Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kanel, stjärnans, nejlika, torkad apelsin

Hälsoeffekterna hos julens kryddor

Julens och vinterns kryddor skapar inte bara  julstämning och doftar underbart – de har även många hälsobringande egenskaper. Här får du veta hur kryddnejlika, saffran och en rad andra julkryddor kan få dig att må bättre!

Ja under den mörka och kalla årstiden  passar det extra bra med kryddstark mat som piggar upp och bidrar med lite hetta och smak. Och inför och under julen finns det flera goda anledningar att njuta lite extra av de traditionella kryddorna i både bak och matlagning. Här listar vi några sådana!

 

6 julkryddor som gör susen för hälsan

  • Kryddnejlika – har lokalbedövande egenskaper

De torkade blomknopparna av kryddnejlika är en av våra traditionella julkryddor. Både för dess smak och doft men även som prydnad då de tillsammans med rött band klär apelsinens skal. Den karaktäristiska doften och smaken kommer från den eteriska olja eugenol, som även står för kryddans medicinska egenskaper. Eugenol har tidigare använts främst för dess antiseptiska och lokalbedövande egenskaper. Oljan har dock visat sig skapa hudirritation vid hög koncentration.
De största odlingarna av kryddnejlika finns i Indonesien, på Madagaskar och Tanzanias kustområden.

  •  Ingefära – mot illamående och värk.  

Studier har visat att ingefära är välgörande vid en mängd hälsoproblem. Utöver de mest kända effekterna, som minskad inflammation, värk och lindring vid illamående (finns till exempel ingefärstabletter mot åksjuka), förbättrad matsmältning och välgörande effekter vid förkylning, har man även sett positiva effekter vid högt blodtryck, menstruationssmärtor, ökad förbränning och lindring vid migrän. Ingefära har även visat sig vara effektivt mot värk och kan därför vara bra för reumatiker och personer som lider av artros. Du kan enkelt göra eget te på färsk ingefära, tillsätta torkad ingefära i din smoothie  – eller ha ingefära i hemmagjord bananglass (se recept här!).  Ha gärna i lite extra i pepparkakorna för extra krut. Bara gott!

LÄS OCKSÅ: Ingefära och gurkmeja lindrar värkande leder

  •   Kanel – motverkar karies och främjar matsmältning

Kanel är uppskattat för dess matsmältningsfrämjande effekter. Men det är även bakteriedödande, motverkar karies, lindrar PMS och kan bekämpa candida. Kryddan har, bland annat, god effekt på blodsocker. Kanel kommer från torkad bark på kanelträdet och är bland annat rik på kalcium, fibrer, järn, flavonoider, mangan, och flera potenta antioxidanter. Det finns olika sorters kanel och den vanliga kanelen i matbutiken är så gott som alltid den billigare kassia-kanelen, som kan vara giftig i höga doser (innehåller nervgiftet kumarin). Vill man använda större mängder kanel för att dra nytta av alla dess nyttigheter ska man alltid köpa Ceylonkanel, som innehåller mindre kumarin och är betydligt skonsammare! Ceylonkanel hittar man oftast i välsorterade hälsokostbutiker. Ceylonkanelen brukar av många upplevas som mer smakrik, samtidigt som den har lite hetta i smaken.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du välja rätt sorts kanel

  • Saffran – kramplösande och naturlig stämningshöjare  

Saffran, världens dyraste krydda, är kanske mest förknippad med julen av alla kryddor och är det rödgula guld som färgar och smaksätter våra lussekatter. Kryddan kommer från de orangefärgade märkesflikarna på saffranskrokusens pistiller som handplockas och sedan torkas. Visste du att det för ett kilo saffran går åt 100 000 blommor? Historiskt har man använt sig av saffran för att lindra kramper. . Vad få känner till är att saffran sedan tusentals år blivit använt mot nedstämdhet, depression och som naturlig stämningshöjare i Iran, Irak och inom  traditionell kinesisk medicin. Kryddan påverkar må bra-hormonet serotonin och kan ge bra effekt om du tillfälligt känner dig ur balans, är nedstämd, trött, hängig eller orolig. Preparat med extrakt av saffran, som Saframyl, brukar rekommenderas för att uppnå känslomässig balans och positiv sinnesstämning. Vid kraftig nedstämdhet och depression bör man dock konsultera sin läkare innan användning.

