Hälsocoachen

Steg: 4 – Stirra dig inte blind på vågen!

midjematt_460

Nu när målen är satta så är det dags för att mäta hur dagsformen ser ut idag. Att endast stirra sig blind på vågen tycker jag är dumt då den är väldigt missvisade om den används som det enda verktyget. Varför? Jo, antalet kilon berättar inte alltid om det skett en förändring eller inte. Har du börjat styrketräna så är det inte helt otroligt att det står still på vågen eller så kan du till och med ha gått upp ett kilo! Varför? För att muskler väger mer än fett och såvida du inte har en våg eller annat verktyg som mäter kroppsfett och muskelmassa så kommer detta inte synas på din vanliga våg. Många, speciellt tjejer, blir rädda för detta och säger att de inte vill bli biffiga och få definierade muskler men detta är inget man behöver oroa sig för. För att få muskler som många män eftersträvar som tjej så måste man verkligen jobba hårt för det. Så var inte rädd för att lyfta lite skrot! 😀 Ju mer muskler du har, desto mer fett kommer du att förbränna!

Så, vad ska du använda dig av för att kunna mäta resultaten?

Konditionstest på cykel är en jättebra metod för att kontrollera din hälsostatus och mäta din syreupptagningsförmåga. Detta är något jag har använt mig av på mina klienter för att kunna se status innan och efter. Kontakta någon som är utbildad till att göra dessa tester för att lättare kunna se förändring och kontrollera din hälsostatus innan och efter. Har du inte möjlighet till detta så föreslår jag att du mäter din vilopuls med jämna mellanrum eftersom vältränade personer ofta har en lägre vilopuls.
Att mäta sig runt mage, höfter, lår, armar, bröst och rumpa är även något som jag förespråkar då det även visar betydligt mer än din våg. Mät med jämna mellanrum och anteckna för att lättare hålla koll eftersom en centimeter runt magen knappt syns på vågen!

Så stirra er inte blinda på vågen gott folk! 🙂


Klienternas mål

SKRMAV~1

Igår fick ni tips på hur man smartast sätter upp mål och självklart har mina klienter fått jobba med dessa! Nyfiken på vad de konkret vill uppnå?

Svaren får ni här:

Adam:  Adam satte sina mål redan i februari då har var taggad och redo att köra igång. Den 29/1 gjorde vi ett konditionstest på cykel (mer om detta får ni veta sedan) och Adams beräknade syreupptagning visade då 3,6 l/min. Vikten låg på 99 kg och kroppsfettet var på 18%. Eftersom Adam var ivrig att börja på en gång så satte han som mål att väga ca 88 kg den 15/4 och ha 10 % kroppsfett. Därefter så gäller det att hålla formen och kosten i schack. Han har även som mål att öka syreupptagningsförmågan med ett resultat på 4,0 l/min den 10/5.

Elke: Har som mål att gå ner i vikt och slippa medicinering av diabetes typ-2. Vägde den 19/2 97 kg och målet är att väga fem kg mindre den 10/5.  Även här gjordes ett konditionstest och värdena visade 2,4 l/min i syreupptagningsförmåga och ett testvärde på 25 vilket ligger på en lägre nivå utifrån ett hälsoperspektiv. Alla värden är ålderskorrigerade. Elke kommer att jobba för att förbättra dessa värden under våren.

Tomas: Precis som sin fru Elke vill även Tomas uppnå en viktminskning och slippa medicinering av diabetes så småningom. Vägde de 19/2 112 kg och har som mål att väga fem kilo mindre den 10/5 men det stora målet är att komma under 100-sträcket. Tomas fick 3,3 l/min i syreupptagningsförmåga och ett testvärde på 30 vilket ligger lägre utifrån ett hälsoperspektiv. Även dessa är ålderskorrigerade. Vi jobbar på att kunna förbättra dessa värden under våren.

Så här ser ni mina klienters specifika, mätbara, accepterade, realistiska och tidsbestämda mål! jag tror stenhårt på dem då alla är väldigt taggade och motiverade att uppnå sina mål! Det ska bli så spännande att se hur det går, tycker ni inte? 😀

NU KÖR VI!