Hälsocoachen

Håravfall i Nyhetsmorgon

Igår tittade jag på Nyhetsmorgon och i vanlig ordning hade de besök av Dr. Mikael. Även känd motståndare till kosttillskott och naturliga preparat. Denna morgon var ämnet håravfall och en tittarfråga om huruvida kosttillskott kan hjälpa mot håravfall behandlades. Utan belägg, argument och källor avfärdades kosttillskott av Dr. Mikael. Enligt honom fungerar de inte alls. Han tillägger dock att de med näringsbrist kanske kan få ett visst resultat men att det knappt är någon som har brist idag. Märkligt tycker jag.

Handen på hjärtat, hur många av oss äter ekologiskt och raw food 24/7? Hur många har aldrig stressat, haft hormonförändringar, haft problem med magen och immunförsvaret, aldrig ätit en medicin, aldrig värmt sin mat, aldrig sovit dåligt eller slarvat med maten? Detta är  exempel på situationer som påverkar vår näringsstatus i kroppen. B-vitaminerna minskar när du stressar eller värmer din måltid, våra jordar är utarmade på selen, vår bakterieflora rubbas av minsta lilla penicillinkur och kiselnivån i kroppen minskar ju äldre vi blir. Dessa ämnen har STOR inverkan på vårt hår. Har du dessutom en sjukdomsbild är du extra utsatt. Mäter man sin näringsstatus hos landstinget lyser bara varningslampan om du är på botten. Vi får alltså ingen indikation på brist om vi ”bara” befinner oss under medelvärdet. Dessutom är vi alla olika, det som är en optimal nivå för dig kanske inte är det för mig?
B-vitaminer, Zink, Selen, Msm, Kisel och protein/aminosyror är exempel på näringsämnen som har betydelse för både hår, hud och naglar. Så Dr. Mikael, hur kan det då vara helt verkningslöst?

Källor: 
Näringsmedicinska uppslagsboken av P. Wilhelmsson
Näringslära för högskolan av L. Abrahamsson och A. Andersson m.fl.


Få starka naglar och långt hår av B-vitamin

Är du trött? Stressar du mycket? Är hår, hud och naglar inte i det skick du önskar? Då kan du behöva ett B-vitamintillskott! Är du dessutom vegetarian/vegan eller så kanske du inte äter mörka grönsaker? Värmer du all mat? Har du sår i mungiporna? Eller äter du endast äggvitan för att undvika fettet i äggen? Då kan du verkligen behöva B-vitamin

Faktum är att B-vitaminbrist blir allt vanligare. Dessa vattenlösliga vitaminer är väldigt känsliga för värme vilket gör att det blir svårt att få i sig tillräckligt via maten. Speciellt om du svarar ja på fler av frågorna ovan. Något de är extreeemt känsliga för är stress. B-vitaminer är väldigt viktiga för energiomsättningen i kroppen och de behövs även för att reglera stressnivån och hålla nervsystemet i schack. När vi utsätts för stress urlakas kroppen på dessa vitaminer vilket gör att den kräver mer. Får vi inte då extra mycket genom kost eller tillskott så utvecklar vi snabbt en brist. Skrämmande eller hur?

Har vi då endast en liten mängd B-vitamin prioriterar kroppen såklart bort hår, hud och naglar. Detta är även kroppens sätt att säga att den behöver mer B-vitamin. 

När jag var yngre hade jag hår i superfint skick, porslinshy och långa superstarka naglar. På senare år har stressen tagit större plats och värmer min mat gör jag lite för ofta. Att jag äter mediciner för mina leder gör ju inte saken bättre. Resultatet blev då sköra naglar som alltid gick av och aldrig blev långa. Mängden hår som jag tappade ska vi inte ens prata om.

Men nu ni! Nu är det andra bullar! Jag har testat mycket men det som var räddningen var Holistics Mega B-komplex! 😀 Mina naglar har blivit sååå mkt starkare och långa som ni kan se. Håret är betydligt bättre det med, tappar inte alls samma mängder. Kan även rekommendera ett Nagellack från Trind, det är superbra och stärker naglarna! Bästa underlacket hittills!

Så, B-mitamin är grejen ifall du behöver en boost för naglar och hår! Löp och köp!