Hälsocoachen

Boosta din frukost med frukt, gojibär och chiafrön

Älskar att det har kommit nektariner nu! Tillsammans med massa ekologiska frukter, bär, chiafrön och kvarg blir detta en riktigt vitamin- och antioxidantboost! 😀 

Jag tycker det är viktigt med börja dagen med ett näringsrikt mål, vi behöver ju bra med energi för att klara av saker och för att skydda oss från allt skadligt. Satsa på näringsrika mål hörni! 😀 

  


Breakfast addict? Oh yeah!

frulle

Jag är en riktig addict då det kommer till frukost! Får jag inte en ordentlig och god frukost så är hela dagen förstörd för mig, den sätter liksom standarden för resten av dagen! 🙂 Utan frukost vore jag ingenting helt enkelt! Jag vet att det är många som är raka motsatsen men att hoppa över måltider är inget jag rekommenderar då måltiderna behövs för att få i sig näring och att hålla blodsockernivån i balans. Börjar man hoppa över måltider som tyvärr många gör så ställer man in kroppen på svält. När kroppen är inställd på detta så kommer den istället att lagra allt du äter eftersom den inte vet när den får mat nästa gång eller om den överhuvudtaget kommer att få det. Kroppen kommer alltså strunta i att starta förbränningen och omvandla det du ätit till fett eftersom den blir förvirrad och osäker. Din kropp är smart och jobbar för att överleva så länge som möjligt så var smart du också och ät ofta men inte överdrivet mycket för att hålla förbränningen igång! Det är den enda kropp du kommer att ha så ta hand om den så gott det går!

"Men det är inte så lätt att få i sig mat så tidigt på morgonen!" I know! Jag är själv ingen morgonmänniska så jag förstår verkligen men tyvärr hjälper det ingen att hoppa över måltiderna. Gör istället ordning lite frukost som du kan ta med dig och äta när du vaknat till liv. Ägg, keso, osötat fullkornsbröd (rekommenderar mitt recept på hälsobrödet), naturell yoghurt är perfekt att ta med sig. Inget socker och massor med fibrer, protein och näring! Har du Micro på jobbet eller skolan så kan du förbereda min supergröt hemma och slänga in den när du är framme. Lätt som en plätt! 😀
Morgonillamåendet då? Testa lite ingefärate då detta använts mot illamående i urminnestider. Fänkål, pepparmynta och anis är inte så tokigt det heller 🙂

Till er som har lyxen att äta en redig frukost hemma så rekommenderar jag min dunderfrukost som ni se ovan. Naturell yoghurt med linfrön, chiafrön, pumpafrön, kiwi, hallon, färska jordgubbar och riven ekologisk kokos. Mitt egengjorda hälsobröd med skinka, keso, avokado och lite chiafrön samt ett ägg på sidan. Mycket? Jodå, det vet jag men en god, redig och näringsrik frukost är något jag verkligen unnar mig men självklart kan man plocka bort och lägga till saker. Smoothies eller havregrynsgröt med linfrön och kanel samt ett ägg funkar också finfint om man vill ha en budgetalternativ! 🙂

Hoppa inte över frukosten nu utan se till att skräddarsy den så att den passar dig istället! 😀