Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kanel, stjärnans, nejlika, torkad apelsin

Hälsoeffekterna hos julens kryddor

Julens och vinterns kryddor skapar inte bara  julstämning och doftar underbart – de har även många hälsobringande egenskaper. Här får du veta hur kryddnejlika, saffran och en rad andra julkryddor kan få dig att må bättre!

Ja under den mörka och kalla årstiden  passar det extra bra med kryddstark mat som piggar upp och bidrar med lite hetta och smak. Och inför och under julen finns det flera goda anledningar att njuta lite extra av de traditionella kryddorna i både bak och matlagning. Här listar vi några sådana!

 

6 julkryddor som gör susen för hälsan

  • Kryddnejlika – har lokalbedövande egenskaper

De torkade blomknopparna av kryddnejlika är en av våra traditionella julkryddor. Både för dess smak och doft men även som prydnad då de tillsammans med rött band klär apelsinens skal. Den karaktäristiska doften och smaken kommer från den eteriska olja eugenol, som även står för kryddans medicinska egenskaper. Eugenol har tidigare använts främst för dess antiseptiska och lokalbedövande egenskaper. Oljan har dock visat sig skapa hudirritation vid hög koncentration.
De största odlingarna av kryddnejlika finns i Indonesien, på Madagaskar och Tanzanias kustområden.

  •  Ingefära – mot illamående och värk.  

Studier har visat att ingefära är välgörande vid en mängd hälsoproblem. Utöver de mest kända effekterna, som minskad inflammation, värk och lindring vid illamående (finns till exempel ingefärstabletter mot åksjuka), förbättrad matsmältning och välgörande effekter vid förkylning, har man även sett positiva effekter vid högt blodtryck, menstruationssmärtor, ökad förbränning och lindring vid migrän. Ingefära har även visat sig vara effektivt mot värk och kan därför vara bra för reumatiker och personer som lider av artros. Du kan enkelt göra eget te på färsk ingefära, tillsätta torkad ingefära i din smoothie  – eller ha ingefära i hemmagjord bananglass (se recept här!).  Ha gärna i lite extra i pepparkakorna för extra krut. Bara gott!

LÄS OCKSÅ: Ingefära och gurkmeja lindrar värkande leder

  •   Kanel – motverkar karies och främjar matsmältning

Kanel är uppskattat för dess matsmältningsfrämjande effekter. Men det är även bakteriedödande, motverkar karies, lindrar PMS och kan bekämpa candida. Kryddan har, bland annat, god effekt på blodsocker. Kanel kommer från torkad bark på kanelträdet och är bland annat rik på kalcium, fibrer, järn, flavonoider, mangan, och flera potenta antioxidanter. Det finns olika sorters kanel och den vanliga kanelen i matbutiken är så gott som alltid den billigare kassia-kanelen, som kan vara giftig i höga doser (innehåller nervgiftet kumarin). Vill man använda större mängder kanel för att dra nytta av alla dess nyttigheter ska man alltid köpa Ceylonkanel, som innehåller mindre kumarin och är betydligt skonsammare! Ceylonkanel hittar man oftast i välsorterade hälsokostbutiker. Ceylonkanelen brukar av många upplevas som mer smakrik, samtidigt som den har lite hetta i smaken.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du välja rätt sorts kanel

  • Saffran – kramplösande och naturlig stämningshöjare  

Saffran, världens dyraste krydda, är kanske mest förknippad med julen av alla kryddor och är det rödgula guld som färgar och smaksätter våra lussekatter. Kryddan kommer från de orangefärgade märkesflikarna på saffranskrokusens pistiller som handplockas och sedan torkas. Visste du att det för ett kilo saffran går åt 100 000 blommor? Historiskt har man använt sig av saffran för att lindra kramper. . Vad få känner till är att saffran sedan tusentals år blivit använt mot nedstämdhet, depression och som naturlig stämningshöjare i Iran, Irak och inom  traditionell kinesisk medicin. Kryddan påverkar må bra-hormonet serotonin och kan ge bra effekt om du tillfälligt känner dig ur balans, är nedstämd, trött, hängig eller orolig. Preparat med extrakt av saffran, som Saframyl, brukar rekommenderas för att uppnå känslomässig balans och positiv sinnesstämning. Vid kraftig nedstämdhet och depression bör man dock konsultera sin läkare innan användning.

 

LÄS OCKSÅ: Kan gurkmeja ha effekt på virus?

  • Kardemumma – lugnande och immunförsvarsboostande

Kardemumma är kryddan som tillsammans med kanel ofta smaksätter teer, bakverk och julgodis. Kardemummaskorpor är också en klassiker, finns det något godare till en kopp te? Och visst är det bra när något som vi tycker om att äta även har bra inverkan på vår hälsa? Kardemumman har även den medicinska egenskaper. Den främjar matsmältningen, och verkar lugnande och kramplösande vid magbesvär. Kardemumman innehåller också mycket antioxidanter som hjälper kroppen att boosta immunförsvaret.

En uppstickare i julskafferiet

Gurkmeja – den antiinflammatoriska superkryddan

Okej, ingen julkrydda men borde kanske vara? Den här kryddan är nämligen så nyttig att vi borde äta den året runt vid varje högtid –  och mellan dem också. Traditionellt har man använt gurkmejan för att stärka matsmältningen och lindra infektioner. Men laboratoriestudier har visat att kryddan har bromsat försämringen av Alzheimers hos möss och har lika goda resultat på inflammationer som antiinflammatoriska läkemedel. Passa på att göra en värmande och välgörande guldmjölk med gurkmeja när kylan och mörkret är här!

LÄS OCKSÅ: Här är kryddorna som ökar din förbränning

Av Redaktionen/Carolina Eriksson 



Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ostbricka

Därför kan du inte sluta äta ost

Kost

Tillhör du dom som inte bara kan ta en eller två ostskivor på smörgåsen – du hinner hyvla och äta några skriver till innan du börjar äta smörgåsen. Det finns en förklaring till att du inte kan hejda dig. – Ost har en morfinliknande effekt och är starkt beroendeframkallande, säger holistiska näringsfysiologen Rebecca Johansson.

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

 

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

 

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

kvinna håller i ett knä

Läkeväxter som lindrar artros

Naturlig hälsa

I Sverige har en halv miljon svenskar artros i lederna. Stelhet och värk i lederna blir bättre med hjälp av träning och olika naturliga substanser som grönläppad mussla, nypon, ingefära och gurkmeja lindar smärta och hjälper dig att blir rörligare. Här kommer en genomgång av läkeväxter som ger lindring.

 

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Kost

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

kvinna mäter sitt blodtryck

Maten du ska undvika om du vill hålla blodtrycket nere

Kost

Ungefär en av tre svenskar har ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor – då kan du ofta undvika att få problem med blodtrycket. Här är några livsmedel du ska vara försiktig med om du har högt blodtryck – eller du ska undvika för att undvika att drabbas högt blodtryck.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Vikt

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.