Hälsocoachen

Steg: 4 – Stirra dig inte blind på vågen!

midjematt_460

Nu när målen är satta så är det dags för att mäta hur dagsformen ser ut idag. Att endast stirra sig blind på vågen tycker jag är dumt då den är väldigt missvisade om den används som det enda verktyget. Varför? Jo, antalet kilon berättar inte alltid om det skett en förändring eller inte. Har du börjat styrketräna så är det inte helt otroligt att det står still på vågen eller så kan du till och med ha gått upp ett kilo! Varför? För att muskler väger mer än fett och såvida du inte har en våg eller annat verktyg som mäter kroppsfett och muskelmassa så kommer detta inte synas på din vanliga våg. Många, speciellt tjejer, blir rädda för detta och säger att de inte vill bli biffiga och få definierade muskler men detta är inget man behöver oroa sig för. För att få muskler som många män eftersträvar som tjej så måste man verkligen jobba hårt för det. Så var inte rädd för att lyfta lite skrot! 😀 Ju mer muskler du har, desto mer fett kommer du att förbränna!

Så, vad ska du använda dig av för att kunna mäta resultaten?

Konditionstest på cykel är en jättebra metod för att kontrollera din hälsostatus och mäta din syreupptagningsförmåga. Detta är något jag har använt mig av på mina klienter för att kunna se status innan och efter. Kontakta någon som är utbildad till att göra dessa tester för att lättare kunna se förändring och kontrollera din hälsostatus innan och efter. Har du inte möjlighet till detta så föreslår jag att du mäter din vilopuls med jämna mellanrum eftersom vältränade personer ofta har en lägre vilopuls.
Att mäta sig runt mage, höfter, lår, armar, bröst och rumpa är även något som jag förespråkar då det även visar betydligt mer än din våg. Mät med jämna mellanrum och anteckna för att lättare hålla koll eftersom en centimeter runt magen knappt syns på vågen!

Så stirra er inte blinda på vågen gott folk! 🙂