Hälsocoachen

Variation är nyckeln!

sport variation

Många undrar vilken aktivitet som ger bäst resultat, Konditionsträning eller styrketräning?
Sanningen är den att bästa resultaten får man när man varierar dessa två träningsformer. Kroppen är bra på att vänja sig vid intensitet, belastning och rörelsemönster och  just därför rekommenderas det att variera alla dessa faktorer för att få bra resultat. Kroppen är lite bekväm av sig så när den börjar se ett mönster i din träning så stannar resultaten av, dvs. du kanske springer samma runda, i samma fart varannan dag eller har gjort samma benövning med samma belastning i två månaders tid nu. Men det händer inte mycket med utvecklingen (viktnedgång, muskelbygge, konditionsförbättring etc.) och resultaten uteblir tycker du... Det är ju egentligen inte så konstigt eftersom kroppen inte utmanas att testa nya saker. Det är väldigt logiskt eftersom spännande resultat kommer när man bryter mönster och antar utmaningar! Skulle man exempelvis börja springa i terräng eller i intervaller eller exempelvis lägga på en högre vikt i benpressen så börjar genast kroppen vakna till liv och inse att den faktiskt måste vara på g och jobba lite. Det är ungefär som när vi börjar på ett nytt jobb; till en början är allt nytt, svårt och utmanade och vi lägger verkligen manken till för att lyckas och få bra resultat. Efter ett tag börjar vi bli vana och vi behöver faktiskt inte jobba lika hårt för samma resultat längre. Några år senare har det helt plötsligt blivit vardag och man gör uppgifterna utan att ens tänka och kanske till och med tröttnar. Det är därför arbetsgivaren vill att vi ska gå kurser och få nya arbetsuppgifter, vi måste helt enkelt utvecklas för att nå ännu bättre resultat! 🙂

Variation är alltså nyckeln när du vill komma i form!