 

LÄS OCKSÅ: Kan gurkmeja ha effekt på virus?

  • Kardemumma – lugnande och immunförsvarsboostande

Kardemumma är kryddan som tillsammans med kanel ofta smaksätter teer, bakverk och julgodis. Kardemummaskorpor är också en klassiker, finns det något godare till en kopp te? Och visst är det bra när något som vi tycker om att äta även har bra inverkan på vår hälsa? Kardemumman har även den medicinska egenskaper. Den främjar matsmältningen, och verkar lugnande och kramplösande vid magbesvär. Kardemumman innehåller också mycket antioxidanter som hjälper kroppen att boosta immunförsvaret.

En uppstickare i julskafferiet

Gurkmeja – den antiinflammatoriska superkryddan

Okej, ingen julkrydda men borde kanske vara? Den här kryddan är nämligen så nyttig att vi borde äta den året runt vid varje högtid –  och mellan dem också. Traditionellt har man använt gurkmejan för att stärka matsmältningen och lindra infektioner. Men laboratoriestudier har visat att kryddan har bromsat försämringen av Alzheimers hos möss och har lika goda resultat på inflammationer som antiinflammatoriska läkemedel. Passa på att göra en värmande och välgörande guldmjölk med gurkmeja när kylan och mörkret är här!

LÄS OCKSÅ: Här är kryddorna som ökar din förbränning

Av Redaktionen/Carolina Eriksson 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Illustration av mat som slängs i soptunnor

5 missförstånd som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

29 september varje år infaller "Internationella matsvinnsdagen", som är instiftad av FN. I samband med det passar det bra att reda ut några missförstånd kring just matsvinn. Tror du till exempel inte att din hantering av matrester och ditt sätt att göra matinköp gör någon skillnad för klimatet, eller för din egen plånbok? Då är det dags att tänka om!

Mandlar skyddar mot hjärtsjukdomar

Hälsa

En handfull näve mandlar om dagen ökar det goda kolesterolet och avlägsnar plack som kan orsaka hjärtsjukdomar. Mandlar förbättrar inte bara hjärthälsan, nötterna innehåller också bra fetter, E-vitamin och fibrer.

Frallor, plommon och plommonkompott

Näringsrikt plommonbröd med dinkel

Matbröd

Ta vara på plommonskörden på ett nytt sätt – släng ner de saftiga frukterna i en bröddeg! Dessa goda frallor, som passar perfekt till frukost eller en kopp te, är gjorda på den urgamla, näringsrika mjölsorten dinkel.

“Nu kan jag cykla igen”

Naturlig hälsa

I hela sitt yrkesverksamma liv har Ingela Johansson haft tunga fysiska jobb. Belastningen på lederna gjorde att hon fick artros. Speciellt ett knä har krånglat. Ingefära och gurkmeja gjorde att hon blev av med smärtan och kunde sluta med värktabletterna.

frukt, grönt och vitaminburk

Därför är vitamintillskott så viktiga

Kost

Maten innehåller inte lika mycket näring som den gjorde för 40-50 år sedan. Det gör att vi äter mer för att fylla behoven och det är en av flera anledningar till att vi väger mer idag. Forskningsresultat från Tyskland, har bland annat visa att innehållet av vitaminer och mineraler i frukt och grönsaker minskade dramatiskt mellan 1985 och 1996. Därför kan det vara en god idé att då och då komplettera med kosttillskott.

Färre nattkissningar och ökad lust

Naturlig hälsa

Med ökad ålder får alla män förstorad prostata, med symtom som urinträngningar och fler nattliga toalettbesök. Prostataförstoring är också en vanlig orsak till att mäns sexuella lust avtar. Extrakt av sågpalmetto kan minska symtomen så nattkissningarna upphör och den sexuella hälsan förbättras.

 

Anna Flodberg, lutad mot trädstam vid vatten

Anna Flodberg: “Jag vill hjälpa andra med utmanande föräldraskap”

Hälsa

Hon är inte bara ny chefredaktör på Kurera, utan också aktuell med en bok om det både utmanande och berikande livet som förälder till barn med neuropsykiatriska diagnoser. Här berättar Anna Flodberg – som själv har två söner med autism respektive ADHD – om diagnoserna, sin envisa kamp för barnens rätt till stöd i skolan och om vikten av att få återhämtning i vardagen som förälder.

