Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

julkryddor

Hälsoeffekterna hos julens kryddor

Denna mörkare årstid passar det extra bra med kryddstark mat som piggar upp och bidrar med lite hetta i kylan, så varför inte ta ut kryddsvängarna lite extra?
Och vad passar bättre än att rivstarta kryddorgien med julens kryddor – som är både goda och hälsoboostande.
Här får du veta mer.

Julens kryddor inte bara skapar julkänslor och doftar galet gott. De är dessutom så goda att man lugnt kan våga ta i lite extra och besitter många hälsobringande egenskaper.
Här får du veta mer.

Kryddnejlika – lokalbedövande egenskaper
De torkade blomknopparna av kryddnejlika är en av våra traditionella julkryddor. Både för dess smak och doft men även som prydnad då de tillsammans med rött band klär apelsinens skal. Både dess karaktäriserande doft och smak kommer från dess eteriska olja eugenol som även står för dess medicinska egenskaper. Eugenolen har tidigare brukats främst för dess antiseptiska och lokalbedövande egenskaper. Oljan har dock visat skapa hudirritation vid hög koncentration.
De största odlingarna av kryddnejlika finner man i Indonesien, på Madagaskar och Tanzanias kustområden.

 

Ingefära – mot illamående och värk
Studier har visat att ingefära är välgörande vid en mängd hälsoproblem. Utöver de mest kända effekterna som minskade inflammationer, värk, lindring vid illamående (finns till exempel ingefäratabletter mot åksjuka), förbättrad matsmältning och dess välgörande effekter vid förkylning, har man även sett positiva effekter vid högt blodtryck, menstruationssmärtor, ökade förbränningen och lindring vid migrän. Ingefära har även visat sig effektivt mot värk och brukas därför idag ofta reumatiker och personer som lider av artros.
Du kan enkelt göra eget te på färsk ingefära, tillsätta torkad ingefära i din smoothie - eller ha ingefära i hemmagjord bananglass (nyttig glass med två ingredienser - se recept här).  Och ha gärna i lite extra i pepparkakorna för extra krut. Bara gott!

► Läs också: Därför ska du äta ingefära

Kanel – gynnsamt för blodsockret
Kanel används ofta för dess matsmältningsfrämjande effekter men det är även bakteriedödande, motverkar karies, lindrar PMS och kan bekämpa Candida.
Kanel har, bland annat, god effekt på blodsocker. När man låtit personer med diabetes typ 2 inta kanel regelbundet har man uppnått så pass stor förbättring av symtomen att man har kunnat minska medicineringen. Kanel görs av torkad bark från kanelträdet och är bland annat rik på kalcium, fibrer, järn, flavonoider, mangan, och flera potenta antioxidanter. Det finns olika sorters kanel och den vanliga kanelen i matbutiken är så gott som alltid den billigare kassia-kanelen, som kan vara giftig i höga doser (innehåller nervgiftet kumarin). Vill man använda större mängder kanel för att dra nytta av alla dess nyttigheter ska man alltid köpa Ceylonkanel, som innehåller mindre kumarin och är betydligt skonsammare! Ceylonkanel hittar man oftast i välsorterade hälsokostbutiker. Ceylonkanelen upplevs dessutom av många som mer smakrik, samtidigt som den har lite hetta i smaken.

► Läs också: Kanel – nyttigt eller giftigt? Experten svarar

Saffran – kramplösande och naturlig stämningshöjare  
Saffran, världens dyraste krydda, är kanske den krydda som förknippas mest av alla med julen.
Det rödgula guldet som färgar och smaksätter våra lussekatter och doftsätter våra hem kring jul. Saffran är de orangefärjade märkesflikarna på saffranskrokusens pistiller som handplockas och torkas. För ett kilo saffran går det åt 100 000 blommor. Historiskt sätt har saffran brukats för att lösa kramper och som menstruationsökande medel. Idag används saffran främst för att smaksätta mat och bakverk, men även som färgmedel.

Vad få känner till är att saffran sedan tusentals år använts mot nedstämdhet, depression och som naturlig stämningshöjare i Iran, Irak och inom kinesisk traditionell medicin. Kryddan påverkar serotoninet och kan ge bra effekt om man tillfälligt känner sig ur balans, är nedstämd, trött, hängig eller orolig.
Flera studier, bland annat en metaanalys baserad på fem studier, visar att extrakt från saffran kan lindra depressionssyndrom lika bra som SSRI-preparat – men med färre och mildare biverkningar. Preparat med extrakt av saffran, som till exempel Saframyl, rekommenderas för att uppnå en känslomässig balans och positiv sinnesstämning. Vid kraftig nedstämdhet och depression bör man dock konsultera sin läkare innan användning. Den aktiva substansen i saffran heter safranal och är det ämne som studierna baserades på.

► Läs också: Lika bra effekt som SSRI-preparat – men med färre biverkningar

 

Kardemumma – lugnande och immunförsvarsboostande
En annan höjdare till julen är kardemumma, kryddan som tillsammans med kanel ofta smaksätter teer, bakverk och julgodis. Kardemummaskorpor är också en klassiker, finns det något godare till en kopp te? Och visst är det bra när något som vi tycker om att äta även har bra inverkan på vår hälsa?
Kardemumman har även den medicinska egenskaper i form av att den befrämjar matsmältningen, verkar lugnande och kramplösande vid magbesvär. Kardemumman innehåller också mycket antioxidanter vilket hjälper kroppen att boosta immunförsvaret.

Bubblare

Gurkmeja – antiinflammatorisk superkrydda
Okej, ingen julkrydda men borde kanske vara? Den här kryddan är nämligen så nyttig att den borde ätas året vid varje högtid - och mellan dem också. 😉
Traditionellt har man använt gurkmejan för att stärka matsmältningen och lindra infektioner. Men nya laboratoriestudier har visat att kryddan har bromsat försämringen av Alzheimers hos möss och har lika goda resultat på inflammationer som antiinflammatoriska läkemedel. Dessutom har det visat sig ha förmågan att hejda tillväxten av cancertumörer utan att orsaka några biverkningar. Passa på att göra en värmande och välgörande guldmjölk med gurkmeja nu när kylan och mörkret kryper på.

► Läs också: Därför ska du äta gurkmeja

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

 

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

 

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

Närbild på rinnande duschmunstycke

Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Hud

Begreppet "no shower" har blivit en stor och lite oväntad trend i Hollywood. Det handlar om att vänta tills man luktar illa, eller tills man är smutsig, innan man duschar. Men det är inte så tokigt som det låter, här förklarar vi varför!

 

Närbild på kroppar av medelålders kvinnor som dansar i danssal

Krönika: “När vi blir så där onödigt rädda”

Krönikan

Lotta Lagerberg längtade efter att få göra något som fyller henne med glädje i pandemin och anmälde sig till en dansskola för 40-plussare. Med denna krönika – den första av totalt tre i en följetong – vill Lotta belysa det som hon först trodde var covid-rädsla, men som visade sig handla om något annat och allt för vanligt: utfrysning.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen och har svårt att komma till ro? Du är inte ensam, ungefär var tredje svensk har sömnproblem. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen.