Hälsocoachen

Pulsträna med Borgskalan!

Det där med att pulsträna är det rätt många som gör och det är ett väldigt bra sätt att hålla koll på sin utveckling. Det är även en bra metod att förhålla sig till när man vill hålla sig till en speciell intensitetsnivå. Att mäta pulsen manuellt med jämna mellanrum är ju lite krångligt och speciellt när man har en svag puls som exempelvis jag har. Det tar ju en evighet att ens hitta ett bra ställe där pulsen känns ordentligt! Pulsklocka är därför kanon! Detta passar kanske inte alla plånböcker, den ovana eller den glömske så därför tänkte jag tipsa om Borgskalan! Gratis, superenkel och inget man egentligen behöver komma ihåg att ta med sig. BORG

15 anses motsvara cirka 150 i puls, detta är dock individuellt och stämmer inte in på alla men kan ev. fungera som en riktlinje.
Känner man att det är svårt att prata när man utför aktiviteten i det tempo man ligger på samtidigt som man börjar bli lite trött men har ändå ork att fortsätta ligger man på 15. Utför man denna aktivitet i några veckor i samma takt så kanske man behöver höja tempot ytterligare för att komma upp på samma nivå (15). Då kan man konstatera att prestationen har förbättrats och ev. även syreupptagningsförmågan. Jag skulle rekommendera att inte ligga på en nivå under 15 om man vill förbättra sin syreupptagningsförmåga då den förbättras som bäst vid hög intensitetsgrad. Självklart är allt bättre än ingenting så är du ex. skadad föreslår jag att du gör det bästa av situationen. Kanske kan crosstrainer, cykling eller simning vara något som passar bättre? 🙂


Säg hej till Adam!

Adam är 21 år, kommer ifrån Vänersborg men pluggar och bor numera i Karlstad. Musik och träning är två större intressen och då ligger fokus mest på styrketräning så det är något han har väldigt bra koll på! Kaloriintaget likaså men kvaliteten på maten… Njaa, den är det sämre med... 😉 I hans kylskåp hittar vi mestadels mättat fett, fläskkött, väldigt lite frukt OCH risgrynsgröt, vi får inte glömma all risgrynsgröt! Adam har tidigare varit feströkare men har nu slutat och vill därför förbättra sin kondition och syreupptagningsförmåga så det är något vi kommer jobba mycket med framöver. Han vill även deffa precis som många andra inför sommaren samt ha hjälp med kostupplägget.

Mer definierade muskler, högre syreupptagningsförmåga och bättre kvalitet på kosten ska vi alltså jobba på nu! Kommer Adam bli fit for fight till sommaren? Hur ser upplägget ut? Kommer han att fuska? Häng på så får ni se! 😀

Beach 2013, here he comes!

adam profilbild