Hälsocoachen

Budgettips i kostdjungeln!

"Jag har inte råd att leva nyttigt och hälsosamt". Detta är inte ett helt främmande utryck för många. Att leva nyttigt och hälsosamt är DYRT, jag håller med! Det är ju det som är så trist! När jag jobbar med mina klienter brukar jag väga in ekonomin när jag gör upplägget för dem. Jag skulle aldrig kunna kräva att alla ska kosta på sig ett gym-kort och köpa allt ekologiskt, det vore inte humant. Det är även därför jag har mina "valfria livsmedel" i recepten som ni vet! 😀 Jag tänkte dela med mig att lite bugettips då det gäller kosten, eftersom det oftast är största problemet (Gym-kort kan ersättas av ex. hemmaträning). Prioritera följande:

 

- Krossade tomater/Passerade tomater - Är en billig och bra bas i soppor, grytor osv. Det går utmärkt att tillaga nyttiga maträtter med detta utan grädde eller creme fraiche.

- Havregryn - Billigt och bra livsmedel som räcker länge. Kanon att baka med eller att göra gröt på. Innehåller massor av nyttiga fibrer!

- Linfrön - Kostar heller inte skjortan och utmärkt att ha på yoghurten, i gröten eller i brödet. Mycket fibrer som ökar mättnadskänslan.

- Potatis - Superbilligt och är ett betydligt bättre alternativ än pasta då det innehåller mer nyttiga näringsämnen och är en naturlig råvara.

- Naturell yoghurt - Billigare än smaksatt, innehåller inget socker, bättre för magen och kanon att ha till matlagning som ex. kalla såser.

- Grönt te - Välj grönt te istället för svart eller rött. Innehåller betydligt fler näringsämnen som gynnar kroppen och är renare i formen.

- Köp inte lightprodukter - Det här är verkligen att kasta pengarna i sjön. Köp den fetare varianten till samma pris och blanda ut med lite vatten istället, då får du mer för pengarna!

- Skippa gurkan - Har du gurka och isbergssallad som enda grönsakerna? Jag föreslår att du byter eftersom de mestadels innehåller vatten och väldigt lite näringsämnen. Lägg pengarna på ex. bladspenat istället, utmärkt som sallad, massor med näring och går jättebra att frysa in.

- Ekologiskt kokosfett - Kanske kan verka dyrt vid första anblick men oljan är riktigt dryg så du kommer kunna halvera oljemängden i din matlagning. Går dessutom att använda till ALLT och innehåller massvis med nyttiga ämnen.

- Gojibär - Verkar också dyrt vid första anblick men faktum är att ett ynka litet bär innehåller lika mycket C-vitamin som en stor apelsin. Bäret innehåller dessutom massor av järn! Det blev plötsligt inte så dyrt va? Perfekt om man har svårt att få i sig 500 g frukt varje dag!

- Soja - Jättebra smaksättare i all matlagning! Kvinnor som äter mycket soja tenderar dessutom att få mindre klimakteriebesvär. Överdosera inte om du har högt blodtryck.

 

Det var lite tips från mig, hoppas de kommer till användning! 😀 Trevlig helg på er!