Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Håller du löftet om minskat midjemått?

Nystart och nytt år får oss avlägga löften som inte alltid hålls. Framförallt handlar det om löften om en hälsosammare livsstil. Endast en av fem som klarar av att gå ner i vikt lyckas bibehålla den nya vikten efter ett halvår. Brist på inspiration och en stressig vardag är främsta orsaken att man ger upp. Men visst går det att förändra. Det handlar om långsiktigt och bra verktyg. Här får du några tips om hur du ska göra.

När Viktväktarnas Sifo-undersökning om hur bra det gick att hålla nyårslöften om en bättre livsstil som ska resultera i en viktnedgång blev resultatet en aning nedslående. Två av tre svenskar ville gå ner i vikt varav över hälften av dessa hade en önskan om att gå ner mellan två och tio kilo. Orsaken till dessa önskemål var bättre hälsa. Men att gå ner i vikt var inte det stora problemet. Fyra av fem hade lyckats tidigare. Den tråkiga nyheten var att bara en av fem lyckades behålla den nya vikten i max ett halvår. Kvinnor var dock bättre än män att hålla vikten.

 

LÄS OCKSÅ: Så minskar du fettet runt midjan

Hittade ingen metod som passade
Karin Nileskog som är kost- och utbildningsansvarig på Viktväktarna har sett att den svåraste biten för deras deltagare är att behålla sin viktnedgång. Hon säger:

– När du väl har nått målvikten är det lätt att motivationen dalar och att de gamla vanorna kommer tillbaka. Hälsa är inte ett tidsbegränsat projekt. Det gäller att försöka hitta en livsstil som håller livet ut – för att du vill och mår bra av det.

Deras undersökning visade att bantarna inte lyckats hitta en metod som passade dem, och när de valde viktminskningsmetod ville de ha en diet med så få förbud som möjligt. Något som tilltalade var att ha en lista på mat att förhålla sig till.

LÄS OCKSÅ: Ägg bra för både blodfetter och midjemått

Livsstilsförändringar
En rapport från Lifes Hälsobarometer visade att en majoritet av svenskarna regelbundet slarvar med kosten. En av fem slarvade flera gånger i veckan anledningen till det var stress i vardagen och brist på motivation. Det var bara en av tio som aldrig slarvade med kosten. Rapporten visade att olika beroende på ålder. Bland yngre människor är stress i vardagen det som ställer till problem och för de över 65 år är brist på inspiration huvudorsaken.

 

Hälsoföretaget Yogobe som bedriver träning online uppmanar förstås till mer fysisk aktivitet för att motverka stressrelaterad psykisk ohälsa och stillasittande. Yogobe ger fem konkreta tips för att möjliggöra att nyårslöften om ett sundare år ska lyckas. Studier visar att det krävs en hållbar intention och konkreta verktyg för att göra en livsstilsförändring som håller på sikt.

LÄS OCKSÅ: Så lyckas du med dina nyårslöften

Här kommer Yogobes tips, som har stöd i forskningen, för att du ska lyckas:

  1. Identifiera din intention. Inom yogatraditionen pratas det om vikten av att ha en intention för att skapa förändring. Du själv, inte andra, ska formulera intentionen. Om den är viktig för dig, kommer det att bli lättare med motivationen och uthålligheten.
  2. Gör en genomförandeplan. För att dina nyårslöften inte ska stanna vid en intention, gör en konkret plan för hur du ska etablera nya vanor och för att förhindra att det gamla vanor tar över.
  3. Upprepa ditt nya beteende. Hälsoeffekter av att ändra sina vanor tar tid. Det är därför en god idé att hitta belöningar som samverkar med din intention. Kortsiktiga yttre belöningar, som en bulle eller en chokladbit efter fysisk aktivitet, kan istället motverka din inre motivation.
  4. Koppla ditt nya beteende till nya signaler. När en ny vana ska konkurrera ut en gammal behöver du vara konsekvent i början och hitta nya signaler eller koppla goda vanor till de gamla. Istället för att doften till ditt kaffe är kopplad till en kaka, så kan du hellre ta en frukt till kaffet. När du gjort det tillräckligt många gånger tänker du inte längre på kakan när du känner doften av kaffe, utan på frukten.
  5. Omge dig med människor som stöttar din intention. Om din inre motivation är att hålla dina nyårslöften tryter, se till att umgås med människor som bidrar med yttre förväntningar. Om ditt mål till exempel är att bli starkare, träna i grupp med andra som har samma mål.

Av Inger Palm

Källa: Viktväktarna och Yogobe.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna vid matbord som sätter upp handen mot sämre mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Snart har hela januari passerat och kanske tillhör du dom som vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

hand visar nej till ett glas vin

Det här ligger bakom kvinnors alkoholproblem

Forskning

Kvinnor har de senaste decennierna ökat sin alkoholkonsumtion. En av anledningarna är att samhället är mer jämlikt. Men det ökade drickandet har också gett missbruksproblem. En doktorsavhandling av Fides Schückher beskriver att framförallt trauman i barndomen, men också föräldrars missbruk och personliga egenskaper ligger bakom alkoholmissbruket.

 

Sex olika balsam som Kureras skönhetspanel har testat

Skönhetspanelen testar: Balsam

Kurera testar

Ge ditt torra och spröda hår en dos kärlek i form av ett återfuktande och glansgivande balsam. Men vilket är bäst – och vilket passar för just ditt hår? Kureras skönhetspanel har testat några naturliga balsam och valt ut en favorit.

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

 

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?