Hälsocoachen

D-vitamin behövs trots att det är sommar

Hej hopp! 

Hur var er midsommarhelg? Min var jättebra! Hade så himla roligt! Massa god mat, lekar, skratt, bus, utgång och långa nätter 🙂 Vi slog till med ett bad i älven också, årets första! Trots att det var kallt var det väldigt gött 🙂 Spontatinet när den är som bäst liksom! Bjuder på lite bilder från helgen. Midsommarkransen är ju obligatorisk! Köpte rosor och snodde lite blommor utanför huset så blev himla bra faktiskt! En väldigt lyckad helg! 😀   

 

Vädret alltså, vad blir det?! "Sommaren är kort, det mesta regnar bort", jo tack du Tomas Ledin... Det stämmer dessvärre bra just nu. Just precis därför är det viktigt att fortsätta med ditt D-vitamintillskott! Kroppen kan ENDAST tillverka D-vitamin i starkt solljus. Starkt solljus har vi ju inte direkt just nu. Jag använder själv Holistics D-vitamin med 2000 IE (IE= internationella enheter) och jag tar 2 st kapslar dagligen. Personligen märker jag ingen skillnad på 2000 IE men vid 4000 IE blir jag piggare och får bättre immunförsvar bland annat. 

Tänk också på att de med magproblem, kroniska sjukdomar, mörk hy, slöja, de som röker och de som vistas mycket inomhus löper större risk att drabbad av D-vitamin. 

Så alltså, när det är dålig sommar som nu behöver du mer D-vitamin! 🙂 

  


Dödar min förkylning med en silvergrogg!

Jahapp, då var även jag förkyld som tusan... Men det har man ju inte tid med! Eller hur?! Bara att göra sig en silvergrogg då 😉
Min stora favorit när det kommer till att bli frisk från förkylning och dylikt är kolloidalt silver, då brukar jag vara snabbt på banan igen!
Nu har jag gjort en silvergrogg; lime, sprit och kolloidalt silver. Låter sjukt men ämnena hjälper varandra och det blir lite effektivare då. Har hört många som kör 50/50 med silvret och alkoholen men det tycker jag smakar hemskt så jag tog 80% silver och 20% sprit och sedan pressade jag i en lime. Glaset är lite mer än halvfullt då. Glaset går jag och smuttar från flera gånger dagligen. Nu jäklar ska jag bli frisk här! 😀

20140910-112818.jpg

När jag är förkyld blir mina ögon otroligt torra och irriterade speciellt när jag har linser så jag droppade lite kolloidalt silver i dem och kändes genast bättre!
Jag använde även kolloidalt silver när jag för många år sedan hade kronisk bihåleinflammation, läkarna kunde inget göra så jag testade att dricka 15 ml kolloidalt silver på morgonen och samma dos på kvällen. Jag håller kvar silverlösningen i munnen i ca 1-2 min och sedan svalde jag det. På en vecka var besvären som jag hade haft i två år borta! Gissa om jag var glad?! 😀

Krya på er, ni som också är förkylda!


Jakten på D-vitamin i Dubai

Hej på er!

Usch vad kallt det blivit då! Vad hände? Ena dagen var det strålade sol och nästa dag klädde man sig i halsduk och vantar...
Det hela gjorde mig bara mer beslutsam att boka en resa till... DUBAI! Det ska bli hur härligt och roligt som helst! Får lite infall här och där kan man säga, vissa större än andra, hehe... Men har velat åka till Dubai så himla länge och nu när två till ville med så kollade vi lite resor igår och vips så var resan bokad! Så nu åker vi alltså till Dubai för att jaga lite D-vitamin! 😀

Som ni vet så pratas det bara mer och mer om D-vitamin och det finns en god anledning. D-vitamin är nämligen både en vitamin och ett hormon i kroppen så det säger sig själv att ämnet inte går av för hackor.

Vad gör D-vitaminet i kroppen då?

- Det förbättrar upptaget, transporten, regleringen och användningen av Kalcium och fosfor i kroppen. fosfor och framförallt kalcium är väldigt viktiga för bl.a. skelettet.

- Det kan bidra till att hålla nervsystem och hjärtslag i schack.

- Det bidrar till ett fungerande immunförsvar.

- Det kan motverka depressioner.

- Det är viktigt för sköldkörtelns hormonproduktion.

Detta är bara några av funktionerna som D-vitamin har men som ni förstår så är det ett väldigt viktigt ämne som kroppen behöver. Tyvärr har ju vi nordbor extra svårt att få i oss detta eftersom kroppen själv bara kan producera det när vi vistas ute i solen i ca 15 minuter under sommaren. Extra utsatta grupper för att utveckla brist är äldre, mörkhyade, människor med nedsatt ämnesomsättning, rökare och människor med kroniska sjukdomar. Men hur vet man att man har brist? Numera så rekommenderar de flesta läkare att alla bör inta ett D-vitamintillskott då det är känt att det är svårt att få i sig tillräckliga mängder. Symptom på brist kan annars vara depression, nedsatt immunförsvar, smärtor i benen, skört skelett, osteoporos, karies, spasmer och en onormal ämnesomsättning. Genom egen erfarenhet så kan jag säga att den gjort under för humör och immunförsvar och det är även något jag märkt av hos nära och kära som intagit vitaminet. Vad tror ni vi blir lite deppigare under höst och vinter för? 😉

Så ut och jaga lite D-vitamin nu gott folk, det tänker jag göra genom en resa och kosttillskott! 😀