Håller du löftet om minskat midjemått?

Nystart och nytt år får oss avlägga löften som inte alltid hålls. Framförallt handlar det om löften om en hälsosammare livsstil. Endast en av fem som klarar av att gå ner i vikt lyckas bibehålla den nya vikten efter ett halvår. Brist på inspiration och en stressig vardag är främsta orsaken att man ger upp. Men visst går det att förändra. Det handlar om långsiktigt och bra verktyg. Här får du några tips om hur du ska göra.

När Viktväktarnas Sifo-undersökning om hur bra det gick att hålla nyårslöften om en bättre livsstil som ska resultera i en viktnedgång blev resultatet en aning nedslående. Två av tre svenskar ville gå ner i vikt varav över hälften av dessa hade en önskan om att gå ner mellan två och tio kilo. Orsaken till dessa önskemål var bättre hälsa. Men att gå ner i vikt var inte det stora problemet. Fyra av fem hade lyckats tidigare. Den tråkiga nyheten var att bara en av fem lyckades behålla den nya vikten i max ett halvår. Kvinnor var dock bättre än män att hålla vikten.

 

LÄS OCKSÅ: Så minskar du fettet runt midjan

Hittade ingen metod som passade
Karin Nileskog som är kost- och utbildningsansvarig på Viktväktarna har sett att den svåraste biten för deras deltagare är att behålla sin viktnedgång. Hon säger:

– När du väl har nått målvikten är det lätt att motivationen dalar och att de gamla vanorna kommer tillbaka. Hälsa är inte ett tidsbegränsat projekt. Det gäller att försöka hitta en livsstil som håller livet ut – för att du vill och mår bra av det.

Deras undersökning visade att bantarna inte lyckats hitta en metod som passade dem, och när de valde viktminskningsmetod ville de ha en diet med så få förbud som möjligt. Något som tilltalade var att ha en lista på mat att förhålla sig till.

LÄS OCKSÅ: Ägg bra för både blodfetter och midjemått

Livsstilsförändringar
En rapport från Lifes Hälsobarometer visade att en majoritet av svenskarna regelbundet slarvar med kosten. En av fem slarvade flera gånger i veckan anledningen till det var stress i vardagen och brist på motivation. Det var bara en av tio som aldrig slarvade med kosten. Rapporten visade att olika beroende på ålder. Bland yngre människor är stress i vardagen det som ställer till problem och för de över 65 år är brist på inspiration huvudorsaken.

 

Hälsoföretaget Yogobe som bedriver träning online uppmanar förstås till mer fysisk aktivitet för att motverka stressrelaterad psykisk ohälsa och stillasittande. Yogobe ger fem konkreta tips för att möjliggöra att nyårslöften om ett sundare år ska lyckas. Studier visar att det krävs en hållbar intention och konkreta verktyg för att göra en livsstilsförändring som håller på sikt.

LÄS OCKSÅ: Så lyckas du med dina nyårslöften

Här kommer Yogobes tips, som har stöd i forskningen, för att du ska lyckas:

  1. Identifiera din intention. Inom yogatraditionen pratas det om vikten av att ha en intention för att skapa förändring. Du själv, inte andra, ska formulera intentionen. Om den är viktig för dig, kommer det att bli lättare med motivationen och uthålligheten.
  2. Gör en genomförandeplan. För att dina nyårslöften inte ska stanna vid en intention, gör en konkret plan för hur du ska etablera nya vanor och för att förhindra att det gamla vanor tar över.
  3. Upprepa ditt nya beteende. Hälsoeffekter av att ändra sina vanor tar tid. Det är därför en god idé att hitta belöningar som samverkar med din intention. Kortsiktiga yttre belöningar, som en bulle eller en chokladbit efter fysisk aktivitet, kan istället motverka din inre motivation.
  4. Koppla ditt nya beteende till nya signaler. När en ny vana ska konkurrera ut en gammal behöver du vara konsekvent i början och hitta nya signaler eller koppla goda vanor till de gamla. Istället för att doften till ditt kaffe är kopplad till en kaka, så kan du hellre ta en frukt till kaffet. När du gjort det tillräckligt många gånger tänker du inte längre på kakan när du känner doften av kaffe, utan på frukten.
  5. Omge dig med människor som stöttar din intention. Om din inre motivation är att hålla dina nyårslöften tryter, se till att umgås med människor som bidrar med yttre förväntningar. Om ditt mål till exempel är att bli starkare, träna i grupp med andra som har samma mål.

Av Inger Palm

Källa: Viktväktarna och Yogobe.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

 

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.

Pandemin gör att viktiga klimatinvesteringar skjuts upp

Eko/miljö

Många röster höjs för att våra samhällen inte kan gå tillbaka till ”det normala” efter att coronakrisen har lagt sig.  Detta eftersom senare års pandemier är en direkt konsekvens av människans aktivitet på jorden. Men samtidigt visar en svensk undersökning att viktiga klimatinvesteringar riskerar att skjutas på framtiden.

 

Hur ska vi äta egentligen?

Hälsa

Visst kan väl kostråd kännas både svårt och förvirrande ibland. Hur ska man egentligen äta för att må bra? Emily Sonestedt är forskare och docent i nutritionsepidemiologi och hon tittar på stora grupper människor och följer deras kostvanor för att se hur deras hälsa blir på sikt. Om du väljer näringsrik mat, äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus tillsätter fet fisk några gånger i veckan – då har du en bra bas.

Katter kan smittas av coronavirus – men även bilda antikroppar

Hälsa

Det har visat sig att katter kan bli smittade av det nya coronaviruset. De kan smittas av andra katter och av sina ägare. Katter kan sedan sprida viruset mellan varandra, men inte till människor.  I Hong Kong har ett antal katter som smittats med SARS-CoV-2 burit på antikroppar mot coronaviruset. Symtomen liknar de människor får med hosta, andningssvårigheter och lunginflammation.