Mineralet som höjer mannens sexuella aptit

Naturlig hälsa

Det  livsnödvändiga mineralet zink ingår i hundratals enzymer i kroppen och är kanske mest känd för sin kapacitet att stötta immunförsvaret. Men zink har också en mycket bra effekt för mannens hormonbalans, och kan höja lägre testosteronnivåer och därmed bidra till en bättre sexuell hälsa

 

Kantarellgratäng med oliver

Kantarellgratäng med svartkål och oliver

Recept

Den här lättlagade gratängen passar perfekt till både vardag och helg i höst. Kål, lök och kantareller passar riktigt bra ihop, tycker Madeleine Landley som skapat receptet. Och med oliver och soltorkade tomater får gratängen extra sälta och smak. 

Goda bakterier kan hjälpa vid post-covid

Mage

Bland patienter som varit inlagda på sjukhus med svår covid-19 infektion upplevde mer än 30 procent att de hade besvär efter sex månader. Graeme Jones, klinisk fysiolog vid Nordic Clinic, träffar ofta post-covid patienter och jobbar med att förändra deras livsstil för bättre mående. 

Selen kan göra män fertila

Naturlig hälsa

Genomsnittssvensken har en låg selenstatus. En man med låg selenstatus, som vill ha barn kan få svårt att bidra till en graviditet. Tillräckliga nivåer av selen kan påverka spermiernas kvalitet, hastighet och antal. Kureras expert Fredrik Ölander berättar om klienter som tillsatt mer selen, och som blivit pappor efter ett halvår.

kvinnas ben bakifrån

Därför är det svårt att hålla vikten när vi blir äldre

Vikt

Att det är svårt att hålla vikten i takt med att vi blir äldre, det har nog de allra flesta upplevt som passerat 35-40. Motion, mindre portioner eller kanske mer korrekt – rätt mat på tallriken samt mindre stress bromsar viktökning. För det går ju inte att slarva som tidigare, men senare tids forskning kan visa på vad viktuppgång delvis kan bero på.

Ung kvinna blundar i skräddarställning

Så behåller du semesterlugnet under hösten

Mental hälsa

Efter sommaren vill vi gärna hålla kvar känslan av semesterlugn. Men det kan vara lättare sagt än gjort när jobb, fritidsaktiviteter och andra måsten hopar sig. Öva dig på att få in kortare stunder av yoga och avslappning i vardagen. Det är bra redskap för att mota stressen i grind, säger yogalärare och stresspedagog Livia Wanntorp.

 

Kvinna med kort grått hår granskar sitt ansikte i spegeln

Så reparerar du huden efter sommaren

Hud

Efter en sommar med stark sol är huden i stort behov av återfuktning och ”after sun” i form av läkande antioxidanter, som motverkar hudens nedbrytning. Men en lugnande eller djuprengörande kur kan också behövas, säger Kureras hudvårdsexpert.

Doftfri vitlök stärker hjärtat

Naturlig hälsa

Att drabbas av hjärtinfarkt är det vanligaste sättet att dö på i Sverige. Högt blodtryck, övervikt, rökning och stress är de vanligaste orsakerna. Att förändra livsstilen är därför a och o. Men har du hört talas om doftfri långlagrad vitlök? 900 studier visar att extraktet har effekt på hjärta- och kärl.

 

Hand sätter rosa post it-lapp på kylskåp

Så lär du dig slappna av snabbt!

Mental hälsa

Behöver du lära dig att slappna av snabbt? Och vill du kunna göra det i alla slags stressiga situationer? Med hjälp av så kallade triggerlappar som påminner dig, kan du lära dig att varva ner i såväl kön i mataffären och hemma som på jobbet!

 

Paj med grön och gul zucchini

Gul och grön zucchinipaj med rödlök

Recept

Den här färgsprakande pajen med två sorters zucchini ger den perfekta, höstiga känslan på matbordet. Både matig, värmande, näringsrik och vacker att se på! Receptet kommer från bokaktuela matbloggaren Madeleine Landley.

man med stoppur

6 skäl att träna intervaller

Träning

Intervallträning är fysiskt ansträngande. Under korta intervaller jobbar du upp pulsen till 85-95 procent av din maxpuls. Sedan vilar du en minut och så kör du igen. Det är jättejobbigt, men det är otroligt effektivt. Här är sex skäl till varför du borde träna intervaller.