Hälsocoachen

#flashbackfriday

It´s #flashbackfriday today! 😀

Jag är inne i min C-uppsatsbubbla just nu så denna helg består dessvärre av en hel del plugg. Usch. Men men, jag är så illa tvungen om jag ska hinna klart. Emellanåt drömmer jag mig bort till fjällen och utomlandresor... 😉 Äntligen har ju det fina vädret kommit tillbaka! Det var ju på tiden det! Även om alla vill ha sommar nu (även jag) så tänkte jag bjuda på lite bilder från min fjällresa som jag utlovat. Blir lika mållös varje gång jag kollar på dem. Så otroligt jävla vackert. Många ser nästan redigerade ut, lite för bra för att vara sanna. Men så är inte fallet, jag har endast på några av bilderna förbättrat skärpan, kontrasten och fokus. Himmelen var alltså sådär blå. Underbart! Vart var jag då? Bodde i grundfors men hängde en hel del på i Fatmomakke, Klimpfjäll och givetvis det fina Marsfjället. Älskar verkligen att köra skoter så gjorde det i princip 24/7, hehe. Vi var ute och härjade på isen och härjade lite med skotrarna så har ni tur får ni se någon film nån gång 😉 En dag gjorde vi ett avbrott från skoterkörningen och begav oss till backen i Klimpfjäll. Älskar även att åka i backen men tyvärr var pistningen en KATASTROF så det blev inte mer tid där än så.
Jag brukar alltid få massa frågor om skoterkörningen eftersom det är så få tjejer som brukar köra. Jag är i princip uppväxt i fjällen och på en skoter känns det som. Ända sedan jag föddes har vi varit i fjällen varje år tills jag blev tonåring och tyckte det var roligare att åka dit med vänner, hehe. Vi har alltid haft skoter hemma så det börjades i tid med körningen 😉 Jag tog själv skoterkörkortet för ca 6 år sedan eftersom man faktiskt behöver ha ett körtkort till det. Det sker en del körkortskontroller på de större fjällområdena men även en del i överlag vid högsäsongerna så det kan vara bra att ha liksom. Sedan har jag faktiskt haft en egen skoter om än ett kort tag. Mina handleder pajade och sedan flyttade jag till Karlstad så jag hann inte köra så mycket som jag hade önskat. Här är det ju tyvärr ingen större mening att ha en skoter, det blir ju aldrig nån vidare vinter... :/ Nu vet ni lite mer om mig! 😀

Gött med vinst i hockeyn idag också! Jag har inte ens tid att kolla på det, får höra allt i bakgrunden bara. Snart tar jag examen och då blir det andra bullar! 😀

Ha en bra helg! Håll gärna tummarna för att jag hinner göra klart denna studie och uppsats! 😀

DSC_0161

Världens vackraste Marsfjäll

IMG_5339

DSC_0008

De skäggiga fjällbjörkarna

DSC_0084

Marsfjällskåtan

1589 meter över havet. Oh yeah!

1589 meter över havet. Oh yeah!

Marsfjället!

Hänger på Marsfjället!

 

IMG_5335

DSC_0094

Marsfjället

 

IMG_5348

Samebyn i Fatmomakke

IMG_5337

Fastfruset renhorn

IMG_5325

grundfors

IMG_5473

Marsfjället

DSC_0138

Marsfjället

DSC_0127

Kör lite skoter på Marsfjället

IMG_5388

#skoterselfie

DSC_0177

Ute på tur!

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Mer skoterkörning! 😀

IMG_5499

Åkte lite i backen i Klimpfjäll

IMG_5515

#slalomselfie

 


Variation är nyckeln!

sport variation

Många undrar vilken aktivitet som ger bäst resultat, Konditionsträning eller styrketräning?
Sanningen är den att bästa resultaten får man när man varierar dessa två träningsformer. Kroppen är bra på att vänja sig vid intensitet, belastning och rörelsemönster och  just därför rekommenderas det att variera alla dessa faktorer för att få bra resultat. Kroppen är lite bekväm av sig så när den börjar se ett mönster i din träning så stannar resultaten av, dvs. du kanske springer samma runda, i samma fart varannan dag eller har gjort samma benövning med samma belastning i två månaders tid nu. Men det händer inte mycket med utvecklingen (viktnedgång, muskelbygge, konditionsförbättring etc.) och resultaten uteblir tycker du... Det är ju egentligen inte så konstigt eftersom kroppen inte utmanas att testa nya saker. Det är väldigt logiskt eftersom spännande resultat kommer när man bryter mönster och antar utmaningar! Skulle man exempelvis börja springa i terräng eller i intervaller eller exempelvis lägga på en högre vikt i benpressen så börjar genast kroppen vakna till liv och inse att den faktiskt måste vara på g och jobba lite. Det är ungefär som när vi börjar på ett nytt jobb; till en början är allt nytt, svårt och utmanade och vi lägger verkligen manken till för att lyckas och få bra resultat. Efter ett tag börjar vi bli vana och vi behöver faktiskt inte jobba lika hårt för samma resultat längre. Några år senare har det helt plötsligt blivit vardag och man gör uppgifterna utan att ens tänka och kanske till och med tröttnar. Det är därför arbetsgivaren vill att vi ska gå kurser och få nya arbetsuppgifter, vi måste helt enkelt utvecklas för att nå ännu bättre resultat! 🙂

Variation är alltså nyckeln när du vill komma i form!