ut hudlagren. Kroppens egna produktion minskar med åren. Läs Kureras artiklar om hyaluronsyra här.

Coenzym Q10 är känt för att ge energi och gynna hjärthälsan. Det förekommer också i många krämer med anti aging-effekt.
Men – det många inte vet är att du även kan skydda huden mot rynkor och åldrande genom att tillföra Q10 inifrån.
Här får du veta mer.

Q10 kan motverka bildandet av rynkor. Både rynkor orsakade av själva åldrandeprocessen och av solexponering. Detta på grund av att Q10 är en mästare på att skydda hudcellerna mot oxidativ stress och även på att förhindra att hudcellerna dör vid exponering för fria radikaler och UV-strålning. Dessutom stimulerar Q10 bildning av ämnen som håller huden stark och vital (1).

► Läs också: Därför får man rynkor

Dagligt intag av Q10 minskade rynkor med 33 procent
I en liten studie på åtta kvinnor fann man att två veckors intag av 60 milligram Q10 per dag minskade det rynkiga området runt ögat med hela 33 procent. Tre månader senare var områdets omfång fortfarande signifikant mindre än före testet. Även rynkornas volym var fortfarande mindre, men ej signifikant (2).

 

Minska rynkors djup med näringstillskott, kräm – eller kombo
Att applicera Q10 direkt på huden fungerar också bra, så även att köra en kombination. I en studie gav man under 60 dagar ett dagligt tillskott på 50 milligram Q10 tillsammans med en hudkräm med Q10 (0,05 procent). Resultatet blev att rynkornas djup minskade (3).

► Läs också: 6 tips för en rynkfri hud

Solning slukar Q10 – fyll på!
Exponering för UV-strålning kan minska mängden Q10 och E-vitamin i hudcellerna med 70-80 procent. Det är inte produktionen som minskar utan det går åt mer Q10 för att ta hand om effekten av solexponeringen. Det är därför viktigt att fylla på sina Q10-depåer! (3)

Läs också: Så skyddar du huden mot solen med rätt näring!

Grupper i särskild riskzon för Q10-brist

Äldre människor
Detta på grund av att kroppens egen produktion av Q10 avtar redan vid 20-30 års ålder.

Läkemedelsanvändare
Personer som konsumerar läkemedel, särskilt kolesterolsänkande statiner, utgör en stor riskgrupp. Studier visar att intag av kolesterolsänkande statiner på bara en månads tid halverar mängden Q10 i blodet. Tillskott med Q10 rekommenderas därför för dig som äter statiner.

Personer med hög energiåtgång – till exempel idrottare
Låga Q10-nivåer förekommer hos personer med hög energiåtgång, bland annat elitidrottare och rökare. Att ha en hög energiåtgång behöver dock inte nödvändigtvis betyda att du är fysiskt aktiv. Det finns flera energikrävande processer i kroppen som inte kräver fysisk ansträngning. Immunförsvarets oskadliggörande av bakterier och virus är ett exempel på en energikrävande process som inte kräver att du är fysiskt aktiv.

 

Vanligaste bristsymtomen vid låga Q10-nivåer

...är framförallt energi- och orkeslöshet.
Även tandköttsinflammationer, tandlossning och hjärt- och kärlsjukdomar så som arytmi, kärlkramp och högt blodtryck förekommer.

► Läs också: Skydda din hud mot tidigt åldrande

Av Isabelle G Hedander

Referenser:
1. Muta-Takada K Coenzyme Q10 protects against oxidative stressinduced cell death and enhances the synthesis of basement membrane components in dermal and epidermal cells. Biofactors. 2009 Sep-Oct;35(5):435-41

2. Yutaka Ashida Effect of CoQ10 as a supplement on wrinkle reduction. (Japanese) FOOD Style 21 01/2004; 8:52-54.

3. Passi S Lipophilic antioxidants in human sebum and aging. Free Radic Res. 2002 Apr;36(4):471-7.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Knep som motverkar hudens åldrande:

• Sola med måtta och använd solskydd. Få tips på naturliga solskydd här.

• Stressa inte. Långvarig utsöndring av stresshormonet kortisol gör att huden åldras fortare.

• Drick mycket vatten. Vatten är ansvarigt för eller inblandat i nästan varje process i kroppen och är absolut nödvändigt för en sund hud, hår och naglar. Få tips om hur du får i dig tillräcklig mängd här.

• Ät en bra och näringsrik kost med mycket frukt, grönsaker och bär. Våra kostvanor sätter större spår i ansiktet än många tror och C-vitamin är bara en av många viktiga näringsämnen för huden.

• Motionera. Vid träning minskar stresshormonet kortisol och tillväxthormonet HGH, som bygger upp huden och gör den fast och fyllig, ökar.

• Överträna inte! Vid för hård träning förbrukar kroppen mer av de hormoner som är viktiga för huden.

• God nattsömn ökar mängden HGH (se ovan).

• Ett bra, djupgående anti-aging serum under din dag- eller nattkräm ger hyn extra näring och boost. 


• Undvik tobak och var måttlig med alkohol.

• Ät följande tillskott:
Q10, som motverkar bildningen av rynkor och bidrar till cellföryngring. Läs Kureras Q10-artiklar här.
Kollagen, ett protein som håller ihop hud och kropp (utan det skulle kroppen kollapsa). Det finns olika sorters kollagen: några för huden och andra för leder och ligament. Läs Kureras artiklar om kollagen här.
Hyaluronsyra, ett ämne som binder fukt och fyller ut hudlagren. Kroppens egna produktion minskar med åren. Läs Kureras artiklar om hyaluronsyra här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

 

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.