Hälsocoachen

Det snackas ständigt upp viktnedgång men de finns faktiskt de som vill gå upp i vikt men har svårt att lägga på sig. Av någon anledning är detta ämne lite tabubelagt och det är sällan det tas på allvar, tyvärr! Hoppas verkligen det blir ändring på det!
Jag tänkte nu tipsa om vad man kan tänka på när man vill öka i kroppsvikt. Ett vanligt fel många gör är att stoppa i sig en massa sötsaker eftersom de endast jagar kalorierna. Detta är bland annat vanligt under bulksäsongen bland deffare och tävlingsmänniskor. Vad man missar är att få i sig näringsämnen som är bra för kroppen. Bara för att man behöver äta mycket behöver man inte välja bort att vara hälsosam. Observera att dessa råd inte gäller vid ätstörningar, där bör man istället tillsammans med en dietist komma fram till ett upplägg.
Nedan kan ni läsa om lite enkla tips som kan intas i större mängder för en energirikare kost:

- Jordnötssmör - innehåller bra med protein och bra fettsyror men är väldigt energirikt.

- Nötter och frön -  Ät dessa i stora, stora mängder. Dessa innehåller bra med protein och bra fettsyror även de.

- Frukt (ex. banan) - innehåller bra med energi och fruktsocker som öka energiintaget när de intas i stora mängder.

- Oljor- Använd gärna mycket olivolja eller rapsolja i maten för att öka kaloriintaget. Bra fett och långsamt energiintag.

- Potatis- Potatis innehåller många bra näringsämnen och ökar energiintaget betydligt om det intas i stora mängder.

- Grönsaker- skippa isbergssalladen och gurkan, de innehåller mestadels vatten.

- Bröd - välj ett utan socker men ett som innehåller mycket olja och nötter.

Det viktiga är alltså att lägga fokus på att få i sig mycket mer kolhydrater och fett , dock rätt kolhydrater och nyttigare fettsyror. Det finns många nyttiga livsmedel som kan bidra till ett ökat energiintag när de intas i större mängder. Det är även därför man inte bör äta dessa i kollosala mängder när man försöker gå ner i vikt, utan istället i en lagom mängd.

Kom ihåg att alla inte vill vara pinnsmala så rynka inte på näsan när det är någon som faktiskt vill gå upp i vikt istället! Det bör tas på minst lika stort allvar! 🙂