Hälsocoachen

Run Forest, run!

löpning

Löpning är ju hetare än hetast just nu och funderar du på varför så kommer förklaringen här:

När man konditionstränar så tränar man blodomloppets förmåga att tranportera syre och musklernas förmåga att utnyttja syret som resulterar i en ökning av syreupptagningsförmågan vilket gör att man orkar mer. Fettförbränningen kommer också igång genom att kroppen börjar använda fettet som energi. Efter 4-6 veckor kan ex. fettförbränningen ha ökat med 30-40% hos en som tidigare inte varit fysiskt aktiv.

Det finns många fördelar med att konditionsträna, både kortsiktiga men främst långsiktiga:

– Lägre vilopuls

– Ökad slagvolym för hjärtat.

– Ökat blodflöde till musklerna.

– Ökat kapillärnät

– Ökad fettförbränning.

Alla dessa hälsovinster har en stor inverkan på en rad hälsoproblem och sjukdomar genom att hjärtat kan pumpa ut en större mängd blod vid varje slag vilket inte är lika ansträngande samt att ett ökat kapillärnät kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar då blodet kan strömma genom flera vägar. En ökad fettförbränning leder ofta även till en viktnedgång för den som behöver gå ned i vikt och det i sin tur leder till en minskad belastning på hjärtat och lederna. För att kunna förbättra syreupptagningsförmågan bör man träna kondition MINST 2-3 gånger per vecka mellan 20-60 minuter och intensiteten bör ligga på ALLRA MINST 50 % av den maximala prestationen. Om man vill få större effekt bör man ligga på 70-85 %.

Vilken konditionsaktivitet ska man då välja?

Faktum är att det inte är vilken aktivitet som är det som är det viktiga, utan att man hittar något som passar en själv för det viktiga är att det blir en regelbunden träning minst 2-3 gånger i veckan i 20-60 minuter. Raska promenader och löpning ger bra flås men så gör även cykling, crosstraining, simning och stavgång. De sistnämnda är dock lite skonsammare för lederna vilket kan vara bra att ha i åtanke ifall man har ledbesvär eller är överviktig så man inte skadar sig, men växla gärna mellan aktiviteterna för att minska risken för ensidig träning och överbelastning.

Tips på intervallträning och pulsträning samt andra användbara tips och metoder får du på till veckan! 😀 Trevlig helg på er och gör som Forest, kasta det som håller er fast och ge dig ut och spring! ;D